Schapen bij paard in de wei ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Schapen bij paard in de wei ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:56

Hallo Bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat,
maar ik had een vraagje..

Mijn paarden gaan over een paar maanden naar mijn moeder. Ze heeft 1 hectare weiland en 2 stallen, we zaten eraan te denken 2 schapen erbij te nemen.
Omdat de schapen dan het gras wat de paarden laten staan opeten.

Heeft iemand ervaring met een schaap bij zijn/haar paard in de wei? En wat voor ras schaap is het makkelijkste te onderhouden?

gerlindie

Re: Schapen bij paard in de wei ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:59

bij mijn vriendin thuis hadden ze een hele kudden schapen bij de paarden in de wei lopen (stuk of 20). ik weet niet precies welk ras het is, maar we hebben er een hoop lol mee gehad! Het veulen ging de schapen de hele tijd opjagen! Een echte herderspony!
maar volgens mij zijn de meeste schapen niet zo ingewikkeld te onderhouden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:02

Wij hebben 2 schaapjes bij de paarden lopen. Vrij weinig onderhoud aan, alleen jaarlijks scheren en af en toe moeten de DA de hoefjes bekappen. Je hebt rassen die je niet hoeft te scheren, maar welke weet ik niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:04

Heeft je paard al eerder met schapen gestaan?
Ik heb op een kinderboerderij gewerkt waar ik mijn pony toen een dagje had staan ivm open dag en die heb ik toen overdag bij een van de rammen in het land gezet (clun forest ram) maar mijn pony vond dat een geschikt speelmaatje en zette de achtervolging in wat het schaap niet zo kon waarderen en zich bijna dood rende.

Ik zou gaan voor een rustig ras zoals bv een zwartbles, swifter, melkschaap en rassen als clun forest en kerry hill zou ik laten staan, die zijn vaak erg schichtig (uitzonderingen daargelaten)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:06

Mijn pony stond eerst ook niet met schapen, m'n andere paard destijds ook niet. Beide had ik er geen enkel probleem mee. Mijn schapen zijn ook vrij schichtig, maar dat maakt toch niet uit? ik doe er toch niks mee, staan puur voor het gras/parasieten in de wei.

edit: dat schaap dat je niet hoeft te scheren is het kameroen schaap.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 09-03-13 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:09

vroeger heeft mijn pony jaren lang met schapen in de wei gestaan. ik merkte dat de schapen het gras echt heel erg kort af sneden en dat schijnt bevorderlijk te zijn voor de weide. persoonlijk vond ik ook altijd dat ze teveel gras aten en bleef er te weinig voor mijn pony over. (ze was toen nog niet van mij). Maar bij ons stonden er 12 schapen, dat is best veel.

Het zijn wel natuurlijke grasmaaiers en voor zover ik begreep zijn hun kleine hoefjes fijn voor de bodem.

Het ging onderling ook altijd goed. Er stonden 2 paarden in de wei en zo'n 12 schapen. Dat ging vredig samen.

Mijn andere paard is heel erg bang van schapen. Denk dat hij hem helemaal zou flippen als hij er bij in de wei moest, maar alles went.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:11

op mijn oude stal liep mijn paard ook altijd met zijn vriendjes tussen de schapen, ging altijd goed :j
af en toe zaten ze er wel achteraan, maar het is nooit fout gegaan.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:12

Die van ons staan tussen de schapen. Al jaren. Met een aantal paarden tussen een grote kudde schapen. Wat wil je verder met de schapen? Wil je er ook me fokken bijv?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:16

Niet in het land zelf, maar wel in het land er achter, 1 keer rammelen met de voerschep en ik had een kudde schapen om me heen staan ipv de paarden die ik moest hebben.. Stonden meerdere rammen bij die elkaar niet zo aardig vonden, uiteindelijk de schapen maar ergens anders neergezet, maar ik zou ze niet bij de paarden in willen hebben..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:19

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb 2 d-pony's, er lopen altijd in de wei ernaast schapen die weleens onder de draad doorgaan en dan bij de pony's in de wei staan. Dit gaat wel goed en ze gaan er niet achter aan!
@Polly bedankt voor de rassen die je hebt genoemd! Ik doe de opleiding dierverzorging en een leraar wil wel onze schapen scheren en bekappen, dus dat is al geregeld.
Bij mijn vriend thuis hebben ze ook schapen, dus daar kunnen we dan de entingen en ontworming samen mee doen.

Wij willen er maar 2 dus die eten dan ook wat minder, dus er blijft genoeg over voor mijn 2 pony's.
@Levito; misschien een keer mee fokken maar het is voornamelijk voor het bijhouden van het gras bij de paarden, en dat ze een keer een ander stukje gras krijgen waar de paarden niet kunnen staan. Ik zou het wel leuk vinden als ze gewoon lief en aanhankelijk zijn..

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:21

hier ook schapen tussen de paarden af en toe.
gaat prima.
mijn paarden lopen op een bezoekersboerderij met alleen maar schapen.
we hebben 25 verschillende rassen lopen, en der zijn inderdaad rassen die wat leuker voor jou zelf zijn om te houden als andere.
kerry hill, clun forest en flevolander kan ik afraden als je ze ook voor de gezelligheid in je land wil.
poll dorest, texelaar, zwartbles, brilschaap of oussants zijn bijv wel hele gezellig schapen, je moet alleen met engelse rassen uitkijken met wat voor gras je heb staan.
te goed gras gaan ze van aan de diaree.
als je nog meer info il over bepaald ras mag je altijd een pbtje sturen, hier lopen ze bijna allemaal :+

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:33

@Luf_Midnight Ze zijn ook voor de gezelligheid inderdaad! Vind de zwartbles en het brilschaap echt leuk om te zien! Oussants zijn ook leuk, wat kleiner!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:36

Ik heb jaren schapen bij de paarden gehad.
Toen hadden we een schrikdraadje gespannen over de wei waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet. Als de paarden dan een ren-uurtje hadden konden de schapen veilig naar de andere kant.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:38

annibel schreef:
@Luf_Midnight Ze zijn ook voor de gezelligheid inderdaad! Vind de zwartbles en het brilschaap echt leuk om te zien! Oussants zijn ook leuk, wat kleiner!

Gaat prima! Wij hebben Ouessantjes en 2 brilschapen (daarmee bedoel je Kerry Hills neem ik aan) :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:41

En hoe zit het met bijv wormen of leverbot? Kan iemand mij dat uitleggen? Ik begreep namelijk dat je wel eerst de paarden op een stuk kon laten lopen en vervolgens de schapen, maar dat je dan niet direct weer de paarden erop moest laten?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:41

Hier werd er door één van de pony's (kinderboerderij) ook gejaagd en happen uit de wol gebeten. Sindsdien hebben de schapen apart gelopen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:43

Suzanne F. schreef:
Gaat prima! Wij hebben Ouessantjes en 2 brilschapen (daarmee bedoel je Kerry Hills neem ik aan) :D

Ja die lijken mij ook echt heel leuk!!

Myca schreef:
Ik heb jaren schapen bij de paarden gehad.
Toen hadden we een schrikdraadje gespannen over de wei waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet. Als de paarden dan een ren-uurtje hadden konden de schapen veilig naar de andere kant.

Dat is een goed idee! We willen ook een klein hokje maken in de wei waar de schapen in kunnen en de paarden niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:46

Heb mijn vorige pony ook wel eens met schapen gehad die onder de draad door gingen, ging eigenlijk altijd wel goed behalve 1x, uit blijdschap maakte mijn pony een paar gekke sprongen en heeft daarbij een lammetje dood getrapt, dat was wel heel sneu want dat beestje was niet op slag dood en had veel pijn.
Maarja dat is gewoon een stom ongeluk geweest maar hou er rekening dat het wel kan gebeuren, helemaal als de pony's ijzers hebben, maar die kans is wel klein.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:47

Suzanne F. schreef:
annibel schreef:

kerry hills en bril schapen lijken helemaal niet opelkaar :P
kerry hills zijn vrij schuw, hier springen ze nog liever over het hek dan dat je ze aan raakt.
de brilschapen zijn echt zoete koekies, heel relax en vinden het wel prima
bovenst zijn kerry hills onderste zijn brilschapen
Afbeelding
Afbeelding

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:56

Echt geweldig die Brilschapen!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:56

Betreft leverbot e.d. Veel wormen passen niet in de cyclus van het paard. Daarom wil de combinatie van paarden/schapen ook zo goed.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:13

Ik heb vorig jaar 2 schapen gekocht voor bij mijn paarden:
Dit is de ene..
Afbeelding

En zo waren we ze aan het uitzoeken :D :
Afbeelding

Het voordeel was dat deze schapen al gewend waren om tussen de paarden te lopen, en heel erg tam waren naar mensen toe.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:17

Wij hebben altijd al onze pony's en schapen bij elkaar in gehad. Hebben wel eens een pony gehad waar bij het niet goed ging, maar eigenlijk gaat het al jaren met deze pony die we nu hebben prima. Wij hebben trouwens texelaarkruisingen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:20

Wel je paarden laten 'ontwormen' (is een drankje kan door de slobber) tegen Leverbot. Bij ons stonden 4 schapen maar mijn paard is echt goed ziek geworden door de Leverbot. Zat wel een sloot langs, daar heeft het ook iets mee te maken geloof ik.

Verder negeerde ze elkaar de paarden en de schapen. Ging prima samen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:22

Als je schapen wilt gaan houden zou ik je op het hart willen drukken je goed te informeren over schapenhouden. Ik krijg uit bovenstaande berichten wat de indruk dat er mensen zijn die het nogal onderschatten, en er zijn veel gevallen bekend van particulieren met vewaarloosde schapen door onkunde (je ziet bijvoorbeeld aan schapen in wol niet dat ze te weinig te grazen hebben).

Ik zou geen schapen en paarden op één weiland houden (en wij hebben acht paarden en meer dan honderd schapen). Wisselbegrazing is veel beter.

Je hebt maar één hectare, en je praat over paarden in meervoud, ik vermoed dat je dan geen ruimte hebt voor schapen bij de paarden.