lange manen ,waarom vlechten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siendaniels

lange manen ,waarom vlechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:14

Hallo , ik ben sien
Zoals de titel misschien al vrijgeeft heb ik een vraag over lange manen bij paarden en pony's .
Ik heb namelijk al vaak gezien dat mensen de manen van hun paard altijd in dikke vlechten laten vooral als ze lange manen hebben .
Ik dacht dat het was om er voor te zorgen dat ze iet gaan klitten of dat ze niet stug worden , maar dit weet ik niet zeker ? :?
Is er iemand die het wel weet ? :P

Poess91

Re: lange manen ,waarom vlechten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:15

Ben bang dat de mijne ze op eet, als ze gaat eten en haar manen hangen los dan hangt het allemaal bij haar mond

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:15

Ik doe het inderdaad om te voorkomen dat er veel klitten in komen.
En omdat het anders gruwelijk in de weg zit met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:16

Ze zeggen om de manen beter te laten doorgroeien zodat ze niet gaan schuren enzo maar dat zit denk ik meer tussen de oren want ik heb er ook een met lange manen waar geen vlecht inkomt :)
En die groeien behoorlijk hard door, schuren doen ze toch wel en de manen zitten mij niet in de weg en het paard ook niet.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:17

Ik doe het voornamelijk om klitten te voorkomen en om te voorkomen dat mijn paard ze opeet als hij aan het eten is . Dan hangt alles precies bij zijn mond . Eet hij van de grond bv met grazen loop ik ook nog het grote risico dat hij er op gaat staan. En zoals ginger18 ook al zegt, met rijden is het heel vervelend al die lange manen die in de ronde wapperen

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:19

Ik vlecht ook maar mijn reden is omdat ik de manen met rijden ontzettend in de weg vind zitten. Met vlechten kan ik haar hals dan nog een beetje zien, en heb ik niet steeds een pluk manen tussen mijn teugels. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:21

Maar dit is bij extreem lange manen neem ik aan toch?
Dan kan ik het me goed voorstellen dat ze echt in de weg zitten, maar je hebt er ook een aantal die er altijd vlechten in hebben zodat het zogenaamd harder groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:23

Ik vlecht mijn paard zodat de manen met rijden niet in de weg zitten en om ze langer te laten worden! :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:24

Annickkii schreef:
Ze zeggen om de manen beter te laten doorgroeien zodat ze niet gaan schuren enzo maar dat zit denk ik meer tussen de oren want ik heb er ook een met lange manen waar geen vlecht inkomt :)
En die groeien behoorlijk hard door, schuren doen ze toch wel en de manen zitten mij niet in de weg en het paard ook niet.

Mijn tinker zijn manen groeien anders als kool sinds het in de vlechten zit :D
http://oi48.tinypic.com/ljx4y.jpg
Juni
http://oi47.tinypic.com/dmve60.jpg

Het zit pas sinds okt in vlechten en nu is het zo.

http://oi47.tinypic.com/154twmb.jpg
http://oi50.tinypic.com/2r5q43d.jpg

De manen breken veel minder snel af als het in vlechten zit :j
Het groeit niet sneller maar doordat het minder afbreekt verlies je een eind minder manen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:28

Ik heb ze in een vlecht omdat het anders te warm voor hem is :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:32

Eddy_Rocks schreef:
Ik heb ze in een vlecht omdat het anders te warm voor hem is :)

Dat ook nog inderdaad.
Gaat anders zo zweten onder die manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:34

Moyra, wat doe jij paard dan dat ze afbreken?
Want ik heb ze ook laten groeien en niks afgebroken hoor, gewoon goeie bos manen, bij jou tinker zie ik echt nog stukken er tussen uit. Niet gemeen bedoeld maar denk niet dat er verschil inzit.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:35

Invlechten is op alle manieren praktischer: het zit niet in de weg met rijden, raakt niet in de klit of blijft overal achter zitten en het is minder warm in de zomer.
Een stalgenootje van mij heeft laatst de manen van paardlief opgemeten en ze zijn nu 120 cm :-O.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:37

ik vlecht de manen in voor de groei en zodat er geen heksen vlechten inkomen :j
ik laat ze 3 dagen zitten en 1 dag eruit

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:37

Annickkii schreef:
Want ik heb ze ook laten groeien en niks afgebroken hoor, gewoon goeie bos manen, bij jou tinker zie ik echt nog stukken er tussen uit. Niet gemeen bedoeld maar denk niet dat er verschil inzit.

Dan zul je toch beter moeten kijken want ik bedoel die stukken er tussen uit vele malen sneller gegroeit zijn dan de afgelopen jaren :D
Zijn manen maak ik pas gelijk als die ´korte´ stukken wat langer zijn.
En wat mijn paard ermee doet geen idee. Hij kwam zo uit de opfok.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:56

Ik vlecht de manen van mijn haf eigenlijk nooit, behalve als het echt nodig is.
Zijn manen groeien redelijk snel, maar dat hou ik dan gewoon bij. :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:58

Ik hou de lange manen en voorpluk gewoon lekker los, ik kam ze iedere dag met respect (rag de borstel er dus niet als een idioot doorheen _O- ) en ze blijven heel mooi. Ben bang dat als ik er vlechten in doe en hij gaat krabbelen met zijn maatje, dat hij gelijk een vlecht kwijt is ipv een klein stukje. (24/7 buiten met loopstal)

Mijn andere paard heeft wel vlechten in, omdat ze anders schuurt aan de spijlen waar ze doorheen staat als ze hooi eet. Als ze vlechten in heeft, mist het net de spijlen, anders heeft ze aan twee kanten een kale pluk tussen haar manen. _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:02

Alleen met erg warm weer en werken vlecht ik ze, voor de rest doe ik er weinig aan. En ik moet ze iedere maand bijknippen omdat ze anders te lang worden. De lengte zit al jaren rond de 120 cm. langer is niet praktisch met grazen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:02

anders staan ze erop met grazen

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:46

Vanwege de warmte
Dat ze Met eten niet in dr mond komen
Dat ze er niet op kan staan
En met rijden niet in de weg zit
(Manen zijn 1,30 meter)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:55

Ik heb de manen van mijn paard ook altijd in vlechten zitten. Zo hoef ik ze niet dagelijks te borstelen, hangen ze niet in de weg, en komen er geen klitten in. Ik laat de vlechten meestal zo'n 3 weken zitten, dan laat ik ze een dagje loshangen en daarna vlecht in ze weer (tenzij ik wedstrijd heb, dan gaat er een hengstenvlecht in).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:01

Wij doen het vooral vanwege de klitten. Ik vind het wel super mooi, die lange manen, dus soms rij ik ook gewoon zonder vlechten, maar dan merk ik wel dat vooral de manen die het dichtst bij mijn handen zitten, erg gaan klitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:21

moyra schreef:
Annickkii schreef:

Dan zul je toch beter moeten kijken want ik bedoel die stukken er tussen uit vele malen sneller gegroeit zijn dan de afgelopen jaren :D
Zijn manen maak ik pas gelijk als die ´korte´ stukken wat langer zijn.
En wat mijn paard ermee doet geen idee. Hij kwam zo uit de opfok.

Haha oké, nouja ieder zn eigen ding hé, ik geloof er niet zo in dat er echt verschil in zit.
Ik heb bij mijn paard ook de manen laten groeien zonder vlechten er in en die zijn nu ook echt lang en borstel ze zo een 5x per week en ze heeft helemaal geen afgebroken stukken maar gewoon een goeie bos manen voor haar ras (Nas).
Zal van het weekend eens kijken of ik een foto heb.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:30

Ik doe maar 1 vlecht, bovenop achter de maantop. Ik weiger een stukje te scheren waar het kopstuk van het hoofdstel komt. Omdat het handiger is met optuigen, heb ik dus een vlecht achter zijn oren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:35

Ik denk niet zo dat het vlechten echt effect zal hebben, meer het klitvrij houden (zodat er toch minder haren afbreken/uitgetrokken worden) en een beetje bijhouden al veel scheelt.

Ik heb ze hier in de vlechten omdat ik het fijner vind met mennen en werken aan de lange teugel (+ ik zie hals, met losse manen zie ik gewoon niet wat er onder dat haar gebeurd.. :P ) en omdat er 1tje altijd van die heksenvlechten in krijgt.. Oh en omdat ze in de winter onder de halsdekens staan en het met losse manen wel heel vol/verstikkend is.