paard erg rustig op nieuwe stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

paard erg rustig op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:07

mijn paard staat sinds donderdag op een nieuwe stal. en ik vind dat ze erg rustig is maar ik weet niet of het in de goede zin of in de slechte zin is. ik vind haar anders dan op haar vorige stal. en ze eet haar eten veel minder snel op maar mischien komt dat omdat ze 4 keer perdag kleine porties kuil krijgen mischien heeft ze daarom minder honger. want op haar vorige stal kreeg ze 2 keer perdag kuil en toen smikkelde ze veel sneller van het kuil.

wat denken jullie? zou het erg zijn?

xSlvna

Re: paard erg rustig op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:08

Misschien nog zat van de portie ervoor? :) Lekker ontspannen en op haar gemak kan ook langzaam eten veroorzaken :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:08

Kan een beetje stress zijn, al is langzaam eten juist beter dan schrokken.
Ze heeft geen last van haar gebit neem ik aan?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:09

Je paard staat nog maar één dag op haar nieuwe stal? Ze moet gewoon nog wennen, niet alleen aan een ander voerritme, maar ook aan andere buurpaarden, andere stalgeluiden, en noem maar op. Geef haar een paar weken de tijd en kijk dan nog eens hoe ze zich gedraagt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 19:25

@Balou_k : ze is pas geleden nog bij de tandarts geweest.

ik vind de wen periode best moeilijk om daar doorheen te komen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:38

Zolang het paard het niet moeilijk vind is het goed ;)

Geen vreemde dingen met je paard doen, gewoon het zelfde als wat je woensdag (en de dag ervoor, en die daarvoor etc) ook deed, gewoon lekker gaan rijden etc, doen alsof niks aan de hand is :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:40

Een verhuizing levert altijd stress op.
Kan ze goed met haar kuddemaatjes opschieten, of staat ze veel alleen?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 20:25

@ Vilar : ze staat nu nog alleen buiten maar straks gaat ze met de groep en op stal staat ze naast 2 paarden (hengsten)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:37

Langzamer eten zou ik me niet al teveel zorgen over maken, misschien trekt het bij en misschien niet. Neem de tijd en wees jezelf, paarden merken het ook als jij je teveel zorgen maakt.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 21:39

hoe merk je eigenlijk dat je paard gelukkig is? of ongelukkig?

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:32

Je kan een paard niet uitleggen dat ze gaan verhuizen en ineens staan ze op een nieuwe plek. Toch verschilt het per paard, maar ik hou zo'n twee weken aan om te wennen en dan begin ik weer adem te halen :j
Hoe je paard zich voelt zie ik altijd aan de ogen...heb een introverte Kwpn-moppie; die kijkt bij niet blij zijn met meer toegeknepen ogen en heb een hieperdepiep shire, bij haar is het vuur uit haar ogen als ze ongelukkig is |(

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:29

Volgens mij heeft je paard nu wel zijn plekje gevonden op zijn nieuwe stal. Tenminste ik zie hem altijd vrolijk door het land lopen. En zo nu en dan een sprintje trekken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 18:44

@ FriesWytske: tja dat zal wel maar ik kan nog steeds niet paardrijden in die bak en daar baal ik van

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:26

Volgens mij ben jij een achterbergbodem gewend. En dat hebben deze mensen niet en dat gaan ze ook niet aanschaffen. Ik vind de bak op het moment heerlijk te rijden. En dat hoor ik ook van hun ene pensiongast. Als de bak voor jou te zwaar is, is hij nog niet te zwaar voor je paard. Hij loopt nu toch ook in het land? Dat is ook behoorlijk zacht. En daar kan hij, zoals ik het steeds zie, zich ook prima redden. Dus dan kan hij zich ook prima in de bak redden. Heb ze vanochtend ook met hun jonge hengst in de bak bezig gezien. En die had er ook totaal geen moeite mee, zag ik.

Je kunt ook te voorzichtig zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:43

@FriesWytske, als ik met haar rij dan knikt ze met haar hoofd om haar been te ontlasten en dat ligt puur aan de bodem van de bak! want rij ik op een goede bodem op mijn oude stal toen deed ze het niet. en het land kun je niet vergelijken met die bak ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:17

Ik vind van wel. Kan best zijn dat jij te voorzichtig bent met rijden. En dat ze jou een beetje in de maling neemt. Zodat ze niet aan het werk hoeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:50

Ik zat me te bedenken toen ik bezig was. Misschien doet hij nu ook wel zo, omdat hij nu harder moet werken. En hij dit nu nog moeilijk vind. Anders zou je eens moeten vragen of de eigenaar eens wil zien hoe hij loopt. Hij heeft er ook een goede kijk op namelijk. Als ik twijfel vraag ik hem ook altijd voor advies. Soms voel je wel eens iets wat eigenlijk een goed iets is i.p.v. een slecht iets. Maar dan moet je dit wel vandaag of morgen doen. Want daarna is hij een tijdje uit de roulatie. Zijn dochter is meestal aan het werk op het tijdstip dat jullie komen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 16:42

@ Frieswytske , de DA zei dat als een paard knikt met het hoofd tijdens het lopen dat het dan pijn doet. dus mijn conclusie is dat als ze in die bak loopt dat het dan te zwaar is dus te veel belasting en dan doet het zeer. haar benen kunnen niet zoveel hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:58

Ook een da heeft het wel eens fout. Dan moet je het ook aan de beenzetting merken. En als hij niet goed liep. Dan zagen wij hem ook niet door het land heen rennen. Als we er langslopen of bij hun op bezoek zijn. Vraag nu maar eens aan één van hen om te zien hoe hij onder het zadel loopt. Kan best zijn dat jij ongemerkt iets anders rijd en dat zelf niet doorhebt. Dat gebeurt mij ook wel eens.
Die van mij knikt ook met het hoofd als hij het wel eens moeilijk vind. Dat heet onrustig in de aanleuning. En is bij haar echt geen pijn, want ze loopt super regelmatig. Dit hoor ik aan haar lopen en zie ik op de filmpjes die ik regelmatig maak.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 23:47

nou ik weet zeker dat ik het goed heb. want ik kan wel horen aan haar lopen dat ze niet goed loopt. we hebben het ook op het beton geprobeerd. ik heb er verschillende mensen naar laten kijken en allemaal zeggen ze dat ze niet zuiver loopt. en soms zijn er dagen dat je niks ziet en dan weer wel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:56

:?

Dan ligt het dus niet aan de bak. Vind het dan heel vreemd dat je dat dan gaat beweren. En vind ik ook niet leuk voor de eigenaren dat je hun eigenlijk een beetje zwart zit te maken over hun rijbak. Want zo zie ik het. Wees daar dan eerlijk in i.p.v. net te doen of het aan hun beleid licht. Terwijl het paard dit dus zo nu en dan gewoon heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:01

Jemig FriesWytske... lekkere welkomst voor je nieuwe stalgenoot +:)+
Ze zit nergens de eigenaren zwart te maken? Ze vind het voor haar paard op dit moment te zwaar om in te rijden, heb daar respect voor.
Ik denk dat de eigenaren niet blij zijn met jou, een beetje nieuwe stalgenoten wegjagen :n

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:54

Is mijn stalgenoot niet. :? Weet niet hoe je daar nu bij komt :( . Ik woon er in de buurt en heb goed contact met deze mensen. Woonde vroeger zelfs naast hun.
Zoals ik het nu lees is dit paard dus wel vaker onregelmatig. En zij doet het voorkomen alsof dit door de rijbak van de pensionstal komt. Dat vind ik wel een beetje lijken op het zwartmaken van de pensionstal. Heb haar al veel adviezen gegeven. Maar volgens mij doet ze daar niks mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:31

FriesWytske:
zwart·ma·ken (werkwoord; maakte zwart, heeft zwartgemaakt)
1
door roddelen een slechte naam bezorgen

Hoe kan TS nou ooit de stal een slechte naam geven.... Als NERGENS de naam te lezen is :D :D ?

TS: Gewoon even je paard lekker laten wennen, kijk het gedrag na 7 tot 14 nog eens na om te kijken of je paard dan nog anders is. Het kan ook zijn dat je paard nu meer ruwvoer krijgt waardoor hij soms nog wat heeft liggen. Zolang je paard goed op gewicht is maakt dat helemaal niet uit, en is meer ruwvoer alleen maar fijner. Heeft hij meer te doen, blijft de maag goed voorzien van speeksel en blijven de darmen lekker bezig!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:39

Ook al noem je de stal niet openbaar. Via een pb kom je vaak wel achter de naam. En ja, ook zonder naam kun je een stal zwartmaken als je de regio waarin ze woont ziet. Mensen die in de buurt wonen en hier ook lezen, weten al snel om welke stal het gaat. Want die zien al snel waar er een nieuw paard bij gekomen is.