Ik wilde gisteren eigenlijk dit topic al maken, maar kreeg het gewoon niet duidelijk uitgelegd. Dus heb ik het vandaag maar gewoon gefilmd met een stalgenootje haha
Principe is heel simpel: de bak van de kruiwagen staat 'los' (wordt beetje tegen gehouden door 2 gaatjes onderaan de bak (zie je op ong. 25 sec het duidelijkste
), die over 2 schroeven bovenaan het frame passen) op het frame, en wordt daar d.m.v. 2 haken en 1 bar, die samen aan een ijzeren ketting hangen, omhoog gehesen, met hulp van een afstandsbediening
Zo haha da's toch al uitgelegd
Als de bak dan boven de mesthoop hangt, moet je hem laten zakken, en dan de bar er onderuit trekken met een touwtje
Dan weer omhoog halen, en kapt ie leeg. En dan weer naar je toe trekken en omlaag halen haha.Als je pech hebt, schiet ie onderweg los.
Als je heel erge pech hebt krijg je dan de inhoud op je hoofd
Wat ook kan gebeuren, vooral als de mesthoop hoger wordt, is dat je hem (doordat hij hoger hangt) niet ver genoeg kan duwen
Ik moet vaak op het frame van de kruiwagen klimmen om de bak een zetje te geven, maar dan duw je helemaal niet zo hard als dat je dat van op de grond zou doen, dus moet ik soms de mesthoop opklimmen om de bak dan maar zo mee te trekken
Anyway, hier het filmpje
Het is misschien iets meer werk dan met de kruiwagen de mesthoop proberen op te hollen, maar ach eens je het onder de knie hebt gaat het echt snel zo
Handschoenen zijn wel aan te raden als het geregend heeft haha, als dat ding boven je bengelt en er zit mest + water in...
Moeilijkste is eigenlijk nog 's avonds haha, er is daar namelijk geen licht
Nou, kom maar op met jullie systemen
Gewoon met de kruiwagen tegen 2 planken op kruien
De andere kruiwagen gebruikt de boer voor het hooi, dus da's sowieso al vies, maar dan nog: de bak moet los kunnen, én de haken en bar moeten er omheen kunnen