welke vaccinaties wel en niet nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loveNappi

welke vaccinaties wel en niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 18:59

hoi,

ik ben benieuwd wat julie vinden.
welke vaccinaties zijn volgen jou wel en niet nodig? ies uit:
*influenza
*tetanus
*rhinopneumonie
*huidschimmel
barst maar los!
(ervaring met deze of andere vaccinaties is ook welkom)

met vriendelijke groet,
Vera

Wildgirl

Re: welke vaccinaties wel en niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:00

Ik ent helemaal nergens tegen, niet noodzakelijk omdat ik niet in de sport zit.
Paarden krijgen hier als veulen de basisenting,net als de katten en honden en klaar is kees.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:00

Als je wedstrijden wilt rijden, is een enting voor influenza verplicht. Vaak wordt die dan in combinatie met tetanus gegeven.

Rhino en schimmel ent ik niet, er is voor mij niet heel duidelijk bewezen dat dit nut heeft.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:01

oke, maar stel ik wil nu nog niet beginnen met wedstrijden maar over aan jaar of twee misschien wel. moet ik dan nu ook al gaan inenten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:03

Ik vind tetanus sowieso een must, wel zo fijn als het paard een wond heeft dat hij al beschermd is tegen tetanus :)
Die zit bij mij overigens in een combinatie met influenza omdat mijn paarden aan een pad staan waar veel andere paarden langslopen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:03

Nee, hoeft niet. Maar als je een dier hebt dat al netjes elk jaar geent is, zou ik dat gewoon door laten gaan, anders moet de basisenting overnieuw. Is het dier nog nooit geent, dan moet hij sowieso een basisenting krijgen.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:07

dit klinkt misschien een beetje dom maar ik weet niet of hij ooit ingeentis, kan ik dat in zijn paspoort ergen vinden?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:11

Ja als het goed is staat dit genoteerd in zijn paspoort of het kan zijn dat je een los vaccinatieboekje erbij hebt gekregen waar het in staat. Ik ent zelf wel tegen influenza/tetanus is een cocktail-enting die 1x per jaar noodzakelijk is. Ik geloof dat sommige deze enting ook 2x per jaar doen vanwege verplichting bij bepaald wedstrijdniveau.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:17

er staat in zijn paspoort niet of hij de basisinentingen gekregen heeft.
hoe kan ik hier achter komen?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:20

Dan is het maar de vraag of hij ze ooit heeft gehad. Hoe lang heb je je pony al? Heb je nog contact met vorige eigenaar? Als hij van een handelaar komt ga er maar vanuit dat hij niet ingeënt is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:36

Norton schreef:
Ja als het goed is staat dit genoteerd in zijn paspoort of het kan zijn dat je een los vaccinatieboekje erbij hebt gekregen waar het in staat. Ik ent zelf wel tegen influenza/tetanus is een cocktail-enting die 1x per jaar noodzakelijk is. Ik geloof dat sommige deze enting ook 2x per jaar doen vanwege verplichting bij bepaald wedstrijdniveau.

Niet bij een bepaald wedstrijdniveau, maar sowieso als je wedstrijden gaat rijden.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:36

oke bedankt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:36

Als je wedstrijden wilt rijden moeten ze (correct!!) geënt zijn, dat wil zeggen:
Eerste enting Influenza + Tetanus (is vaak 1 enting)
4 tot 6 weken later nog een keer enten
Daarna elk jaar binnen de 365 dagen.

Wil je FEI startten moet de laatste enting op het moment van de wedstrijd maximaal 6 maanden geleden zijn.

Tetanus hoeft maar 1 keer per 2 jaar.
Meeste Influenza 1 keer per jaar, maar afhankelijk welke entstof je hebt. Aangezien niet elke stof ook 1 jaar werkt. Prequenza bijvoorbeeld doet dit wel (wordt het meeste gebruik, of eigenlijk Prequenze-TE (dus incl de tetanus))

Tetanus vind ik echt een must, wel of geen wedstrijden!!!
Aangezien er bij paarden ALTIJD de bacterie Clostridium Tetani aanwezig is. Als het paard dus een wondje krijgt en de bacterie dringt binnen, heb je tetanus (of ook wel kaakklem) en daar wordt je absoluut niet blij van.

Als in het paspoort niet staat dat de pony een basis enting heeft gehad, kan je het beste de basis enting opnieuw doen. Dan weet je ook altijd zeker dat het goed is.

Rhino enten heeft geen nut, het werkt alleen tegen de "minst erge" vorm, namelijk verkoudheid. Alle verkoudheden bij een paard wordt veroorzaakt door een Rhino virus, tenzij het een bacteriële infectie is.

Schimmel enting wordt alleen gegeven als je paard schimmel heeft!!! En tegenwoordig wordt deze niet meer gebruikt.

Je hebt nog veel meer entingen, maar deze zijn geen noodzaak.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:38

kan het eigenlijk kaad als hij al wel ingeent is en ik dat niet weet en het du nog een keer laat doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:39

kleinvosje schreef:
Norton schreef:

Niet bij een bepaald wedstrijdniveau, maar sowieso als je wedstrijden gaat rijden.

Wel pas bij een bepaald niveau, namelijk pas als je FEI gaat startten. KNHS is 1 keer per jaar voldoende.

FEI is ook niet verplicht 2 keer per jaar te enten, maar wel mag het maximaal 6 maanden geleden zijn op het moment van de wedstrijd. Daarom wordt voor het gemak 1 keer per 6 maanden gezegd. Wel mag er maar een maximum tussen zitten van 12 maanden, omdat anders de basis enting opnieuw gedaan moet worden.

@LoveNappi; Nee dat kan geen kwaad, mits er 4 weken tussen zit en ik neem aan dat je dat wel weet? :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:39

Nee dat kan geen kwaad. Maar kijk nog eens heel goed in het paspoort. Heeft de pony al wedstrijden gelopen? Dan moet er iets instaan over entingen.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:43

hij is pas bijna 5 en in zijn paspoort staat dat hij nog geen wedstrijden heeft gelopen.
(dat mag bij zulke jonge paarden meestal ook niet.)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:54

Tetanus zou ik altijd doen, influenza kun je over twijfelen als je geen wedstrijden rijdt. Maar ook veel pension stallen / vakantie adressen stellen een influenza enting verplicht.

loveNappi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:57

oke, maar merk je er iets van (dat het paard bijvoorbeeld sloompjes of ziekig is)?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:00

Ik heb er nooit wat van gemerkt. Het is wel gebruikelijk om op de dag van enten geen zwaar werk te doen met je paard.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:11

Mijn pony heeft de basis enting gehad (is 1,5 jaar jong) en ik wil dat ze vanaf nu nog steeds de tetanus en influenza :j

Better safe that sorry.
Het zijn maar 2 vaccinaties per jaar..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:31

Blader je paspoort eerst maar eens goed door, en kun je het echt niet vinden, dan is er vast wel iemand in je omgeving die wel weet waar hij moet kijken in het paspoort
.
Als je paard nu 5 jaar is, heeft hij een modern paspoort waar vanaf veulen af aan de entingen in staan.
De meeste veulens krijgen netjes hun eerste entingen en dan kun je zien of in de jaren erna ook nog op tijd geënt is

Er zijn mogelijk 2 delen in het paspoort over entingen (New Forest en KWPN in elk geval wel). 1 van de standaard Influenza en Tetanus entingen, en een ander deel voor de overige entingen zoals Rhino (of de nieuwere anti-schimmel)

correcte entingen tegen Influenza wordt geëist door maneges (lid FNRS), rijverenigingen (lid KNHS) en de meeste pensionstallen. Dat is belangrijk op plekken waar veel verschillende paarden bij elkaar staan en in contact komen met paarden van andere plekken. Risico op besmetting en verspreiding van het virus wordt daarmee namelijk veel groter.

Tetanus is meer voor de eigen veiligheid van het paard bij wondjes, maar kan eventueel bij een wond ook ter plekke gespoten worden (gebeurd bij mensen in elk geval vaak wel op die manier als je te lang niet geënt bent) Bij mensen is elke 5 jaar voldoende, bij paarden wordt elke 2 jaar aangeraden, maar hier zit het standaard bij de influenza entstof in die de dierenarts gebruikt, dus worden ze elk jaar geënt.

Rhino is op sommige grotere stallen verplicht, vooral als er ook fokmerries staan. Persoonlijk zou ik daar niet voor enten als het niet verplicht is omdat een normaal rhinovirus voor niet drachtige paarden meestal niet zo gevaarlijk is en bij de gevaarlijke variant helpt de enting niet.

Tegen schimmel zou ik niet preventief enten, alleen als er al een schimmelinfectie geconstateerd is en die met gewone simpele middelen moeilijk onder controle te krijgen is. Vaak met goede hygiëne van jezelf en je stalgenoten, en een goede gezondheid/weerstand van je paard, valt het wel mee met besmetten. Als het echt heel veel heerst op de stal zal een enting vast wel zinvol zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:35

Ik vind zelf alleen tetanus (niet ieder jaar) écht nodig.
De rest hangt af van de omstandigheden. :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:05

standaart doe ik altijd de basisinenting en ik doe de westnijl enting, dit omdat mijn paarden naar keuringen gaan waar paarden uit spanje, en dat soort landen komen, kunnen altijd muggen in de vrachtwagen zitten je weet maar nooit :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:32

loveNappi schreef:
hij is pas bijna 5 en in zijn paspoort staat dat hij nog geen wedstrijden heeft gelopen.
(dat mag bij zulke jonge paarden meestal ook niet.)

In je paspoort zul je ook niet terugvinden of je pony wedstrijden gelopen heeft, dat wordt er niet ingezet. Ze mogen vanaf 3,5 jarige leeftijd al wedstrijden lopen.