Hoe de manen de andere kant van de hals op laten groeien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Hoe de manen de andere kant van de hals op laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:52

Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik vraag me gewoon af of het mogelijk is 8)7 Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat mijn paintje een super schattig wit vlekje heeft onder/in zijn manen. Daarom heb ik een borstel gepakt en z'n manen de andere kant op geborsteld, waarna hij ineens drie keer zo knap is geworden :') Nu vroeg ik mij af of je de manen de andere kant op kunt laten groeien? :') Ik bedoel, het is zonde om zo'n leuk vlekje te verstoppen onder een bos manen...

Even een foto als voorbeeld.
Eerst was hij zo:
Afbeelding

En zo is het nu (het gaat dus om dat witte vlekje rechts vlak bij de schoft die op de hals begint en in de manen doorloopt }:0 )
Afbeelding

:D

Lisse

Re: Hoe de manen de andere kant van de hals op laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:54

:')
bij mijn verzorg pony komen de manen elke keer terug naar de zelfde kant maar we blijven proberen

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:57

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, wat een mooie vlekken heeft hij aan die kant verstopt zitten!

Het schijnt zo te zijn dat als je ze vlecht dat het blijft zitten als je het lang genoeg gevlochten laat.. Maar de manen doen meestal waar ze zelf zin in hebben, mijn pony zijn manen hangen namelijk in de 3 jaar dat ik hem heb telkens anders. De ene keer heeft hij dubbele manen en soms maar een plukje aan 1 kant..

succes :Y)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:59

Als je het vanaf veulen af doet lukt het wel!
Bij een van mijn verzorg haflingers is het gelukt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:00

De manen die de verkeerde kant op hangen, de goede kant op leggen en een hoefijzer eraan binden! :D.
(Heb ik ooit in de Ros gelezen)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:02

Okee, dan ga ik hem morgen maar even invlechten :') Een weekje laten zitten en iedere dag natmaken, misschien werkt dat? :D

EDIT: een hoefijzer := vind 'ie vast heel fijn hihih

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:16

Bij mijn paard zijn de manen al een stuk of 4 x van kant gewisseld waar ze hingen, maar dat ging vanzelf, geen idee hoe je het kan 'forceren' :')

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:18

Als ik jou was zou ik hem zo'n 6 maanden elke week opnieuw invlechten, met de manen naar die kant.
Dan krijgen de haren de kans die kant op te groeien.

isabel435

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:35

Mijn pony had het zelfde maar je moet heel veel wedstrijdknotjes die kant opmaken en ongeveer twee dagen laten zitten en dan eruit halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:24

Ik weet niet of het echt mogelijk is. Heb het bij mijn paard wel gedaan. Eerst had ze aan beide kanten manen heb ik toen gevlochten naar 1 kant week laten zitten en sindsdien hangen ze altijd zelfde kant op. Heb het ook bij andere paarden gedaan maar dat werkte niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:37

nat maken, strak vlechten (wel opletten dat hij niet zal gaan schuren) en 2 dagen laten zitten, uitkammen.. kijken hoe het blijft hangen, gaat het weer de andere kant op weer opnieuw ;) Zo hebben wij bij 2 KWPNers de manen naar 1 kant gekregen en het ziet er super netjes uit!
Wat een knap paard heb je trouwens! :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 11:55

Oke, ik ga het proberen! :D Thanks!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:58

Paardlief zijn manen groeien ook twee kanten uit, heb al geprobeerd met invlechten om alles aan één kant te houden, maar tot hiertoe nog geen succes.. we blijven proberen ;)
Prachtige paint trouwens, kan geloven dat je die mooie vlekjes wil laten zien!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:15

Lange manen helpen hierbij wel, door het gewicht. Maar idd, invlechten en hopen op het beste :j
Maar denk maar hoe je eigen haren vallen, je kunt een pony ook niet zomaar een andere kant op kammen, dat springt vaak gelijk weg :P

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:39

Ik heb mijn pony toen ze 4 was ook regelmatig ingevlochten om de manen aan 1 kant te krijgen. Haar manen vielen langs de 2 kanten. Zelfde met de andere pony, ook haar manen ingevlochten om deze aan 1 kant te krijgen. In het begin vooral veel doen en dan blijft het wel na een tijd. Ook groeien de manen beter, heb ik de indruk, als je ze invlecht.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:55

Ik deed het vroeger altijd zo:

Pak een natte borstel, borstel de manen helemaal nat. Dan verdeel je de manen in een paar plukken en maak je die van met een stiekje aan de kant die waar je de manen wilt hebben. Als je dat elke dag herhaalt dan moet het uiteindelijk lukken!!

Suc6!!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:58

Oh dus het kan ook zelf veranderen := Vroeg me al af waarom bij mijn haflinger eerst links en rechts mooi hingen en nu het meeste links hangt en zielige plukjes rechts :')
Ik neem ook hier de tips van harte, en Letje ik vlecht ze iedere zomer en die indruk heb ik dus ook!

Equinovum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:40

Kansloze missie....

je moet echt BLIJVEN vlechten anders gaan ze weer terug...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:45

Equinovum schreef:
Kansloze missie....

Lekkere reactie..
Bij sommige paarden zal het nooit lukken maar bij veel paarden gaan de manen wel naar de andere kant als je ze een tijdje strak vlecht. Kan 2 dagen zijn, kan 2 maanden zijn, dat verschilt per paard.

Succes iig TS :)
Laatst bijgewerkt door Naranga op 20-03-13 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:46

Bij mijn haflinger met eigenwijze manen die een soort van 2 kanten op hingen, hebben we dit opgelost door elke keer 3 (losse) vlechten de goede kant op te hangen. Deze 2/3 dagen laten zitten, en dan na even met je vingers er doorheen gaan weer nieuwe er in!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:46

Waarom knip je de manen niet gewoon op pleasuremaat (=superkort)? Dan zie je het vlekje net.

De andere kant op forceren lijkt me niet fijn voor je paard. Als ik dat bij mezelf doe krijg ik vaak haarspierpijn. Serieus!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 01:52

LindyH schreef:
Waarom knip je de manen niet gewoon op pleasuremaat (=superkort)? Dan zie je het vlekje net.

De andere kant op forceren lijkt me niet fijn voor je paard. Als ik dat bij mezelf doe krijg ik vaak haarspierpijn. Serieus!

Omdat ik pleasurekapsels echt verschrikkelijk vind :o Wil het liefst zo lang mogelijk manen kweken. Ondertussen hangt alleen dat plukje met dat witte vlekje de andere kant op, de rest van de manen hangen nog aan deze kant. Maar het ziet er eigenlijk best leuk uit zo :D Zal donderdag nog even een foto maken!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:59

Die van mij heeft lange manen en groeit een stuk 2 kanten op. Als hij het los heeft en ik borstel het 1 kant op, schud hij die hele bos zo terug. Maar ik maak iets van 6 vlechten aan de kant waar het meeste zit. Als het dan los gaat, blijft het wel een tijd die kant op zitten, maar daarna gaat het weer terug. Ik laat het dus met vlechten zitten.
Onze shet zelfde verhaal, maar nog iets langere manen is het wel nu 1 kant op gegaan. Heeft wel heel ander soort haar, veel zachter. Maar ook hij heeft een stuk of 6 vlechten.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:26

Dus ik ben niet de enige die altijd weer een poging doet om de manen de andere kant op de borstelen? :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:56

Ik ben ook van mening dat het een kansloze missie is. En lange manen helpt ook niet. Ze hebben hier allemaal lange manen en het hangt heel wisselend. Bovendien is het "afdwingen" niet erg prettig voor een paard. Doe zelf maar eens een staart in je haar op een andere manier dan gebruikelijk. Krijg je klappende koppijn van. ;(