Dilemma, graag jullie raad.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Dilemma, graag jullie raad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:15

Ik zit een beetje met een dilemma en ik heb me al suf gepiekerd maar ik kom er niet echt uit, dus graag jullie raad hierover:

even kort de situatie:
Kort geleden zijn mijn vriend, dochter en ik verhuisd naar een plek waar we zelf onze paarden thuis kunnen houden. Nu had ik altijd de paarden bij mijn ouders staan, maar zij worden een dagje ouder en willen graag minderen, en uiteindelijk helemaal stoppen met de paarden. Daarbij wonen ze nu niet zo dichtbij en is het voor mij niet te doen om daar naartoe te gaan om een paard te trainen.

Wij hebben thuis straks ruimte voor 3 paarden die op stal kunnen (er worden nu 3 stallen gebouwd, wat ook echt eerst de max is qua budget en ruimte).

Op dit moment heb ik thuis mijn jaarling en een d-pony merrie van mijn dochter.
Bij mijn ouders staat nog:

- mijn rijpaard- merrie, die al geruime tijd geblesseerd is en die, zodra ze thuis staat bij ons, weer in behandeling gaat. Dat is nu ook niet te doen, omdat mijn ouders het niet aankunnen om bijvoorbeeld dagelijks peniciline te spuiten en ik kan niet dagelijks naar mijn ouders (al diverse pogingen tot behandeling gedaan maar het werkt gewoon niet zo). Het is bekend wat ze heeft en ze heeft er zo geen last van nu ze niet werken hoeft, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dit paard komt naar ons toe zodra de stallen af zijn (weekje of 5-6 nu nog). Dit is mijn eigen paard en zij komt dus absoluut naar ons toe.

- een 8-jarige ruin, die nu al lange tijd stil staat omdat niemand er op rijdt. Deze is van mijn ouders en ze willen hem uiteindelijk graag verkopen, omdat het zonde is dat hij loopt te niksen terwijl hij een heel goed sportpaard kan zijn. Echter is afscheid nemen ook weer een probleem, omdat ze hem zelf hebben gefokt en ze zijn erg aan hem gehecht.

- een 26-jarige gepensioneerde merrie (was ons eerste paard), die al jaren chronisch kreupel is (artrose) en die tot haar dood bij mijn ouders mag blijven.

Nu zou het praktisch gezien zo zijn, dat mijn merrie naar ons komt en de ruin en de oude merrie samen bij mijn ouders blijven totdat de oude merrie zou komen te overlijden. Dan kan de ruin verkocht worden en zijn mijn ouders paard-vrij. Toch zint me dat eigenlijk niet, omdat ik het doodzonde vind van de ruin en daarbij klikt het totaal niet tussen de ruin en de oude merrie.

Mijn merrie gaat straks in behandeling en het zal een langdurig proces worden voordat zij weer iets van werk zal kunnen. Ik zou toch ook wel heel graag weer lekker willen trainen met een paard, dat mis ik nu gewoon erg. Maar ik kan ook niet beide paarden bij ons thuis bergen, dan heb ik er 4 staan en dat wordt me te duur qua kosten en ik kom daarvoor ook een stal tekort. Daarbij zou de oude merrie dan alleen komen te staan, wat ook niet kan.

Zien jullie hier ergens mogelijkheden waar iedereen blij van kan worden? Ik heb ook al gedacht om de jaarling naar mijn ouders te brengen (ben ervan overtuigd dat zij wel goed met de oude merrie overweg gaat kunnen), maar ik wil dat zij lekker 24-7 buiten kan lopen en mijn ouders zijn daar absoluut niet van. Die willen de paarden snachts binnen hebben, maar ook wanneer zij weg moeten (boodschappen, op bezoek enz) staan de paarden daar op stal en dat vind ik zonde van mijn jaarling.

Uhm.. ik hoop dat iemand het verhaal nog snapt, maar heeft iemand advies waar iedereen blij van kan worden?

friesiszwart

Re: Dilemma, graag jullie raad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:23

En als je jou merrie bij jouw ouders laat en de ruin bij jou zodat je met hem aan het werk kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:23

Ik snap je dilemma heel goed, lijkt mij ook een pittige.

Wat is de prognose van de jongste merrie? Kan daar met behandeling weer op gereden worden? Ik denk dat ik persoonlijk de ruin eerst zou verkopen. Die is nu acht en dat lijkt mij voor een sportpaard een prima leeftijd om te verkopen. Nog jong genoeg om een groot deel naar eigen hand te zetten, maar oud genoeg om door te kunnen trainen en er een leuk sport paard van te maken. Wat als de oudste merrie nog 6 jaar leeft? dan is de ruin 12 en heeft waarschijnlijk tot die tijd niet in de sport gelopen? Verkoop lijkt mij dan minder handig. Misschien is het eventueel een mogelijkheid om de ruin te verleasen met contract waarin staat dat hij bij je ouders op stal staat tot de merrie overlijdt? In die situatie zou je de jonge merrie naar jouw huis kunnen halen?

Ik kan begrijpen dat je ouders misschien liever geen vreemde op stal willen hebben. Maar op deze manier staat de ruin niet stil, wordt het werk voor je ouders al wat lichter, kan de oude merrie met een maatje haar laatste jaren slijten en is het voor je ouders misschien ook makkelijker om daarna afscheid te nemen van de ruin? Duidelijke afspraken op papier helpt vaak al heel veel irritatie te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:24

Hoe oud is je dochter? Rijdt zij dagelijks? Anders is het misschien een mogelijkheid om de pony bij je ouders te zetten en daar naar toe gaan als je dochter wil rijden? Misschien dat dat niet op dagelijkse basis hoeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:24

friesiszwart schreef:
En als je jou merrie bij jouw ouders laat en de ruin bij jou zodat je met hem aan het werk kan gaan.

Dat geeft problemen want die merrie moet toch dagelijks behandeld worden, wat de ouders niet aan kunnen?

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:26

Ik zou je jaarling lekker bij je ouders brengen. Daar kun je voorlopig toch niets mee doen en dan kan je de ruin oppakken. Hij staat dan toch nog genoeg buiten? Is toch niet zo dat hij hele dagen op stal staat? Of ben je bang dat de oude merrie gezien de leeftijd te weinig speelkameraadje kan zijn voor hem?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:27

Mij lijkt het het meest logische de jaarling bij de oude merrie bij je ouders te zetten, en de drie rijpaarden (pony, blessuremerrie en de ruin) bij jou thuis. Met die jaarling doe je toch de eerste 2 jaar nog niets, en de oude merrie kan die bovendien mooi opvoeden.

Edit: Bingo dus :+

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:28

Ja dat lijkt mij ook het meest logische, is dat geen opties?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:28

Hoe oud is je dochter? Zou de ruin geen leuk paard voor haar zijn? (of in de nabije toekomst)? Dan zou je bv de pony kunnen verkopen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:34

Bedankt zeg, wat fijn dat jullie meedenken! Mijn gevoel zegt ook jaarling naar mijn ouders, maar ik ben bang dat ze haar te weinig buiten zetten. Ik weet dat dit eerder al een groot punt van discussie was tussen mijn ouders en mij. Ik vind dat de paarden daar veel te weinig buiten staan en juist voor de jaarling vind ik het razend belangrijk dat ze lekker veel op het land kan. Ik zou kunnen proberen om daar goede afspraken met mn ouders over te maken. Mijn vader werkt nog in ploegendienst en mijn moeder durft ze alleen niet buiten zetten, dus daar ga ik dan al.. Als ze nou gewoon lekker buiten konden blijven :(

Ik wil mijn blessuremerrie echt zo snel mogelijk thuis omdat ik haar wil laten behandelen. In principe is het zeker dat ze wel weer beter wordt en de sport weer in kan. Ze is 10 trouwens, en daarbij mn beste vriendin :).

De d-pony wordt komende maand gedekt dus als het goed is straks drachtig, maar hoewel mijn dochter niet dagelijks op haar rijdt (ze huppelt er spelenderwijs mee rond, ze is pas 4 jaar), geef ik wat lesjes met deze pony en heeft ze ook een bijrijdster die haar verzorgd, dus is het eigenlijk ook niet echt een optie om haar weg te brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:37

Kunnen ze straks niet 24 uur buiten? Tenslotte wordt het als het goed is toch echt een keer voorjaar en zomer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:37

Mijn keuze zou de pony wegbrengen zijn. Je moet kiezen en dan is de pony straks drachtig, je dochter nog maar vier en de verzorger trok bij mij in dit geval dan wel aan het kortste eind.
De jaarling bij je ouders komt veel binnen te staan en hoewel een oud paard goed jonge dieren op kan voeden, is het geen speelkameraad voor zo'n jong dier.

kusjmanon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:45

lastig, ik zou inderdaad ook de pony wegbrengen dan heeft die straks misschien een leuk baasje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:45

En een heel andere misschien vreemde oplossing. Ruin verkopen en de rest naar je toe halen? Dan zit je tijdelijk met een teveel tot de oude merrie overlijdt. Maar de jaarling ging toch continue naar buiten zei je. Misschien niet de meest ideale oplossing maar het is een tijdelijke situatie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:47

Ik weet niet.. de pony daar haal ik een klein beetje inkomsten uit door de lesjes en de bijrijdster, dus dan ben ik dat weer kwijt. Dat was ook een beetje de planning met de pony en dat loopt goed.

Theoretisch zou ik gewoon mijn merrie moeten ophalen en klaar is kees, maar dat voelt ergens niet goed voor de ruin en ik maak mn oude merrie ook niet gelukkig door haar alleen met de ruin achter te laten (mijn merrie is de dochter van de oude merrie en zij zijn goede maatjes samen).

karuna, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik begin nu eigenlijk net met mn eigen stal en dan begin ik eigenlijk meteen als ziekenboeg met 2 geblesseerde paarden en dat is ook niet echt een leuk begin voor ons, snap je? Het oudje mag bij mijn ouders blijven tot aan haar dood.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:49

Ibbel schreef:
Mij lijkt het het meest logische de jaarling bij de oude merrie bij je ouders te zetten, en de drie rijpaarden (pony, blessuremerrie en de ruin) bij jou thuis. Met die jaarling doe je toch de eerste 2 jaar nog niets, en de oude merrie kan die bovendien mooi opvoeden.

Dit zou ik ook doen. En ik zou er toch hard over nadenken om die d-pony niet te laten dekken, want welk paard ga je daarna dan weg doen? En een d-pony voor een meisje van 4, is dat niet veel te groot? Ik kan me voorstellen dat voor jouw dochter beter een kleiner beestje handiger is.
Ben je er 100% zeker van dat jouw blessurepaard weer helemaal de oude wordt? Zo niet dan kan je nog beter verder gaan met de 8 jarige of haar laten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:52

Tja, je zult ergens water bij de wijn moeten doen. Jaarling zou ik niet naar je ouders brengen. Kan de merrie die verzorgd moet worden in de buurt niet ergens een weitje kaal vreten. Ik weet mensen bij je in het dorp die dat wel eens hebben gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:52

Mijn keuze zou zijn om de achtjarige nu te verkopen. Je zegt dat het afscheid nu al moeilijk zou vallen en nu staat die daar maar te staan. Wat gaat dat dan zijn als je hem eerst traint en hij toch wel heel leuk blijkt te zijn etc etc. Dat is een "fout" die wij nu twee keer gemaakt hebben: een paard dat eigenlijk te koop staat, maar waar je dan helemaal verliefd op wordt tijdens training en dan uiteindelijk toch blijft. :D
En heel eerlijk zou ik dan mijn ouders aanraden een shetje of een kleine gezelschapspony erbij te nemen. Want anders ga je voortdurend met dat dilemma zitten dat de oude merrie niet alleen mag komen te staan. Gaat dit niet, dan zou ik de ponymerrie die je nu heb naar jouw ouders brengen. Als die drachtig is kan er toch "niets" mee gedaan worden.

Maar mag ik even een kleine kritische noot brengen: je zegt dat je nu geen 4 paarden kan onderhouden, maar als je de ponymerrie nu laat dekken heb je er straks toch weer vier?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 09:54

Mijn dochter heeft een kleine pony gehad maar dat was een doerak en daarom hebben we hem verkocht en deze pony weer aangekocht. Deze is suuuupermak en ze kan haar beter rijden en sturen dan ze met de kleine pony ooit kon. Hier groeit ze wel in (ze is ook onwijs groot voor dr leeftijd, wordt 1.86 lang volgens het consultatiebureau). dit zijn ze samen: [RIJ-ITP] Mijn kleine prinses met haar grote sprookjespony

Ik wil er geen veulen voor mezelf uit fokken maar voor de verkoop volgend jaar trouwens (nrps).

100% zeker ben ik niet, het kan zijn dat de aandoening chronisch is geworden, maar ik ga er alles aan doen om te proberen haar weer beter te maken. We zijn nu al bijna een jaar aan het dokteren geweest met haar ( [MD] Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr )

Je mag kritisch zijn hoor, geen probleem. Ik wil geen 4 paarden op lange termijn. Ter overbrugging is het niet een probleem, maar we willen gewoon een veulen voor de verkoop, niet om zelf te houden. Het was eerst de bedoeling om mijn merrie ook te laten dekken, maar zo lang ze niet behandeld is gaan we dat zeker niet doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:59

De markt is slecht, fokken voor de verkoop, met heel veel geluk heb je je gemaakte dek en dierenartskosten terug.
Mocht je paard iets krijgen gaat er veel geld bij.
Persoonlijk zou ik dat dus afraden om te doen.

Ik zou zowel de 8 jarige als de jaarling verkopen.
8 jarige even een maandje rijden zodat hij wel te rijden is als er mensen komen kijken.
De jaarling, leuk voor later, maar kost je nu geld, terwijl je schrijft dat het onderhouden van 4 paarden te duur is.

Dan kan de pony, je rijpaardmerrie en de 26 jarige uiteindelijk bij jou blijven.
Zo zijn je ouders ook van de zorgen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:05

Klinkt als een goede oplossing.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:06

Bedankt voor het meedenken, maarrehhh... Ik ga mijn jaarling niet verkopen hoor! Dat is er 1 uit duizend en die blijft mooi haha. Ik wil mijn ouders best helpen, maar niet ten koste van mn jaarling eigenlijk.

Het al dan niet dekken van de pony, dat staat eigenlijk een beetje los van dit dilemma denk ik. Het gaat nu om de keuzes die er gemaakt moeten worden wanneer de stallen af zijn.

Al met al blijft het dus een lastig dilemma haha. Ik denk dat ik met mijn ouders ga bespreken of er wat mogelijk is over de weidegang. Als ze daarin mee willen gaan, dan kan ik de jaarling daar naartoe brengen. Zo niet, dan zou ik mijn jaarling terug kunnen brengen naar haar opfok-adres, waar ze 24-7 weidegang heeft over de zomermaanden. Dan zou de ruin alsnog kunnen komen, maar dan moeten mn ouders zelf maar een maatje voor de oude merrie gaan zoeken.

De ruin zou ik sowieso niet houden (zeg ik nu), maar dan kan ik hem thuis trainen enz zodat hij over een paar maanden verkocht kan worden. Op dit moment zou hij niks opbrengen omdat hij compleet stilstaat en hij heeft echt wel kwaliteit, dus dat zou ook zonde zijn.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 06-04-13 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:09

Je maakt het jezelf wel moeilijk ;)

Ik vind het dekken er niet los van staan, het kost geld plus ruimte. Wat als je het veulen niet meteen verkocht krijgt?
Of het is er ook 1 uit duizenden ;)

Kun je de jaarling niet in de opfok doen? Komt hij wel veel buiten en heb je er even geen omkijken naar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 10:11

Ik heb mijn reactie boven jou net ge-edit :). Veulen maak ik me op zich echt geen zorgen om hoor, en die gaan we echt niet houden. Genoeg aan 1 pony, maar ik zal er nog eens over nadenken met het dekken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:13

Als die d-pony niet echt een zeer goede pony is zou ik haar zeker niet laten dekken. In deze tijden zou ik sowieso niet met minder dan een ster-merrie gaan fokken. Hier ga je geheid op toeleggen en neem je nog risico's ook. Je zou ook nog je bijrijder en je lesjes kwijt kunnen raden.

Is jullie jaarling bestemd om uiteindelijk jouw blessuremerrie op te volgen? Als dat niet zo is zou ik die gewoon verkopen, dan zal je waarschijnlijk ook zien dat het niet lucratief is om nu te fokken.

Ik zou dan jouw merrie, de d-pony en de 8-jarige jouw kant op halen en de oude merrie en de jaarling bij je ouders laten. Als die 8 jarige geen opvolger wordt van jouw eigen paard, dan zou ik die verkopen zodra die meer doorgereden is en dan kan je de jaarling jouw kant op halen.