Paar overleden, maatje alleen en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Paar overleden, maatje alleen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:14

Hallo,
Gisteren moest ik mijn paard in laten slapen, door koliek.....
Nu staat me fell pony merrie alleen in de wei.
En ze is eigenlijk net zo als normaal, maar nattuurlijk weet ze wel wat er is gebeurd, omdat ze erbij was.
Ik ben opzoek naar een maatje voor haar, maar ze is wel een pittige tante tegen andere paarden, zoals gelijk kont om draaien en bokken.
En ze zou best wel alleen kunnen staan, maar ik vindt zelf dat ze een soort genootje verdient!

Wat zouden jullie doen? Haar alleen laten staan, een maatje zoeken of van de zomer kijken voor een maatje?
Er staan in de buurt wel wat paarden, die samen staan, maar daar kijk ze niet naar op of om.....

Hoe het allemaal netjes in de reactie's!

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:16

Altijd een maatje zoeken als een 2e paard te duur is o.i.d. desnoods een geit of schaap ;)
Zonder contact met andere dieren kunnen paarden zich gaan afreageren op mensen..
Laatst bijgewerkt door DaphneG op 01-02-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:18

Ten eerste heel veel sterkte gewenst Y;(

En ik zou zeker een maatje zoeken, maar dan wel echt een paard. En niet een geit op schaap.
Misschien shetje of een paardje op pensioen? Of gewoon een nieuwe leuk rijdpaard!

Succes er mee :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:24

Momenteel staan er genoeg paarden, die als gezelschap kunnen fungeren voor je paard. Ik vind wel dat ieder paard het verdiend om een maatje te hebben voor de uren dat er verder niemand is. Een paard is een kuddedier en zal anders gaan 'zoeken', of veranderen in gedrag. Mijn eerste paard stond altijd in een kudde (was bij een manege), en dat was ideaal. Helaas is het tegenwoordig best lastig om zo iets te regelen.
Je kan ook kijken naar een shetland pony o.i.d. Die zijn ook erg leuk. Shetlanders zijn pittige pony's en laten in het algemeen ook niet zo makkelijk over zich heen lopen. Of een paard wat 'met pensioen' is.
Geit of schaap is toch anders, en je hebt kans dat ze staart en manen opeten. Wat hier boven ook al gezegd wordt.

irisje2

Re: Paar overleden, maatje alleen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:32

Ik was niet van plan om anders een schaap of geit te kopen, dan vindt ik dat ik het gelijk goed moet doen voor haar en gewoon haar eigensoort genootje nemen. Maar ik zit er wel mee, dat ik niet zo 1,2,3 het geld voor een nieuwe aankoop kan neerleggen.....In de buurt is bijna geen shet te vinden.....

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:34

Kijk even rond op de bokt markt. Bokkers die een goed plekje zoeken voor hun paard/pony tegen een lage prijs. En vaak willen ze dan ook nog wel komen brengen :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:39

Ik ga mee met Monster tos.

En er zijn ook mensen die graag een plekje zoeken voor hun gepensioneerde paard, of een plekje voor hun geblesseerde paard. Dat is misschien ook een optie. Ben jij geholpen en help je ook anderen er mee, zonder dat je gelijk een nieuwe aankoop moet financieren.

Ik kan dat goed begrijpen hoor. Ik heb ook maar een paard. Die staat wel met vriendjes in de wei overdag, op een pensionstal. Maar die vriendjes zijn dus wat andere paarden van stal, die een andere eigenaar hebben.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:52

Ik zou super graag, een ouder paard of pony in me wei willen zetten en je zou er echt nog jaren plezier van kunen hebben dat weet ik zelf ook, maar ik zie het altijd heel anders.......ik zou liever nog een jonge pony of paard willen kopen zodat je er vanaf jong tot oud plezier van kan hebben. Ik denk dat ik een paard gewoon niet snel kwijt wil hebben....Dat ik daarom opzoek ga naar een jonge paarden/pony's.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:54

Monster_tos schreef:
Kijk even rond op de bokt markt. Bokkers die een goed plekje zoeken voor hun paard/pony tegen een lage prijs. En vaak willen ze dan ook nog wel komen brengen :)

Ik heb op bokt ook even gekeken, maar niets iets hier in de buurt...

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:57

Als eerste; sterkte!
Maar wat je zegt over een jonger paard, dat is misschien ook wel het leukst voor jezelf, maar op dit moment is het denk ik toch het meest belangrijk dat je paard z.s.m. weer een nieuw maatje krijgt? Gezien je zegt dat je op dit moment geen geld hebt voor een gewoon jong paard..
Shetje kan ook een goede optie zijn en hoeft ook bijna geen geld te kosten ;)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 17:59

Mijn voorkeur zou nu ook voor het shet uit gaan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:59

Je zegt net in een bericht dat je het geld voor een nieuwe aankoop niet zo 1 2 3 kan neerleggen. En een paard of pony kost toch geld in aanschaf en onderhoud. Het punt is, dat als je de zorg op je neemt voor een (gepensioneerd of geblesseerd) paard van een andere eigenaar, die andere eigenaar mee kan helpen in de kosten. En je hoeft niets aan te kopen. Dat is de reden voor de genoemde opties. En sommigen worden al best vroeg met pensioen gestuurd wegens blessure.
Als je toch een aanschaf kan financieren, dan moet je zelf een afweging maken wat het beste is. Niemand kan in jouw portemonnee kijken en niemand weet wat de toekomst brengt qua kosten en inkomen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 18:15

Ik wil zeker een maatje voor haar hebben.

Maar zeggen jullie van het kan beter zo snel mogelijk kan dat ze een maatje krijg of zal even wachten?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:21

Ik zou toch proberen zo snel mogelijk. Het leidt je paard af en ze heeft iets om zich heen. Desnoods 'leen' je er een voor een tijdje. Het voelt gewoon niet goed, een paard alleen.
Mijn eerste ging gewoon op zoek naar gezelschap, als ze hem in de wei lieten staan en de rest meenamen. Hij sprong echt over het hek. Vanuit stilstand. Hekken van meer dan metershoog. Ook heeft hij een keer het hele schrikdraad met stroom erop, en de paaltjes eraan, er uit geduwd. Hij was zo slim, dat hij wachtte tot de schok, even de schouder van het hek, en dan weer verder duwde. Dat hebben de buren gezien, vandaar dat ik het weet. Hij wilde gewoon bij vriendjes, en dan was het goed.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:24

Ik zou mijn paard niet alleen willen hebben staan :n dus ik zou voor een maatje gaan zoeken

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 18:33

Hoe jullie het vertellen, zo denk ik er ook over, je komt naar de wei D'amour hinnikt gelijk, ze heeft echt gezelschap nodig, ben vanaf gisteren al aan het zoeken, maar ik vindt het raar om te zeggen, in de buurt in shet te koop van max 7 jaar niet te vinden Ermelo is het dichtste bij.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:38

misschien ken je iemand die een pony heeft waar je pony tijdelijk bij kan staan? of iemand die zijn/haar pony bij jou wil zetten? ik zou niet te overhaast een pony kopen, want het is wel iets waar je nog heel lang aan vast zit en wat je niet zomaar weer weg doet.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:05

Sterkte met het verlies van je paardje!
Voor een appel en een ei kun je tegenwoordig een shet krijgen. Tik even in op marktplaats en ik weet zeker dat er binnen 20 km wel wat te vinden is. Ik zou voor een paard altijd een soortgenoot nemen als gezelschap, een geit of schaap voldoet daar in mijn ogen niet aan. Daarnaast zijn kleine shets helemaal geen grote eters of vervuilers dus de kosten zullen meevallen. (weet ik uit ervaring)
Succes!

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:26

Waarom maak je geen advertenties om te zeggen dat je een pensionplekje aanbiedt en/of een pensionplekje zoekt in de buurt? Weet je bij jou in de buurt geen paard of pony staan die alleen staat op de weide? Of ergens waar er meer paarden staan maar wel nog een plekje kan zijn? Als je de eigenaren daarvan kan overtuigen kun je weides delen...
Dan heeft je paard gezelschap zonder dat je er zelf kosten aan hebt en heb je zelf nog hulp van de andere eigenaar erbij...

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:34

Het makkelijkste zou gewoon een eigen zijn. Ik had sinds een paar weken paarden van een kennis staan, maar dat is uit één gelopen....

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:39

waar woon je in de achterhoek?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 20:39

Dicht tegen winterswijk aan.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:41

ik woon in winterswijk, op mp staan genoeg advertenties van hier in de buurt??

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:43

Sterkte ermee Y;(
Je kunt er ook een Shetlander bij kopen als maatje. Die zijn klein en ook nu meestal niet meer zo duur. Ook kun je een geit of schaap erbij zetten maar soms gaat dat niet goed.. Staat er bij jou op stal ook een ander paard alleen of waar je paard mee kan staan ?