wei inzaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

wei inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:12

Weet iemand wanneer wij het best onze wei kunnen inzaaien?
Het gaat over een nieuw stuk weide.

Alvast bedankt...

Grts Sanne

Way_of_Life

Re: wei inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:14

Volgens mijn vriend (hij is hovenier), vanaf 13 graden buiten. Dan heb je de beste kans dat het gras goed aanslaat.
Wel zorgen dat het niet uitdroogt!

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:33

Dank je voor je snelle antwoord :-)

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:36

Ik volg even mee... Wij gaan dit jaar ook onze weide inzaaien. Er staat nu raaigras op, in het voorjaar gaan we hooien (voordroog) en daarna land bemesten, ploegen en inzaaien.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:48

We hebben vandaag een stuk ingezaaid. Goed weer voor. Zeker niet te lang mee wachten, kan maar vast liggen!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:46

Ik volg dit ook even,
Is er ook verschil in hoe je inzaai?
Gewoon op het land strooien? Of een klein kuiltje in maken dat het erin kan vallen?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:02

Als je een niet te groot stuk inzaait, dan vermeng je dat met de grond, anders waait het zaad weg. Dus met wat windstil weer en wat nattige grond, zaad erop uitstrooien en dan even doorharken. Dan is het ook gelijk verdeeld.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:02

Nu is het nog veel te koud. Kan niet kiemen, dus waait weg of het wordt door vogels opgegeten. Even wachten tot het in ieder geval boven de 8 graden is. En als je de mogelijk heid hebt (tenzij het regent) dan sproeien.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:35

Dus het maakt niet uit als ik het gewoon op de grond strooi, of een kuil maak waar het invalt?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:52

amber_steph schreef:
Dus het maakt niet uit als ik het gewoon op de grond strooi, of een kuil maak waar het invalt?

Ik had erop gereageerd... welk deel snap je niet.. of hoe bedoel je precies? Want je vraagt nu weer hetzelfde. -:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:09

Uitstrooien en harken of met weidesleep erover heen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:05

Ik heb begin deze maand mijn weide door gezaait met horse master. Dit heb ik gewoon met de hand gestrooid, weide is 2500m2. Barendburg adviseerd bij doorzaaien om dit eind februari begin maart te doen. Omdat het begin maart nog kouder was dan normaal, hun gemailt of ik wel kon doorzaaien i.v.m de erg lage themeraturen. Krijg als antwoord terug dat ik prima kon doorzaaien en dat het graszaad gewoon zal ontkiemen.
Dus ik heb begin maart graszaad op het land gestrooid, echter heeft het daarna al weer een aantal keren gevroren. Ben dus bang dat mijn graszaad niet meer gaat ontkiemen omdat de vorst er al een paar keer over heen is geweest.

Iemand hier ervaring mee? Zal er nog gras gaan groeien uit de zaadjes?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:20

iemand die weet wat je het beste kunt inzaaien en vooral waarom en op wat voor grond?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:11

Ik heb mn weides jaren geleden ook ingezaaid met Barenbrug. Haal daar ook mn hooi vanaf.
Maar, Flappie, hoe het zit met jouw inzaaien en de vorst eroverheen, daar zou ik toch even met hen over bellen?

Inzaaien met bovengenoemd zaad is een optie. Kies iets voor paarden en geen snelgroeiend gras wat juist voor produktie/koeien bedoeld is.
Tja, wat de beste grond is... weet wel wat niet te best is, bosgrond en zandgrond. Te weinig/geen voedingsstoffen en te droog.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:36

Inzaaien is het beste in het najaar. dan is de grond vochtig genoeg
ik heb zandgrond, lastige grond inderdaad, in de zomer erg droog

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:38

Op wat voor grond. De vraag snap ik niet helemaal. Je moet het toch doen met de soort die je hebt lijkt me. Wij hebben zandgrond, is niet ideaal, maar ja, kan er moeijlijk iets anders van maken. Voordeel is wel dat het niet heel vet gras wordt. :D En we hebben er paardengraszaad over gegooid.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:55

Je kan je grond natuurlijk wel rijker maken en tijdig mesten enz.. Ook is het van belang hoe hoog of hoe laag je grond ligt met alle gevolgen van dien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:42

Helemaal mee eens, maar veranderen doe je de soort grond niet. :D

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:48

Ik heb zojuist contact gehad met barendburg, hun zeggen dat als de temeratuur straks weer omhoog gaat het graszaad gewoon zal ontkiemen. Volgens hun vriest graszaad niet kapot, wel net ontkiemt graszaad. Aangezien het bij mij nog niet is ontkiemt zal het gras straks gewoon opkomen volgens hun.

Ff afwachten dus wat het gaat doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:50

Lynn_Nikita schreef:

Je mag niet te laat meer inzaaien in het najaar, hou daar wel rekening mee.
Ik sta nu ook voor de keuze, wij gaan het land op zodra het kan, 1 deel ligt erg laag en is daardoor nu nog te vochtig om met het zware spul er op te gaan.
Ik laat het werk doen door een goede grondwerker, hij ploegt eerst de oude wei om, dan vervolgens wordt de wei bol gelegd om betere afloop naar de rondliggende sloot te krijgen. Nu ligt de wei hol.... Dan gaan we inzaaien, ben er nog niet uit welk mengsel het gaat worden, die van Pavo spreekt me ook wel aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:50

flappie2 schreef:
Ik heb zojuist contact gehad met barendburg, hun zeggen dat als de temeratuur straks weer omhoog gaat het graszaad gewoon zal ontkiemen. Volgens hun vriest graszaad niet kapot, wel net ontkiemt graszaad. Aangezien het bij mij nog niet is ontkiemt zal het gras straks gewoon opkomen volgens hun.

Ff afwachten dus wat het gaat doen.

spannend!

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:01

maaike2800 schreef:
iemand die weet wat je het beste kunt inzaaien en vooral waarom en op wat voor grond?

Wat je het beste kunt zaaien hangt af van het gebruik van het gras, grazen paarden er zelf of is het alleen om te maaien? Hieronder zie je een overzicht van grassoorten en kruiden die in je wei kunnen.

-Engels raaigras: goede grassoort voor paardenwei. Meerjarige plant, zeer standvastig, vormt stevige zode en goede najaarsgroei. Smakelijk en hoge opbrengstvermogen.
- Veldbeemdgras: goede grassoort voor paardenwei. Meerjarige plant, zeer droogteresistent, ondergrondse uitlopers stevige graszode. Nadeel: lage opbrengstvermogen, gevoelig voor bladvlekkenziekte.
- Roodzwenkgras: prima in paardenwei. Lage fructaangehalte, goed op arme bodem, verdraagt geen zware beweiding. Resistent tegen kroonroest: schimmel door N tekort.
- Witte klaver: niet echt gewenst in paardenweide, sowieso niet meer dan 10%. Veel eiwitten niet goed voor paarden, onkruidbestrijding lastig als witte klaver gespaard moet worden. hooiwinning moeilijk gemakkelijk bladverlies.
- Italiaans raaigras: tweejarige soort, dus niet geschikt voor blijvende weiden. Wel geschikt voor maaiweiden, hoge opbrengsten.
- Beemdlangbloem: goede kwaliteit, bestand tegen koude en vochtige omstandigheden. Bij intensieve beweiding terugdringen door engels raaigras. Verdraagt zeer goed maaien.
- Timothee: lekker voor paard. Zeer wintervast, smakelijk en meer ruwvezel dan engels raaigras.

- madeliefje: calcium en magnesium, helpt tegen artrose
- duizendblad: lekker, bevordert spijsvertering, bloedzuiverend, helpt tegen maag- en darmklachten. Rijk aan etherische oliën, waardoor kruidige geur.
- smalle weegbree: kalium, koper, ijzer, silicium, calcium. Natuurlijke antibiotica, verhoogt bloedstolling en gunstige werking op infectie van luchtwegen.
- Brandnetel: uitgebalanceerde mineralensamenstelling, maar plant gaat snel overheersen in weide
- Paardenbloem in kleine hoeveelheden juist goed voor paarden. Veel calcium, ijzer, koper en vitaminen. Bloedreinigende werken, lever en nieren activerend.
- Herderstasje: regulerend op bloedsomloop en bloeddruk. bloedstelpende werking, bij verwondingen, neusbloedingen, bloed ophoesten. Spierversterkend, Bevorderd de darmwerking, bij slijmvliesontsteking van darmen en urinewegen. Bij schurft. Verdringt gras in winter door rozetvorming.

Hieronder een voorbeeld van een graszaadmengsel (zonder kruiden):

Veldbeemdgras 20%
Engels raaigras 45-50%
Roodzwenkgras 15%
Timothee 15-20%

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:17

meggiemeg schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Je mag niet te laat meer inzaaien in het najaar, hou daar wel rekening mee.
Ik sta nu ook voor de keuze, wij gaan het land op zodra het kan, 1 deel ligt erg laag en is daardoor nu nog te vochtig om met het zware spul er op te gaan.
Ik laat het werk doen door een goede grondwerker, hij ploegt eerst de oude wei om, dan vervolgens wordt de wei bol gelegd om betere afloop naar de rondliggende sloot te krijgen. Nu ligt de wei hol.... Dan gaan we inzaaien, ben er nog niet uit welk mengsel het gaat worden, die van Pavo spreekt me ook wel aan.
Iedere boer hier zaait gras in het najaar. gras inzaaien rond september \ oktober kan prima

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:57

Boeren mogen niet meer in het najaar gras inzaaien als ze op een zandgrond zitten (klei mag wel) vanwege de grote verliezen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:38

Ik zit ook op zandgrond, is hier allemaal zandgrond juist in het voorjaar is het hier vaak erg droog en zaai je voor niks. In het najaar is de grond nat genoeg om te ontkiemen