Hoe wassen julie je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoJoPonylove

Hoe wassen julie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:00

Hallo bokkers (ik kon hiervan nog geen topic vinden, en ik weet niet of het goed staat en anders zeggen julie het maar!)
Ik ga, als het weer wat beter is, met een vriendin waarschijnlijk mijn paarden wassen.
In de winter heb ik het niet gedaan want dat vind ik echt te koud, maar ja, nu de vraag: mijn paarden zitten echt helemaal onder de mest en moddervlekken, en we hebben geen waterslang tot onze beschikking, dus het moet met emmers, maar hoe zou ik dat doen, met een spons ofzo, voor de staart gebruiken wij altijd goudzeep, maar ja hoe krijg ik die vacht schoon, vooral op de buik is het echt vies, dus mijn vraag is hoe doen jullie dat??
ik hoop hier even wat goede ideeen uit te halen. dus brand maar los!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:04

Zolang je niet hoeft te wassen, niet doen :n geeft meer nadelen dan voordelen. Eventueel met een spons met een beetje warm water de ergste plekken weghalen,maar zou zeker je paarden niet volledig nat maken.

Anders, warm water slepen, en met een borstel of spons natmaken, shampoo erop, en uitspoelen maar. Wel meteen dekens op doen, en niet te lang wassen.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:05

Ik zie het als een winter probleem...
Ik zorg dat het schoon is waar het zadel/hoofdstel zit
verder tja, wassen doe ik niet, borstel erover eventueel een zwart poetsblok en klaar
zodra ze de wei in gaan zijn ze zo weer vies:S ze worden vanzelf wel schoon...
voor wedstrijden goed poesten en de vlekken met een nat doekje schoonmaken

JoJoPonylove

Re: Hoe wassen julie je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:11

Maar ja, ze zijn echt vies en alleen met een goede poetsbeurt krijg ik het er niet af, ik krijg er ook al reacties op!

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:13

als je paard niet schoon gaat met de borstel zou ik alleen in de zomer wassen.
en dan ook alleen de plekken waar die vies is, behalve als je paard MOET wassen ivm, ziektes.
verder nooit in de winter doen, en ook niet vaak.
x

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:16

heb je geen stal waar je hem na het wassen in kan zetten met een wollen deken ?
als je dat hebt zal ik hem gewoon met warm water en flink wat emmers gewoon wassen
beste is dan eerst paard volledig nat maken
shampoo erop en met een harde poets borstel goed schrobben overal dan paard afspoelen
droogtrekken met zo.n zweetmes
en wollen deken erop met stro er onder

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:18

Laat iedereen lekker kletsen. Gewoon je paard goed borstelen en misschien kan je met droogshampoo de ergste vlekken schoon maken. Het is geen goed idee om je paard helemaal nat te maken nu. En dan......hij is zo weer vies als ie in zijn stal gaat liggen. Een paard mag best een vlek hebben hoor.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:19

JoJoPonylove schreef:
Hallo bokkers (ik kon hiervan nog geen topic vinden, en ik weet niet of het goed staat en anders zeggen julie het maar!)
Ik ga, als het weer wat beter is, met een vriendin waarschijnlijk mijn paarden wassen.
In de winter heb ik het niet gedaan want dat vind ik echt te koud, maar ja, nu de vraag: mijn paarden zitten echt helemaal onder de mest en moddervlekken, en we hebben geen waterslang tot onze beschikking, dus het moet met emmers, maar hoe zou ik dat doen, met een spons ofzo, voor de staart gebruiken wij altijd goudzeep, maar ja hoe krijg ik die vacht schoon, vooral op de buik is het echt vies, dus mijn vraag is hoe doen jullie dat??
ik hoop hier even wat goede ideeen uit te halen. dus brand maar los!

ik zeg ook als het weer beter is, want nu vind ik het nog te koud. ik ga het dus doen als het een stuk warmer is, maar daarvoor vroeg ik dus tips.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:19

@Jetta: werkt dat echt met gewoon van die andrelon droogshampoo?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:20

Ik heb ook zo'n lekkere vetkees :D

Iedere dag weer een hoop modder op de buik en benen.. :n

Als het droog is krijg je het er wel af, met een goede borstel maar anders.. :n

Wassen doe ik toch nog maar even niet, vind het nog wel wat te koud, ook al hebben we warm water..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:25

Als het weer beter wordt, gaat je paard in de rui en komen die plekken er vanzelf af ;)

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:25

_Nancy schreef:

Wassen doe ik toch nog maar even niet, vind het nog wel wat te koud, ook al hebben we warm water..

dat probleem heb ik ook maar bij het ene paard Famke, hangen er gewoon stukken modder in der vacht... en der benen zijn ook niet echt de mooiste :D

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:27

Over het algemeen zou ik je paard niet wassen in de winter. De vieze plekken met een emmer warm water en een harde borstel of grijs blok. Veel te koud anders!

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:29

JoJoPonylove schreef:
_Nancy schreef:

dat probleem heb ik ook maar bij het ene paard Famke, hangen er gewoon stukken modder in der vacht... en der benen zijn ook niet echt de mooiste :D

heb ik ook, ik ga hem in de zomer 1 keer wassen, en ook alleen op de plekken waar die vies is.
verder maakt het me niet veel uit, gewoon veel borstelen !'x

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:30

ik krijg heel veel reacties over dat ik beter niet in de winter kan wassen, maar dat zeg/bedoel ik ook niet. ik ga het doe als het daar weer weer voor is, maar ik vraag nu alvast tips!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:30

Gewoon met water een een borstel?

Ik doe het trouwens 2 x per jaar met Shampoo. Bij divoza hebben ze speciale paarden shampoo die ik altijd gebruik , weet alleen niet hoe die heet.

Voor de rest was ik in de winter alleen der staart en manen + hoeven die ik schoonmaak met water.
Maar dan maak ik het met de handdoek gelijk droog.

Anders kan je ook misschien zo'n schuursteen proberen
http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... lblok.html

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:35

Eerst maar eens kijken hoe ze uit de wintervacht komt ;) Echt dan zijn ze vaak al een stuk schoner. Al die vieze haren er dan gewoon lekker uit borstelen.

Ohw nog even hoe ik paard was.
Nou ik heb wel beschikking over een spoelplaats, ik los een beetje zeep op in een emmer lauwwarm water.
Maak eerst het hele paard nat, sop vervolgens met een spons het paard in (hoofd sla ik overigens eigenlijk altijd over).
Dan spoel ik paard helemaal af, ga eroverheen met een zweetmes, knijp ergste water uit de staart.
Paard zweet deken om, staart insprayen met antiklit (hakken spuit ik vaak ook wat antiklit op zodat die makkelijker schoon blijven).
Paard op stal en niet eerder weer naar buiten dan dat paard droog is of het moet zo goed als windstil zijn buiten.
Wassen doe ik eigenlijk ook liefst gewoon 's avonds, dan blijven ze sowieso gewoon binnen en kan met de volgende voer beurt het zweet deken weer af. (nat deken laten liggen schiet natuurlijk ook niet op).
Ik was overigens liever ook niet als het niet nodig is. Veel beter voor de vacht.
Afspoelen na enorm erg zweten doe ik wel (of afsponsen, liever niet op de spoelplaats met een paard waarvan ik reactie op spoelplaats niet weet als ik alleen ben)
Laatst bijgewerkt door Hopke89 op 02-02-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:36

ok bedankt hopke en _nvds

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:37

Ik was mijn paarden gewoon als ze op wedstrijd moeten gaan, en dan gaan ze onder het solarium voor een uurtje. Ik was ze wel met lauw water. Misschien kan je ze ergens op een stal gaan wassen en onder het solarium zetten en ervoor betalen?

Als ze niet op wedstrijd moeten gewoon lekker vies laten, ze lopen toch te klieren op de weide! Als je rijdt gewoon zorgen dat alles onder het zadel, aan de singel en het hoofdstel proper is, en ook aan de benen als je peesjes gebruikt.
Verder lekker poetsen als je ze te vies vindt.

nisetiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:39

ik zou idd ook wachten tot ze in de rui zijn geweest( en het warm genoeg is) Eerst een goede poetsbeurt en dan met een emmer sop en spons wassen en zorgen dat je goed de sop goed afspoelt door emmers water over je paard leeg te laten lopen . zweetmes erover en zweetdeken erop. Uit de wind zetten en laten drogen. de staart doe ik altijd in een emmer water dopen dan insoppen en dan weer in 1 of 2 emmers schoon water na spoelen.laat iedereen nu maar kletsen. Betekent gewoon dat je paarden lekker liggen, rollen en spelen als ze zo vies zijn. onder het tuig wat je op hebt moet je ervoor zorgen dat de harde modder weg is ivm met schuren maar vlekken is niet erg.
succes ermee!!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:40

bedankt allemaal!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:54

Ik heb mijn paardje 1x gewassen vorige zomer :)
Gewoon met een emmer, beetje zeep erin, goed roeren dat er schuim op komt en dan op mijn paardje :) Manen heb ik nog niet gewassen, staart wel. Dit deed ik door shampoo in het haar te doen en dan lekker wrijven. Was wel verschrikkelijk om die zeep er weer uit te krijgen >;) En ik had er nog een tuinslang voor (ik heb begrepen dat jij dit niet hebt?).
Als je geen slang hebt, dan weet ik niet of het zo ideaal is om je paardje te wassen... De zeep moet namelijk 100% uit het haar, anders gaat het jeuken.

Dus een tip die ik je kan geven:
- was de manen en de staart niet
- was je paard door zeep in het water te doen, te mengen en dan op je paard aan te brengen
- afspoelen kan je eventueel doen met een gieter met sproeikop :) (kwestie van het effect van een douchekop te bekomen)

Wel een gouden raad: Ga nooit met koud water over de rug van je paard ! Dat kan er namelijk voor zorgen dat de spieren verkrampen, wat tot gevolg heeft dat je paard bang kan zijn van water... :)

Hoop dat je hier wat aan hebt :)

Edit: Vergeet natuurlijk niet om je paardje goed af te drogen en zorg ervoor dat het nadien een droge stal ter beschikking heeft !!
Ik ga er eest overheen met ene zweetmes, dan nog eens met een handdoek en dan wandel ik ze droog (gezien ze geen stal heeft, enkel een inloopstal op de wei)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:57

Ik was mijn paarden niet, is redelijk nutteloos als ze niet op wedstrijd of show hoeven. ;)
Modder borstel je er gewoon af, aangekoekt spul moet je wat meer werk van maken, maar komt meestal ook wel goed en voor de rest krijgen ze in het voorjaar weer vanzelf een schoon jasje aan van moeder natuur. Probleem opgelost :+
Het enige wat ik wel af en toe doe in de winter is een staart in een emmer lauw water uitspoelen, als ze er teveel in poepen.

In de zomer spoel ik ze wel eens helemaal af, maar gebruik daarbij eigenlijk nooit zeep. Manen en staart kunnen met shampoo of groene zeep worden gewassen als het wat warmer is.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:59

ja XLIESSSX hier heb ik wat aan, de staart hebben we vorige zomer gewassen, op deze manier:
eerst de hele staart tot net iets onder de staartwortel erin, en daarna goudzeep erin wrijven, en daarna nog met vijfhonderd emmers water slepen om al het zeep eruit te halen maar uiteindelijk was der staart ook helemaal wit!
Wel een gouden raad: Ga nooit met koud water over de rug van je paard ! Dat kan er namelijk voor zorgen dat de spieren verkrampen, wat tot gevolg heeft dat je paard bang kan zijn van water...

ook heel erg bedankt voor deze tip!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 13:00

waratje ook bedankt maar bij Famke kom ik niet eens door de vacht heen met een borstel