moeilijk te ontwormen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

moeilijk te ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:48

Hebben er nog mensen moeilijkheden om hun paard te ontwormen ?

Diëgo heb ik sinds vorig jaar april en elke keer als ik hem wil ontwormen moet ik 2 tubes gebruiken
omdat het elke keer een hel word en met 1 tube niet toe kom doordat hij begint te stijgeren , uit te slaan , bijten tot zelf het uitspugen op je..
Hij heeft door wanneer hij ontwormd moet worden en dan is het altijd 30min voor ik hem te pakken krijg omdat hij het ontwormen wilt ontlopen ,
ik vind het totaal niet leuk om elke keer een praam erop te zetten zodat hij mij geen pijn doet en alweer zoveel verspilt waardoor er nog een tube in moet.

Het liefst zou k graag een oplossing willen waardoor het gewoon simpel en snel gebeurt zonder moeilijkheden ,
net zoals met mijn mini shetlander Daan ; die staat naast je te trappelen om het in zijn mond te krijgen !

Hoe zorg ik ervoor dat hij net zo makkelijk de pasta aanneemt zonder mij te bezeren of het altans te proberen en uit te spuwen?

DubbelFun

Re: moeilijk te ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:08

Waarom spuit je de wormenkuur niet gewoon leeg in een bak met muesli gemengd met wat water of olie ??

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:20

Hier heb ik ook zo'n exemplaar, maar dan in shetlanderformaat. De spuit kun je geheel vergeten. Eerder deden wij het gewoon in een stukje brood, maar dat pikte hij op den duur ook niet meer. Tegenwoordig gaat het in een flinke bak slobber. 's ochtends klaarmaken, 's avonds geven anders hangt er nog teveel chemische geur aan en wil hij het nog niet. Soms doet hij er 2 dagen over voordat het op is, maar het zit er dan wel in.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:24

Er zijn ook tabletten om te ontwormen, waar een lekkere smaak aan zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:26

Nou vergeet die lekkere smaak maar. Die van mij aten die placebo's zo uit de hand, maar het echte spul lieten ze mooi links liggen :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:27

Oefenen met een spuit met bv appelmoes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:28

Ken je niet toevallig een sterke (en stoere) man die je paard even goed wil vasthouden bij het halster? Als jij dan de spuit goed achterin de keel steekt en hij het hoofd hoog houd, slikken ze het zo door. Na het spuiten kun je dan ook bij de keel voelen of hij slikt.
Werkt een stuk makkelijker dan in je eentje.

Eventueel zou je ook een paar keer met een spuit suikerwater oid kunnen oefenen zodat hij denkt dat hij iets lekkers krijgt?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:32

Hij neemt alles aan van een spuit , behalve die pasta !
in zijn eten doen lukt ook niet want dat laat hij aan de kant.

Locanda : kun je die ook bij de apotheek verkrijgen net als ontworming ? en hoeveel kost het ?

Gypsy : meerdere mensen hebben mij proberen te helpen maar gaven het op omdat hij je probeerde te raken bij het stijgeren , zo heeft hij ook eens mijn vader gebeten toen waarbij men vader een 'gat' in zijn arm had..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:44

Je moet die confrontatie ook helemaal niet aan willen gaan :) dat win je zelden en het paard wordt er alleen maar onmogelijker van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:44

Interessant: ik volg dit even, mijn jonge merrie van 3,5 jaar wordt ook knots bij ontwormen.
Nooit met mijn Shetten of andere paard(en) zo iets meegemaakt.
Tot een jaar geleden liet ze het allemaal netjes toe: opeens is het een gruwel voor haar, ook ik heb honingstroop, door slobbervoertje, appelmoes in spuit, etc. geprobeerd. Vergeet het maar: nepzooi/placebo mengsels, jahaaa, dat gaat er grif in, maar ook maar een beetje van "HET SPUL" er door... o nee!
Zelfde verhaal als van TS.
Tong naar buiten trekken door ervaren paardenman, ik hield haar vast: beet ze alsnog op haar eigen tong tot bloedens toe, spul er uit. Steigeren tot bijna achteroverklappens toe.
Heb het er uiteindelijk wel ingekregen, in m'n eentje, kostte me echter 1 uur en 2 spuiten om 1 x de juiste dosis er in te krijgen, beetje duur....
Het moet toch anders kunnen...?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-02-13 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 15:48

inderdaad ; hier ook zelf tot bijna achterover klappen en moet elke keer meer tubes kopen dan het er eigelijk nodig moet zijn en die tijd die je erover moet doen voor zoiets simpel.
De andere hier staat al te trappelen en naar je toe te lopen en werkelijk te smeken voor het in zijn mond te krijgen , die zou niks anders meer willen !

dus zou ook graag de ideale oplossing willen te weten komen!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:48

Dat is minder DubbelDun :D krijg link hier niet geplakt via m'n foon, even zoeken op ontwormtabletten. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:55

Ik geef al jaren wormpillen, alleen niet die idiote grote dingen die ze hier verkopen :D

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:57

Ik lees even mee. Een van mij paarden moet er ook niets van weten. Met de tubes kan je alles doen, maar die pasta.. Pff daar moet ze echt niets van hebben. Ze begint dan te trekken aan het touw waarmee ik ze vast heb en als ze door heeft dat ze de pasta in haar mond krijgt houd ze haar tanden stijf op elkaar. Als je het in haar voer doet, laat ze het gewoon liggen en gaat verderop gras eten -O-. Als ik ze dan ga halen komt ze wel rustig mee. Ik borstel en kalmeer haar dan even en dan probeer ik opnieuw. Meestal lukt het dan wel bij mij, maar ik geraak al dat gedoe stilaan wel beu.. Dus lijkt me handig om te weten wat ik eraan kan doen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:58

Welke heb jij dan DD? Ontwormen is hier ook ff drama nl, maar ik ken alleen die grote.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:00

Je kunt bij de DA ook een pour-on ontwormmiddel kopen.
Dat hoef je alleen maar op de rug te gieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:00

Dat is geen officieel paardenmiddel, maar voor koeien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:01

Ik zou willen dat ik DE tip voor je heb, maar ik heb zelf ook zo'n lastig geval staan en heb zelf de oplossing ook nog niet gevonden. Laten wennen met lekkere dingen zoals appelmoes doet niks, want die chemische geur ruikt hij altijd. Het enige hoe ik het voor elkaar krijg is met zn 2en. Eentje houd hem stevig vast aan zn halstertouw, ik sta ernaast met alle rust en geduld die ik kan opbrengen (gelukkig ben ik daar erg goed in) en zorg dat ik razendsnel die spuit erin heb. Zodra die spuit naar zn mond gaat, gaat meneer namelijk keihard de lucht in en aangezien hij 1.70 is en 700 kilo weegt, hou je daar echt niks aan. Mijn vriend kan met veel kracht hem net een paar secondes wat lager houden, waardoorik er nog net bij kan. Erg leuk, want de meeste wormenspuiten zijn te weinig voor hem, dus ik moet altijd twee keer.... Hij heeft dit zijn hele leven al en ik heb veel met hem bereikt qua vertrouwen, maar die wormenspuiten blijven moordenaars volgens hem.

Toch zijn de meeste paarden met de juiste aanpak prima te ontwormen. Je moet er even achter komen wat het precies is waar hij op reageert: de geur, de smaak, de spuit of uberhaupt het feit dat je aan zn mond komt? Zo te horen reageert hij ook al op jouw spanning want anders zou hij het nog niet doorhebben wat je van plan bent. Op je eigen spanning letten is een erg belangrijk iets bij zulke situaties.
Verder zou ik eerst de simpele dingen proberen alsje dat nog niet hebt gedaan. Zoals de tabletten, sommige paarden eten die zo. Ook door slobber vermengen zou kunnen helpen. Als de kuur niet te sterk ruikt (de pramox bijv vind ik een ramp), kan dit werken. Probeer wel eerst een klein beetje, het is zo zonde om een hele spuit te verspillen.
Werkt dat niet, dan zou ik toch proberen of hij het goed vind om lekkere dingen in zn mond te krijgen via een spuit. Bij de mijne werkte dat niet, omdat hij er gewoon een vreselijke hekel aan heeft alsiemand aan zn mond zit. Als dat ook niet werkt (kan erg lang duren trouwens, met 1 keertje proberen leren ze nog niks), dan weet ik ook niks anders dan zo rustig en snel mogelijk dat ding erin rammen, zoals ik doe. Hoe meer poespas, hoe meer een paard het niet meer vertrouwt....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:08

Zwerte, je hebt ze tegenwoordig wel voor 700 kg. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:11

Locanda schreef:
Zwerte, je hebt ze tegenwoordig wel voor 700 kg. :)

Hangt van het middel af. De pramox is bijv voor 575 kilo. Sowieso is 700 nog te weinig want met lege darmen (gevast) woog meneer 715 kilo. Maar dit is wel erg offtopic natuurlijk, ik ga er van uit dat TS niet zo'n bakbeest heeft staan :-)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:13

Vraag je DA eens of hij ook ontwormd door middel van een sonde die direct in de maag gaat, dan maken ze een mengsel met verschillende werkzame stoffen wat direct in de maag komt en dus niet uitgespuugd kan worden.
Dit moet zo'n twee maal per jaar.

Anders zou ik het gewoon met een praam doen als hij dan rustig is, ik zou hier niet om gaan vechten met een paard.
Wat betreft de tabletten, je hebt Equimaxx tabs, ook mijn paarden willen deze niet eten (de placebo's wel) deze heb ik wel gehad en dus maar door de slobber gegooid, dan gaat het er wel in.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 16:15

Zwerte: hij reageert op de spuit , geur en smaak.
Ik kom bij hem op een ontspannen manier met de pasta in men zak van men trui of jas , zodat hij
niks ziet behalve een bobbel.

Heb al van alles geprobeert maar niks helpt ;(

- het is overig nog ee jaarling , twenter in april ( de zwarte in men profiel)

Jes: hoeveel kost dat eerste en kan het ter plaatse gebeuren ?
met praam doe ik het nu altijd maar vind ik zonde om altijd te gebruiken bij zo'n jong beest.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:18

De mijne heeft nooit moeilijkheden gehad met de wormenspuit, maar om andere redenen (waaronder het feit dat ik telkens vergat of ik hem nu moest geven of niet) ben ik overgestapt.
Ik laat de mijne nu regelmatig een wormenonderzoek ondergaan. De veearts pakt wat mest, legt het onder de microscoop en belt mij om te zeggen of ze wel of niet ontwormd moet worden.
Omdat ze alleen staat heeft de VA aangegeven dat het maar eens per jaar moet gebeuren, met meerdere paarden op de wei is het verstandiger om het vaker te laten doen. En ik mest de weide ook uit trouwens. Nog een voordeel is, dat ik nu wel wat geld uitspaar omdat ze dus ook niet meer ontwormd moet worden.

Als het echt niet lukt met de wormenspuit is dit misschien een optie...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:19

Oohh zo'n monster had ik ook := Was ook ineens uit het niets, eerst wassie altijd heel braaf en bij de volgende ontworming een gevecht.

Ik heb het uiteindelijk min of meer onder controle gekregen, echt snel was t niet maar iig wel stressvrij voor paard en baasje :D

In de paddock, lang touw aan het halster en beginnen met de spuit te wijzen naar zn mond. Pony ging dan altijd lopen, ik liet m dan gaan binnen de lengte van het touw. Op die manier doorgaan, stukje bij beetje touw inkorten. Voorkom verder protest! Zoek de grens op, maar ga er niet overheen.
Zo ging ik dan door tot hij stilstond, mocht ik alsnog de spuit niet in zn mond steken maar hij bleef iig staan, wel hoofdschudden. Dan een beetje ''plagen'' met de spuit, houd m gereed om leeg te spuiten. Ik deed altijd rond de mond wat plagen, uiteindelijk raakte hij geïrriteerd erdoor en hapte in de spuit.......en op dát moment spoot ik gauw de kuur in zn mond :+

T is niet de beste manier, maar iig werkte het wel en ging het zonder gevaarlijke situaties :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:22

Dan is de dramaqueen hier nog makkelijk zo te lezen.
Die pakt het gewoon verdeeld over 4 boterhammen met een beetje appelmoes of stroop.
Ik heb zelfs al een met een appelboor een appel doorgeboord (duh... :+ ) 2 eindstukjes bewaard, wormenkuur erin en eindstukjes er weer op. Geen probleem tot nu toe.....

Dat is ook zo'n figuur die liever verongelukt dan dat ze de spuit in dr mond krijgt. Met de rest hier geen problemen gelukkig.