staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 18:28

Hallo,

ik zie hier veel op forums dat iedereen hun paard 24/7 buiten hebben staan ook in de winter.
maar ik denk dat er wel mensen zijn hier op het forum die hun paard veel op stal hebben staan.
maar ze durven het denk ik niet te zeggen, omdat ze vaak dan afgezeikt worden.
dus wie durft?
ik zou gewoon willen weten of ze er nog wel zijn, mensen die hun paard veel op stal hebben.

Anoniem

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:31

Absoluut geen 24/7 buiten hier. Met licht zijn ze buiten. Daarna binnen.
En in de zomer van 8 tot 22 uur.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:32

Denk dat de meeste paarden hier in Nederland in de winter meer op stal staan dan op de wei, paddock of noem maar op. Dat komt door de grondsoort en het weer. En daar kun je weinig aan veranderen.

Gaat dit soms weer over je huidige stalling. Zoals al je topics die je de afgelopen tijd hebt geopend.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:38

Mijn paardje heeft jaren veel binnen gestaan op de pensionstallen waar ik stond. Ze kwam meestal 2 keer per dag een uurtje in de paddock. Het was niet ideaal, maar het ging wel op zich. Ik had toen een makkelijke pony, die alles eigenlijk wel best vond. Op de eerste stal had ze wel een uitloopje, op de tweede stal een laag schot tussen de stallen. Ze had dus altijd wel sociaal contact.
Uiteindelijk heb ik toch een stal gevonden waar mijn pony in de winter de hele dag buiten kon, en dat beviel toch wel beter. Ik sta daar nog steeds, nu met een driejarige, en ik ben toch wel blij dat die stuiterbal de hele dag naar buiten kan :D.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:40

Mijn paardje staat heerlijk buiten ! Om 9 uur krijgen ze biks (of wat er klaar staat) + een pluk kuil en dan gaan ze om 11 uur naar buiten , rond half 5 gaan ze naar binnen. Dat ligt er aan wanneer die tijd heeft dan hebben ze gelijk kuil. (dus ze vervelen zich ook niet)
In de zomer van 8 tot 8 buiten maar dan zijn ze het ook echt zat en gaan ze bij het hek staan :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:42

Zat al een tijdje te wachten op een topic zoals deze, denk ook dat veel mensen het niet toegeven omdat de moraalridders dan weer aan komen zetten. Uitspraken als; 'Als je je paard niet veel buiten kunt hebben, moet je hem maar verkopen' kan ik echt helemaal niks mee.. :x En ja die kom ik regelmatig tegen.
Niet om het goed te praten dat paarden veel binnen staan, want daar ben ik het ook niet mee eens maar het is niet overal zo makkelijk om zo'n stal te vinden.

De paarden hier in de omgeving komen 's winters ook niet vaak buiten, eigenlijk helemaal niet.
Alleen als je er zelf bent en op sommige stallen tegen extra betaling een uurtje.
Onderling is er bij mij op stal wel wat te regelen, pony staat in groepje van 3 dus meestal komt hij wel 3x per dag buiten.
Bij mij komt hij sowieso al een groot deel van de ochtend buiten.
Ideaal is het niet, maar op dit moment moet ik het er mee doen.
In de omgeving is het echt heel moeilijk, of ze komen dan 2 uur buiten - maar daar kom ik nu ook zeker wel aan dus dat schiet niet op.

Pony doet het wel goed, maar vind het voor mezelf een fijner idee als hij veel meer buiten komt.
Hou zeker mijn ogen open, maar het is zeker de bedoeling om uiteindelijk een plekje te vinden waar hij 's winters meer naar buiten kan. :)
Laatst bijgewerkt door Claudia1993_ op 07-04-13 18:46, in het totaal 4 keer bewerkt

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:42

Helaas is het op de stal waar mijn haf staat dat ze lang binnen moeten staan. Nu heb ik nog het geluk dat ze in een buitenstal staat, frisse lucht. Dat kan niet anders, want we staan op blauwe klei op veen, dus een nat goedje! We zitten met zijn allen het gras uit de grond te kijken, dan kunnen ze weer veel langer naar buiten. Tot die tijd is aangebroken, laten we met zijn allen de paarden waar de eigenaar niet op stal is en er ruimte in de paddocks of weilandjes is lekker buiten lopen. Als wij met ons paard bezig zijn kan de rest met wie je een afspraak hebt heerlijk buiten staan of grazen. Al is het maar 1 of 1,5 uur.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:48

In de winter minimaal 8 uur, maar meestal zo'n 10/11 uur buiten. Als het vriest in de bak & stuk weiland en als het niet vriest vaak alleen de bak.
In de zomer minimaal 10 uur buiten, maar meestal 24/7 :) ze staan dan vaak overdag ik het land & de bak en 's nachts in de bak.
Maar wat hier boven staat is een soort van richtlijn voorr mij, maar word dus wel soms van afgeweken ;)
Denk dat mijn pony's niet mogen klagen, er zijn pony's die het minder hebben....
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 07-04-13 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:53

Op onze stal, voor paarden op rust, staan de paarden dagelijks buiten.
In overleg met de eigenaren sommige paarden 24/7 maar andere paarden ook minder.

Mochten er nog mensen zijn die op zoek zijn naar een dergelijke stal; we hebben nog twee stallen vrij.
In de omgeving van 's-Hertogenbosch.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:57

_nvds schreef:
Mijn paardje staat heerlijk buiten ! Om 9 uur krijgen ze biks (of wat er klaar staat) + een pluk kuil en dan gaan ze om 11 uur naar buiten , rond half 5 gaan ze naar binnen. Dat ligt er aan wanneer die tijd heeft dan hebben ze gelijk kuil. (dus ze vervelen zich ook niet)
In de zomer van 8 tot 8 buiten maar dan zijn ze het ook echt zat en gaan ze bij het hek staan :)

Ze zijn het niet zat, paarden zijn gewoontedieren en zijn gewend elke dag om die tijd op stal te gaan, daar krijgen ze eten :)

We hadden vroeger altijd de paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter van ongeveer 17.00 uur t/m 08.00 uur op stal.
Nu staan ze 24/7 buiten, zomer en winter :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 18:59

zijn er ook mensen die hun paard in de winter 23 uur op stal hebben en 1 uur rijden?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:00

Hier in de winter alleen binnen als het gesneeuwd heeft of als het hard vriest. Dan van 20.00u tot 7.30u op stal en de rest van de tijd lekker buiten. De andere dagen als het niet gesneeuwd heeft of als het hard vriest lekker 24/7 buiten :)

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:03

"Vroeger" toen we nog heel fanatiek reden stond mijn paard inderdaad 23 uur per dag op stal.
Dat deden alle paarden op die stal en ik dacht er verder ook niet overna.
Nu mijn paard ivm artrose naar een ruststal is mag zijn heerlijk dag en nacht op de wei.
En eigenlijk voel ik me hier zoveel beter bij. En mijn paardje ook!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:05

mijn pony staat helaas ook veel binnen, maar we zijn bezig met een grote paddock zodat ze lekker de hele dag buiten kunnen, er zit verbetering in dus :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:07

In de winter op mijn vorige stal ging mijn paard elke dag naar buiten in de voormiddag maar waar ie nu staat stat ie hele ganse dagen in de stal helaas. Tot als de weides weer gras krijgen dan staan ze geloof ik heel de dag buiten :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:08

bij ons staan de paarden eigenlijk altijd buiten in de winter met onbeperkt ruwvoer. Dit voelt voor ons het beste. Ik laat mijn eigen paard altijd een lekkere dikke wintervacht krijgen en doe juist geen deken op aangezien de haren dan plat komen te liggen en er dus geen stilstaande lucht wordt gecreëerd.
Ben zelf helemaal niet een 'moraalridder' zoals het hier zo mooi wordt benoemd,iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt natuurlijk. Soms weet je hoofd dat je paard het best aankan om buiten te zijn maar is het gevoelsmatig toch een prettiger gevoel dat je paard binnen staat.

Als antwoord op je vraag: er zijn genoeg mensen die hun paard (veel) op stal hebben zowel in de zomer als winter,het hangt vaak gewoon van je eigen idee af en vaak ook van je mede pensiongasten,soms gelden er gewoon regels qua weidegang op een pensionstal en daar moet je je dan aan aanpassen,daarom heb ik daar bewust niet voor gekozen.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:09

die van mij staan in de winter. lekker op het winter land.en gaan s avonds naar binnen. en in de zomer hebben wij twee weilanden. ook ik woon in een gebied waar moeilijk land te vinden is. maar als je goed zoekt dan vind je wel wat. zou het echt niet kunnen mijn paarden de hele winter binnen laten staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:12

Hier wel buiten in de bak deze winter. Het paard heeft veel moeite met op stal staan, dus ik ben heel blij dat deze mogelijkheid er is. Alleen met de ergste kou (en oud en nieuw) heeft hij 's nachts binnen gestaan. Maar hij doet het gewoon zoveel beter buiten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:14

Hier in Nederland 24/7 en nu hij in Zwitserland staat in de winter 's nachts sowieso binnen en overdag enkele uren naar buiten. In de zomer dan weer 24/7. Zolang een paard iedere dag een paar uur buiten komt heeft imo geen enkele bokker daar iets over te zeggen hoor, en zo ja, dan het ene oor in en het andere weer uit.

@finnens: Dan heb jij nog geen paard gezien die het werkelijk zat kan zijn. Die van mij heeft na 3 uur door de kniehoge sneeuw baggeren er ook meer dan genoeg van, die komt dan ook aan het hek staan, ruim 2 uur voor etenstijd. Terwijl hij met lekker weer pas rond etenstijd begint te dralen voor het hek. Gewoontedieren zeker, maar er zijn er genoeg die door andere oorzaken liever hun stal opzoeken.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:16

shalana1995 schreef:
zijn er ook mensen die hun paard in de winter 23 uur op stal hebben en 1 uur rijden?

Wel eens ja. Maar bijvoorbeeld naast het rijden ook in de stapmolen. Ik kan ze losgooien/longeren(binnen en buiten) en als de grond goed is zoals van de week, even lekker in de wei(20min). Maar ze hoeven van mij niet perse halve dagen buiten te lopen.

Er werd net ook niets gezegd over ruwvoer, dat hebben ze wel de hele dag en groot deel van de nacht. De paarden zien er goed uit en de stallen schoon. Ik heb niet het idee dat ze wat missen. Heb ze vroeger wel altijd hele of halve dagen op de wei gehad en in de winter in een paddock. Maar dan werden ze toch te mager en zaten niet lekker in hun vel. Misschien door het type paard???

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:27

shalana1995 schreef:

Nou ik mag hopen van niet. Lekker dier onvriendelijk

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:54

shalana1995 schreef:

ze zijn er wel helaas,daar ben ik nou niet zo'n voorstander van..
Ik heb ooit op paardnatuurlijk eens een tabel gezien met de verschillen tussen stalpaarden en 'wilde' paarden. Toch erg schrikbarend hoe weinig stalpaarden bijvoorbeeld aan hun trekken komen wat betreft sociale interactie.. Of hoe weinig kilometers ze maken per dag.
Ik zal even kijken of ik hem nog kan vinden (:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:56

Paard staat overdag buiten en savonds op de stal en in de weide maanden 24/7 op het land, mijn paard en ik hebben niks te klagen daarover, het is perfect zo.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:00

gevonden! Nou weet ik natuurlijk niet wat er onder 'stalpaard' wordt verstaan,want is een stalpaard een stalpaard wanneer hij 's nacht binnen staat of wanneer hij meer dan 20 uur binnen staat? Iig wel een mooie vergelijking.

Wild paard en Stalpaard

60% eten -- Lopend, dagelijks >30 Km
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

15% eten -- Stilstaand
70% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:23

Dus ze passen zich aan, aan hun omgeving:)