Minder zwaar maken van bak op zandgrond, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Minder zwaar maken van bak op zandgrond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:26

Wij hebben oktober 2012 een deel van ons weiland laten 'omscheppen' door een loonbedrijf. Wij zitten midden op de Veluwe, nabij het Kootwijkerzand, en nu blijkt onze bak (wat het dus moest worden) erg droog te zijn. Afgelopen winter ging het goed, veel regen en vocht houdt de bak goed.

Het zand is erg los waardoor sneeuw en water niet worden vastgehouden maar er door heen gaan. Het zand is te vergelijken met het zand wat daadwerkelijk op de zandverstuiving ligt: fijn, droog, houdt geen water vast, mul en stuift erg.

Op welke - liefst goedkope! - manier kunnen wij deze bak weer begaanbaar maken?

Onze buren hebben gevriesdroogde houtchips over hun zandlaag heen gedaan. Dat werkt erg goed maar zij hebben ruim 1200 (!) euro betaald om dit te laten leveren. Een van de boeren hier uit de buurt vertelde ons dat leem mengen met het bakzand misschien een goede oplossing is.

Wie heeft er ervaring met het opknappen van zo'n soortgelijke rijbodem? Hoe kunnen wij onze bak weer begaanbaar maken?

Ik ben benieuwd naar reacties! :)

Anoniem

Re: Minder zwaar maken van bak op zandgrond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:28

Ik ben ook zeer benieuwd want de huidige stal waar ik sta heeft het ook. Als het een week lang geregend heeft is de bak ideaal maar nu is deze zo zwaar. Mijn tinker heeft er veel moeite mee en het rijdt gewoon niet prettig..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:29

Veel regen is inderdaad prima, maar een dagje schijnt de zon en het is hopeloos.

Ik dacht eerst dat het een kwestie was van 'aanrijden' zodat het zand wat kon zakken, maar dat is nu niet meer aan de orde. De bak is gewoonweg te zwaar om in te werken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:31

ik volg ook even, ik heb namelijk een deel wat echt heel zwaar is, maar als het veel regent is het wel te doen. maar dan moet het echt heel veel regenen want mij bak licht redelijk droog.

voor hout ben ik niet zo, ken iemand en die had dat ook in de bak, maar dat wordt naar een tijdje glad

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:35

Ja klopt, zeker als het regent is het hout erg glad. :j Daarom leek leem mij wel een slimme oplossing, maar ik weet helemaal niets van deze zandsoort in een bak. Vandaar ben ik benieuwd naar ervaringen. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:58

Leem kost ook geld. Je betaalt een bedrag per kuub en het moet vermengd worden op een goede manier. De verhouding is erg belangrijk. Laat je goed adviseren zodat je straks niet nog steeds een slechte bak hebt. Want dan blijf je geld er in stoppen.

Alternatief voor houtsnippers zijn kunststof vezels. Maar ook hierbij moet je sproeien. Water is cement voor het zand. Andere zandsoort mengen kan soms ook helpen. Of stro of zwarte grond, dat verhoogd het humusgehalte waardoor het zand meer vocht vast gaat houden en gaat kleven.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:37

Wordt inderdaad per kuub betaald. Ze rekenen 10 euro per kuub, en heb 40 kuub nodig ongeveer (dat zei de boer tenminste). Dus dat wordt 400 euro. Ik wil best die 400 euro uitgeven, maar inderdaad alleen als de bak dan ook echt beter wordt.

Sproeien is niet zo'n heel groot probleem, we hebben een sproeiinstallatie.

Zou alleen het mengen met zwarte grond voldoende zijn denk je? Wij hebben namelijk een hoop zwarte grond over na het plaatsen van de stallen etc. Ik ga het hier eens overleggen. Misschien is alleen zwarte grond al voldoende...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:42

nee zwart zand helpt niet dat hebben wij ook al gedaan

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:51

Oh, da's goed om te weten...

Ik denk dat wij toch voor leem gaan... Wel moeten we het zelf mengen (wordt alleen afgeleverd).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:55

Kokus? Ik heb er zelf niet zon goede ervaringen mee maar als ik andere ervaringen hoor schijnt het bet goed te zijn, en goedkoop.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:00

Wij hebben leem door onze bak gedaan, het heeft een tijdje geduurt (het moest zich echt even leggen) maar de bak is nu goed :D
Ik weet alleen nog niet wat hij in de zomer gaat doen als het heel droog is

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:07

wordt de bak niet glad met leem?

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:17

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:23

Ja, dat topic had ik al bekeken.

Ik heb alleen slechte ervaring over kokos gehoord: niet duurzaam, gaat stinken als het gaat rotten, zompig, neemt geen water op maar wordt wel glad, enzovoort. Ik heb vaker kokos in de buitenbak gezien en vindt het niet heel fraai.

Hoop het eigenlijk toch met een andere zandsoort op te lossen...

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:25

Dat is dus het verteringsproces. Ik heb in het begin toen wel meegelezen maar verder niet meer gevolgt.

Eigenlijk wel jammer het zag er in het begin zo goed uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:33

Kom bij jou uit de buurt, de grondwerker die bij ons de bak heeft gedaan adviseerde rivierenzand.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:49

nicky_rilana schreef:
wordt de bak niet glad met leem?

Bij ons is de leem gemengd met het andere zand, dus het word niet glad.

Hij werd van het winter wel een beetje hard toen we er vaak op hadden gereden en niet gesleept hadden (ongeveer een half jaar niet meer gesleept, maar wel elke dag gereden door 2/3 pony's). Een ander nadeel is dat teveel water niet meer goed opgenomen word, maar dan moet er echt wel heel veel vallen

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:50

polyvlokken, niet goedkoop, neemt wel goed vocht op en daarom minder droog en zwaar.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:53

Tapijtsnippers doen het ook erg goed. Maar die zijn ook weer kostbaar.
Denk dat dan alleen mengen met leemzand overblijft idd. Ik vraag me alleen wel af of dat voldoende is.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:53

Misschien lees ik er overheen, maar is sproeien geen optie?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:20

ik moet ongeveer een heledag sproeien wil ik het een beetje goed hebben, en dan is het ook echt maar voor even goed. ik heb ook nog nooit een plas op mijn zwaren deel gehad. dus voor mij helps sproeien niet echt.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:37

Nee, dat hielp bij mij ook niet. Ik ging met een soort brandweerslang aangesloten op een waterpomp door de bak. Wat een gedoe was dat en loodzwaar... Dolblij met m'n tapijtsnippers!

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:47

Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Bleek dat er verkeerd zand in zat. Heeft te maken met de vorm van de zandkorrel. het zand in onze bak zou nooit gaan "zitten" omdat de zandkorrel rond was. Ik weet t, klinkt heel stom maar dat was echt het probleem.Hoeveel water je er ook opgooide, maakte niks uit. Wij hebben er toen ook leem bij ingemengd. Dit luisterd ook heel nauw want te veel leem levert ook problemen op. Het is een bepaalde verhouding die je nodig hebt. Daarna heeft het ook nog even tijd nodig om op zijn plek te komen maar nu is ie perfect. Alleen als het massaal heeft geregend dan staan er wel wat plassen in, en je moet hem regelmatig slepen. Maar hij is nu echt super te rijden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:39

Sproeien is absoluut geen optie op dit vreselijk droge zand.

Maar het blijkt inderdaad dat leem heel nauw komt, hoe je dat mengt...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:57

Ook voor mij een dilemma.. wij hebben klapzand en dus erg los en zwaar. Het kan hier weken regenen maar de bak blijft droog .. voordeel maar met rijden dus niet.. De bak ligt al 6 jaar.. dus aanrijden is niet meer aan de orde.
We willen geen snippers/rubber of kunstgras o.i.d. erin gooien maar d.m.v. bijvoorbeeld zwart zand toevoegen kijken of het beter wordt.
Over leem heb ik ook minder goede verhalen gehoord. We zijn ook aan het kijken naar eventueel kokos..