Mijn paard heeft daar een stal + uitloop, en mag van ong. mei tot december onbeperkt op 'haar' weitje; verder mag ik haar altijd op de winterwei zetten (of op de piste).
Ze krijgt 3x een portie hooi van de boer, zit uiteraard mee in de prijs.
Ik doe dagelijks de stal zelf, en haal ook zelf wat daar in moet van bodembedekking. Krachtvoer geef en haal ik ook zelf.
Echt, ik vind het er super. Staan daar met zo'n 11 paarden, lekker rustig dus.
Enige nadeel momenteel is dat mijn auto stuk is, en dat ik het heel moeilijk heb er dagelijks te geraken: openbaar vervoer komt daar niet, ik heb ook echt domme werk-uren, ... Dus proberen mijn ouders me zo vaak mogelijk te komen halen, en anders doe ik die 8km met de fiets.
Nu kwam mijn vriend gisteren te voet terug van zijn werk, en zag ie een man met een paard lopen. Nieuwsgierig als hij is, is hij een praatje met die man begonnen.
Bij ons in het dorp vind je eigenlijk niet echt weien/paarden, met heel veel moeite een stuk of 10. Wij wonen aan de rand van het dorp, in een heel rustig straatje. Als je hier de straat uitloopt, kun je een wandelpad oplopen: links een boomgaard, en na zo'n 100m rechts een paar weitjes! Daar staan momenteel een shetlander, een ezel, en een paard (dat van die man dus). Om een lang verhaal kort te maken: ik mocht altijd komen kijken als ik geïnteresseerd was!
En dat was ik haha, dus gisterenavond nog snel even binnen gewipt daar.
Paard zou 24/7 buiten staan, met uiteraard een stal op de wei. Stal en voeren moet ik zelf doen, da's dus geen verschil met wat ik nu al doe.
Wel moet ik zelf water geven (er staat een put met pomp op het terrein), en zelf aan hooi zien te geraken.
Mijn paard zou bij dat andere paard op de wei gaan, en die man gaat natuurlijk zelf al hooi halen, en hij wil het mijne (betaal ik wel zelf natuurlijk) ook wel mee nemen.
't Is iets goeikoper, maar nu vraag ik me af: wat kost dat, hooi voor een hele maand, als je dat zelf moet gaan halen?
En het is véél dichter, echt op 2 minuten wandelen, en daar zou ik het dus wel voor durven doen! Rijden kan ik buiten, er is namelijk geen piste. Er is wél een stuk bos waar ruiters mogen rijden, op 2 minuten van de wei, en vermits m'n merrie verkeersmak is kan ik ook gewoon de baan op.
Ik vat even samen:
Voordelen:
- veel dichter
- bos
- nog rustiger
Nadelen:
- zelf hooi halen
- zelf water geven (maar vind ik niet echt een nadeel vermits ik 200m verderop woon, ik kan zonder problemen voor en na m'n werk gaan, én mijn broer én beste vriendin wonen ook hier in de straat, dus altijd wel iemand in de buurt die water kan gaan geven. De man van wie het andere paard is woont trouwens nog iets dichter bij de wei, die zit daar dus ook de hele dag haha).
- geen piste
Ik wil dus eigenlijk vooral weten: wat ben ik kwijt aan hooi, en raden jullie het mij aan, 24/7 buiten?
't Is geen suikeren, ze heeft nu ook weer heel de winter buiten in de uitloop zonder deken gestaan, dus ze kan het zéker aan. De weien zien er trouwens echt fantastisch uit, worden ook stukken gespaard e.d., jullie snappen me wel