Paard graaft gaten uit verveling.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxTjitske

Paard graaft gaten uit verveling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:00

Hoi Bokkers, *D

Nou heb ik een best wel vervelend probleempje, en ik heb geen idee hoe mijn 3 jarige nog ''veilig'' naar buiten kan.
Het probleem is als volgt, wanneer paardlief buiten staat, en hij verveeld zich, graaft hij zo een 40 cm diep gat in de buitenbak (ze staan daar omdat ze toch naar buiten moeten en anders het land nu al vertrapt word ect..). Maar nu heb ik dat gat al 2 dagen achter elkaar aan gevuld met zand. Alleen ik heb eigenlijk geen behoefte en tijd om dat keer op keer te doen.

Natuurlijk is dit verveling, maar wat kan je er tegen doen?

(als dit verkeerd staat graag verplaatsen)

Groetjess

Poeltje

Re: Paard graaft gaten uit verveling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:08

Een ander paard/pony erbij zetten? Kunnen ze samen spelen en vervelen ze zich niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:10

Staat je paard alleen? Dan is een ander paard er bij in een oplossing misschien. Maar te zien aan je zin: ze staan daar... verwacht ik dat hij niet alleen staat.

Je zou wat wilgentakken in de bak kunnen leggen. Hebben ze wat te knabbelen en slepen.

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:11

Wat je tegen gaten kunt doen geen idee, maar ik zal opletten als ik jou was. Ik weet niet of er in de buitenbak zand ligt bij jou, maar als hij/zij zich zo verveeld, kan hij/zij beginnen met zand eten, dan kun je zand-koliek krijgen..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:12

Of desnoods een schaap of geit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:13

Staat je 3 jarige alleen? Heeft hij wat te eten?
Geef hem een bal, pilon en een paar takken van de bomen.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:13

@Poeltje Staat er al bij, alleen die zitten elkaar alleen maar te klieren, of graven samen een gat...
@ponyysss, ja een buitenbak met zand, ja klopt daar ben ik inderdaad ook best bang voor, maar ik kan er niet de hele tijd bij gaan zitten.. oid.

@ponypaardje hm een bal is misschien nog niet zo'n gek idee, alleen hij sloopt altijd alles direct..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:14

Krijgen ze wel eten daar? Met hooi in een net kun je verveling het beste tegen gaan.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:15

Hmm een speelmaatje was inderdaad de makkelijkste oplossing geweest, maar als je paard al samen staat valt dat natuurlijk af haha. Krijgen ze ruwvoer als ze buiten staan? Die van mij kan je makkelijk een tijdje bezig houden als ze wat te eten heeft.

Maargoed kan me voorstellen dat een kale bak voor een (jong) paard sowieso niet erg interessant is, dus misschien valt er met 'speelgoed' wat te verhelpen. Denk hierbij aan een jollybal, wilgentakken maar je kan bijvoorbeeld ook wat pylonnen neerzetten, weet dat er bij ons op de manege een aantal paarden zijn die zich daar prima mee vermaken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:17

Fruit boom takken of boomstammen willen ook werken; die zorgen er voor dat mijn pony niet zijn stal opvreet :+

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:19

mijn peerd doet dat sinds hij het afgekeken heeft van een ander paard op stal.
Het helpt niet echt om er dan eentje bij te zetten want die van mij staat nooit alleen.
Dan spelen ze de eerste paar minuutjes en dan gaat hij gewoon weer graven.
Het enige wat nog een beetje helpt is inderdaad een bal.
Zo een stevige jolly bal kan best tegen sloopgedrag..........mijne sloopt ook alles.
Maar zijn bal laat hij heel.

wilgentakken.....goede tip...dat ga ik ook eens doen....is nog gezond ook

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:20

Hier hetzelfde probleem met 3 dartmoortjes.
Die graven ook gaten.

Een bal hebben ze al. Maar dat haalt niks uit ..
Ook krijgen ze genoeg hooi.

ponyyysss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:23

@xxTjitske Dan weet ik het ook niet, heb hier niet veel ervaring mee (gelukkig..)

Nog heel veel succes!!!!!

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:25

Wij hadden ook een paard die dat deed, een paard van ons is op zijn rug vast komen te liggen in zo'n kuil. Moet je goed mee opletten dus!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:28

Iets vinden wat nog leuker is.
Een van mijn paarden doet het ook, graven is leuker dan spelen en eten. Dus die krijgt een stuk waar het graven niet uitmaakt. Gelukkig graaft hij steeds op dezelfde plek!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:28

Is het bijtoeval een over genomen gedrag? ik kan mij herhinneren dat mijn paard samen met der weidegenoot graag samen graafde. Ik heb alleen niet op gelet wanneer dat nou precies stopte, het was een korte periode.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:31

Ik denk dat we zo eerst even wilgentakken gaan snoeien haha, als ze ontdooit zijn. En ik denk dat zo'n bal er ook wel komt. Ze hebben eerst wel hooi/kuil gekregen in de bak, alleen ik vind dat ze buiten zijn om te bewegen( daar valt gaten graven dan wel weer buiten) en dan op stal is om te eten. Dat is ook vanwege de zandkoliek.

In iedergeval bedankt voor alle tips! :)

@kensha, nee dit is nog maar 2x gebeurd. alleen het graven was tot aan de zwarte grond, dus daar schrok ik best wel van.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:36

bijons doen ze het ook wij geven dan wilgen takken kunne ze daar lekker mee klieren dat werkt goed

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:38

Misschien heeft hij een tekort aan iets en is door te graven opzoek. Vaak helpt een mineralen blok hier tegen!

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:38

mijn paard deed het eerst ook, heb het maaar gewoon beetje gelaten. want waren geen diepe kuilen meer beetje oppervlakkig. en nu is ze gewoon opeens dr weer mee gestopt dusja. en ik had in de wei ook superveeel hoooi liggen, ook lagen er wilgentakken en ze heeft ook een vriendje in de wei. dusja weet neit waar het aan heet gelegen maar het is igg vanzelf overgegaaan (:

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:12

Mijn pony deed dit vroeger ook. Na het geven van een zout/mineralen blok was dit gelukkig over. Dus misschien kan dit voor jouw paardje ook helpen.

xxTjitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:23

Die wilgentakken hebben vandaag geloof ik geholpen, want ik hoef niet gaten te vullen haha:), bedankt voor jullie tips/adviezen :)

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:34

Die van mij graven ook altijd gaten. Ik heb een PP, voldoende eten in slowfeeders, lekkere likstenen en altijd een paar takken om te mollen in de paddock liggen. Maar ze blijven graven, niet uit verveling maar gewoon omdat ze het heerlijk vinden. Om dan vervolgens lekker in de kraters te gaan rollen. Tja je moet wat als paard :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:39

Niks aan te doen. Die van ons staan samen en ik heb er ook een graver bij.
Denk als het gras eindelijk eens gaat groeien dat hij dan wel ophoudt.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:45

Ik heb er ook zo één, die graaft gewoon de drainage op als je niet oppast. Ik heb alles geprobeerd, wilgentakken, wilgenstronken, pilonnen... Maar daar is hij zo op uitgekeken en het eten is zo op, dus dat is ook maar even dat hij het niet doet.
Hij deed dit vooral toen het zo een slecht weer was en ik eigenlijk niet zoveel met hem kon doen verder. Nu ben ik weer elke dag met hem bezig en het graven is over. Hij begint nu een ritme te krijgen en gewoon elke dag afleiding en werken is genoeg, als hij nu buiten staat is hij veel rustiger.