Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:03

Het sneeuwt hier alweer 2 dagen, en mijn paard is beslagen. De bak is bevroren, dus we kunnen geen kant op! Gisteren ging ineens de zon schijnen en ging het laagje sneeuw weg. daardoor heb ik een uur kunnen wandelen (smorgens) en drie kwartier buitenritje gemaakt (savonds). Vandaag lijkt dat echt niet te gaan, continu sneeuwbuien.
In de wei mogen we niet in de winter, bovendien is daar ook alles keihard bevroren.
Komen jullie paarden de stal wel eens een hele dag niet uit? Ik vind het doodzielig!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:04

Brendaaaa schreef:
Het sneeuwt hier alweer 2 dagen, en mijn paard is beslagen. De bak is bevroren, dus we kunnen geen kant op! Gisteren ging ineens de zon schijnen en ging het laagje sneeuw weg. daardoor heb ik een uur kunnen wandelen (smorgens) en drie kwartier buitenritje gemaakt (savonds). Vandaag lijkt dat echt niet te gaan, continu sneeuwbuien.
In de wei mogen we niet in de winter, bovendien is daar ook alles keihard bevroren.
Komen jullie paarden de stal wel eens een hele dag niet uit? Ik vind het doodzielig!!

Nope. Mijn paard heeft bewust geen ijzers, maar ook de paarden met ijzers komen hier gewoon altijd in de wei, weer of geen weer.

Odysseus

Re: Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:05

Die van mij staat op ijzers en loopt gewoon het hele jaar door buiten, en in de winters alleen 's nachts op stal. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:05

Ik ken wel meer mensen die hun paarden (met of zonder ijzers) gewoon lekker in de (bevroren) wei doen. Ik zou je paardje dus gewoon lekker even naar buiten laten.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:06

Gelukkig hebben wij een binnenbak en wordt bij slecht weer de paddock extra gesleept, waardoor die bruikbaar blijft. Oke buitenbak, longeerbak en stapmolen zijn dan weer niet bruikbaar.
Op onze vorige stal konden we met sneeuw ook niet naar buiten en stonden de paarden inderdaad de hele dag binnen. Een van de redenen om te verhuizen.

Letje01

de mijne staat heel het jaar door buiten en enkel 's nachts binnen... zij is constant vierkant beslagen

Patoucha

Paarden staan bij ons 24/7 buiten zonder ijzers :D

Je kunt aan je smid een sneeuwzooltje vragen. Er zijn ook losse, die je er zo tussen kan klemmen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:07

Alleen in de nacht op stal
Overdag buiten met inloop stal met hooi
Stuk vlak gras afgezet als het vriest daarop hoeft hij niet door de harde prut
Prima te doen

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:08

Die van ons komen ook altijd buiten, weer of geen weer. Met sneeuw of als de grond bevroren is, heb je geen kans dat ze de boel zwart lopen. Dus dan gaan ze juist naar buiten. Ze weten donders goed wanneer het glad is en lopen dan ook rustig. Als ze elke dag naar buiten gaan, zijn ze ook niet extra fris en wordt het ook niet gevaarlijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:08

Inderdaad winter beslag gebruiken.
Dan kunnen ze ook met sneeuw naar buiten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:08

Nou de ijzers gaan er 5 april onderuit:-) was een gewoonte van de oude eigenaar en ik wil zonder proberen. Onder meer om dit gedoe. laagje sneeuw en je durft het afvalt al niet meer over.
Zou ik hem in de bevroren bak kunnen zetten zonder dat hij zijn benen breekt? Vind het best griezelig...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:09

btw ze staan van april tot en met oktober buiten hier. alleen het landje is niet zo heeeel groot, dus begrip dat ze het een beetje willen sparen in de winter.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:10

Bij ons lopen ze ook buiten, een met ijzers + zooltjes en twee zonder ijzers. Wij hebben gelukkig ook geen last van sneeuw, het zonnetje schijnt, beetje koud dat wel...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:11

Als die bak van te voren gesleept is wel, anders zou ik het niet doen.

Kun je het asfalt niet schuiven en strooien?
Kun je daar nu in nood toch op wandelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:12

Overdag buiten en 's nachts op stal. Onze paarden staan in de bak, waar vilt in ligt en die deze winter nog heel goed te rijden was tot het echt zwaar gevroren had. Wij hebben dus eigenlijk vrij weinig hinder ondervonden aan het weer. Behalve dan het sjouwen van al die emmers water..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:14

Mijn merrie heeft vanaf oktober nooit ijzers!
Mijn ruin heeft nog nooit ijzers gehad en staat gewoon lekker buiten.
De merrie moet binnen blijven ivm gebroken been(wat niet door sneeuw komt)
Laatst bijgewerkt door moyra op 14-03-13 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:15

Bij ons staan ze juist met sneeuw in de wei, dan maken ze niet zoveel kapot hoor als de grond bevroren is. Als het dooi is dan mogen ze er niet meer op en gaan ze in de paddock.
De dag voor het gaat vriezen trekken we de paddock en bak glad met de sleep en dan kunnen ze er de volgende dag zo op zonder problemen.

De meeste staan vierkant op ijzers, ivm mennen op straat.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:18

Nou vanavond zou de sneeuw weg moeten blijven, en het is hier zon/sneeuw/zon telkens, dus het is alweer gesmolten. Ik ga vanavond even een lekker buitenritje maken met hem. Volgens de radar moet die ellende vanavond wegblijven.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:48

Hier mogen de paarden alleen het land op als het bevroren is. Gelukkig is de rijbak goed en kunnen de paddocks ook weer gebruikt worden.

Als het gesneeuwd heeft worde direct alle bestating schoon gemaakt waardoor de paarden gewoon naar buiten kunnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:55

Hier staan ze met slecht weer binnen de hele dag op 1 a 2 uur na om even te mesten.
Maar dan is het weer meestal zo slecht dat ze na die tijd ook echt naar binnen willen.
Vroeger vond mijn pony het het minder erg dan nu om in vies weer te staan.
Ze krijgen fijn hooi op stal en lijken het allemaal niet erg te vinden.
Er zijn paarden die nooit buiten komen ongeacht welk weer.
Maar zoals gezegd proberen ze ze wel altijd even buiten te laten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:50

Ik ken het probleem wel van een vorige stal, alhoewel de paarden daar wel in de bevroren paddocks konden staan. Op mijn huidge stal staat mijn paard nu op het land. Er ligt niet zo'n dik pak sneeuw en de grond in niet keihard. Ik heb gisterenn wat hooi bijgevoerd, maar ze keek er niet naar om en was alleen maar ana het grazen. Overigens kan ik ook nog steeds wel rijden wegens de aanwezigheid van een kleine binnenbak :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:25

Mijn paard staat niet op ijzers en komt overdag gewoon 8-9 uur buiten in de winter. Maar ik baal wel met je mee hoor. De bak hier ligt al 4 maanden blank, dus ik heb al 4 maanden niet fatsoenlijk kunnen trainen :') (nou rijd ik ook graag buiten, maar actief in de bak vind ik ook wel leuk)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 20:39

Nou, ik had gisteravond geluk; lekker een buitenrit kunnen maken. Vanmorgen weer geluk; was droog dus kunnen rijden. Toen ik hem net een half uurtje na het rijden nog heb laten uitrazen in de (niet meer bevroren!) bak, begon het weer te sneeuwen.... pffff rotweer!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:50

24/7 buiten zonder ijzers, uiteraard wel met fikse schuilstal. Ik denk dat het risico op uitglijden/letsel minder wordt naarmate de paarden meer buiten staan.
Ik zie hier dat ze heel goed weten waar en hoe ze moeten lopen. Op de zeer gladde dagen, lopen ze extra behoedzaam. Ze kennen de wei dan ook op hun duimpje. Uh, hoefje.
Ik denk dat het risico op letsel groter wordt naarmate ze meer op stal staan en dus minder hun energie kwijt kunnen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:03

Hele dagen de stal niet uit... dat jij je paard dat kan aandoen!