Hoeveel hectare per pony voor jaar rond begrazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hoeveel hectare per pony voor jaar rond begrazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:35

Wie kan meedenken?

Ik heb 2 C-pony's en 1 minipony. 1 pony verdraagt hooi niet heel goed en moet voornamelijk grazen.
De andere C pony en de minipony doen het juist iets beter op hooi en wat minder gras.

Even uitgaande van 1 C pony die het hele jaar gras moet kunnen eten: hoeveel hectare heb ik dan nodig? Ik kan eventueel beschikken over mooie, droge hooggelegen zandgrond. Ik werk in principe het grootste deel van het jaar met graasmaskers en strookbegrazing, en uiteraard wordt dit land niet gehooid.
Hoe meer land, hoe meer ik uiteraard moet betalen... maar ik wil ook niet te kort komen.
Welke hoeveelheid zou toereikend zijn?

pmarena

Re: Hoeveel hectare per pony voor jaar rond begrazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:44

Met een hectare goed bijgehouden land moet je een heel eind komen hoor!

In de zomer kunnen ze dat niet aangevreten krijgen, in de winter krijgen ze neem ik aan meer hooi.

Je hebt wel het gevaar van kapot trappen natuurlijk, als in de winter maandenlang geen gras groeit en ze lopen de boel kapot...

Hier houden ze een flinke halve hectare met 3 D-ponies nog niet goed bij in de zomer, en dan laten we ze al aardig rond worden :=

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:00

In de winter gaat het hard. Er groeit dan immers niets meer bij. Mijn paarden (kwpn, belg en shet) lopen op 3.5 hectare rijke kleigrond, maar die is aan het einde van de winter echt helemaal kaal. Dit jaar hadden ze hulp van 2 logees en dan is het voedsel eerder op en moet ik hooi bijvoeren. In de zomer hebben ze dan weer veel te veel...

Waar je voor moet zorgen, is dat je weiland niet kaal de winter in gaat. Laat de overschotten van de zomer maar doorgroeien. Het maakt niet uit of ze er dan in lopen of niet, zolang ze het niet op krijgen, blijft er vanzelf wat staan. Het ziet er wat minder strak uit, maar dat zorgt ervoor dat je pony nog lang kan blijven grazen in de winterperiode.

Als je wilt dat je groepje bij elkaar blijft (en dus allemaal de hele winter grazen) zou ik gaan voor 2 ha. Is dat niet per se nodig, dan is 1,5 ha misschien ook genoeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:04

De ellende is wel dat je dat wat in de zomer niet op gaat, waarschijnlijk toch moet maaien...als het gras een halve meter lang de winter in gaat dan knapt je wei daar niet van op :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:13

Tenzij het opgegeten is voor het nieuwe seizoen begint. Het is juist de bedoeling dat je wat overhoudt, anders ben je snel uitgegraast in de winter.

Het enige wat wij maaien, zijn af en toe wat hardnekkige distelplekken en een strookje om de afrastering bij te kunnen houden. Verder niet teveel. En het komt altijd kaal de winter uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:22

Natuurlijk moet je wat overhouden voor de winter, maar als gras een halve meter lang de winter in gaat, er gaat weer, wind, sneeuw en vorst over waardoor het omvalt, dan vreten ze het ook niet meer en ligt je hele grasmat te verstikken en papperig te worden :)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:27

Tja, die halve meter had jij verzonnen he. ;) Ik zei alleen dat je wat over moet houden en niet alles af moet maaien.

Bij mij lopen ze er ook gewoon de hele zomer op. Ik verdeel de wei dan in een aantal stukken en die grazen ze kaal. Blijft er dan wat staan (distels), maaien we dat wel eens af, gewoon weide onderhoud dus. En zo gaan we de hele wei een keer of wat door. Vanaf september maaien we meestal niet meer en dan blijven er dus best wel wat lange plukken staan. Heb ze nooit gemeten, maar op gaat het in ieder geval wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:30

En ik zei alleen dat het niet te lang moet zijn, wat je overhoudt, dus we zijn het waarschijnlijk gewoon eens :P

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:31

Ik denk het ook. :j
Ben benieuwd of TS zich er ook in kan vinden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:39

Het is sowieso ook moeilijk in te schatten natuurlijk, de grondsoort, grassoort en manier van onderhoud en gebruik kunnen zoveel verschil maken qua opbrengst van de grond :j

En ook het weer natuurlijk :)

Ik zou als ik TS was kijken wat de mogelijkheden zijn, misschien beter met wat veel beginnen en dan na een jaar minder gaan huren als je met minder toe kunt?

Hier laten we de weides in de zomer ook niet helemaal kort vreten, zodat het gras niet zo'n grote klap krijgt.
Dus elke wei gewoon steeds laten groeien, stukje korter laten eten, weer laten groeien, weer stukje korter eten...en als het te lang wordt even wat korter maaien zodat het gras niet gaat omvallen. Daar wordt de zode ook beter van, het gras wordt steviger en dikker, de kale stukjes er tussen en het onkruid gaan weg :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 14:55

Zo, jullie zijn lekker aan de babbel....

Ik heb nu 2,5 hectare... maar dat is deels op veengrond, en een halve hectare is droog genoeg om ook in de winter goed begaanbaar te blijven.
Nu was er ergens ruimte op een plek waar alles zandgrond is.... en ik kon laten toch even na te denken daarover.
Mijn huidige plek heb ik net betrokken... dus weet nog niet goed hoe dat uitpakt, maar 2,5 moet ruim voldoende zijn.
Het is wel dermate nat dat ze echt op stukken 10 tot 20 cm wegzakken... dat vind ik wel heftig....

Punt is dat ik het gevoel heb dat de nattigheid van de laatste jaren alleen maar erger wordt. Waar ik woon zijn goede droge stukken land schaars en vaak duur. Als je dus een kans ziet, moet je hem vaak wel grijpen.
Ik kan gewoon blijven zitten waar ik zit, en het risico nemen dat het elk jaar steeds natter wordt.
Of op tijd op zoek gaan naar drogere grond.

Wel iets om zorgvuldig te overwegen... Want nu heb ik stallen e.d., en die zijn er niet op die zandgrond/ dat andere stuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:59

Ik zou dan eerder gaan voor zandgrond :j

Waarschijnlijk minder gras in de zomer, maar wel stevigere grond in de winter.

Ik zou onze klei er zo voor inruilen want in de zomer hebben we toch veels te veel gras en in de winter (bij nattigheid) kunnen we er niks mee omdat ze het helemaal aan gort trappen met een paar keer heen en weer lopen :(:)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:04

Het is ook van belang om goed af te wisselen en de weide de tijd geven bij te laten komen. Wat vroeger gedaan werd op de manege waar ik reed, was in de winter op de grote stukken en in de zomer op de kleine stukken. In de zomer is het gras flink aan het groeien en hebben ze aan een kleiner stuk genoeg. Ook is het droger. In de winter hebben ze aan een groot stuk genoeg en dan wordt het ook niet zo snel modder. Maar bij de ingang van de wei is het bijna niet te vermijden. Daar hadden ze een stukje betonnen inloop pad, en dat scheelde ook al heel veel.

Twaalf stukken voor twaalf maanden. Het is erg belangrijk dat de wei de tijd krijgt bij te komen, en dan kan je ook onderhoud plegen, door middel van maaien, slepen, losmaken en dergelijke. Ze waren er altijd mee bezig, kan ik me herinneren. Ook het hekwerk en de watervoorziening moet in orde gehouden worden.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 13-02-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:05

Tja, nu moeten ze echt door water en cm'ers modder heen ploegen om bij droge grond te komen.
Dat overleven ze wel... maar dag in dag uit door zuigende modder ploegen, vraag me af hoeveel goed dat doet voor de pezen.
Minder gras is voor de ruinen geen probleem, maar ik ben specifiek op zoek gegaan naar een plek met veel gras voor mijn merrie, zodat zij altijd kan grazen...

Nu is het dit jaar extreem nat, en op mijn huidige plek is het ook nog nooit zo vreselijk geweest. Maar ja, wie zegt niet dat dit de komende jaren gewoon zo blijft? Dat het gewoon een omstandigheid is waar we rekening mee moeten houden?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:07

Het kan zijn dat het waterschap de grondwaterstanden heeft veranderd. En dan kan het ook sneller nat worden. Niet fijn. We hebben dat eens bij ons huis gehad. De kelder liep in eens onder. Bleek dat de grondwaterstand was veranderd, maar toen kwamen er zoveel klachten van de bewoners dat het teruggedraaid is. Het zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 15:12

Tja, heb wel het idee dat het echt 'het weer' is....
Iedereen die langere tijd stukken land heeft, klaagt over de enorme toename van water... Overal eigenlijk.
En ja, er is ook zo vreselijk veel gevallen.

Klimaatsverandering misschien een heel stuk actueler dan men soms denkt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:29

Mja, daar moet je imo. gewoon altijd rekening mee houden dat dat kan gebeuren :j

Hier hebben we 4/5 stukken wei met een looppad er omheen. Elke wei kun je dan bvb. een week lang een aantal uren per dag open zetten, waarin ze dan de toppen er uit eten maar het gras niet tot op de grond toe weg knagen. Zo blijft het gras sterk en gezond :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:54

Ik zou een stuk van 2 hectare pakken. Een hectare voor het zomerseizoen en een hectare voor het winterseizoen. Strookbegrazing raad ik af. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:06

pmarena schreef:
Mja, daar moet je imo. gewoon altijd rekening mee houden dat dat kan gebeuren :j

Hier hebben we 4/5 stukken wei met een looppad er omheen. Elke wei kun je dan bvb. een week lang een aantal uren per dag open zetten, waarin ze dan de toppen er uit eten maar het gras niet tot op de grond toe weg knagen. Zo blijft het gras sterk en gezond :)

Dat is toch wel fijn, een looppad. Hebben ze wat extra te doen ook. Ik vind dat echt ideaal. Het scheelt ook met verweiden, gewoon het ene hek dicht en het andere open en klaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:47

Wij zitten hier op klei/zand als ik het goed heb, en Bregh heeft op een 0.5 ha 24/7 buiten gestaan, en dat ging super. Wel met paddock paradise en stripbegrazing omdat ze anders ontplofte, dus met jouw paardenbeesten zou dat zeker te doen moeten zijn. Veen is niks in de winter, dan ben je alleen maar bezig om kapotgetrapt weiland weer goed te krijgen, kost ook het nodige. Als je het kan, zou ik toch voor de drogere grond gaan meis, en niet te kort af laten grazen, in stukken splitsen enzo.

Leuk project!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:32

Dank mensen.... Ik heb ervoor gekozen om te blijven waar ik zit.
Het voorste stuk is een mengeling van veen en zand, en tamelijk begaanbaar.... het achterste stuk is hoger en voornamelijk zand.
Ik heb vandaag een deel afgezet en gezorgd dat ze op het droge stuk kunnen grazen.
Daar staat nog redelijk wat....

Het enige waar ik nog over twijfel, is of ik graasmaskers om moet doen of niet..... Ik heb het grazen al wel opgebouwd de afgelopen weken en het nog gecombineerd met hooi.

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:10

in het voorjaar de wei verdelen en steeds naar een ander stukje zetten zodat het andere weer kan aan groeien

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:35

De graasmaskers zijn waarschijnlijk alleen nodig als het gras het meeste voeding bevat. Dat is ongeveer in de maanden april, mei en juni. Maar dit is ook heel sterk afhankelijk van het weer. Is het koud en/of erg droog dan groeit het gras niet zo hard. Is het lekker warm en zonnig met af en toe een buitje regen, dan moet je goed opletten hoe het er bij staat en eventueel een graasmasker om doen. Of het stuk wei gewoon verkleinen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:22

Ik wilde deze nog even een schop geven: uitgaande van 1 sobere pony het jaar rond de helft van elk etmaal laten grazen.
Heb ik dan genoeg aan driekwart hectare op zandgrond denken jullie?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:45

Ja, dat denk ik wel. Voor meer pony's wat meer, maar voor een moet het wel te doen zijn.