Weer verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Weer verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:13

Hallo,

Om het verleden kort te houden....

Mijn pony is al een beste tijd bij me, hij stond bij mn ouders.
Tussen mij en mijn ouders liep het al 3 jaren niet meer lekker.
Ben vorig jaar uit huis gegaan, en kwam eigenlijk alleen nog voor mn pony.
Dus vaak kwam ik niet bij mn pony. Puur omdat ik mezelf een sfeer bederver voelde. Hij was al uit de running gehaald met rijden/longeren/ mennen.

In December hebben we hem daar weggehaald.
Meneer was mager, en dat werd geconstateerd door de dierenarts.
Kan ik en ga ik geen woord over liegen. Hij werd 20 kilo te licht bevonden door de DA.

Ouders verteld, plafond was niet hoog genoeg ofcourse. Vond het niet leuk om te vertellen, maar wel nodig.
Omdat ze nog een paard hebben.

Diertje na 10 jaren gecastereerd, vollop in het hooi gezet en 3 maal daags slobber.
Qua gewicht issie er HELEMAAL.

Qua vacht issie er nog lang niet. Glanst nog niet mooi. (ideen?)
Qua spieren is hij er bij lange na niet!

Maar dan komt het punt.

This een SUPER stalling. Zoveel service, je moet wel wat betalen, maar de service krijg je er voor terug.
Ruime stallen. Paarden komen zelfs met dit weer naar buiten, in de bak. Lekker 6 a 8 uur op een dag.
Heel veel dus! Mooie ruime bak met topp bodem. En dan top met dubbele P.
Alles tot in de puntjes verzorgt.

T mag wel familie zijn, maar wij betalen ook de hoofdprijs mee ;) dus niet denken dat we korting krijgen.

Zit een maar aan......

Hij staat 35 km van me weg.
Kheb geen rijbewijs, ben afhankelijk van de tijden van het OV, en die zijn me daar een partijtje....
Ben 1 uur en 30 a 35 minuten onderweg (licht er aan hoesnel ik loop) en dan moet ik ook 1 uur en 30 a 35 minuten weer terug reizen.
Ben ongeveer 2 uur bezig met mijn poown. Maar ik kan, vanwege school + stage + werk, maar 1 keer in de week heen.

In de avond kan niet, ze hebben geen bakverlichting, en benzine is al niet goedkoop....

Kheb een stalling in de buurt gezien, binnen 5 km nog wel. Ook All in, iets goedkoper dan wat ik nu heb.
Aan de foto's te zien, nette stalling. Mooie ruime rijbak EN een stapmolen....

Zal ik kijken......?
Vind het zoo vervelend als hij weer verhuist moet worden.
MAar 1 a 2 maal in de week longeerwerk doen, is niet genoeg ofcourse voor spieropbouw.

Please...Wat vinden jullie?
Houd jullie op de hoogte ;) Dat zowiezo

it_is_me

Re: Weer verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:16

Je kan toch altijd eerst een kijkje nemen, voordat je wat gaat beslissen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:17

Dat is zeker waar.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:29

ALS deze stal na het kijken je beter geschikt lijkt voor jou en je paard.. Zou ik het zeker doen!
Ik heb afgelopen zaterdag mijn 3 jarige pony verhuist, alweer, kreeg van mijn oude stalbaas te horen: het is geen hond die je op kan pakken en ergens anders neer kunt zetten.
Nu heeft hij misschien wel een punt, maar vanaf haar geboorte is ze nu 5x verhuist, ze is super makkelijk en vind alles wel best.. Dus als ik het ergens niet of minder naar mijn zin heb, of ik denk dat mijn pony het ergens anders beter lijkt te hebben, ga ik 'gewoon' weer weg. Ik heb haar voor mijn plezier, en als het mijn paardje niet uitmaakt en imo op een betere of gelijke stal terecht komt, tja verhuis ik haar.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:32

Gewoon kijken en als het wat is: GAAN!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:04

Ik zou ook zeker even gaan kjiken op die andere stalling.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:35

Zeker gaan kijken, gewoon een paar keer en onverwacht zodat je kan kijken of de stallen er goed bijliggen, hoe de paarden eruitzien, wat ze te eten krijgen etc etc etc.

Heeft de andere stalling ook weidegang, dat kan ik niet opmaken uit je berichtje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:42

Heeft wel weidegang, maar word alleen in de zomer gebruikt. In de winter staan ze veel binnen en kunnen ze in de stapmolen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:52

Voor mij persoonlijk is weidegang/buiten komen de hele dag een must, maar dat is uiteraard persoonlijk. Wat voor mij een doorslag zou geven, is dat je paard het daar naar zijn zin moet hebben. Hij moet er wonen, 24/7 staan en socializen en bewegen zijn primaire voorwaarden voor een fijn paardenleven vindt ik.

Ik kan me goed voorstellen dat de situatie zoals die nu is, niet ideaal is. Aan de andere kant, je zit (nog) niet (echt) op een schopstoel dus misschien is er een andere stal waar je paard wel naar buiten komt elke dag én waar ook de rijbak en de stalling goed verzorgt is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:20

Breghje, ja die zijn hier ook wel. Daarvoor moet ik dan wel 40 minuten fietsen en haal ik mn rijbewijs, minder dan een kwartier met de auto.

De stalling in de op waar hij nu staat noem ik ff: J
Stalling die van 3 km verderop noem ik ff: A
En de stalling van 12 km verder op noem ik: M

M heeft 2 buitenbakken, 1x 20x40 1x 20x60 en een longeerbak. Alles MET verlichting.
Ruime stallen.
Elke dag naar buiten.
Deze mensen ken ik al, en persoonlijk.

Qua prijs maakt het me niet zoveel uit, en er zijn ZAT in de buurt onder de 200 euro.
Maar het moet natuurijk wel passen.

zoals op een manege in de buurt.
Heb je een pony stal voor 200 euro (volgens mij verhoogd naar 210 of 220) en wil je dat je paard buiten word gezet kost het je 230 (Verhoogd volgensmij naar 250) Heb je een buitenbak verlicht. Binnenbak. Springweide een longeercirkel. En een Stapmolen.

Maar je betaald 30 euro er over heen per maand, als je wilt dat je paard buiten en binnen word gezet, in de stapmolen word gezet. En in de winter gaan ze de wei niet op.

En eigenlijk....Vind ik ook....Een wei, of in ieder geval een bak in de winter, of paddock...Maakt niet uit wat. Als het paard maar buiten kan staan en beweging kan krijgen, een must!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:26

Belangrijk is dat je paard zich goed voelt op een stalling, maar ook dat jij er een goed gevoel bij hebt. Als een stal dichterbij beter past, gewoon eerst eens gaan kijken, van te voren een lijstje maken met wat je zoekt (heb net een stal gezocht en heb een uitgebreid lijstje mocht je interesse hebben) en dan voor jezelf beslissen wat goed is voor jou en je paard.

Ik heb een paard die ik door omstandigheden in twee jaar tijd al 3 stallen heeft gezien (lag niet aan hem hoor) en dat doet hij met twee vingers in zijn neus. Hij past zich prima aan en maakt heel makkelijk vriendjes. Heb er ook eentje die ergens anders staat, daar al een hele poos staat en ik ook niet moet verhuizen. Voor zij helemaal aangepast is, zijn we minimaal drie maanden verder. Succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 16:30

nou moet ik wel zeggen, meneer is best wel een knuffelaar.
This wel zo, dat hij ontzettend snel met andere paarden staat te poetsen.

Hij is niet dominant, soms wel ff man. Maar zit er 1 andere dominante tante bij? Is het een lam.

Liefste? Allerliefste? Had ik een eigen paddock paradise, met speciale inloopstal. Met 5 ruiven met verschillend hooi. Met een brokken systeem. Waar ongeveer, mowa, 20 paarden in kunnen? Joahhh

Maarja, kheb geen miljoen op de bank, dus dat zal m ook niet worden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:35

Ik heb niet veel eisen ;) maar let er wel op:

"Veel buiten" is bij sommige staleigenaren "2 uur" ;) en in de zomer 4...

Maak een lijstje en kijk wat jij belangrijk vind. Bij mij was het veel buiten, volpension, betrouwbare staleigenaresse. Voor de rest gewoon kijken naar wat jij belangrijk vind en waarvan je paardje happy wordt. Ik reis persoonlijk liever meer voor een goede stal dan een stal om de hoek die niets waard is.

Mijn paard heeft 7 stallen gezien in 4 jaar en geeft er ook niets om. ("veel buiten" = 2 uur ;) niet bij mij, onbetrouwbare staleigenaresse, zelf verhuisd, weiland niet meer te huur, roddelstal (tijdelijke oplossing onbetrouwbare staleigenaresse)) dus mjah :) Het is elke keer even wennen, maar zolang er ritme etc is, is een paard zo gewend hoor :) Vind het altijd wel meevallen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:42

Als ik t goed begrijp is J de stalling waar je nu staat, A de stalling waar je naartoe overweegt te verhuizen in je op en M een eventueel alternatief? :)

Dan als ik even heel eerlijk ben, lijkt M me echt een heel fijne stal voor je paard, zeker omdat je aangeeft dat ie een knuffelkont is. Een knuffelkont 22 van de 24 uur ophokken lijkt me echt niks. Maar je hebt ook gelijk dat het financieel wel uit moet kunnen hoor.

En 12 km fietsen ik denk dat je daar an sich evt wel aan went, niet nu meteen in de winter uiteraard maar wel als je kan opbouwen. Is niet ideaal, ben de eerste die dat toegeeft, maar ik heb zelf 6 dagen per week een half uur enkele reistijd over gehad omdat mijn paard daar echt ideaal stond. Weliswaar met de auto, maar ook met -20 en ook met +30 dus ook laaaang niet altijd even fijn.

Zelf ben ik maar een paar x verhuisd, van de eerste stal omdat de bak daar te zwaar bleek te zijn voor mijn paard, daarna twee jaar bij een doe het zelf stal zonder binnenbak, en daarna de rest van onze tijd samen bij een stal mét binnenbak. En als ze nog geleefd had, had ze daar nog gestaan. Maar zij had er ook geen probleem mee, zolang ze voer had was ze tevree.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 17:17

M staat vlak bij mijn stage, dus vooral in de 4 stage weken is dat ontzettend handig om dan te zeggen: Hup na stage naar m toe.

Ik ben echt iemand van: Minimaal 4 uur naar buiten. Lekker bij zn maatjes staan.
Moet een bak aanwezig zijn. Bij mn ouders niet gehad, moest ik gewoon overal rondhobbelen. Maar dan mis je echt die 4 hoeken. TEnminste, ik heb dat wel. En ook als in de bak mn poown vandoor knalt. Jammer dan, aan de bak is geen einde. Maar aan een berm van de weg wel!

Wat voor mij belangrijk is:

Ruime stallen, minimaal 3x3 (poown is 1.40)
Altijd naar buiten kunnen.
Minimaal 4 uur per dag. Liefste 8 tot 10 uur per dag of onbeperkt.
Goed ruwvoer, vind ik ECHT belangrijk. En minimaal 3 maal perdag verstrekkend.
All in, omdat ik ook met school/werk/stage zit.
Een bak, liefste met verlichting ivm de avond.
Service....Zeer belangrijk.
En natuurlijk, moet ik er geen uur voor hoeven fietsen. Of met het OV moeten gaan.

Bij J heeft hij dat bijna allemaal.
J heeft alleen geen bakverlichting.
En is niet dichtbij.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:15

Jits, ik zou doen waar je je prettig bij voelt en wat jij denkt dat goed is voor Rusty. Alleen jij kan dat inschatten en bepalen. Wat heeft Rusty nodig, wat heb jij nodig en hoe voelen jullie je op je gemak? Wat voor eisen stel je en rustig kijken naar iets anders. Spieropbouw komt wel, dat hoeft niet binnen nu en een maand. Gewoon rustig op zoek naar iets wat je leuk lijkt, lekker vaak langs gaan en als je er een goed gevoel bij hebt, gaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 18:31

Leker vaak langsgaan kan niet....

Maar 1 maal in de week bij J.
Niet omdat het daar niet kan, maar ivm vervoer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:25

Maar na je stage is het weer verder weg uiteraard. Is het geen oplossing om hem voor nu gewoon te laten staan waar ie staat? Goed, je kan maar 1x per week met een hoop moeite, maar lijdt hij daar echt onder? In de zin van verveelt hij zich, moet hij meer bezig gehouden worden of is het meer voor jezelf omdat je ermee aan de slag wilt? Als je straks meer tijd hebt kan je hem altijd nog meer gaan trainen uiteraard, het is nog een relatief jong dier dus haast of om gezondheidsredenen is het niet begrijp ik.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:49

Maar het kan wel een nadeel zijn als je met spoed naar stal moet, of je paard gaat iets mankeren en je moet dagelijks hem verzorgen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:14

Eens, maar dat houdt je altijd. Als er echt iets mis is met je paard ben je altijd te laat. Zelfs als je ze aan huis zou hebben en er ligt er eentje vast in stal kan het zijn dat je dat niet hoort en de volgende ochtend een heel nare verrassing vindt.

En dan is het nog een verschil of het een zorgenpaard is of eentje die nooit wat mankeerd uiteraard. :) Ts staat volpension, dus zelf dagelijks verzorgen is geen issue in deze.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:15

Breghje schreef:
Eens, maar dat houdt je altijd. Als er echt iets mis is met je paard ben je altijd te laat. Zelfs als je ze aan huis zou hebben en er ligt er eentje vast in stal kan het zijn dat je dat niet hoort en de volgende ochtend een heel nare verrassing vindt.

En dan is het nog een verschil of het een zorgenpaard is of eentje die nooit wat mankeerd uiteraard. :) Ts staat volpension, dus zelf dagelijks verzorgen is geen issue in deze.

Ik bedoel dagelijkse verzorging die erbij komt als het paard iets mankeert. Peesblessure, operatie zoals die van onze paarden, koliek, dat soort zaken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 01:07

Gewoon eens gaan kijken, goed uitvragen hoe het er aan toe gaat en als het even kan nog keer extra langs gaan om gewoon te kijken als het even kan wat pensionklanten aanspreken hoe het er volgen hun aan toe gaat. Dan kun nog je beslissing maken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:34

kimberly1995 schreef:
Breghje schreef:

Ik bedoel dagelijkse verzorging die erbij komt als het paard iets mankeert. Peesblessure, operatie zoals die van onze paarden, koliek, dat soort zaken.

Ik snap je punt, maar als je volpension staat dan ga je in overleg met je ph omdat hij de verzorging van je paard overneemt, en dan kijk je wat er kan en wat dat evt extra kost. Een koliek kan de gemiddelde ph ook onderkennen en bv bij opfok waar de eigenaren soms maandenlang niet komen wordt dan afgesproken dat de da gewoon meteen gebeld wordt. Dat is een kwestie van loslaten, keuzes maken. Als je voor doe het zelf kiest en bv meerdere keren per dag wilt komen is dat een keuze, evenals dat je voor volpension kiest en bv maar ééns per week oid.

Overigens bij de stal waar Bregh stond toen ze de ok heeft gehad stond ik doe het zelf met een reistijd van een half uur, en ook daar is ze meerdere keren per dag gestapt, terwijl ik maar 1x kon komen. Stalengeltje en lieve stalgenootjes hebben me toen geweldig geholpen, dus er is eigenlijk altijd wel een mouw aan te passen.

Wij stonden doe het zelf op een stal waar de ph meer dan goede kennis van medische zaken had aangaande paarden, dat is gewoon een heel andere situatie. Dan móet je al elke dag aanwezig zijn omdat dat is waar je voor gekozen hebt, sta je volpension dan is de kans dat je elke dag aanwezig bent al een stuk minder.

En met de gemiddelde peesblessure is 24/7 weidegang het beste voor een half jaar tot een jaar, dus dan is er qua verzorging weinig meer te doen dan in de gaten houden. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:43

Is een scooter kopen een optie voor die stal van 12 km? 12 km fietsen is ver iedere dag en met een scooter ben je er zo. Kosten in aanschaf, onderhoud en rijbewijs zijn een stuk lager dan bij een auto en je hebt het sneller voor elkaar. Elektrische fiets kan ook nog een optie zijn, ga je zonder moeite 25 km per uur.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:58

Nee, ik ga nu wanneer ik al aan het lessen ben voor een auto geen scooter rijbewijs halen! En het duurt gemiddeld nog 6 maanden voor ik mn auto rijbewijs heb. Daarnaast mag ik de auto van mn vriend gebruiken (A) Dus, ik ben daarin wel goedkoper uit. Moet enkel af en toe tanken.

Waarom ik m dichterbij wil hebben staan is simpel en kort.

Benzine is niet goedkoop, en per keer betaal je al 6 euro heen en 6 euro terug. Dat is al 12 euro per keer. Kunnen we wel 2 x in de week heen, is dat algauw 24 euro, neem dat het 25 euro is. EN het is 4 weken, ben je 100 euro kwijt aan benzine.

Dan fiets ik liever, en dat ik 3 plakken brood extra moet eten, bij wijze van spreken.

Waarom ik m nog mer dichterbij wil hebben. Hij krijgt nu ook maar 1 x in de week een borstel over zijn lichaam heen, en zijn vacht is al niet zo florisant glanzend.
En hij moet spieren opbouwen, en met enkel 1 keer in de week longeren? Kom je daar niet mee.

Wil ik zijn spieren opbouwen, moet ik minimaal 3 keer in de week het werk opbouwen, verdeeld over de week, zodat de spieren onderhouden blijven.

Met andere woorden:

Verweg is goed, maar ontzettend duur en omhandig.
Duur in verhouding met benzine kosten. (En dan heb ik het niet over de reistijden van het ov.)

Ik kan gewoon in de avond niet ff zeggen: Ohg ik stap ff op de fiets en ga naar Rusty.