Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 18:09

Ik heb 3 verzorgpaarden met nog wat andere meiden. De eigenaar is een oude, nogal aparte man.
Hij is wel heel aardig en wilt het beste voor de paarden, maar ze staan de hele winter binnen in de stal en alleen als er op ze gereden wordt komen ze buiten. Ik vind het echt zielig voor die paardjes. Maar die man zegt dat het niet goed is als ze de wei in gaan want die is bevroren en dan breken ze hun benen blablabla. Ik vind dit een beetje onzin, of is het echt niet goed?
Ik lees heel vaak dat mensen hun paard het hele jaar gewoon lekker buiten in de wei hebben staan en 's winters alleen in de nacht binnen. Ik heb al vaak genoeg gezegt of ze niet even de wei in moeten maar nee hoor, dat is natuurlijk hartstikke slecht voor ze. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Want ik vind het echt zielig!
Laatst bijgewerkt door kriistellx op 14-03-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Re: Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:09

Ja dat is zielig, ben alleen bang dat je er niet veel aan kunt doen..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:46

Tja, goed is anders. Ze kúnnen hun benen breken als de ondergrond bevroren is, máár dat gebeurt vaak pas als de paarden een kolder in hun kop krijgen, zoals ze dat noemen. De kans dat dat gebeurt is groter als je een paard een paar dagen binnen houd en dan buiten zet. Als je een paard gewoon iedere dag buiten laat, zal dit niet zo snel gebeuren. Er zijn alleen wel andere redenen om een paard in de winter niet op de wei te laten, maar ik vind dat geen excuus. Het is voor mij heel belangrijk dat mijn paard in ieder geval een paar uur per dag op de wei komt en lekker kan bewegen en spelen.

Zielig vind ik zelf dan weer een beetje overdreven, maar het is leuker als ze overdag een paar uur buiten komen. Ik ben alleen bang dat je er niet veel aan zult kunnen doen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:48

Waarom is zielig overdreven?
Paarden zijn helemaal níet gemaakt om zo lang binnen te staan.

Ook een bak/paddock voordoet, kunnen ze ook je land niet stuktrappen ;)

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:49

Helaas is deze man in kwestie niet de enige die zo denkt. Ik vind het op z'n minst heel sneu en ik vind het daarbij gevaarlijk dat de enige manier van uitleven voor deze paarden onder het zadel is. Zo'n paard is dan natuurlijk een bommetje van energie en een ongeluk is dan veel sneller gebeurd.
Ik ken genoeg mensen die hun paard zo houden, wekenlang op stal. Vaak wennen die paarden er wel aan, dat is een kleine troost. Maar goed of fijn is het absoluut niet. :n
Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n paard na een tijd van opsluiting eindelijk weer in de wei mag, knettergek doet en een blessure op loopt.
Als verzorgster kun je hier helaas niet zo veel aan doen, probeer er op te letten dat ze goed los- en uitgestapt worden. Een paard wat lang op stal staat krijgt vaak stijve beentjes. En voor de rest; hopen maar dat het snel goed weer wordt. :)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:50

Denk dat de eigenaar van jouw verzorgpaardjes van de ouwe stempel is.
De inzichten over paardenwelzijn zijn de laatste jaren nogal veranderd hè.
Vrees dat je er niet veel aan kunt veranderen. Mensen houden graag vast aan hun
jarenlange overtuiging.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:52

judith370 schreef:

Omdat een paard qua andere dingen over het algemeen niks te kort komt. Het is dus puur dat ze alleen geen vrije bewegingsvrijheid hebben.
Maar een paddock is over het algemeen ook helemaal niet zo groot en dan is het verschil tussen een box en een paddock niet groot, alleen de frisse lucht.

Het is dus maar net wat de condities zijn, of het zielig is of niet.

edit: Was overigens niet persoonlijk bedoeld, qua dat zielig vinden. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:54

In de winter is het voor mij niet haalbaar om mijn paard elke dag op de weide te hebben, mag ten eerste niet van de stalbaas (weide wordt kapot gelopen en kan niet "rusten") en ik raak op niet op stal met dit koude weer... Mijn merrie loopt dus enkel in de bak als ik niet kan komen... Heb me zelf al voorgenomen om ze vanaf dat het weer en de temperatuur wat beter wordt haar zo vaak en zo lang mogelijk buiten te hebben, op de paddock maar liefst op de wei. Stalbaas heeft er ook een heel pak weien bij, dus moet lukken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:57

Menig manege paard komt ook alleen de stal uit als ze les moeten lopen, als ze een keer kreupel zijn vaak dagen niet eens om te werken! Maar het is natuurlijk niet goed!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:57

Het ligt eraan hoe groot de stallen zijn; ruime loopstallen die groepscontact faciliteren vind ik juist erg mooi!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:02

Mijn paard heeft een stal van 3m op 4.5m... Een van de grootste stallen bij ons, er zijn veel stallen die kleiner zijn en die drie muren hebben en tralies op onze manege. Gelukkig heeft mijn stal langs de ene kant open tralies en langs de andere kant een raam, genoeg frisse lucht en contact met andere paarden dus. Zou het mij niet kunnen inbeelden dat mijn paard gewoon tussen vier muren staat zonder frisse lucht en zon...

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:03

Sneu is het wel als ze de hele winter op stal staan.
Is er een mogelijkheid dat de boer de bak glad trekt zodat ze daar misschien even een paar uur per dag in kunnen staan met wat hooi? Zolang de ondergrond recht is, dan is de kans heel klein dat ze hun benen breken.

Is er een mogelijkheid dat je in de winter met de paarden kan wandelen?

Wellicht kun je voorstellen om éen weiland glad te trekken voordat het weer gaat vriezen/sneeuwen en dat je wanneer het weer beter weer wordt afwisselt?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:10

laResidence schreef:
Denk dat de eigenaar van jouw verzorgpaardjes van de ouwe stempel is.
De inzichten over paardenwelzijn zijn de laatste jaren nogal veranderd hè.
Vrees dat je er niet veel aan kunt veranderen. Mensen houden graag vast aan hun
jarenlange overtuiging.

Hij is idd van de ouwe stempel. Hij doet dit al jaren en heeft een heel dag schema hoelaat die wat doet enz.
En als iets niet op tijd gebeurt is die helemaal in de war en gaat hij lopen schelden hahaha :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:11

Het is niet alleen zielig, het is ook nog eens ontzettend ongezond. Ook als paarden wel naar buiten kunnen kijken overigens, of als de stal net 1 metertje groter is dan het traditionele 3 x 3.

Is er een rijbak aanwezig? Je zou kunnen opperen de paarden daar overdag in te doen, als je belooft de mest op te ruimen mag dat mischien wel
Maar over het algemeen is het helaas zo goed als onmogelijk de denkwijze van deze mensen te veranderen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:14

Netam89 schreef:
Sneu is het wel als ze de hele winter op stal staan.
Is er een mogelijkheid dat de boer de bak glad trekt zodat ze daar misschien even een paar uur per dag in kunnen staan met wat hooi? Zolang de ondergrond recht is, dan is de kans heel klein dat ze hun benen breken.

Is er een mogelijkheid dat je in de winter met de paarden kan wandelen?

Wellicht kun je voorstellen om éen weiland glad te trekken voordat het weer gaat vriezen/sneeuwen en dat je wanneer het weer beter weer wordt afwisselt?

Ja wandelen doe ik nu wel is, vorige week voor het eerst na jaren weer naar 'onbekend' terrein gegaan en dat ging heel goed.
Maar ook dat vindt de eigenaar heel gevaarlijk maar ik doe het toch omdat ik vind dat ze moeten bewegen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 19:17

Gypsy schreef:
Het is niet alleen zielig, het is ook nog eens ontzettend ongezond. Ook als paarden wel naar buiten kunnen kijken overigens, of als de stal net 1 metertje groter is dan het traditionele 3 x 3.

Is er een rijbak aanwezig? Je zou kunnen opperen de paarden daar overdag in te doen, als je belooft de mest op te ruimen mag dat mischien wel
Maar over het algemeen is het helaas zo goed als onmogelijk de denkwijze van deze mensen te veranderen.

Ze kunnen naar buiten kijken dus ze krijgen wel frisse lucht, maar volgensmij is de stal niet veel groter dan dat.
Ik zal eens vragen of ze de bak in mogen, maar zou me niks verbazen als hij dat ook niet goed vindt...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:19

een paard is wel een beetje een gewoonte dier en weet vaak niet beter. maar het is natuurlijk wel lekker dat ze naar buiten kunnen. maar als je ze elke dag beweging geeft is het niet heel erg. maar als je ze nooit uit de stal haalt dan is het natuurlijk een andere zaak.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:20

vind dat er niet overdreven gedaan moet worden op dit moment omdat een paard niet in de wei staat in de kou, hagel, regen, sneeuw, een jaar of 5 terug kreeg je bijna de db op je dak omdat men het zielig vond als er in de winter een paard in de wei stond.

wanneer de paarden goed verzorgd zijn, schone stal, voldoende eten maar s'winters niet in de wei komen.... dan is dat voor de eigenaar zijn goed recht. volgens andere niet ideaal, maar ze gaan er niet dood van.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:20

Ik heb mijn paardje sinds februari in een hitactiefstal staan.. Kortom 24x7 beweging! Wat een verschil! Ze stond daarvoor idd ook opstal tot ik kwam en wat met haar deed. Ze is rustig, blij geen gekkigheid onder t zadel met koude temperaturen en... ze had last van hoefkatrolirritatie.. das is ook zga weg! Mijn paard komt wat mij betreft niet meer in een stal! Ze is wel één van de weinige kwpners in de Hit tussen alle fjorden, haffies en tinkers maar is erg gelukkig en ik dus ook

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:21

Mogen ze inderdaad ook niet even in de rijbak? En je zegt met een paar meiden, kan je dan niet afspreken dat jullie op verschillende tijden van de dag komen en iedereen even de paarden uit de stal haalt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:24

Frisse lucht is nog iets, dan is de aanslag op de luchtwegen (vanwege het stof en de amoniakdampen) iets minder.
Paarden zijn van nature bewegingsdieren, lange tijd stil moeten staan vermindert de doorbloeding in de benen en de hoeven, waardoor het risico op blessures groter word.

Probeer lang na te denken hoe je dit een beetje tactisch kunt brengen. Je moet iig niet betweterig overkomen, of overkomen alsof je dingen definitief wil veranderen.
Mischien kun je een keer zeggen, goh, het word mooi weer morgen, zal ik de paarden anders eens in de bak zetten voor een paar uur, kunnen ze ook eens van het mooie weer genieten. Dan kom ik s'middags nog wel even langs om de mest op te ruimen.

Zoiets mischien? Of kun je niet zo vaak langs komen? Als je het rustig opbouwt, bv met een uur begint terwijl je er bij blijft om te kijken, heb je denk ik meeste kans van slagen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:46

hier mogen ze in de winter ook niet op de wei i.v.m. stuklopen, maar wel in de bak. Helaas is de bak de afgelopen dagen nogal hobbelig opgevroren en nu mogen ze dus ook niet in de bak (ivm blessures). Deze week staan ze dus ook de hele dag binnen. Ik baal hier ook erg van, met dit mooie weer de hele dag op stal....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:56

Whild schreef:
Helaas is deze man in kwestie niet de enige die zo denkt. Ik vind het op z'n minst heel sneu en ik vind het daarbij gevaarlijk dat de enige manier van uitleven voor deze paarden onder het zadel is. Zo'n paard is dan natuurlijk een bommetje van energie en een ongeluk is dan veel sneller gebeurd.
Ik ken genoeg mensen die hun paard zo houden, wekenlang op stal. Vaak wennen die paarden er wel aan, dat is een kleine troost. Maar goed of fijn is het absoluut niet. :n
Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n paard na een tijd van opsluiting eindelijk weer in de wei mag, knettergek doet en een blessure op loopt.
Als verzorgster kun je hier helaas niet zo veel aan doen, probeer er op te letten dat ze goed los- en uitgestapt worden. Een paard wat lang op stal staat krijgt vaak stijve beentjes. En voor de rest; hopen maar dat het snel goed weer wordt. :)

ja ik ken ook veel paarden die zo gehouden worden. Dat ze er aan wennen is natuurlijk flauwekul; hebben ze een keus dan? Dat ze niet elke dag uit hun plaat gaan is omdat de paarden die dat wel doen allang bij de handelaar of slager zijn belandt (dus je ziet alleen de anderen).
Als je paard gewend is elke dag naar buiten te gaan zal hij echt niet maf gaan doen op een bevroren ondergrond. Er zit dan niet meer risico in dan buitenstaan op niet bevroren grond. Mijn paard is in de winter juist een stuk rustiger dan in de zomer.
Praat met de stalhouder dat hij: of jullie toestemming geeft om dat paarden op het land te zetten, óf zorgt voor een paddock.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:59

kimberly1995 schreef:
judith370 schreef:

Omdat een paard qua andere dingen over het algemeen niks te kort komt. Het is dus puur dat ze alleen geen vrije bewegingsvrijheid hebben.
Maar een paddock is over het algemeen ook helemaal niet zo groot en dan is het verschil tussen een box en een paddock niet groot, alleen de frisse lucht.

Het is dus maar net wat de condities zijn, of het zielig is of niet.

edit: Was overigens niet persoonlijk bedoeld, qua dat zielig vinden. :)

Het is wel degelijk zielig als een paard geen bewegingsvrijgheid heeft. Een kleine paddock is beter dan niets, maar als hij daar ook zijn kont niet kan keren is dat idd ook zielig. Maar de meeste paddocks zijn nog wel net ietsje groter dan een 3x3 stal en misschien kunnen ze er samen in staan, dan hebben ze daar in elk geval lol van.
Ben wel benieuwd wat die "andere dingen" zijn, die het gebrek aan bewegingsvrijheid moeten compenseren?
En wat doe je in deze situatie met een paard dat even niet gereden kan worden? Die heeft dna een soort verplichte boxrust ofzo?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:00

Heleennn schreef:
In de winter is het voor mij niet haalbaar om mijn paard elke dag op de weide te hebben, mag ten eerste niet van de stalbaas (weide wordt kapot gelopen en kan niet "rusten") en ik raak op niet op stal met dit koude weer... Mijn merrie loopt dus enkel in de bak als ik niet kan komen... Heb me zelf al voorgenomen om ze vanaf dat het weer en de temperatuur wat beter wordt haar zo vaak en zo lang mogelijk buiten te hebben, op de paddock maar liefst op de wei. Stalbaas heeft er ook een heel pak weien bij, dus moet lukken :)

Dat mag absoluut niet overal nee, maar lekker los in de bak is toch een goed alternatief?