Onze 3 pony's gaan dit jaar voor het eerst in het weideseizoen van de paddock bij mijn ouders aan huis naar een ruimte halve hectare weiland (gehuurd van de gemeente). Super fijn voor ze maar we zitten nog wel met het probleem van watervoorziening... De pony's drinken nu zo'n 40 liter per dag met z'n drieën. We vangen momenteel het water via het dak van de loods op in een tank een gebruiken dat als drinkwater voor de paarden. Als het lang droog is krijgen ze water uit een brede sloot/vaart. In het landje wat we huren mag helaas niet gebouwd worden. Het weiland is omringd door sloten maar die zijn vrij smal en ondiep en lijken mij dus niet de ideale watervoorziening. Het weiland grenst aan de achterkant aan huizen maar ik zou liever zelfvoorzienend zijn (stel je voor dat die mensen het toch niet zo fijn vinden om paarden achter huis te hebben en ik ineens midden in een hittegolf zonder water zit). Zijn er hier nog briljante ideeën voor watervoorziening in een dergelijk weiland? We willen voor het eerste jaar nog niet teveel geld uitgeven omdat we nog niet zeker weten of het goed gaat met de pony's in dat land. Een put slaan is volgens mij geen optie omdat het land van de gemeente is en ze nogal streng zijn. Ik hoop op tips!
Laatst bijgewerkt door Swift op 14-03-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Wij hebben op de weide (met 3 grote pony's/paarden) een vat van 1000l. Dit (regen)water komt van de dakgoot van de stal. Enkel als het een hittegolf is of als het water bevroren is, moeten we met water gaan sleuren. Eigenlijk komt dit maar een paar dagen per jaar voor. Op de ton hebben we een slang aangesloten die tot aan de waterbakken (40l) kan in de 3 stallen en in de waterbak (90l) buiten. Met deze bakken komen we toch wel gemakkelijk 2 dagen toe...
Ik heb de openingspost nog even wat verduidelijk want ik was nog niet helemaal volledig geweest. Er mag in het landje helaas niet gebouwd worden (gelukkig is er voldoende natuurlijke beschutting) dus water van een dak opvangen is geen optie.
@ lynn_nikita: bedankt voor de tip, ik heb hier zelf ook over nagedacht maar de weide is niet echt goed te bereiken met een auto met aanhanger. Ik hoop dus op een nog betere oplossing.
@ carola10: Ik ben bang dat een put slaan niet mag van de gemeente.
@ shirley: dat zou een heel goed idee zijn als ik een rijbewijs had gehad Helaas heeft alleen mijn man een rijbewijs en ik wil hem eigenlijk niet vragen om er elke dag heen te gaan met water.
Shirley
Geplaatst: 14-03-13 18:08
Bolderkar achter de fiets dan ! Of een fietskarretje ...
Kan je man af en toe eens met de auto als het slecht weer is bijvoorbeeld
Dat zou een optie kunnen zijn maar ik wilde de fietskar eigenlijk gaan gebruiken om de zadels mee te nemen. In uiterste nood zou het wel een optie kunnen zijn. Maar ik hoopte (misschien tegen beter weten in) eigenlijk op een wat makkelijkere oplossing Al zou ik na 1,5 jaar de paarden in eigen beheer moeten weten dat het nooit simpel is
En net als je het een beetje voor elkaar hebt, verzin of krijg je weer een situatie waarin je weer van alles moet gaan improviseren
Maar als een bron niet kan, de sloten bieden geen betrouwbaar water en er is geen mogelijkheid tot opvangen van hemelwater, dan blijft dit toch over ... of een heeeeeeeeeeel lange tuinslang
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-13 18:28
Bij mijn ouders is alles nu eindelijk min of meer af, ik verzin natuurlijk altijd wel iets dat anders of beter moet maar we hebben het daar goed voor elkaar. Maar toen kwam dit aanbod en dat kon ik ook niet afslaan, kunnen we weer van voren af aan beginnen... Tuinslang van 1,5 km lijkt me ideaal Het water uit het riviertje vlakbij is wel geschikt als drinkwater dus ik hoop dat we daar nog iets mee kunnen verzinnen...
Is dat riviertje te bereiken vanaf je wei ? Dat je met een weidepomp zou kunnen werken ?
Anders daar je jerrycans vullen
Breghje
Geplaatst: 14-03-13 18:32
Ben zo maar bang dat een simpele oplossing hier idd niet gaat komen tenzij je die tuinslang gaat maken.
Alle "makkelijke" oplossingen zijn al voorbij gekomen maar die kunnen helaas niet en das echt balen want met zo'n 1000 liter vat en isolatiemateriaal eromheen heb ik het ook lang volgehouden met een aantal stalgenootjes vroegah .. Misschien een manier vinden om een stuk riviertje niet te laten bevriezen of is het echt goed stromend water?
Want dan hoef je helemaal niet meer te slepen, alleen zorgen voor een goed stuk waar ze veilig kunnen drinken.
Edit: Oe! Ik krijg door Shirley ineens een idee! Zo'n koeienpomp, is dat iets?? Vanuit het riviertje naar de wei?
Laatst bijgewerkt door Breghje op 14-03-13 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
USKYLD
Geplaatst: 14-03-13 18:32
Zit er stromend water in de omliggende sloten? Bij ons wel en daar hebben we een weidepomp in liggen. Je ziet deze pompen nog al eens in koeienweilanden. Ze moeten met de neus tegen een lepel duwen om zo water boven te pompen. Hier bij ons drinken alle paarden er zonder moeite uit.
kevje06
Geplaatst: 14-03-13 18:33
En je man eens of 2 maal per wk water laten brengen?
Shirley
Geplaatst: 14-03-13 18:37
Breghje schreef:
Edit: Oe! Ik krijg door Shirley ineens een idee! Zo'n koeienpomp, is dat iets?? Vanuit het riviertje naar de wei?
Dat idee had Shirley zelf ook al geopperd
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-13 18:37
Ik ben ook bang dat de simpele oplossing er niet in zit, helaas... Het riviertje ligt helaas niet aan het weiland, het is goed te bereiken maar wel over twee schelpenpaden heen waarvan er 1 veel gebruikt wordt... Daar kan ik geen slang overheen leggen. Als ik daar jerrycans ga vullen kukkel ik er volgens mij zelf in Zou wel wel een emmer met touw kunnen werken (maar dat heb ik voorheen een jaar gedaan en was net zo blij dat ik daar vanaf was ).
Weidepomp heb ik ook wel aan gedacht maar de sloten die direct op het perceel liggen zijn smal en ondiep en lijken me daarvoor dus niet zo geschikt.
Mijn man zou het met alle liefde doen gelukkig maar hij doet nu ook al heel veel voor de paarden en het leek me juist zo fijn om het nu helemaal zelf te kunnen doen. Als er geen andere optie is zal hij gewoon weer aan de bak moeten
Eigenlijk mag er helemaal niks, alleen een omheining. Als er echt geen andere optie is kan ik er nog wel om gaan vragen maar dan pas als we er al een tijd staan met de paarden omdat ik nu nog flauw idee heb hoe het daar gaat en dus zo min mogelijk kosten wil maken.
Klinkt alsof een 1000 liter vat er door je man heen laten brengen een optie is. Daarna een keer per week/ 2 weken vanuit de rivier volpompen met water (elektrische pomp op auto-accu).
Investering: 1 kuubvat, 1 elektrische pomp op 12 V met voldoende vermogen, tig meter 2-duimse slang of eventueel brandweerslang als de pompcapaciteit dat kan hebben, en 1 echtgenoot die 1 per per week wil komen helpen.
Breghje
Geplaatst: 14-03-13 19:28
Shirley schreef:
Breghje schreef:
Dat idee had Shirley zelf ook al geopperd
Ik zag het, ik ken die dingen alleen als koeienpomp
Swift
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-13 19:31
Kijk dat klinkt al beter Mijn man is gelukkig erg betrokken bij de paarden en wil graag helpen maar hij heeft ook een full time baan en ik vind het niet fair om hem elke dag er mee bezig te laten zijn maar eens per week/twee weken moet lukken. We hebben een elektrische pomp, zouden we daar wat mee kunnen of moeten we een hele nieuwe pomp aanschaffen? We waren al wel pompen op benzine tegen gekomen maar die zijn erg duur...
Een weidepomp zou kunnen maar vertrouw de omliggende slootjes dus niet zo erg...
Je moet een pomp hebben die op 12V werkt, dus op de autoaccu kan worden aangesloten. Benzine of dieselpomp is uiteraard ook een optie. Wel een pomp die een beetje vermogen heeft, anders ben je uren bezig om 1000 liter op te pompen. En gebruik slangen met een grote diameter, dunne slangen hebben zoveel weerstand dat de pompcapaciteit teniet wordt gedaan.
tamary
Geplaatst: 14-03-13 19:41
Reservior dat je 1x per zoveel tijd vult is de simpelste optie denk ik. Elke dag water zeulen is niet fijn en het vreet ook tijd. Stukjes gemeenteland mag je inderdaad helemaal niks op hebben anders dan omheining en dieren en dat is verrekte lastig als je water, etc. moet aanvoeren. Op die momenten ben ik heel blij dat ik op "gewoon" agrarische grond zit, dan maar iets meer huur betalen.