Paarden samen op de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuur_Gek

Paarden samen op de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 10:28

Hallo,

Bij wie gaan de paarden samen op de wei??
Of staan ze op een aparte wei ieders???
Hebben jullie problemen met binnen zetten????
Als jullie ze gaan binnen zetten, nemen jullie er eentje mee naar binnen? Of met 2??
Hebben ze al een blessure gehad toen ze samen stonden??
Welke geslachten zet je samen? Ruin en ruin of merrie en ruin of ...???

bedankt x

friesiszwart

Re: Paarden samen op de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:34

mijn ervaring is dat de paarden het rustigste staan als merries en ruinen gesplitst staan. Bij ons gaan de paarden aan de hand naar binnen en naar buiten, meestal ieder paard apart. Indien er een meeschiet dan met twee tegelijk. Of als wij met meerdere pesonen de paarden binnen zetten dan ook natuurlijk.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:34

Bij ons op stal staan er 5 paarden. En die staan allemaal lekker bij elkaar!
Als ze 's avonds naar binnen gaan, dan gooien we de paddock open en lopen ze zelf allemaal hun eigen stal in.
Tot nu toe heb ik nog geen blessures gehad/gezien, alleen 2 dekens van mijn paard zijn stuk gegaan.
Bij ons staan er alleen maar ruinen.

Ik vind het heerlijk om de paarden samen te hebben, lekker spelen met elkaar enzo..

Edit: In de ochtend stal open en ze gaan allemaal zelf naar buiten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:35

Qua blessures ja dat gebeurd twel eens maar meestal oppervlakkige bijt en schaafwondjes als er al iets is. Maar de groepen bij ons zijn vrij vast. Dit wordt natuurlijk anders als er wisseling is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:36

Bij ons staan ze gewoon in een kudde van ongeveer 10paarden. Ruinen en merries bij elkaar.
Enige wat mijn paard tot nu toe had zijn wat oppervlakige wondjes, niets ernstigs.
Om ze binnen te zetten wordt de poort gewoon opengezet en lopen ze nar hun eigen stal. Er zijn wel 2stalcomplexen dus 2x 5paarden naar binnen.
Gaat erg goed zo. Paarden kunnen spelen en zich uitleven

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:40

Bij ons staan de merries en veulens in een hele grote wei en de ruinen in een andere wei.
Ze worden één voor één naar buiten/binnen gehaald zonder problemen.
Als de ruimte groot genoeg is dan is de kans op blessures veel minder groot. Maar natuurlijk bestaat er wel een kans dat een paard zich blesseert aan een ander. Mijn vorige paard heeft zo een griffelbeenfractuur opgelopen. Toch vind ik dat paarden kuddedieren zijn en dat ze bij elkaar zouden moeten kunnen staan.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 10:41

En als je net eigenlijk een nieuw paard/pony erbij hebt,
je wilt die dan samen zetten enzoo
(bij mij staan ze al samen op de trailer enzoo en naast elkaar in de stal, wel apart dus ieders heeft een stal)
Zou ik ze gewoon buiten kunnen zetten en samen?

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 10:41

Myca schreef:
Bij ons staan de merries en veulens in een hele grote wei en de ruinen in een andere wei.
Ze worden één voor één naar buiten/binnen gehaald zonder problemen.
Als de ruimte groot genoeg is dan is de kans op blessures veel minder groot. Maar natuurlijk bestaat er wel een kans dat een paard zich blesseert aan een ander. Mijn vorige paard heeft zo een griffelbeenfractuur opgelopen. Toch vind ik dat paarden kuddedieren zijn en dat ze bij elkaar zouden moeten kunnen staan.

en wat is groot?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:43

Mijn paard stond op de vorige stal in een groep van ( met haar erbij ) 5 merries. Wat een drama was dat. Mijn paard is een echte goedzak en laat zich trappen, bijten en door de weide jagen. Altijd was er iets, nieuwe dekens hielden het 2 dagen vol en zaten dan vol scheuren omdat de andere paarden haar kont vastgrepen en ze deken stuk trokken. Vaak waren haar benen dik en kapot. Ze heeft al eens vast gestaan tussen de bak en de stal, de bak moest kapot gezaagd worden om haar te bevrijden. Gevolg, aan alle kanten wonden. Toen ik van de zomer kwam had ze een reep van schoft tot kont van 15 cm breed open liggen. Gek werd ik er van.

Nu staat ze met een oudere merrie in een landje en ik kan me niet beter wensen. Ze is dol op deze merrie en die merrie is gek op haar. Ze staan naast elkaar op stal en samen in de wei. Ze heeft geen wonden meer en haar dekens blijven heel. Paard is ook veel gelukkiger. Staat lekker te kroelen en naast haar en tegen beste vriendin te soezen. Echt onwijs fijn zo...

Mijn shetlanders staan ook met zijn 2. Heel soms met een extra, gelukkig gaat dat ook goed. Wel merk ik dat 2 aan 2 voor mijn paard ( en voor mijn oude shet ) het beste werkt...

De paarden worden 1 voor 1 buiten en binnen gezet. Ze kennen het zo en vinden het beiden geen probleem.

Edit: Als je paarden al zoveel naast elkaar staan zou ik ze proberen samen te zetten. Wel erbij blijven hoor...
Mijn paard is de volgende dag meteen met haar nieuwe vriendin buiten gezet. Had ze ook echt nodig, ze as door de verhuizing helemaal van slag en die andere merrie trok haar erdoor heen.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 10:46

Ik ben bang dat ze elkaar gaan trappen enzoo
Moet ik hier echt voor bang zijn of zal dat best wel meevallen
(die 2 paarden hebben vroeger ook altijd met een ander paard of pony samen gestaan)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:52

ze zullen elkaar best wel eens een tik verkopen, dat hoort er nu eenmaal bij, wat je niet vergeten moet is dat paarden kuddedieren zijn en gewoon samen horen te kunnen staan.
een paard in isolement zetten om m te beschermen vind ik niet kunnen, hij moet andere paarden kunnen aanraken .
mijn dierenarts heeft ooit gezegd ; als je zeker wil weten dat je je paard goed houdt moet je m in de vriezer stoppen, hou je m t langst goed :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 10:52

@Dressuurgek. De merries hebben twee weides van ieder krap 2 hectare. Ze worden in de zomer zo nu en dan omgeweid de schapen gaan altijd eerst daarna mogen de paarden er op. In het begin zijn er ongeveer 10 merries, want de 2 merries met veulen gaan eerst apart met hun veulen. Later in het seizoen komen ze bij de merries in één van die grote weides.
De ruinen hebben een kleinere wei, maar die zijn met zijn drieën. Ik gok ongeveer een halve hectare, daarvan zijn er dan weer drie, want ook de ruinen worden natuurlijk omgeweid.
In totaal is er 20 ha, ook een deel waar de paarden niet komen voor het hooi.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 10:57

@Myca: Wat is het min. voor 2 paarden? En wat is het min voor 2 pony's? Ik heb 2 paarden en 2 pony's daarom de vraag. Maar ze worden altijd goed bij gevoederd dus dat is zeker geen probleem

@knollentuin: Maar nu verwissel ik ze altijd. Ik heb 2 weides (ik kan er nog altijd eentje bij kopen als het moet) ze staan ieders apart. Maar ik zou de graag bijna de hele dag buiten zetten. maar daarvoor moeten ze met 2 buiten in een wei. En ik stop ze zeker niet in de vriezer!! xP

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:05

Gemiddeld gesproken rekenen ze wel met een halve hectare per paard. Als je bijv. totaal 2 hectare zou hebben zou je die in twee stukken kunnen doen als ze alle vier bij elkaar kunnen. Als ze niet bij elkaar kunnen zou je het in 4 stukken kunnen delen. Alleen ben ik nooit zo voor twee paarden bij elkaar, liever minstens drie. Als je namelijk met een ander gaat rijden dan laat je er eentje achter en de meeste paarden worden daar erg onrustig van.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:07

ok, je bent 14 en koopt er even een wei bij? doe mij ook zo een dochter!
je kan ze toch samen zetten en dan samen verweiden.. kunnen ze lekker elkaars rug kriebelen, om de beurt op "het gevaar" letten... mijn ervarind=g is dat paarden meer op hun gemak zijn als ze samen zijn.

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 11:12

Mijn ouder ehh ;)
Sorry moest best wel lachen van je reactie ;)

een half hectare hoeveel m² is da?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:12

ik heb een ruin en die staat samen met een merrie in de wei en dat gaat heel goed samen

Afbeelding

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:20

Mijn ervaring is ook dat merries en ruinen prima samen gaan en ruinen samen ook, mits de ruinen niet even dominant zijn. Toen ik mijn twee paarden bij elkaar wilde zetten, hebben we eerst een paar dagen een draad tussen ze in gehad en later dat draad weg gehaald. Toen was er niks aan de hand. Leg anders twee hoopjes hooi neer, dan zijn ze niet meteen zo gefocust op elkaar. Maar als je enigszins de ruimte hebt, zet ze dan alle 4 bij elkaar, dan hoef je er niet steeds eentje op stal te zetten als jij wilt gaan rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:41

ze staan met 4en in een vaste kudde, 3 merries en 1 ruin

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:44

hier ook een vaste kudde, 4 ruinen en 1 merrie.
staan samen op de wei, en in de wintermaanden samen in de bak.
als ze naar buiten gaan doen we de staldeuren gewoon open en ze lopen er zelf uit.
en naar binnen hetzelfde ideaal :j

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 11:51

om met zn vieren te zetten word wel moeilijk

hoeveel is een half hectare in m²? 5000m²?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:54

5000 m2 is halve hectare
5 are

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:55

Hier lopen alle paarden bij elkaar. Geen blessures of wondjes.
Binnenzetten is niet aan de orde, want ze kunnen zelf bepalen of ze binnen willen staan (open stal).

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 12:13

kunnen ze oop minder grond ook staan voor gewoon beweging te hebben?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:25

Bij ons staan ze met 4 paarden op de wei en dat gaat prima. Als ze naar binnen moeten, dan gaan ze alle 4 tegelijk aan de hand mee naar binnen. De paarden van de pensionhouder gaan met z'n 2en aan de fiets mee. Even opvoeden en dan gaat dat ook prima.