Dilemma, paard dichter naar huis halen of niet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Dilemma, paard dichter naar huis halen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:41

Eind oktober '12 zijn mijn paard en ik van een luxestal naar een kleine privéstalling verhuisd, en we hebben het er heerlijk.

Mijn paard heeft daar een stal + uitloop, en mag van ong. mei tot december onbeperkt op 'haar' weitje; verder mag ik haar altijd op de winterwei zetten (of op de piste).
Ze krijgt 3x een portie hooi van de boer, zit uiteraard mee in de prijs.
Ik doe dagelijks de stal zelf, en haal ook zelf wat daar in moet van bodembedekking. Krachtvoer geef en haal ik ook zelf.

Echt, ik vind het er super. Staan daar met zo'n 11 paarden, lekker rustig dus.
Enige nadeel momenteel is dat mijn auto stuk is, en dat ik het heel moeilijk heb er dagelijks te geraken: openbaar vervoer komt daar niet, ik heb ook echt domme werk-uren, ... Dus proberen mijn ouders me zo vaak mogelijk te komen halen, en anders doe ik die 8km met de fiets.

Nu kwam mijn vriend gisteren te voet terug van zijn werk, en zag ie een man met een paard lopen. Nieuwsgierig als hij is, is hij een praatje met die man begonnen.
Bij ons in het dorp vind je eigenlijk niet echt weien/paarden, met heel veel moeite een stuk of 10. Wij wonen aan de rand van het dorp, in een heel rustig straatje. Als je hier de straat uitloopt, kun je een wandelpad oplopen: links een boomgaard, en na zo'n 100m rechts een paar weitjes! Daar staan momenteel een shetlander, een ezel, en een paard (dat van die man dus). Om een lang verhaal kort te maken: ik mocht altijd komen kijken als ik geïnteresseerd was!

En dat was ik haha, dus gisterenavond nog snel even binnen gewipt daar.
Paard zou 24/7 buiten staan, met uiteraard een stal op de wei. Stal en voeren moet ik zelf doen, da's dus geen verschil met wat ik nu al doe.
Wel moet ik zelf water geven (er staat een put met pomp op het terrein), en zelf aan hooi zien te geraken.
Mijn paard zou bij dat andere paard op de wei gaan, en die man gaat natuurlijk zelf al hooi halen, en hij wil het mijne (betaal ik wel zelf natuurlijk) ook wel mee nemen.

't Is iets goeikoper, maar nu vraag ik me af: wat kost dat, hooi voor een hele maand, als je dat zelf moet gaan halen?
En het is véél dichter, echt op 2 minuten wandelen, en daar zou ik het dus wel voor durven doen! Rijden kan ik buiten, er is namelijk geen piste. Er is wél een stuk bos waar ruiters mogen rijden, op 2 minuten van de wei, en vermits m'n merrie verkeersmak is kan ik ook gewoon de baan op.

Ik vat even samen:
Voordelen:
- veel dichter
- bos
- nog rustiger

Nadelen:
- zelf hooi halen
- zelf water geven (maar vind ik niet echt een nadeel vermits ik 200m verderop woon, ik kan zonder problemen voor en na m'n werk gaan, én mijn broer én beste vriendin wonen ook hier in de straat, dus altijd wel iemand in de buurt die water kan gaan geven. De man van wie het andere paard is woont trouwens nog iets dichter bij de wei, die zit daar dus ook de hele dag haha).
- geen piste

Ik wil dus eigenlijk vooral weten: wat ben ik kwijt aan hooi, en raden jullie het mij aan, 24/7 buiten?
't Is geen suikeren, ze heeft nu ook weer heel de winter buiten in de uitloop zonder deken gestaan, dus ze kan het zéker aan. De weien zien er trouwens echt fantastisch uit, worden ook stukken gespaard e.d., jullie snappen me wel :D

Lynn_Nikita

Re: Dilemma, paard dichter naar huis halen of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:45

In de zomer heb je bijna geen kosten aan het hooi. In de winter meer. Hoeveel hooi krijgt je paard per dag? Aantal pakjes per maand uitrekenen en dan keer de kostprijs. Die vind je op marktplaats wel

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:47

Geen piste = geen bak?
Ik weet niet zeker hoor, maar verschilt hooi niet in prijs van welke leverancier je het koopt? Ik zou hem eens vragen (of waar hij zn hooi vandaan haalt) hoeveel het kost. Verder lijkt het me inderdaad ideaal! 200m is natuurlijk veel beter dan 8 km! :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:52

ZeSteigert schreef:
Geen piste = geen bak?
Ik weet niet zeker hoor, maar verschilt hooi niet in prijs van welke leverancier je het koopt? Ik zou hem eens vragen (of waar hij zn hooi vandaan haalt) hoeveel het kost. Verder lijkt het me inderdaad ideaal! 200m is natuurlijk veel beter dan 8 km! :j

Inderdaad, geen bak.
Wat ik vergeten vertellen ben: als ik 1x rijdt per maand, is het veel :+ Dus dat zal de rekening niet maken haha.
Als ik echter in een bos kan gaan rijden, vind je me volgens mij meer OP dan naast m'n paard terug :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:55

Ik persoonlijk zou het doen, mits je goede afspraken kan maken met die eigenaar.

Een bot hooi kost rond de €2.5 à €3 in onze streken, hoe groter de aankoophoeveelheden, hoe goedkoper je hooi.

Paard dicht bij huis, 24/7 buiten, een bos in de achtertuin, speelkameraadjes, ik zou het wel weten :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 09:58

Mi_Amore schreef:
Ik persoonlijk zou het doen, mits je goede afspraken kan maken met die eigenaar.

Een bot hooi kost rond de €2.5 à €3 in onze streken, hoe groter de aankoophoeveelheden, hoe goedkoper je hooi.

Paard dicht bij huis, 24/7 buiten, een bos in de achtertuin, speelkameraadjes, ik zou het wel weten :)

Mi_amore die op bezoek komt deze zomer, ... Helemaal top! :D

Ik weet in Melsele botjes hooi voor €2.5, maar ik heb echt geen flauw idee hoe lang ik daar ongeveer mee toe kom..
Die man met z'n paard, die geeft zo'n 2 a 3 schelletjes hooi per dag (in dit winterweer), is dat genoeg?

Edit: -61 kg *\%/* Hoe doe je het! Je blijft maar afvallen :D You go girl!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:00

Ik weet niet hoe de prijzen liggen van hooi bij jou in de buurt, maar een paard eet (als er geen gras is) 15 balen per maand.
Dus je kunt (als je de prijs weet) makkelijk uitrekenen wat je maximaal (in de winter) extra kwijt bent.
Hoe zit het met het afvoeren van de mest, moet je dit zelf regelen/betalen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:08

15 balen per maand is heel redelijk. Is een half baaltje per dag. Maak er voor de zekerheid 16 van, heb je in principe genoeg. Met € 50,- per maand moet je al een heel eind komen. Zomers zal dit een stuk minder zijn.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:17

Kwa hooiprijzen enzo heb ik geen idee, maar ik zou eigenlijk best iets meer willen betalen als mijn paard dan op 2 minuten loopafstand zou wonen. Als je geen bak geen probleem vindt, zou ik zeggen: Doen! :j

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:21

Je zou natuurlijk ook een boer/bedrijf kunnen zoeken die grote balen heeft. Wij deden met 1 grote baal tussen de 200 en 400 kilo (afhankelijk van hoe droog het spul is) met 1 paard en 2 pony's ongeveer 3 weken. Inmiddels is het paard er niet meer en doen de 2 pony's er ongeveer 6 weken mee. Als het spul droog is, kan het ook gemakkelijk.. Gaat bij ons niet schimmelen, als het echt kuil is gaat het na een goeie 2,5 week broeien en dat is natuurlijk niet handig. Bij ons worden de balen, van goed bemest land, bezorgd en kosten (thuis geleverd) 30 euro per stuk. Dit is overigens aardig goedkoop, maar eerder haalde ik het zelf bij een boer op met de aanhanger en dan koste de baal 35 euro per stuk. Ik vond deze manier zelf een stuk goedkoper, en sinds wij dit spul voeren veel minder last gehad van verkoudheden van de dieren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:23

Ik zie geen problemen, ik vind het alleen altijd moeilijk te polsen of je op een lijn ligt met diegene waar je mee samen moet doen, de boer dus.
Ga eens vaker langs om te kijken ook als hij er niet is.
In de zomer zul je minder hooi voeren en is het water pompen naar mijn mening niet zo'n probleem, in de winter is water oppompen door vorst soms moeilijk.
Maar je zou kunnen overwegen om een fietskar te kopen/maken waar een x aantal jerrycans op kunnen.
En je paard staat samen met die van de boer dus hij zal daar dan ook zijn steentje in bij kunnen dragen.
Verder denk ik dat het best een mooie oplossing is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:24

Hier geven we wel één bot hooi per paard per dag, dus 2,5 euro per dag (voor één paard). Misschien dat ze met een halve bot ook toekomt, maar minder zou ik zeker niet doen. Je moet ook nog even kijken, als die man zijn paard echt maar enkele plakjes per dag geeft en jullie paarden staan samen, is er grote kans dat zijn paard het hooi van jouw paard mee gaat opeten ;)

Verder klinkt het wel goed, als je toch niet veel rijdt,kan je op mooie dagen zo het bos in :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:27

Ik zou het wel weten! :D
Mits: De wei in goede staat is.
Kijk dat de ondergrond vochtig is na regen, logisch. kunnen paarden ook gewoon op gaan liggen, vinden ze niet erg. Hier en daar een beetje modder kan ook gebeuren. Maar het moet niet te gek worden. Maar als de wei er nu nog goed bijligt, zit je wel goed denk ik. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:35

Kun je een voorraadje aanleggen bij die nieuwe stal?Als jullie voor 2 man hooi kunnen halen kun je ook brandstofkosten delen.Die 8km per dag die je nu rijd heb je qua brandstof straks niet meer.

Waarom vraag je niet aan de man wat hij nu aan hooikosten kwijt is.Prijs verschilt per seizoen,kwaliteit,regio en handelaar...shoppen is dus niet verkeerd.Wellicht iemand in de buurt waar je het hooi af kunt nemen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:30

Tinky12 schreef:
Kun je een voorraadje aanleggen bij die nieuwe stal?Als jullie voor 2 man hooi kunnen halen kun je ook brandstofkosten delen.Die 8km per dag die je nu rijd heb je qua brandstof straks niet meer.

Waarom vraag je niet aan de man wat hij nu aan hooikosten kwijt is.Prijs verschilt per seizoen,kwaliteit,regio en handelaar...shoppen is dus niet verkeerd.Wellicht iemand in de buurt waar je het hooi af kunt nemen.

Wat een prachtig plan haha!
We kunnen een voorraadje aanleggen hoor :)

Gypsy: de wei ziet er echt goed uit, ze wisselen ook elk jaar af om het stuk gelopen land terug te laten herstellen :)

Solleke_Noah: dat is nog goed te doen dan! Ik betaal nu €80 per maand, de nieuwe stal zou €50 per maand kosten. Op mijn huidige ben ik met vlas e.d. erbij €120-€130 per maand kwijt. Mag dus sowieso even veel zijn, daar doe ik me niet aan pijn vermits ik geen benzine meer oprij naar stal :D
Ik heb gisteren dat andere paard zien eten.. Als die niet wat sneller wordt, is de mijne met zijn eten weg hoor :D

Jesito: ik ben van plan morgen en dit weekend sowieso nog eens te gaan kijken. Ik ga alles zo goed als zelf doen, ben ook aan het proberen zélf mijn hooi te kunnen gaan halen, ik ben niet zo graag afhankelijk van een ander... Inderdaad, het waterprobleem: ik dacht ook meteen om in de winter gewoon bij mij thuis jerrycans te vullen, en die met de kruiwagen dan naar de wei te brengen :) Ik ben van plan sowieso 's ochtends 's avonds te gaan, ik wil echt gewoon alles zelf doen :) Ik verwacht niet dat Daisy veel IN de stal gaat staan, dus moet ik eigenlijk vooral de mest uit de wei halen.

Yvet_90: probleem is dat ik alles zelf wil doen, en ik heb een Corsa'tje :+ Maar ik ga sowieso wel informeren, als het echt interessant is heb ik er wel wat voor over haha.

ZeSteigert: ik wil gerust 'iets meer' betalen, maar het moet wel binnen de perken blijven haha. De prijzen die ik hier al gehoord heb, zijn allesinds super!

Fjordnina & Brainless: dat zou gewoon echt perfect zijn haha! De mest wordt dit jaar nog opgehaald, volgend jaar komt er een mestput.

Geraak je in de winter makkelijk aan hooi? Dat moet bijna wel, als ik aan alle maneges hier in de buurt denk, maar ik ben geen manege :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:33

Wat is 'in de winter'? :P Wij beginnen hooi te voeren rond oktober en moeten zeker tot april doorvoeren (en dan hebben we 2,5 hectare voor drie paarden!). We hebben een afspraak met onze hooiboer en leggen al aan het begin van het winterseizoen onze hoeveelheid hooi vast en hij komt het telkens in stukjes leveren (40 balen per keer) omdat onze opslag niet groot is :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:46

Solleke_Noah schreef:
Wat is 'in de winter'? :P Wij beginnen hooi te voeren rond oktober en moeten zeker tot april doorvoeren (en dan hebben we 2,5 hectare voor drie paarden!). We hebben een afspraak met onze hooiboer en leggen al aan het begin van het winterseizoen onze hoeveelheid hooi vast en hij komt het telkens in stukjes leveren (40 balen per keer) omdat onze opslag niet groot is :)

Ja, zoiets is onze winter ook haha! Geef je dan in de zomer echt niks? Want zooo veel land is het nu ook weer niet haha!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:39

Ik koop hooi aan van zodra ik in de buurt zie dat het hooiland afgemaaid is.
Vorig jaar waren er 3 snitten, dus 3 keer de mogelijkheid om een grote hoeveelheid hooi aan te kopen :D3

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:59

Wel jammer dat er geen piste is maar geen probleem als je enkel recreatief rijdt toch!
ivm hooi zou ik idd eens vragen aan de boer hoeveel hij nu betaald per baal en dan zo berekenen hoeveel het je uitkomt per maand. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:58

Tuurlijk kun je in de winter aan hooi komen,is het hele jaar door verkrijgbaar.Wellicht kun je met een leverancier afspreken hoeveel hooi je per jaar nodig hebt.Zo kan hij rekening houden met zijn inkoop...

Ik "bestel" bij mijn leverancier ook (in mijn geval) 18 grote pakken per jaar...hij propt er 15 bij mij in de kapschuur en bewaard de rest voor wanneer ik weer ruimte heb :D .

Kwestie van informeren en even praten over hoe- en wat ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:00

Klinkt goed +:)+

Het kan natuurlijk wel veel minder leuk blijken te zijn dan dat het nu lijkt. Wat mogelijke problemen:

- de man die niet zo aardig blijkt te zijn en hele andere dingen wil dan jij qua voeren van en omgaan met de paarden, omgaan met het terrein en erg bazig tegen jou doet waardoor jij je niet op je gemak voelt en je niet meer de baas voelt over je eigen paard. Of dat hij zijn paard voor gaat trekken en die van jou tekort doet, dat soort dingen, of dat jij voor al het werk opdraait rond de paarden..... kijk daar voor uit :)

Of dat de man het prima vindt om half beschimmeld hooi te voeren en je daar onenigheid over krijgt....

- de wei die misschien wel in een enorme modderpoel verandert bij slechte weersomstandigheden. Het is NIET tof als je al glibberend en glijdend bij je paard komt, dat half vastgezogen met vieze modderpoten zielig in een blubberig hoekje van de wei staat te bibberen in de ijskoude regen of hagel die al dagenlang duurt, en waar het dier niet voor kan schuilen. Heel erg sneu als ze dag-in-dag-uit kapot staan te regenen.

Een afdakje en droge plek om te liggen en te staan is toch wel het minste dat ze moeten hebben hoor vind ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:31

Zoek eerst maar eens een opslagplek voor je hooi, dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Ik had een stukje weiland afgezet met prikpaaltjes en stroomdraad en kleine gewikkelde pakjes op 2 lagen paletten gelegd met dik groen zeil erover. Dat heeft mijn slopers nooit weerhouden om met regelmaat ergens gaten in te bijten.

Waar ga je heen met beschimmeld hooi en inderdaad, de mest op het weiland?

Hooi is het goedkoopst als je op de dag van het pressen en pakken ze zelf van het land op kan halen. Is wel erg zwaar werk én vaak bellen ze pas de avond voordien of de ochtend zelf op dat ze aan de slag gaan.

Pakjes hooi zijn vaak onverpakt tussen de 20 à 25kg. Verpakte baaltjes kunnen variëren, ik heb het van ongeveer 40kg/stuk liggen.

Hou je er rekening mee dat een ezel drager kan zijn van parasieten die voor een paard wel schadelijk kunnen zijn? Dat sommige paarden doodsbang zijn voor ezels?

Heeft de man het goed voor qua ontworming en dergelijke? Hoe gaat het met de hoefsmid in de winter of bij erg nat weer? Kan die man ook op een droge plek zijn werk doen?

Is er verlichting aanwezig voor het najaar en winter als het sneller donker wordt? Geloof me, niks zo irritant als in de modder gaan schuiven en glijden zonder 1 hand voor ogen te zien.

Hoe los je het op als de tanden mechanisch geveild moeten worden?

Waarmee is de weide afgezet en hoe precies is de eigenaar in het onderhoud daarvan? Is er stroom en zo ja, hoe wordt deze voorzien? Stroombakken worden nog wel eens gestolen...

Als jij jouw paard hooi gaat voeren gaat de rest ook gewoon mee eten hoor. Wie garandeert je dat hij de hooikost niet gewoon op jou door wil schuiven?

Hoe groot is het weiland? 50€/maand = 600€/jaar. Dat betaal je hier voor 1ha ongeveer op jaarbasis. Wat zit allemaal inbegrepen? telt dat ook al voor onderhoud van het weiland, of moet je nog apart bijbetalen voor kalk en meststof?

Ben je wel zeker dat die man jouw paard goed kan handelen, vb als hij ze wil verplaatsen tijdens jouw werkuren?

Hoe regel je het met vakantie? Wil hij de zorg kosteloos erbij nemen voor die paar weken?

Werk je met een contract? Wie garandeert je dat hij je niet na 1 maand zonder pardon weg wil, is er dan een alternatief?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:32

@pmarena
Er is een stal aanwezig dus dagen in de koude hagel, vastgezogen in de modder staan is niet van toepassing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:46

Maar is die stal ook groot genoeg voor alle dieren / heeft elk dier zijn eigen stal?

Want duidelijkheid daarover mis ik even in het verhaal, vooral ook gezien de vraag of het dier 24/7 buiten wel gaat trekken :)

Die van mij staat ook niet graag in een stal, maar als het echt dagenlang van dat akelige winterweer is waarbij er constant zo'n snijdende wind staat en de hele dag hagel en regen naar beneden komt, dan vinden ze het buiten toch echt niet meer leuk en staan ze maar wat graag binnen aan hun hooinetje te plukken :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:54

Los van de staat van de wei bij slecht weer, is er voldoende gras voor alle paarden ook in de zmer bij droog weer? Hooi is meestal redelijk goed te vinden. Alleen je problemen dan zijn waar laat je het? Kan het eventueel thuis of op de wei? En hoe voer je het. Onze tinker heeft in de winter echt minstens 15 kilo hooi per dag nodig als er nog wat gras staat. Zonder gras zeker 20 kilo. Dus ruim een baaltje per dag. Dat loopt aardig op in de wintermaanden. Is er niet genoeg gras in de zomer loopt dat nog extra op. kwestie van goed rekenen.

En mocht je de gok nemen, als het niet bevalt kun je altijd nog verhuizen naar een stal weer.