Hoe 'werkt' jullie mesthoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Hoe 'werkt' jullie mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:25

Nou, wij hebben een wel heel unieke haha!

Ik wilde gisteren eigenlijk dit topic al maken, maar kreeg het gewoon niet duidelijk uitgelegd. Dus heb ik het vandaag maar gewoon gefilmd met een stalgenootje haha :D

Principe is heel simpel: de bak van de kruiwagen staat 'los' (wordt beetje tegen gehouden door 2 gaatjes onderaan de bak (zie je op ong. 25 sec het duidelijkste ;) ), die over 2 schroeven bovenaan het frame passen) op het frame, en wordt daar d.m.v. 2 haken en 1 bar, die samen aan een ijzeren ketting hangen, omhoog gehesen, met hulp van een afstandsbediening :D Zo haha da's toch al uitgelegd :+

Als de bak dan boven de mesthoop hangt, moet je hem laten zakken, en dan de bar er onderuit trekken met een touwtje :+ Dan weer omhoog halen, en kapt ie leeg. En dan weer naar je toe trekken en omlaag halen haha.

Als je pech hebt, schiet ie onderweg los.
Als je heel erge pech hebt krijg je dan de inhoud op je hoofd :D

Wat ook kan gebeuren, vooral als de mesthoop hoger wordt, is dat je hem (doordat hij hoger hangt) niet ver genoeg kan duwen :+ Ik moet vaak op het frame van de kruiwagen klimmen om de bak een zetje te geven, maar dan duw je helemaal niet zo hard als dat je dat van op de grond zou doen, dus moet ik soms de mesthoop opklimmen om de bak dan maar zo mee te trekken :+

Anyway, hier het filmpje :D

Het is misschien iets meer werk dan met de kruiwagen de mesthoop proberen op te hollen, maar ach eens je het onder de knie hebt gaat het echt snel zo :D Handschoenen zijn wel aan te raden als het geregend heeft haha, als dat ding boven je bengelt en er zit mest + water in... :D
Moeilijkste is eigenlijk nog 's avonds haha, er is daar namelijk geen licht :+

Nou, kom maar op met jullie systemen :D

Janine001

Re: Hoe 'werkt' jullie mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:33

Ik leg mijn hoopje mest uit de kruiwagen gewoon neer bij de bult. En papa schuift het met de shovel met de bak voorop af en toe wel omhoog. Werkt ideaal. Toch wel handig dan op de boerderij met meerdere machines :))

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:34

Woow TS super handig! Dat wil ik ook haha :Y)

Wij hebben een standaard mesthoop :) Gewoon met de kruiwagen tegen 2 planken op kruien :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:38

Sjors schreef:
Woow TS super handig! Dat wil ik ook haha :Y)

Wij hebben een standaard mesthoop :) Gewoon met de kruiwagen tegen 2 planken op kruien :+

Ik maak morgen de complimenten over aan de staleigenaar haha, hij heeft dit ding zelf bedacht en verwezelijkt :D

Ik bedenk me net wat nog onhandiger is dan in het donker de kruiwagen te moeten ledigen!
We hebben maar 1 mestkruiwagen -O- De andere kruiwagen gebruikt de boer voor het hooi, dus da's sowieso al vies, maar dan nog: de bak moet los kunnen, én de haken en bar moeten er omheen kunnen :+ Dus als deze ooit stuk gaat (laatst was het frame gebroken door de vorst :+ ), hebben we wel een probleem haha :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:40

Een strontkabelbaan _/-\o_

Geweldig! Wat een grappig systeem :)

Onze mesthoop is nooit zo hoog, wij kunnen er tot het einde gewoon zelf naar boven lopen :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:41

wij hebben een soort betonnen zwembad :') in de grond waar alles ingaat, verpest je uitzicht niet en het stinkt minder omdat de meeste mest onder de grond ligt als het ware. mest wordt om de zoveel tijd opgehaald. Die van jullie is ook wel heel erg gaaf! :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:43

hahaha geniaal.
Wij zetten het voor de container van het bedrijf en dan gaat het gewoon met al het groen afval mee (in die grote containers)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:29

Ik maak traptreden in de mesthoop en schep dus dagelijks alles met de hand op.
De traptreden zijn ervoor dat je er dus op kunt klimmen en de mest helemaal bovenop kunt krijgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:34

Ik dacht bij de titel "Wat doe ik fout ? Mijn mesthoop ligt hele dagen en wordt alleen maar dikker en dikker ... niks werken -O- "

Wij vullen met de kruiwagens de bak van de kraan en kiepen die leeg bovenop de hoop, lekker makkelijk :D

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:39

Geniaal! je moet er maar op komen...

Ik heb het heel simpel, maar minder handig voor stalgenoten die niet door hebben dat ik mest }>
Mijn paard staat gelijk achter de mesthoop met alleen een gangetje ertussen. na mij komen nog 2 stallen en ligt het stro.
Het gebeurt regelmatig dat ik de mest van achterin de stal over de muur van de mesthoop gooi en dat stalgenoten/staleigenaar/mijn vader in de weg staan O:)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:43

Wat een leuk systeem!
Wij kiepen gewoon ons kruiwagentje om aan t begin van de mesthoop, en staleigenaar gooit t er allemaal bovenop met zn machines als er een aardige verzamelng rondom de mesthoop begint te ontstaan

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:47

Mijn vriend schuift regelmatig de mesthoop aan met de trekker. En wanneer het helemaal vol is wordt het of over het land uitgereden of afgevoerd met een container.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:57

littlesannie schreef:
wij hebben een soort betonnen zwembad :') in de grond waar alles ingaat, verpest je uitzicht niet en het stinkt minder omdat de meeste mest onder de grond ligt als het ware. mest wordt om de zoveel tijd opgehaald. Die van jullie is ook wel heel erg gaaf! :')

Wij hebben ook zo'n "zwembad" :D . Maar je hebt daar een leuk "speledingetje" TS... :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 16:13

Aukelizzy schreef:
littlesannie schreef:

Wij hebben ook zo'n "zwembad" :D . Maar je hebt daar een leuk "speledingetje" TS... :D

In het begin was het wel moeilijk hoor haha! Nou ja, moeilijk, je moet gewoon effe leren wat waar moet, en er goed op letten dat het touw los hangt zodat de bak ver genoeg kan gaan :D

Sinds kort hebben we een nieuwe stalgenoot. Die vergeet de bar vooraan nog wel eens haha, dus kiept de bak zichzelf leeg over het frame van de kruiwagen :+ Ik wilde haar nog vragen of ze het wilde voordoen om een blooperfilmpje te maken, maar 't geeft zo'n troep :') Dus voorlopig mag ze haar volle kruiwagen laten staan haha; dat deden wij ook toen we daar net stonden en het hele systeem nog niet goed onder de knie hadden :D

Staleigenaars zitten er ook helemaal niet mee dat we een volle kruiwagen laten staan, ze doen het net zo graag zelf.
Volgens mij vooral uit angst dat wij de boel mollen haha, als er ooit wat stuk aan gaat is een vervangstuk natuurlijk ook niet zo 1-2-3 gevonden, vermits dit een geheel eigen creatie is :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 16:15

XxLMMxX schreef:
Wat een leuk systeem!
Wij kiepen gewoon ons kruiwagentje om aan t begin van de mesthoop, en staleigenaar gooit t er allemaal bovenop met zn machines als er een aardige verzamelng rondom de mesthoop begint te ontstaan

Zo deden wij dat ook op de vorige stal, maar ik had altijd de pech dat ik voor een giga hoop stond, en daar kreeg ik de kruiwagen nooit echt op :+ Leeg ook al niet, moest hem altijd op verschillende plekken nog even omdraaien haha :+

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:17

vuurneon schreef:
Een strontkabelbaan _/-\o_

Geweldig! Wat een grappig systeem :)

Onze mesthoop is nooit zo hoog, wij kunnen er tot het einde gewoon zelf naar boven lopen :)

En daar ging m'n thee door mijn neus....Thanks! _O-

geweldig oplossing, complimenten aan de stalhouder!

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:18

haha wat een leuk systeem.
Hier geen leuke of bijzondere mesthoop. Gewoon met een kruiwagen naar de mesthoop en een paar keer per week gaat de staleigenaar met de shovel alles op een bult gooien.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:21

Ik heb een kar met een loopplankje en papa :D :D

Mijn vader mest tijdelijk uit voor me uit maar we kiepen de kruiwwagen leeg op de kar en als die vol is gaat hij op het land.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:21

Wij hebben een stalhulp :o

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:25

Ailill schreef:
Wij hebben een stalhulp :o

:D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:27

je zou op deze manier maar 31stallen moeten doen!! dat duurt echt eeuwen volgens zijn!!

nee heel simpel bij ons we legen onze kruiwagens en om de week word hij door de trekker naar achteren geschoven

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:33

Grappig idee hoor. Persoonlijk is het mij een beetje te moeilijk. Hier gewoon makkelijk de mest ligt gewoon op het maisveld en wordt in de zomer uitgereden op het maisland. Nadeel is dat het ver lopen is. Geen moeilijk gedoe gewoon kruiwagen leeg kiepen, hier ligt ook gewoon alles naast elkaar dus je hoeft ook niet te "klimmen".

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:40

ziet er wel komisch uit maar of het nou sneller, makkelijker is dan met een loopplank betwijfel ik sterk..
wij hebben een tandem asser ( aanhanger) en daar rijd ik de kruiwagen in leeg..
2 sec. werk! en als de aanhanger vol is word die geleegd..

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:46

Wij hebben ook zo'n betonnen 'zwembad'

En een heftruck met een grote bak waar de mest in zit (kan de inhoud van 2 stallen in).
Daarmee rijden we naar de mesthoop, en dan lift die bak omhoog, en kieper je hem om :D
Super handig en heel snel omdat je niet zo vaak de bak hoeft te legen!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 16:55

pinkie87 schreef:
je zou op deze manier maar 31stallen moeten doen!! dat duurt echt eeuwen volgens zijn!!

nee heel simpel bij ons we legen onze kruiwagens en om de week word hij door de trekker naar achteren geschoven

Ja voor 31 stallen is het misschien niet zo heel handig haha!
Maar wij hebben dus maar 11 stallen, verdeeld onder 7 eigenaars, en wij mesten allemaal zelf uit :)

Dus voor ons is het wel te doen, maar voor een grotere stal zou het inderdaad eerder een nadeel zijn! :D