Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:37

Ik heb al eens zitten zoeken tussen de oudere topics maar kon niet direct hetgeen ik zocht vinden.

Wij zijn momenteel bezig om een grote stal te bouwen in de wei, het ging eerst een schuilstal worden maar wou toch liever iets dat meer dicht was.
Maar nu vraag ik mij af wat ik er het best in kan doen van bodem, de staldeur zal praktisch altijd open staan zodat ze constant in of uit de stal kunnen. Maar de bodem en bodembedekking van de stal bestaat gewoon uit aarde, ik ben wel bezig die iets hoger te leggen dan de omgeving erbuiten zodat er niet teveel water in kruipt als het regent maar toch heb ik schrik dat het er erg nat zou kunnen worden. En dan durf ik er geen zaagsel in leggen zoals in hun stal aan huis.

Sommige mensen zeggen dat ik er juist niets moet in leggen maar aangezien ze dan soms wel eens een nachtje op de wei zullen doorbrengen en mijn dames altijd gaan liggen om te slapen vind ik dat toch niet zo diervriendelijk en proper.
Laatst bijgewerkt door Zetta op 14-02-13 21:57, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Re: Welke bodem voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:39

Zware en brede tegels vind ik zelf ideaal :) als je die goed legt, blijven die keurig liggen. Al heb ik die zelf voor de stal liggen, de bodem van de stal zelf is beton.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:40

Je gaat het niet redden als je het zo laat. De aarde zal snel blubber worden. Ze gaan erin plassen en verlopen het tot blubber.

Flinke laag zand erop, betegelen en dan iets als vlas erin leggen. Zorg dan wel voor een opstaand randje zodat ze niet al het vlas naar buiten lopen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:42

Ik heb in mijn schuilstal ook gewoon een bodem van aarde, maar dat bevalt me helemaal niet!
Ze gaan plassen in de stal en het word 1 drassige bende met hoogte verschillen.
Heb al een keer het vlak proberen te trekken en dan flink stro er over maar dat helpt niks, langs de buitenwanden is het redelijk hard maar het midden dus niet.
Ik ben nu op zoek naar stal matten, dan ga ik als ik die gevonden heb eerst een flinke laag schoon zand er overheen doen en dan vlak maken en daar de matten op.

Edit, gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! :D
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 14-02-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:43

Stalbodem bestraten met klinkers, het probleem van tegels kan zijn dat ze gaan kiepen.
Hierover heen rubberen staltegels.

Een flink aantal meters voor de stal ook bestraten, de paarden hangen graag rond voor de stal.

Goed bestraat scheelt heel veel werk en bagger.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:44

Rubberen matten erin! Ideaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:45

Ariebren schreef:
Stalbodem bestraten met klinkers, het probleem van tegels kan zijn dat ze gaan kiepen.

Een flink aantal meters voor de stal ook bestraten, de paarden hangen graag rond voor de stal.

Als je tegels goed legt, liggen ze als een huis :j
(Moet wel zeggen dat ik van die brede, dikke en zware tegels heb dus dat ligt als een huis als je goed de grond afgraaft en ophoogt met zand én banden legt)

Bestraten is het beste dat ik ook heb gedaan :j en zo makkelijk schoon te maken! Ik heb tegels helemaal rondom de stal. Ze draven ook lekker rondom de stal heen op die manier, zonder vieze voeten haha

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:47

Hier ook grote grindtegels van 40x60 in de uitloop stallen. Als je genoeg zand gebruikt, blijven ze gewoon goed liggen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-02-13 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:47

Zou het niet handiger zijn een rek (zoiets waar koeien op staan) en dan vochtdoorlatende rubber stal tegels er op?
Dan kan urine ed de grond in, en op de rubberen oppervlakte gaan ze gerust liggen.
Edit: met bodembedekking ofzo lopen ze de hele zooi maar naar buiten, zelfs met randje.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 14-02-13 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:48

Dikke tegels van minimaal 7 cm zijn ook wel goed.
Alleen die dingen zijn zo zwaar.

Klinkeren geeft, goed bol gelegd veel meer verband in het straatje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:48

Locanda schreef:
Zou het niet handiger zijn een rek (zoiets waar koeien op staan) en dan vochtdoorlatende rubber stal tegels er op?
Dan kan urine ed de grond in, en op de rubberen oppervlakte gaan ze gerust liggen.
Edit: met bodembedekking ofzo lopen ze de hele zooi maar naar buiten, zelfs met randje.

Is ook een goed systeem.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:49

Ariebren schreef:

Mijn idee.
Wat mij betreft nog wat stro op de rubber tegels in de stal, maar dat hoeft niet per se.

de klinkers door een goede stratenmaker iets met afloop neerleggen. Zodat de urine evt. wat weg kan lopen, bv aan de achterkant van de stal. Hoeft niet veel te zijn.

Ariebren

Re: Welke bodem voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:50

Ik houd die uitloop stallen gewoon zonder verdere stro of vlas.

Schoonmaken elke dag, met de bezem en platte schep.

Scheelt een hoop werk en onkosten aan stro, enz.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:57

@ Justdiesel: dankje :j

Als eerst moet ik zeggen dat ik mini's heb, dus veel vertrappelen en grote hoeveelheden plassen doen ze al niet. :P
Het liefst van al leg ik ook tegels als bodem maar aangezien de wei niet van mij is, is dit geen optie jammer genoeg.
Heb dan aan zand zitten denken maar dat gaat dan niet samen met een bodembedekking, waarbij ik ook nog niet weet wat te gebruiken als ik de bodem aarde laat.

Zowieso komen er ook boordstenen rondom zodat het hout ook niet in het water kan liggen dus veel kan er niet veel bodembedekking naar buiten gelopen worden met die kleintjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:00

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:01

In dat geval misschien eerst een (hoe noem je dat..) worteldoek(?) op de bodem?
Dan blijft het zand tenminste OP de aarde liggen, anders heeft het op de lange termijn totaal geen nut.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:12

Hm heb hier al veel goede ideeën gehoord.
Ik denk dat ik ga kijken voor matten. Maar het is he, wat ga ik gebruiken al bodembedekking, liefst iets dat lang meegaat en niet veel afval geeft aangezien we het daar niet makkelijk weg krijgen. :D

HorseTopShop

Re: Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:13

Dan zou ik toch voor vlas kiezen. Merk hier dat ze er toch graag op gaan liggen.
1 Keer in het half jaar haal je de stal leeg en gooi je het over het land heen. Is dan compost geworden.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:20

Maar dat moet dan toch al hoog gekomen zijn dan?
Ik heb wat schrik soms om iets van bodembedekking te gebruiken, ik gebruikte vroeger stro maar dat aten ze allemaal op dus nu gebruik ik zaagsel in hun stal thuis. Ik twijfel om terug stro te gebruiken maar dat zal ik snel moeten verversen zeker? Of toch terug zaagsel..
Heb laatst ook een aanbieding gekregen voor stropellets maar ik weet niet echt wat ik daarvan moet denken, moet toch hard liggen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:21

In een uitloop stal moet je geen vlas of stro doen.

Wordt een smerige bende en je blijft werken om het netjes te houden.

Vond het idee van die stalroosters wel goed.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:25

Valt wel mee. Hier staan ze heel de winter op vlas. Van het voorjaar gaat dat eruit en blijven de stallen leeg. Ze kunnen dan gewoon in de wei gaan liggen.
Maar zo hoog komt dat vlas niet hoor. De onderlaag wordt dunner en met mesten haal je er altijd wel een beetje uit. Nu, bijna aan het einde van de winter, heb ik een laag vlas van +/- 20 cm in de stallen liggen.

Stro is een drama. Elke dag uitmesten en waar laat je de vuile stro? Dan moet je een vergunning aan gaan vragen voor een mesthoop, speciale ruimte ervoor maken met grote opstaande randen, 1 keer in de zoveel tijd af laten voeren. kost allemaal bergen met geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:26

Ik heb wel stro in de stal, maar ze gebruiken het echt wel als toilet :+ (ik wil juist dat ze het stro eten, dus ik leg gewoon plakken in de hoeken en dat eten ze op)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:26

Ariebren schreef:
In een uitloop stal moet je geen vlas of stro doen.

Wordt een smerige bende en je blijft werken om het netjes te houden.

Vond het idee van die stalroosters wel goed.

Onzin, ik heb vlas in de uitloopstallen en is helemaal geen bende.

Ariebren

Re: Welke bodem(bedekking) voor uitloopstal in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:34

Dat moet ieder voor zich zelf weten.

Maar alleen al de vlaskosten en het werk wat je eraan hebt, dat hoeft voor mij niet meer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:38

Heb even wat foto's bij elkaar gezocht.

Zo zien onze stallen met vlas eruit. De bovenlaag is lekker droog en schoon, terwijl de onderlaag aan het composteren is.

Afbeelding

Hier hebben we de bovenlaag eraf gehaald en zie je dus de onderlaag aan de rechterkant in de stal. (Is een andere inloopstal dan die hierboven, maar heb geen reeks foto's van 1 stal)
Ook de onderlaag is droog. Dat is het effect van vlas.

Afbeelding

Die onderlaag halen we er 1 keer per half jaar uit en gaat over het land heen als bemesting. (Ja, ben aan het sparen voor een kleine tractor :P )

Afbeelding

Op de tweede foto zie je dat de stal gewoon betegeld is.

Wij halen 1 keer per dag de drollen eruit en 1 keer in de twee weken gaat er een nieuw pak vlas bij. Let wel, de inloopstallen zijn ruim 3 bij 7 meter dus voor gewone stallen heb je minder nieuw vlas nodig.

Het is veel minder werk dan bijvoorbeeld met stro en veel minder afval. En ze liggen er graag in.
Geen gedoe met afvoeren etc.

In de zomer zijn de stallen leeg. Dan staan de paarden 24/7 buiten. Nu gaan ze wel 's nachts naar binnen.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-02-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt