Ik weet het even niet meer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:57

Dag mede-bokkers!
Gelieve gewoon te verplaatsen als deze fout staat, heb dringend advies nodig..

Ik zit nu toch wel al een maand of 2 met grote 'miserie'.. En momenteel weet ik echt niet meer wat ik moet doen..
Ik zal maar beginnen bij het begin:

Een 3/4 -tal maand geleden opende ik dit topic: [VSW] Heb ik hier goed aan gedaan? waarin ik vol lof sprak over de stalling waar ik nu sta.
Nu ik er dus die 3/4 maand sta, is mijn zicht over die stalling, helemaal omgedraaid.

Ik ben in de aantal keren dat we afspraken met de eigenaar, niet ingelicht over de lessen die er worden gegeven.
Los van dit, stoort het me ook enorm (!) dat de paarden niet (voldoende) op de op de wei gaan, in het winterseizoen..
Mijn pony is werkelijk een tijdbom onder het zadel, ik weet er geen weg mee en hij nog minder met zichzelf..
Uiteindelijk besloten om niet meer te rijden, omdat het gewoon té gevaarlijk is. Ik laat 'm wel steeds loslopen in de piste als ik er ben :)
Graag zou ik 'm willen longeren, omdat hij dan toch nog 'werkt' maar dit mag niet in de piste..

Dit alles zou worden opgelost als hij buiten zou mogen staan..
Vorig jaar, toen hij 12/24 7/7 buitenstond in de winter, had ik nooit problemen met een tijdbom onder het zadel, ondanks hij geschoren is.
Nu ja, niet alles. Want de piste is nog altijd bezet door de lessen..

Maandag: geen les
Dinsdag: tot 19u > piste vrij vanaf kwart na 7
Woensdag: tot 17u30 > piste vrij vanaf 17u45
Donderdag: tot 20u > piste vrij vanaf 20u15
Vrijdag: tot 21u/22u > piste vrij vanaf 21u15 / 22u15 (hangt ervan af of er na de groepsles die eindigt om 21u, nog een privé les wordt gegeven)
Zaterdag: tot 9u30/10u30 > piste vrij vanaf 9u45/10u45 (idem hierboven)
Zondag: geen les

Ik heb gedaan met school om 16u25 en ik ben thuis tussen 18u en 18u30, ik heb een berg schoolwerk,
en ik zeker om 10u moet slapen, doordat ik 's ochtends vroeg moet vertrekken, het is dus geen optie om na de lessen te gaan rijden..

De lessen zitten vol en ik kan dus ook niet meedoen, nu ja, ik kan wel meedoen doordat ik eigenaars ben, maar doordat mijn pony zo'n tijdbom is,
zie ik het niet zitten om mee te doen doordat hij van het kleinste geluid een gasontploffing maakt en het dus echt gevaarlijk kan worden voor mij en de andere leskinderen.

Ook is de stalling te ver om met de fiets te doen, ik had in feite deze stalling gevonden als 'winterstalling' zodat ik nog genoeg tijd had om een 'vaste' stalling te vinden.
Enkel is het probleem dat mijn vader hier anders over denkt...
Hij is niet zo thuis in de paardenwereld en ziet dus het 'nut' niet in waarom het zo belangrijk is dat een paard buitenkomt (in de winter).
Uiteindelijk heeft staleigenaresse ons verteld dat ze wel degelijk buitenkomen, als het goed weer is & de weide niet nat ligt. maw. hooguit 5x in de maand?
Ik schaam me gewoon dat ik mijn pony niet kan geven wat hij hoort te hebben..

Ondertussen zijn ik en mijn moeder (ouders gescheiden) opzoek gegaan naar een andere stalling voor mijn pony.
We hebben er 1 gevonden op 15minuten fietsafstand.
En er staat ook een vriendin van me, waarmee ik vroeger ook samen op een stalling stond!
Helemaal super, meteen via haar telefoon nr enzo gekregen, gelijk gebeld, en komende dagen/weken komt er een stal vrij, en dan zouden we gecontracteerd worden.
Nu enkel gaat mijn vader niet mee in dit idee..

Ik heb echt al van alles geprobeerd om hem duidelijk te maken dat mijn pony daar echt niet gelukkig is..
Hij komt enkel buiten als ik kom, wat momenteel enkel de zondag is, doordat ik niet steeds gevoerd kan worden & er lessen zijn en hij dan ook niet kan lopen in de piste..
Ook rij ik niet meer sinds een 4 weken, doordat hij gewoon té gevaarlijk is..

Heeft er toevallig nog iemand ideeën hoe ik het mijn vader kan duidelijk maken dat het echt wel belangrijk is dat hij buitenkomt? En kan rijden?
Iemand met een eigen verhaal ofzo? Zodat ik hem dit dan kan laten lezen en het dus echt wel belangrijk is..

Alvast bedankt voor dit te lezen!

Mvg Laura

kimberly1995

Re: Ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:52

Neem je vader een keer mee naar stal en laat zien hoe hij is, dat je het op deze manier niet eens meer aandurft om erop te gaan en als hij meer buiten komt je dat wel durft.

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:56

Ik denk dat je hem het beste mee kan nemen naar stal, laten zien hoe je paard is en hopelijk ziet hij dan dat een andere stalling echt nodig is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:02

Betaal jij je paard btw zelf, of doet je vader dat?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:04

Dit heb ik dus deze middag gedaan, hij moest mijn pony van me overnemen doordat ik letterlijk werd meegesleurd.. Doordat hij hem heeft laten vertellen dat het 'maar normaal' is dat de paarden nu fris zijn en zo doen, ziet hij dus niet echt in dat het fout is.. Vroeger hadden we de paarden altijd aan huis en toen stonden ze dus dag en nacht buiten, en in de winter 's nachts op stal en overdag in de piste. Alleen denk ik dat hij zo'n verkeerd beeld heeft gekregen over 'paarden houden' sinds ik lessen nam in maneges met mijn pony's ipv aan huis.. In de auto hebben we dan ook een gesprek hierover gehad en heb ik nog eens onrechtstreeks die andere stalling aangehaald, maar het antwoord was duidelijk.. Hij gaat niet om de 3/4 maand gaan verplaatsen..

@ kimberly1995 ; mijn ouders delen de kosten, vader stalgeld, moeder hoefsmid & DA, tuig en andere spullen betaal ik zelf tenzij het een zadel of andere duurdere aankoop is, dan betaald mijn moeder die

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:34

kunnen je ouders niet switchen van kosten? zodat je moeder mee mag beslissen op welke stal je pony staat? zij lijkt hier meer verstand van te hebben :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:52

En hoe zeg jij het hem, je precieze woorden. En hoe is je vader qua karakter? Heeft je moeder ook al eens met je vader erover gepraat?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:20

@ x_Heidi ; Nee, dat zal niet lukken aangezien ik niet enigskinds ben, en het eerlijk moet blijven tegenover mijn broer..

@ kimberly1995 ; Mijn moeder is er eerst over begonnen tegen hem, aangezien mijn vader een echte spanjaard is, en nee dus effectief nee is. Hij is ook wat aan de koppige kant en zeer standvastig. Niet handig om een gesprek mee aan te gaan aangezien hij denkt dat hij altijd gelijk heeft :')
Deze middag zei ik: ''Het is wel jammer dat Djarne niet kan buitenstaan tijdens dit weer, aangezien hij nu zo'n tijdbom is" *toen ging hij er met mij vandoor, en moest m'n vader overnemen*, daarna in de piste gezet zodat hij kon uitrazen. Toen hij in de piste stond hadden we het er weer over, en ging ik verder op mijn zin van voordien: "op veel andere stallingen staan ze overdag zoiezo buiten in de winter..." hij antwoorde: ''het is bijna zomer, dan staat hij in de dag buiten" verder niet op ingegaan... Toen we naar huis reden, passeerden we de straat van die andere stalling, dus zei ik: ''hier ergens is die stalling waar Stephanie (vriendin) staat. Aha hier is het!'' Kreeg hier verder geen antwoord op.. Daarna wat verder richting huis weer subtiel over begonnen, welke woorden het precies waren weet ik niet.. Het draaide allesinds geheel de verkeerde richting uit, aangezien we helemaal dezelfde karakters hebben kan dat wel eens botsen.. Uiteindelijk heb ik maar gezegt: ''dan kan ik 'm evengoed te koop zetten, aangezien ik nu toch maar 1 dag kan gaan naar mijn pony. Kan dan evengoed in een manege een uur gaan rijden.'' sindsdien hebben we niet veel meer tegen elkaar gezegd..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:23

Tja, zal wel iets typisch voor mij zijn. En het scheelt dat ik mn paard voor de helft en sommige maanden zelf betaal, maar ik zou hebben gezegd: Heb jij enig idee wat voor nadelen dit mijn pony en mij heeft? Of wil je toevallig dat je me binnenkort op kan komen zoeken in het ziekenhuis? Zal ik dan gewoon op mijn pony gaan rijden en dat je me straks in het ziekenhuis op kan zoeken, omdat jij te eigenwijs bent om naar mij te luisteren, maar wel naar andere mensen luistert? Ik snap dat je een paard niet kan blijven verhuizen en dat een paard in de winter eventueel wat minder buiten komt, maar je hebt totaal niet in de gate wat dit voor mijn paard en mij betekent. Doe je ogen open en kijk.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:26

Zoiets kan ik ook doen.. Heb 'm ook verteld over een topic dat ik hier tegenkwam over de nadelen van paarden die op stal staan, dat ze stalbenen krijgen, sneller blessures, ademhalingsproblemen door de verdamping van hun mest & urine, ... en dat er ook iemand was die hiervoor een serieuze DA rekening van had, maar daar reageerde hij ook niet op, maar ik zag wel aan z'n gezicht dat hij vond dat ik gelijk had, maar het niet kon toegeven.. :')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:28

Je moet hem gewoon flinke stof geven om na te denken. Ik vermoed dat hij dan daarna wel terug komt op je verhaal en na gaat denken over wat er nu allemaal gaande is. Het is gewoon zonde dat je paard en jij er nu zo onder lijden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:40

Ik heb ook op zo'n stal gestaan. Paard kwam 6 maanden minstens niet buiten.
In het begin was dat met mijn job nog wel te doen, maar daarna andere job gevonden en viel niet meer te combineren met haar los te laten lopen e.d.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken, na een koliekaanval doordat ze plots de wei niet meer op mocht. Wij waren lang niet de enige die hierdoor de DA hebben moeten bellen trouwens!

Mijn paard staat nu 24/7 buiten, en wat een verschil! Ik heb door het slechte weer 3 en halve maand niet kunnen rijden, 2 weken geleden weer opgestapt zonder te longeren, los te gaan, ... Ik kon er zo mee weg rijden! Als ze op die andere stal 2 dagen niet buiten kon, moest ze op z'n minst aan de longe, en liefst ook nog los..

Ze is veel rustiger, heeft eindelijk sociaal contact met de andere paarden (op de vorige stal konden ze elkaar wel zien maar niet aanraken), is naar mij toe ook aanhankelijker geworden, en is véél makkelijker en braver in de omgang!
Op de vorige stal wilde ze me zowat altijd bijten als ik haar wilde opzadelen: dat doe ik nu gewoon terwijl ze los staat en kan weg lopen :+ Poetsen gebeurt ook al een hele los, en ze luistert gewoon echt naar me als ik "Nee" , "Binnen" , "Niet doen" , "Kom" , ... zeg!

Ze is echt 10x gelukkiger, nu ze buiten staat en haar ei kwijt kan! En ze lijkt ook veel gezonder, meer paard, op en top een bolletje wol haha!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 22:11

Ja klopt! Djarne stond vanaf ik hem kocht tot 4 maanden geleden ook altijd buiten! Enkel in de winter gingen ze snachts op stal (om 20u en tussen 6u en 8u stonden ze weer buiten) Daar zag ik 'm ook openbloeien, nu ziet hij er ook niet gelukkig uit.. Hij is ook erg veel vermagerd sinds hij daar staat!
Ergens wel goed, want hij stond op overgewicht, maar niet echt een gezonde manier.. Ik kon hem vorige winter ook zo uit de wei plukken en me op hem zwieren en zo rondhobbelen. Nu wilt hij al niet meer stilstaan bij het opstappen, en alleen duurt het een halfuur eer ik op hem zit, dan is het nog een 30 - 45min al bokkend door de piste, en dan pas kan ik 'rijden', vandaar dat ik momenteel ook even niet rij.. Heb het er net nog even met mijn moeder over gehad en ze ging hem er deze week nog eens over aanspreken, zij kan wel goed 'inpraten' op hem, dus op hoop van zege dan maar!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:34

LOLLYYwood schreef:
Ja klopt! Djarne stond vanaf ik hem kocht tot 4 maanden geleden ook altijd buiten! Enkel in de winter gingen ze snachts op stal (om 20u en tussen 6u en 8u stonden ze weer buiten) Daar zag ik 'm ook openbloeien, nu ziet hij er ook niet gelukkig uit.. Hij is ook erg veel vermagerd sinds hij daar staat!
Ergens wel goed, want hij stond op overgewicht, maar niet echt een gezonde manier.. Ik kon hem vorige winter ook zo uit de wei plukken en me op hem zwieren en zo rondhobbelen. Nu wilt hij al niet meer stilstaan bij het opstappen, en alleen duurt het een halfuur eer ik op hem zit, dan is het nog een 30 - 45min al bokkend door de piste, en dan pas kan ik 'rijden', vandaar dat ik momenteel ook even niet rij.. Heb het er net nog even met mijn moeder over gehad en ze ging hem er deze week nog eens over aanspreken, zij kan wel goed 'inpraten' op hem, dus op hoop van zege dan maar!

Maak hem gewoon duidelijk dat dit hoe dan ook niet gezond is voor je paard. Leg hem uit wat ze in het wild zouden doen. De hele dag rondtrekken, op zoek naar het beste gras, en af en toe friemelen aan elkaar. Ze zijn gewend op 16u per dag rond te hobbelen en te grazen, om vooral hun energie kwijt te kunnen! Zoals het er nu aan toe gaat.. Da's gewoon onnatuurlijk. En het wordt duidelijk ook gevaarlijk!
Wei is nog altijd een stuk beter dan de hele dag op stal!

Mijn paard was ook zo'n bokker, ging op den duur zelfs steigeren. Heeft haar ook paar keer los getrokken aan de hand enzo.
Nu ze haar ding kan doen, is ze echt een droom geworden, zowel op de grond als onder het zadel!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:39

Probeer je vader duidelijk te maken dat het niet alleen slecht is voor je pony,
maar deze acties van je pony ook een gevaar opleveren voor jezelf.
Is er geen mogelijkheid dat de stalhouder je pony niet iedere dag even zijn benen
laat strekken in de bak. ( eventueel tegen een extra betaling)
En is je voer misschien te veel, waardoor je pony extra druk is.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:24

mss heb ik er overheen gelezen maar is de voeding van je paard aangepast? Doordat hij nu natuurlijk minder kan bewegen zou de hoeveelheid energie van de voeding (krachtvoer) natuurlijk ook geminderd moeten worden. Kan al een heel simpele oplossing voor het hele explosie gevaar zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:41

Buiten dat een paard voor mij dus echt echt echt hele dagen buiten moet zodat ze beweging krijgen (het hele systeem van een paard is gericht op bewegen) is voeding ook een heel groot issue. Als hij veel krachtvoer krijgt = energie dan komt er dat uit hoe dan ook.

Dus even navragen wat ie krijgt (basisbrok, sportbrok) en hoeveel, of als je zelf voer even goed tegen het licht houden hoe en wat. Staat ie veel binnen dan heeft ie in feite niks aan krachtvoer, dan heeft ie veel meer aan liefst bijna onbeperkt ruwvoer zodat ie wel buikvulling heeft maar weinig aan energie aanvoer krijgt.

Dan zal ie voor jou zolang je hier nog moet staan beter te handelen worden, en ondertussen kan je kijken wat er verder nog aan oplossingen gezocht kunnen worden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:43

@ ikkeniet: Dat is geen optie.. We hebben al gevraagd of hij op de wei/paddock/buitenpiste zou mogen, al was het maar 2u/d maar het is niet toegestaan.. Aangezien als ze voor mij ''toegeven'' moeten ze voor iedereen toegeven. Voer is niet veranderd, hij krijgt gewone recreatiemengeling, die hij voor de verplaatsing ook kreeg..

@ Deaglán: voeding is niet veranderd.. Hij krijgt ook enkel 's avonds eten, en overdag voordroog..

@ Breghje: Hij krijgt gewone recreatiemengeling, ongeveer 3-4 grote handen enkel 's avonds, overdag krijgt hij voordroog, de hele dag door ongeveer

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:23

Dan zou ik het krachtvoer in elk geval gaan halveren, kijken wat ie dan doet. Waarschijnlijk is de brok in combi met de voordroog (waar ook veel in zit wegens het fermentatieproces dat het doormaakt) veel te rijk. En merk je verschil maar nog te weinig en wil je dat ie toch voer krijgt, kan je denken aan bv bietenpulp. Is goede buikvulling, niet te veel want het kan ook aanzetten, maar dan krijgt ie in elk geval minder binnen dan nu met de brok. Hij staat in feite stil he, dus hij heeft geen extra energie nodig. Ook niet als ie straks wat aan het werk gaat, zoveel verzetten ze niet op een uurtje per dag zeg maar.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:35

Hij krijgt geen krachtvoer, gewone 'brok', wij noemen het recreatiemengeling, maar weet de juiste benaming niet :+ & Bedankt voor je tips, zou gewoon hooi er kunnen voor zorgen dat hij minder energie heeft ipv voordroog?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:02

Hoeveel voordroog krijgt hij en op wat voor bodembedekking staat hij?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:14

Hij staat op schavelingen en krijgt 3 tot 5x per dag een 2 grote plakken voordroog

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:27

LOLLYYwood schreef:
Hij staat op schavelingen en krijgt 3 tot 5x per dag een 2 grote plakken voordroog

Hoe groot is het beestje waar we het over hebben?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:49

een fjord van 1m49 toen ik hem kocht, maar volgens mij is hij nu al weer een beetje gegroeit

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:32

LOLLYYwood schreef:
Hij krijgt geen krachtvoer, gewone 'brok', wij noemen het recreatiemengeling, maar weet de juiste benaming niet :+ & Bedankt voor je tips, zou gewoon hooi er kunnen voor zorgen dat hij minder energie heeft ipv voordroog?

Ik snap je verwarring, alle brok/muesli ed valt onder krachtvoer als algemene term, net zoals bv hooi, stro en gras onder ruwvoer vallen. :) En in hooi, zeker in ouder hooi van bv vorig jaar, zit veel minder in dan in voordroog wat geseald is. Alles wat geseald is ondergaat in meer of mindere mate een proces van fermentatie waarbij suikers gevormd worden. Dus zeer zeker de moeite van het proberen waard.