Zijn 24/7 buitenpaarden met dit weer echt gelukkiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simonesimone

Zijn 24/7 buitenpaarden met dit weer echt gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:18

Hoi allemaal.

Ik had vandaag een discussie met mijn zus. Zij heeft haar paarden ( net zoals ik voorheen ) op een luxe pensionstal staan. Hier komen de paarden een uurtje per dag naar buiten naast het rijden/wandelen.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een ruime inloopstal.
Nou was de vraag of mijn paarden nou echt gelukkiger zouden zijn.
In de zomer zeg ik ja maar in de winter? Met regen in de blubber staan etc.

Wat vinden/denken jullie?

ManonGrr

Re: Zijn 24/7 buitenpaarden met dit weer echt gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:19

ik gok dat de paarden regen en blubber niet zo erg vinden.. maar zeker weten zal niemand ooit doen denk ik

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:20

In ieder geval gelukkiger dan 1 uurtje per dag naar buiten en de rest op stal := Dat vind ik echt mishandeling..
Ik denk dat jouw paardjes het heerlijk hebben, zolang ze een plekje hebben om droog te staan, kunnen ze voor de rest lekker rennen als ze zin hebben, eten met vriendjes en spelen met vriendjes. Wat wil een paard nog meer!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:21

Wij hebben een schuilstal en no-way dat ze daar in gaan staan hoor. Of het nu regent of hagelt of onweert, ze blijven altijd buiten staan. Dan wel tegen de zijkant van het stalletje, dat ze uit de wind staan maar erin komen ze zelden.. Die ene is een bikkel en die andere heeft een regenjasje en zo is het prima voor hun. Van de modder hebben ze ook geen last hoor, ze kunnen op drogen stukken staan als ze willen maar ze staan ook gerust in de modden (of nog erger: ze rollen erin :+ )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:23

Hier zijn al heel veel discussies over geweest, misschien kan je de zoekfunctie even gebruiken.
Deze kauwgom is al helemaal uitgekauwd. Ik kan je zelfs een voorspelling doen.
Eerst komen er een aantal mensen die eensgezind zeggen dat een paard dat buiten staat veel gelukkiger is.
Dan komt de rationele denker die zegt dat dat van paard tot paard en van situatie tot situatie afhangt. Daarna komen de mensen die hun paard idd niet 24/7 buiten hebben af met allerhande voorbeelden en argumenten om te duiden waarom hun paarden op die manier gehouden worden.
Tenslotte verzandt de discussie in een wel-niet spelletje waarbij iedereen angstvallig probeert te bewijzen dat hun paard het gelukkigst is.

Been there, done that. :D

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:24

Het antwoord is natuurlijk heel voor de hand liggend.
Een dier (paard, hond, kat, kip, varken, welk dier dan ook) kan onmogelijk 'gelukkig' zijn wanneer het in een hokje "leeft" en een uurtje per dag mag luchten en moet trainen&gehoorzamen. Dat is geen dierwaardig bestaan.

Jouw paarden hebben het super!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:24

Als ze maar een droge plek hebben wel.
Dan zullen ze zeker gelukkig zijn.

Ik woon hier in een landelijke omgeving en ik zie genoeg kale weitjes met pony's erin.
Zonder bomen of schuilstal dus, en daar staan ze dan 24/7, jaar in en jaar uit.
Ik vind dat gewoon niet kunnen maar het gebeurt wel veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:26

Omdat je dat nooit zeker weet ben ik ontzettend blij dat mijn paard zelf kan kiezen met een grote inloopschuur. Maar als ik bij slecht weer kom staat ze eigenlijk standaard binnen. Slapen doet ze ook nooit op de wei, altijd in het stro. Een aantal weidemaatjes liggen wel regelmatig in de wei te slapen, maar met de sneeuw lagen ze op den duur alle 11 samen in het stro, zag er heel fijn uit.
Ik snap dat de meeste mensen deze keus niet hebben, maar dan zou ik naar het paard zelf kijken.
Mijn eerste paard kreeg 'stal' benen als ze te lang buiten stond bij koud of slecht weer en verzuurde in de spieren. Die was dus inderdaad beter af met snachts op stal.
1 uurtje naar buiten is natuurlijk weer het andere uiterste, dat is eigenlijk nooit ideaal.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-01-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:26

maar mika11, ik heb idd vaker gezien dat paardlief gewoon een stal/boom tot zijn beschikking had maar hier gewoonweg geen gebruik van maakte.. dus ik denk dat het paard dat niet uit maakt

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:27

Als ze lekker hun ding buiten doen is er niks aan de hand, als ze liever binnen staan lopen ze vanzelf de stal in! :D

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:27

Die van mij staan inderdaad ook bijna nooit in hun schuilstal. Maar als ik ze dan zo in de regen zie staan vind ik het wel sneu ofzo. Ondanks dat ze wel onder waterdichte regendekens staan. Maar ja ze kunnen natuurlijk wel naar binnen als ze dat zouden willen..

Ik vind het al met al een lastige kwestie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:32

Gini schreef:
Hier zijn al heel veel discussies over geweest, misschien kan je de zoekfunctie even gebruiken.
Eerst komen er een aantal mensen die eensgezind zeggen dat een paard dat buiten staat veel gelukkiger is.
Dan komt de rationele denker die zegt dat dat van paard tot paard en van situatie tot situatie afhangt. Daarna komen de mensen die hun paard idd niet 24/7 buiten hebben af met allerhande voorbeelden en argumenten om te duiden waarom hun paarden op die manier gehouden worden.
Tenslotte verzandt de discussie in een wel-niet spelletje waarbij iedereen angstvallig probeert te bewijzen dat hun paard het gelukkigst is.

Mijn paardjes kunnen gewoon kiezen... dus geen discussie of het wel of niet goed is.
Ze kunnen de wei in, op zand of op de betonplaat staan. Overdekt en binnen staan (op vlas).

Denk dat mijn paardjes wel heel veel geluk hebben, of ze gelukkig zijn?
Wel dat de mijne het veel beter doet dan toen ze nog op verplichte tijden op stal stond.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:34

Indien paard of pony een goede schuilstal tot zijn beschikking heeft met een normale bodembedekking. (geen kale ondergrond omdat het anders zo'n vieze bende wordt) :+
moet iedereen het voor zich weten.

Ik zie echter heel vaak paarden/pony buiten staan in flinke modderpoelen met amper een droge plek. Ja misschien 3 x 3 wat verhard is. En op zich is dat niet zo gek
want het is hier zo vaak onwijs slecht weer en dat in combinatie met slechte afwatering etc is het vanaf het najaar vaak een natte bende.

mijn ideaal is het niet en zoals mensen die hun paarden 24/7 altijd roepen dat ze hun paard weg zouden doen als die niet zo vaak meer buiten kon.
dat geldt voor mij ook maar dan andersom. dan stopte ik met paarden houden. :j

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:34

Hartstikke goed hoe jij je paardjes hebt staan, top! _/-\o_

(wel ervan uitgaande dat het geen blubberzooi wordt en er genoeg land is)

Hier staan ze al 7 jaar dag en nacht buiten met bomen en struiken als beschutting, ze komen niet op stal (m.u.v. wat pensionpaarden).

Bij paarden die hier komen staan en bij hun vorige stal veel op stal moesten zie je gelijk een hele transformatie, ze worden rustiger, makkelijker in de omgang, hebben minder voernijd en stalondeugden verdwijnen vaak ook.

Naar aanleiding van het gedrag van de paarden zelf (en dus niet de meest vreemde denkwijzen van de eigenaar) denk ik dat de dieren buiten goed af zijn.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:35

@ brainless : ik heb inderdaad dezelfde opties voor ze. Binnen op stal. Onder een afdak met betegelde vloer
. Paddock en in de zomer ook het landje. Verder krijgen ze 3x daags hooi en 2x per dag krachtvoer en tussendoor ng wat fruit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:37

Gini schreef:

jij moet op de kermis gaan staan met je voorspellingen :+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:37

Brainless schreef:
Gini schreef:

Mijn paardjes kunnen gewoon kiezen... dus geen discussie of het wel of niet goed is.
Ze kunnen de wei in, op zand of op de betonplaat staan. Overdekt en binnen staan (op vlas).

lijkt mij de ideale situatie. Ze kunnen zelf kiezen waar ze heen willen en hebben een schuilmogelijkheid en ook een droge plek om te liggen. :j
Denk dat mijn paardjes wel heel veel geluk hebben, of ze gelukkig zijn?
Wel dat de mijne het veel beter doet dan toen ze nog op verplichte tijden op stal stond.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:38

Maar Gini heeft wel gelijk, ik heb idd ook al vele topics over dit onderwerp zo zien gaan. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:59

24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden tegen sterke wind en tegen langdurige regen, en met wat pech in de modder, vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. 1 uur buiten per dag en de rest van de 24 uur op stal met misschien nog een uurtje rijden ook niet.

Een paard is het gelukkigst als hij zelf kan kiezen wie zijn vriendje wordt, of hij bij de anderen wil staan, of even ergens rustig wat achteraf, zelf kan kiezen of hij buiten of binnen wil staan of liggen, op zand, stro, stenen, modder of gras en of hij gras of hooi of stro wil eten of een liksteen wil gebruiken, takken wil kauwen en water wil drinken uit een plas of een waterbak...

Hoe meer keuzevrijheid, hoe gelukkiger het paard...

oh ja, en met dit weer, staan die van mij wel graag en veel in hun ruime inloopstal. als ik buiten het eten op hang, gaan ze na het eten weer naar binnen.
Toen vanmiddag het zonnetje scheen, stond mijn merrie voor de stal te zonnen en de andere twee stonden binnen. Het zand zijn ze amper op geweest, want dat was nat. Mijn merrie is even de bak in gelopen om op een droog stuk zand te rollen en toen weer terug de stenen op en de stal in.

De andere twee paarden gingen alleen even de paddock in om met een plas water te spelen en hebben verder op de stenen gestaan en onder de overkapping bij hun hooinetten. Ik had hun inloopstal dicht gedaan omdat het droog was en ze er anders heel veel in staan en er een bende van maken, terwijl ze ook onder de overkapping kunnen staan, uit de wind en droog.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:07

Dat is afhankelijk van het paard of die nu buiten gelukkiger is dan binnen.
Heb een paard wat echt niet van regen houd, en dus overdag naar buiten gaat, en eind van de middag weer naar binnen.
Maar ook pony's staan hier die graag buiten blijven.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:13

ik heb mijn paarden een aantal jaren in de nacht op stal gehad, maar zodra het hooi op was vonden ze het niet meer leuk. ik heb een keer een week gekeken waar ze nou liever stonden, dat was dus buiten. gewoon in de regen.. :P
ik vindt paarden die 24/7 binnen staan dan ook een stuk zieliger dan paarden die lekker buiten lopen. veel mensen gaan paarden vergelijken met zichzelf, "hebben je paarden het niet koud buiten? ik vindt het namelijk wel koud, ik zou liever binnen zijn" :roll:
nu staan m'n paarden voor de eerste winter 24/7 buiten en er is een schuilstal in de maak.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:16

Het grappig is dat ik mijn paarden op een soort track heb staan.
Inloopstal, stenen uitloop,kort padje, paddock.
Binnen voer ik ze en hebben ze hun water,maar waar staan ze?
Waar liggen ze?
waar hangen ze?
Allemaal het zelfde antwoord. : paddock
Het enige wat mijn oude merrie doet die zomer exceem heeft is binnen staan als het dus zomer is rond schemering.

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:18

Dt kan bij elk paard verschillen maar ik denk dat de meeste paarden het leuker vinden om langer buiten te staan dan een uurtje

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:21

Met slecht weer laten wij de stallen open en kunnen ze als ze willen droog liggen en staan. ik moet zeggen dat ze hier dan wel veel gebruik van maken. Misschien hebben wij mietjes :-)
Onze paarden zijn gewend om tenminste van 7 tot 5 buiten te staan, bij mooi weer en in de zomer staan ze gemiddeld van 7 tot 10 buiten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:25

Nou zometeen komt er dus een groepje mensen vertellen dat hun paarden altijd meteen de stal (waar het hooi al klaarligt) in stormen na een paar uurtjes paddock (waar niet gevoerd mag worden)....