Rustdag(en)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Rustdag(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:37

Hallo Bokkers ! :wave:

Wat doen jullie met je paard tijdens een rustdag? Ik ben benieuwd
hoe een rustdag door anderen geïnterpreteerd wordt. Zet je je paard echt
stil? Lekker dagje naar buiten maar geen enkele arbeid? Of wandelen/stapmolen?
Misschien losgooien of grondwerken?

Mijn paard staat overdag een paar uur in een paddock, alleen is deze niet groot
genoeg om echt de benen te strekken, ze kan er alleen een beetje in wandelen.
Als ik een rustdag geef, ga ik meestal wandelen of gaat ze in de stapmolen omdat ik
wel wil dat ze even lekker kan stappen.

Dus.. Hoe doen jullie dit en waarom?

Anoeska

Re: Rustdag(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:46

In de zomer de hele dag op het land, en soms 's avonds nog even in de stapmolen. In de winter heb ik minder beschikking over land (nat, glad, sneeuw, ijs). Dan probeer ik zoveel mogelijk andere dingen te doen. Dus overdag in de molen, daarna in de paddock, even los longeren. En dan 's avonds nog eens in de paddock en/of in de molen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:50

Mijn paarden gaan gewoon naar buiten met een rustdag, verder doe ik niks met ze. Ze hebben de dag daarna ook niet teveel energie.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:51

Die van mij heeft vandaag een vrije dag. Dat houdt in; de hele dag weidegang (10/18u, zoals altijd) en vanavond doe ik alleen even zijn stal :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:54

Een rustdag is hier gewoon paarden op de wei en ze hoeven niets te doen. Heel soms even poetsen en vlechten maar meer niet eigenlijk.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:56

In de zomer lekker de hele dag op de wei,
en nu even longeren en in de binnen of buitenbak staan. Helaas is het nu niet mogelijk om ze in de wei te zetten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:00

Rustdag houdt bij die van mij in dat ze naast het gebruikelijke los staan ook even wordt gewandeld lekker langs de weg.
Of even aan de longe mag uitrazen. Als ik haar aan een halster longeer is het echt uitrazen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:03

Mijn paard heeft rustdagen, dan doet ze de hele dag lekker niks.
Andere dagen rijd ik, longeer ik, of verzin ik wat anders om te doen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:11

-> VSW

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:26

Rustdag is bij mij niet rijden, longeren of wat dan ook. Ze staan hele dagen (zomer en winter) buiten dus daar vermaken ze zich prima. Doe dan alleen de stal en verder niets.

In mijn ogen is het voor het paard (net als voor een mens) lekker maar soms ook noodzakelijk om ff een dag niks te doen. Mits ze uit hun stal komen uiteraard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:19

Rustdag is bij ons geen zadel op of longeren oid. Wel bijvoorbeeld een wandelingetje aan de hand maken :-)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:21

In de zomer staat mijn paard dan gewoon lekker de hele dag op de wei. Nu staat hij op de paddock, of in de rijhal (als deze vrij is). Ik poets hem dan uitgebreid en ga nog een stukje wandelen, als ik tijd heb.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:36

Rustdag is voor mijn pony: alleen poetsen en knuffelen. En verder als een normale dag gewoon overdag op de wei.
Waarom: een dag zonder zonder arbeid is goed, zelfde voor ons.
Hele week werken, dan willen we ook wel weekend :D
Dan kunnen de spieren en hersenen rusten en alles verwerken.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:37

Die van mij gaat op een vrije dag lekker de hele dag het land op, nu met twee winterdekens over elkaar :-)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:38

ik voel me bijna schuldig, maar mijn paard heeft geen rust-dag.
Hij is 20, wordt elke dag bereden of gelongeerd. En als je bedenkt dat dat max 1uur (buitenritjes uitgezonderd) per dag is dan heeft 'ie niks te mauwen :D

Of het moet zo zijn dat ik geen zin heb om te rijden, dan gaan we lekker wandelen, maar da's vanwege mijn luiheid, en niet omdat 't een rust dag is

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:58

Ik rijd mn paard een paar keer per week afhankelijk van mn schoolwerk en gezondheid. Meestal komt dat op 2/3/4 x per week uit. De rest van de dagen word er niks met hem gedaan qua extra beweging. Hoogstens dat hij een keer extra door de pensionhouder in de molen wordt gezet of iets dergelijks.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:22

vanLotje schreef:
ik voel me bijna schuldig, maar mijn paard heeft geen rust-dag.
Hij is 20, wordt elke dag bereden of gelongeerd. En als je bedenkt dat dat max 1uur (buitenritjes uitgezonderd) per dag is dan heeft 'ie niks te mauwen :D

Of het moet zo zijn dat ik geen zin heb om te rijden, dan gaan we lekker wandelen, maar da's vanwege mijn luiheid, en niet omdat 't een rust dag is

Waarom geen rustdag? Jij werkt toch ook niet 7 dagen per week?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:25

Helemaal niks, alleen op de wei waar ze 24/7 staan. Alleen voeren en een knuffel als ze daar zin in hebben. Merk dat mijn merrie echt rustdagen nodig heeft, ze is de andere dagen dan veel gemotiveerder.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:25

Mijn merrie heeft 1x per week een rustdag. Dan staat ze een dagdeel in de paddock en ik zet haar nog een half uur in de stapmolen. Verder krijgt ze natuurlijk een uitgebreide poetsbeurt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:29

Tsja wat is een rustdag? Gisteren zijn onze beide hoefgangers uitgebreid gepoetst door hun minderjarige baasjes. Dochter heeft wel een half uur staan poetsen, misschien zelfs 3 kwartier. Helemaal zelfstandig voor het eerst sinds ze pony heeft. (ik sta wel buiten de box erbij hoor en hou het in de gaten. Dame is pas 8). Als je ziet hoeveel die pony dan mentaal bezig is met die kleine baas in de gaten houden, meewerken, zorgzaam zijn, stil staan etc. Die was na de poetsbeurt gewoon mentaal moe :) Fries ook na zijn poetsbeurt door zoon van 11 trouwens, want die frie zit ook continue op te letten dat ie niet op zoons tenen gaat staan etc. Dis eigenlijk vond ik dat geen rustdag hoewel ze (buiten speeltijd op de paddock) geen fysieke inspanning gedaan hebben.

Verder heb ik geen vast stramien van trainen. ik neem hoe het komt en gaat. Met 2 kids (ziekte, school etc) en afwisselende werkdruk is daar gene vast ritme in te vinden. Dus soms werken ze relatief veel in een week en dan weer minder. Of anders.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:31

Bij mij is het overdag de hele dag buiten (zomer 24/7 wei) en de vos wel even stappen zonder zadel of even aan de hand stappen en meestal even aan het halster 'longeren'. Die andere hoeft helemaal niks.
Maar de vos is wat energieker zeg maar daarom doe ik het zo :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:31

Mijn paarden hebben de voorbije winter bijna een hele rust-winter gehad :+ . Ze staan lekker 24/7 op de wei met z'n allen en krijgen dan gewoon een aai (niet elke dag zelfs) en hun voer. Paardjes hebben daar geen enkel probleem mee en ik ook niet als ik een extreem drukke dag heb (gehad).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:08

Het is natuurlijk ook wel aan de orde hoe je paard erbij staat..

24/7 op stal, paar uur per dag buiten of 24/7 buiten lopen. Kan mij voorstellen
dat als je paard 24/7 buiten loopt, je niet nog hoeft te wandelen
of je paard even in de molen zet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:10

Rustdag is voor mij gewoon zoals altijd op de wei waar ze dag en nacht staan alleen dan die dag een knuffel geven of even borstelen. Meestal haal ik ze dan ook niet naar stal. Echt rust voor ze dus, geen mensen die ze iets oplegt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:28

Als ze vrij heeft staat ze als alle dagen van 9 tot 22 uur buiten in de paddock. Soms ga ik dan nog met haar wandelen, of laat ik haar rollen in de longeercirkel (maar dat kan ze ook in de paddock).
Losgooien schuif ik ook onder "werk". Rust is echt niets met haar doen, of enkel een mini-stukje wandelen langs de weg.