Mensen die je paarden ongevraagd voeren, wat doe je eraan?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Mensen die je paarden ongevraagd voeren, wat doe je eraan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:10

Helaas heb ik moeten horen dat er mensen op mijn weide komen en mijn paarden eten geven.
1 van mijn paarden is al veel, en véél te dik, waarschijnlijk insuline-resistentie.
Hij krijgt beslist niks anders dan hooi, en ik maar afvragen hoe hij ondanks zijn dieet alweer is bijgekomen.
Mensen geven hem oude wortels, ongedroogd brood en er lag zelfs hooi IN DE STAL.. en om bij de stal te komen moet je heel de paddock door...
Een aantal jaren geleden heeft dit paard ernstige koliek gehad van brood, en heb een ander dier al verloren aan dennentakken wat iemand in de wei gegooid had.
Ik heb een bordje gemaakt en bij de wei gehangen: ´Verboden te voeren! Paard kan i.v.m. allergie ernstig ziek worden en dood gaan!´
Zelfs dan durven mensen ze nog te voeren.
Als ik ze op heterdaad zou kunnen betrappen, dan was het oorlog maar natuurlijk kan ik niet de hele dag toezicht houden dus het moment dat ik deze mensen eens betrap kan te laat zijn..
Wat kan ik doen hieraan?
Het is een weide die ik huur, anders had ik geinvesteerd in een hoog hekwerk.

linnxkit

Re: Mensen die je paarden ongevraagd voeren, wat doe je eraan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:28

Is het een optie om camera's op te hangen?

Verder heb ik hetzelfde probleem bij mijn verzorgpaarden, dus ik volg. (camera is daar geen optie)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:30

Aanspreken als je het ziet en anders een draad spannen dat je paarden niet meer aan het hek kunnen komen.

xAnika

Je moet daar erg mee oppassen, stel ze doen er rattengif op?
Waarschijnlijk, doen ze dit niet om gemeen te zijn, misschien een bordje hangen met:
Verboden te voederen? ;)

Anoniem

Binnen je omheining nog een extra draad spannen met extra stroom erop. Dat zou toch al kunnen ontmoedigen om door de draden te kruipen, en de paarden staan dan iets verder van de kant af.

Je kan ook een bordje hangen met "dit paard heeft een allergie, niet bijvoeren. Zo niet worden alle medische kosten aan u doorgerekend inclusief melding bij de politie".

Heb je buurtbewoners om je weide heen? Bel even aan, leg je probleem uit en vraag of ze een oogje in het zeil willen houden, en je willen melden als er iemand op de weide rondloopt. Dan kan jij ook de politie even een seintje geven met vreemden op je terrein.
Wat je ook kan doen, is met je verhaal naar de politie gaan en melding maken. Maak melding dat je merkt dat er regelmatig vreemden op je weide rondlopen omdat je vreemd voer aantreft, eventueel giftig spul (wie weet gooit een idioot wel eens snoei-afval van taxus) en wie weet vreest voor diefstal. Vraag of het mogelijk is dat ze een paar keer per dag langs rijden om het even te bekijken. Je kan ook klacht neerleggen tegen onbekenden voor sluikstorten trouwens.

Heb in het begin dat ik m'n weide had ook soortgelijke problemen gehad. Maar welk kind vind een tinkerpony en shetje nu niet schattig? Dus ik kreeg wel eens melding van een buurtbewoonster dat ze met enige regelmaat een vader met 2 kindjes op mijn weiland zag, die de pony's probeerden te vangen en te voeren. Ben ik blij dat ze toen nog mensenschuw waren...
Tijdje erna deed ik de vondst van 3 (!!) grote vuilniszakken vol oud en beschimmeld brood in mijn weiland. Zelfs de papieren broodzak zat er nog omheen! Toen ben ik in een weekend 2 dagen gaan surveilleren. Zowel de vader met de kindjes betrapt en gevraagd om dit niet meer te presteren. Ook de broodgooier heb ik betrapt en zelfde vraag gesteld.

Via buurtbewoner gehoord dat beiden dit genegeerd hebben. Toen maar papier omhoog met de tekst van meebetalen aan medische onkosten, klacht wegens sluikstorten en politie laten rondrijden. Sindsdien heb ik geen enkel probleem meer gehad :)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:32

Ik heb het ook mee gemaakt,
heb ze op heterdaad betrapt en gezegt
als jullie nog een keer in mijn weide durven te komen bel ik de politie,
helaas kwamen ze toch terug.
weer betrapt en gezegt
een van deze pony's heeft een heel besmettelijke ziekte wij zijn in geënt omdat wij de eigenaren zijn dus als je hun voert of aanraakt kun je het ook krijgen en heeel ziek worden!
heb ze nooit meer gezien :=

edit:
ze zaten op de pony's en reden er mee voerden, en haalde ze met hun eigen halstertjes uit de weide.
Laatst bijgewerkt door Juliettex op 10-03-13 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:33

Heeft TS al gedaan :)

Wat een lastig probleem :(:)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:34

Investeren in een hekwerk (ook al huur je) is nog steeds goedkoper dan een nieuw paard...

Zorg dat ze iig niet meer in de wei kunnen en veel "borden" plaatsen, voor mijn part met hele uitleg erop hoe en wat...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:36

Je kunt iig bij alle buurtbewoners een brief in de bus stoppen met erop de gevaren van het voeren van paarden. Zo'n zelfde brief kun je plastificeren en op het hek ophangen. Verder idd 2de draden aan de binnenkant van het hek, en het liefst een aantal boven elkaar zodat als er mensen doorheen willen ze echt heel veel moeite moeten doen.

Verder kun je een bordje ophangen met daarop dat je paarden echt voldoende te eten krijgen, en dat ze een door de dierenarts samengesteld diëet volgen, en dat als mensen vragen hebben dat ze kunnen mailen naar [insert e-mailadres].
Je zou ook nog kunnen kijken of je je hooi afgesloten op kunt bergen, zodat ze dat niet meer kunnen pakken.
En een bordje ophangen 'privé terrein' met daaronder 'verboden toegang voor onbevoegden, art. 461 Wetb.v.Str.r'

Dat zou toch moeten helpen?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:36

Ik volg! Ben benieuwd wat je gaat doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:38

Je kan ook een extra ijzerdraadje aan de buitenkant van je hekwerk kunnen plaatsen waar je via een aparte batterij extra stroom op zet. En eventueel ook je poort zelf voorzien van een ijzerdraad boven de poort zodat ze er niet overheen kunnen + je poort mee onder stroom zetten. Dat doen een aantal veehouders hier in de buurt ook om te zorgen dat hun metalen hekwerk niet om de week gestolen wordt.... (jawel, dievenbendes tillen ze zo uit de hengsels...)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:40

Helaas is het heel moeilijk om mensen af te leren andermans dieren te voeren... het voeren van andere levende wezens is 1 van de diepste instincten van mensen... maar met die informatie schiet je natuurlijk niets op.
Inderdaad een bord ophangen dat je paard ziek wordt van meegebracht voer... Maar mensen zijn vreselijk hardleers, ik kwam ooit een vent tegen die een wildvreemd paard bijvoerde met brood omdat hij wist dat de eigenaar "zaagselbrokken" en hooi gaf... hij wist ook dat de eigenaar het niet wilde wat hij deed... Probeer zo'n idioot maar eens op andere gedachten te brengen...

De andere bokkers hebben al goede tips gegeven, en ik denk zelf ook dat als een bord niet werkt, je het beste nog een extra draad kunt spannen zodat de voerders niet meer bij je paard in de buurt kunnen komen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:43

Sowieso dat ze absoluut niet meer in de wei kunnen... Borden alleen werken niet; wel lappen tekst met uitleg en dat mensen ook door hebben hoe serieus het is als ze het wel doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:45

Als je extra draad spant kun je dat het beste doen met deze paaltjes
Afbeelding
waar je 4 of 5 lagen draad boven elkaar doet. Flink veel bordjes erop hangen met 'pas op, stroomdraad'. Je kunt het zo regelen dat je alleen op de middelste, of op 2 van de 5 draden stroom hebt staan, en de rest er alleen maar is om er afschrikwekkend uit te zien.

En je wei heel goed afsluiten. Iedere doorgang hermetisch op slot, stroomdraad langs de bovenkant van je hek. Zorg dat het er moeilijk uitziet om erin te komen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:47

Mijn pony staat tegenover een camping en dit probleem heb ik in het toeristen seizoen heel erg.

dagelijks vind ik voedsel in de weide en ben ookal naar de camping eigenaar gegaan. die heeft er ookal van alles aan geprobeerd te doen maar er zitten daar wel 200 camper plaatsen op die camping. ze hebben inderdaad ook wel eens geprobeerd pony te pakken enz. gelukkig is mijn pony'tje nou eenmaal niet de liefste tegen vreemde in de wei. maar nu heb ik dus een nieuwe pony er bij die echt onwijs lief is komt zo naar je toe. hij slaat wel op hol als je er op gaat zitten zonder zadel maar toch het geeft mij elke dag echt een naar gevoel ik zelf durf meestal de mensen er niet zo heel erg op aan te spreken en vaak ben ik alleen en zitten er zn heel groepje oudere meiden langs mijn weitje ik vind het altijd super naar en heb bordjes aan het hek hangen ( zijn er al eens af gehaald) en indd een extra hek voor het hek maar toch het houd niet echt op heeft iemand nog tips ( ik zit zelf aan camera te denken indd)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:52

teiger150 schreef:
Mijn pony staat tegenover een camping en dit probleem heb ik in het toeristen seizoen heel erg.

dagelijks vind ik voedsel in de weide en ben ookal naar de camping eigenaar gegaan. die heeft er ookal van alles aan geprobeerd te doen maar er zitten daar wel 200 camper plaatsen op die camping. ze hebben inderdaad ook wel eens geprobeerd pony te pakken enz. gelukkig is mijn pony'tje nou eenmaal niet de liefste tegen vreemde in de wei. maar nu heb ik dus een nieuwe pony er bij die echt onwijs lief is komt zo naar je toe. hij slaat wel op hol als je er op gaat zitten zonder zadel maar toch het geeft mij elke dag echt een naar gevoel ik zelf durf meestal de mensen er niet zo heel erg op aan te spreken en vaak ben ik alleen en zitten er zn heel groepje oudere meiden langs mijn weitje ik vind het altijd super naar en heb bordjes aan het hek hangen ( zijn er al eens af gehaald) en indd een extra hek voor het hek maar toch het houd niet echt op heeft iemand nog tips ( ik zit zelf aan camera te denken indd)

Print flyertjes die de camping eigenaar mee kan geven aan iedereen die daar aankomt. Zet daar in dat je paarden op een speciaal diëet staan vanwege allergiën. Vraag mensen om als ze iets willen voeren het in de bak aan het hek te stoppen (en hang dus een bak aan het hek :D ) zodat jij zelf kunt selecteren wat ze wel en niet mogen hebben. Zet daar ook bij dat je helaas camera bewaking hebt en dat eventuele medische kosten door verkeerd voeren verhaald zullen worden op de voerders. Die flyer kun je plastificeren en ophangen.

Dan kun je op deze site een dummy camera kopen.
http://www.beveiliging-domotica.nl/came ... 3godYjwAhg
Niet echt dus geen stroom nodig, vaak bewegen ze of hebben ze knipperende lampjes die werken met batterijtjes. Hang er een aantal goed zichtbaar op gericht op het toegangshek, de waterplaats en de plekken waar veel gevoerd wordt. Hang ook bordjes aan je hek dat er camera bewaking is, dat er niet gevoerd mag worden. En verder de bekende 'eigen terrein' en 'verboden toegang voor onbevoegden, art. 461 Wetb.v.Str.r' bordjes. In principe zou dat moeten werken...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:59

Varekaj schreef:
Je kan ook een extra ijzerdraadje aan de buitenkant van je hekwerk kunnen plaatsen waar je via een aparte batterij extra stroom op zet. En eventueel ook je poort zelf voorzien van een ijzerdraad boven de poort zodat ze er niet overheen kunnen + je poort mee onder stroom zetten. Dat doen een aantal veehouders hier in de buurt ook om te zorgen dat hun metalen hekwerk niet om de week gestolen wordt.... (jawel, dievenbendes tillen ze zo uit de hengsels...)

Bovenste scharnier andersom er op schroeven helpt daar ook tegen.
Hekken, maar ook poortgrepen kunnen op slot. Hangt er al een bordje met "verboden toegang voor onbevoegden"? Want mocht je ongewenste bezoeker zich verwonden (bv door de pony's) op je wei ben jij nog steeds aansprakelijk (ja de wet is krom). Van bordjes worden veel mensen spontaan analfabeet, weide goed afsluiten (mensproof maken) is helaas de beste optie voor succes.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:10

misschien erbij zetten dat er gevaar is dat het paard bijt?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:19

Ik had dit probleem ook, heel veel mensen voerde in de zomer mijn pony. Ze staat op een landgoed dus er wandelen voornamelijk in het weekend met mooi weer heel veel mensen. Als ik het zie spreek ik altijd de mensen even aan, gewoon op een vriendelijke manier uitleggen waarom die van mij beter niks kan krijgen. Nu draagt ze een graasmasker en ben ik van het hele probleem af, ze gaat niet eens meer naar het hek als er mensen staan. Veel mensen denken ook dat ze gevaarlijk is omdat ze een muilkorf om heeft :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:01

Dat schijnt idd te werken als een tierelier :')

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:36

CrazyIris schreef:
misschien erbij zetten dat er gevaar is dat het paard bijt?

Ik zou ook zo iets doen. Ik zou er dus ook niet blij mee zijn.
Mijn buurman voert hier ook wel eens de paarden maar dat doet hij wel met beleid (wortels, gedroogt brood en paardensnoepjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:13

Hier krijgen ze dit jaar sowieso een graasmasker om (allemaal sobere pony's) dus misschien dat dat ook nog helpt tegen de vele mensen die komen aaien...

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:04

Ik heb hier greenguards liggen. Ik gebruik ze alleen niet meer omdat de tanden scheef afslijten (eigen ervaring)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:31

Bedankt voor de reacties! Staan echt veel goede tips bij waar ik zeker iets mee ga doen!

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:45

Veel succes ik wil wel weten hoe dit afloopt ! ;)