waar doe ik goed aan? stal dilemma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

waar doe ik goed aan? stal dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:22

Beste bokkers. Als ik een dergelijk topic als deze zie denk ik: dit kunnen ze het best voor zichzelf bepalen
echter zit ik nu in een situatie waar ik dat écht niet kan. Ik heb keuzes uit twee stallen en ik weet écht niet waar ik goed aan doe. Even een beeld schetsen van mij en mijn eisen: ik ben 19 jaar en heb een leuke haflinger ruin. Ik rij niet fanatiek dressuur maar vind het wel leuk om soms in de bak te hobbelen. Verder houd ik me meer bezig met lekkere buitenritjes. Ik ben dus een recreatie ruiter zonder hoge eisen maar ik wil wel het beste boor mijn paard. Nu de stallen waar ik keuze uit heb:

Stal 1:
- Ligt een stukje verder van mijn huis als stal twee en als mijn huidige stal.
- het bos is niet heel dicht bij, er moet een stukje voor gereden (te paard) worden
- her paard moet altijd een halster om
- ik kan mijn eigen kast niet meenemen. Deze kast heeft mijn vader gemaakt en die zal daar niet blij mee zijn.
+ de buitenbak is altijd berijdbaar
+ de paarden krijgen drie keer per dag hooi
+ zelf uitmesten

Stal 2:
- slechte buitenbak
- 2 keer per dag hooi
- de meneer is een beetje nors
+ mijn eigen kast mag mee
+ bos zit om de hoek, hoef alleen maar een bruggetje over
+ deze stal is dicht bij mijn huis

Dus lieve bokkers, wat zouden jullie doen?

Sorry voor eventuele spelfouten, ik bok op mij

zap

Re: waar doe ik goed aan? stal dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:25

En wat is er mis met je huidige stal? Pas dan kunnen we je wellicht advies geven?

En wat zijn de kosten?

En wat wil jij? Wil je dressuur rijden? Of voornamelijk buitenrijden?

Ik mis ook een beetje hoe lang de paarden buiten komen (winter, zomer, weiland, paddock?)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:25

Hmmzz lastig.. als ik het zo zou lezen zou ik voor geen van beide gaan. Altijd een halster om wil.ik absoluut niet (ivm ook een paard gevonden dat zich had opgehangen daardoor) maar een norse stalhouder gaat je ook tegen staan denk ik..

En je huidige stal? Zitten er niet meer stallen in de buurt eventueel?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:26

Ik zie niet staan bij welke stal ze buiten kunnen staan?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:28

ManonGrr schreef:
Stal 1:
- Ligt een stukje verder van mijn huis als stal twee en als mijn huidige stal.
- het bos is niet heel dicht bij, er moet een stukje voor gereden (te paard) worden
- her paard moet altijd een halster om
- ik kan mijn eigen kast niet meenemen. Deze kast heeft mijn vader gemaakt en die zal daar niet blij mee zijn.
+ de buitenbak is altijd berijdbaar
+ de paarden krijgen drie keer per dag hooi
+ zelf uitmesten

Stal 2:
- slechte buitenbak
- 2 keer per dag hooi
- de meneer is een beetje nors
+ mijn eigen kast mag mee
+ bos zit om de hoek, hoef alleen maar een bruggetje over
+ deze stal is dicht bij mijn huis

Ik zou voor stal 2 gaan
De slechte buitenbak is geen groot probleem aangezien je meer een buitenrijder bent
2 keer per dag is echt geen ramp
Dat de stalhouder is nors is jammer, maar jij komt voor je paard en niet voor hem
verder 3 hele belangrijke pluspunten

Bij stal 1 zie ik de 1e 4 punten als belangrijke punten, en aangezien dat minpunten zijn....
zelf uitmesten zie ik ook als een minpunt
Altijd berijdbare buitenbak heb je niet speciaal nodig aangezien je meer een buitenrijder bent

Dus stal 2

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:30

Als,ik echt moet kiezen zou ik voor stal 2 gaan maar ik denk dat ik beide niet zou doen!
Maar wat eerder gevraagd word wat zijn de kosten, Hoelang komen ze buiten en wat is er mis met je huidige stal

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:34

Nee ik zou ook voor beiden niet willen gaan.

Pré bij mij is paard, pony moet altijd naar buiten op de wei kunnen.
Alles zelf mogen doen.
Ook zelf voeren.
Ook wil ik geen halsters om laten, veel te gevaarlijk.
Nu moet het noodgedwongen we met 1, ze is nog wantrouwig, is net bij ons en moeilijk in handen te krijgen, maar ook in stal gaat dat ding af.

Zelf op een stal gestaan waar het niet lekker meer liep en geloof me als de pensionhouder niet meer vriendelijk is, is het plezier gauw verdwenen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:36

Stal 1 zou voor mij geen optie zijn. Mijn verzorgpaard heeft bijna haar been gebroken nadat ze met haar ijzer in haar halster bleef haken, zij staat nooit meer los (op stal of op de wei) met halster.

Voor mij zou ook meetellen hoe en hoe lang de paarden buiten komen (weide, paddock, alleen, in groepen).

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:40

Sorry vergeten te vermelden. Op beide stallen komen ze even lang buiten. Zelf mesten is voor mij een plus want ik ben een Control freak haha. Op mijn huidige stal komt hij alleen buiten als ik er ben.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:44

dan zou ik echt voor stal 2 gaan

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:55

Waarom wil je weg ManonGrr? En wat zijn de kosten? Hoe ver is verder weg van je huis? Moet je fietsen? Is het dan een half uur langer fietsen of tien minuten?
En wat wil jij? Buitenrijden of dressuurrijden?

Komen ze bij beide op de wei?

Wat volledigere informatie zou fijn zijn om je te kunnen helpen.

Hoe groot zijn de stallen? Lopen er vriendinnen van je?

Ik zou geen van beide stallen willen kiezen op deze informatie. Ik zie dat je bos wel belangrijk vindt, maar hoe lang moet je dan over straat rijden voordat je bij het bos bent? Dát zijn belangrijke dingen om mee te nemen. Een buitenbak vind je ook wel belangrijk, anders zou deze niet in je rijtje staan. Maar hoe vaak wil je dan rijden in de bak? Waarom is de bak slecht? Komt dat door het weer nu of wordt de bak nooit gesleept? Wordt er in losgegooid? Dat zijn dingen je allemaal op een rijtje moet zetten.

Als het bos bij stal één maar 10 min stappen over de weg is en je maar 10 min langer moet fietsen, dan zou stal 1 bijvoorbeeld wel een optie zijn! Maar als je een half uur langer moet fietsen en een half uur over de weg moet rijden en je toch niet in de bak rijdt, is stal twee juist meer een optie. Over die kast zou ik niet inzitten. Daar is altijd wel een plekje voor te vinden (in de schuur bijvoorbeeld).

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:11

Ik wil weg omdat mijn paard nu alleen buiten komt als ik et ben.de kosten bij stal 1 zijn 185 in de winter en 140 in de zomer. Bij stal twee altijd 200. Ze komen op beide stallen even lang buiten en in de zomer bij allebei 24/7 op het land. Stal 1 is 22 km van huis, stal twee 14. Ik ga op de brommer. Ik wil van allebei een beetje eigenlijk.. De bak bij stal twee is slecht omdat het een zandbodem is die bij dit weer zijknat is en bij droog weer heel stoffig. De precieze afmeting bij de stallen weet ik niet, wel dat bij stal twee de stallen wat kleiner zijn. Er loopt op stal een iemand rond die ik heel goed ken en iemand die ik van vroeger ken. Op stal twee ken ik niemand. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe lang je moet rijden bij stal een voor het bos. Bedankt voor je antwoord!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:13

Ik zou voor stal twee gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:17

Als ik echt moet moet moet kiezen, dan stal 2. Maar persoonlijk zou ik nog even verder zoeken. 200 euro voor een slechte buitenbak, een norse stalhouder en maar 2 keer per dag hooi, vind ik veel te veel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:17

Ok, bedankt voor je aanvullende informatie!

Wil je graag in de bak rijden? Als jij 1x in de maand in de bak rijdt, maakt het niet zoveel uit dat de bak wat slechter is. Maar als jij toch wel wekelijks in de bak wilt rijden, is het wel belangrijk dat je daar ook terecht kan. Is er misschien een bak in de buurt waar je zou kunnen rijden?

Ik heb geen idee hoe lang je met een brommer over die afstanden doet. Maar het verschilt nog al. Dat zou voor mij wel een drempel zijn voor stal 1. Zeker omdat je daar ook zelf moet mesten: je moet dus elke dag gaan! Terwijl je bij stal twee wel een dagje zou kunnen overslaan (je paardje komt immers buiten).

Als de bak niet zo van belang is, dan zou ik ook voor stal twee kiezen :j. Ik zou zeggen ga gewoon eens kijken en vraag eens op stal twee hoe het met de bak is. Is het nu dramatisch en kan je er meestal wel je rondjes tuffen?

Ik vind de prijzen overigens wel weer erg verschillen, zeker in de zomer! Dat zou voor mij misschien toch wel de doorslag geven om voor stal 1 te kiezen mits het bos aan te rijden is!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:22

Ik zou voor of geen van beiden gaan of stal 1 als je echt moet kiezen. Halster om is voor mij geen probleem, tenminste als ze op stal afmogen om kale nekjes te voorkomen. Staan ze continue buiten of in de wei is voor mij dat geen probleem. Een goed passend halster kan in normale omstandigheden nergens aan blijven hangen als de wei of stal normaal zijn onderhouden. Dan past er geen hoef of weipaaltje tussen. Eventueel zou je een halster kunnen kopen dat snel kapot gaat als ze ermee blijven hangen. Die zijn er. En je zadelkast kun je thuis neerzetten voor als je weer gaat verkassen met je paard. Dan heb je de kast nog.

stal 2 zou voor mij afvallen vanwege stalhouder, als hij tenminste altijd nors en knorrig is. Maar dat kan ook een moment opgave zijn. Als het een moment opname is en de man is normaal niet nors en je rijdt liever vooral buiten zou stal 2 een optie zijn als je een slechte bak voor lief neemt en er geen gebruik van maakt.

Alleen bij beiden hoe nat is de wei, hoe zijn de boxen? Hoeveel voer en wat voeren ze? Hoeveel paarden op beide stallen enz.

Hoe snel moet je weg en zijn er helemaal geen andere opties?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:26

Is er niet nog een derde stal? Ik vind het best grote min punten, Ik weet niet hoeveel je buiten rijdt, als de bak niet heel belangrijk is zou ik voor stal 2 gaan.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:28

Gini schreef:
Als ik echt moet moet moet kiezen, dan stal 2. Maar persoonlijk zou ik nog even verder zoeken. 200 euro voor een slechte buitenbak, een norse stalhouder en maar 2 keer per dag hooi, vind ik veel te veel.

Hier ga ik in mee
Stal 2 zou met die prijs en faciliteiten afvallen

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:30

gini, het moet echt. Ik vind dat ik het niet langer kan maken om mijn paard op deze stal te laten staan. Ondertussen kan ik natuurlijk altijd nog verder kijken als ik op een van deze stallen sta. Ik denk dat ik voor stal 2 ga, daar heb ik gewoon onwijs veel uitrijmogelijkheden. Ik ben er inmiddels achter dat op stal 1 wel uitrijmogelijkheden zijn, maar dat je daar eerst een uur voor over de weg moet stappen. verder vind ik 200 persoonlijk niet heel erg duur voor binnen/buiten zetten, uitmesten en voeren. Ik betaal op mijn huidige stal 250 en doe alles zelf. Op stal twee is ook een longeerring, kantine(met magnetron, koelkast, waterkoker etc) en een wc aanwezig. Ik geloof dat ik buitenrijden het belangrijkste vind. maar het blijft moeilijk! Ik ga vanavond langs allebei de stallen nog een keer(heb ze inmiddels al vaak gezien) en morgen nog met mijn bijrijdster naar stal twee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:33

Ik snap je twijfels niet zo eigelijk.
Je zegt dat je graag buiten rijd en maar af en toe in de bak hobbelt.
Dan stal 2 natuurlijk, heeft ook nog als voordeel dat het dichter bij huis is.
Wanneer de bak niet berijdbaar is ga je gewoon naar buiten, dat lijkt me dan geen probleem als je net zo lief buiten rijd.
De norsheid van de stalhouder valt wellicht mee als je hem beter leert kennen?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:36

Ik zou voor de 2e stal gaan. Hooi geven is iets dat je zelf kan regelen (baal kopen, in hooinet bijvoeren bijvoorbeeld). Een bos kan je niet zelf dichterbij je stal toveren. En een nors meneertje hoef je niet elke dag te spreken. Ook afstand tot je huis vind ik belangrijk omdat je niet elke dag veel tijd hebt, en het dan zonde is je tijd te besteden aan reizen. Maar dat vind ik. Ook vind ik 200 een realistische prijs voor jouw omgeving.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:37

haha anneliesdj dat denk ik nou ook altijd bij dit soort topics. Ik denk idd dat ik naar twee ga. Het is alleen zo moeilijk om écht te kiezen.. in princiepe ging ik naar twee, tot ik een smsje kreeg dat er op één een stal vrij is. Dus ik was al heel enthausiast over twee.. ik denk dat ik m'n keuze gemaakt heb. Ga er vanavond nog een keer heen met iemand die totaal niets van beide stallen weet (dus een nucheter blik) en morgen nog een keer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:56

Slim! Ik ben benieuwd. Probeer ook eens iemand van eigenaren van pensionpaarden aan te spreken. Wat vinden zij van de bak? Misschien valt het wel mee en kan je er best wel gewoon in rijden! En op een veldje in de buurt kan je natuurlijk ook gewoon dressuur rijden.

Ik heb ook weleens op een stal gestaan waar de bak niet fantastisch was. Maar ik kon er prima in rijden hoor!

Als ik jou zo hoor zou ik ook voor stal 2 gaan. Een uur stappen voor het bos vind ik erg lang. Tel daarbij op dat het ook nog eens verder is en dat je zelf moet mesten (ook al vind jij dat een pluspunt haha). Dan stal twee :j

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:00

zap, dat is een goed idee! stalgenootjes spreken idd. Ik moet zeggen dat ik niet zo mag zeuren haha, heb ooit op een stal gestaan die nog erger was dan deze. De rijbak liep ongeveer 90graden omhoog en was altijd spekglad daar. en daar was geen kantine, geen uitrijmogelijkheid en een rotvent van een eigenaar. Dus het kan alleen maar beter gaan haha.

zelf mesten vind ik een voordeel, ik ben een muts :Y) maar ik ga geloof ik voor stal twee, haha. Toch ideaal.. bos om de hoek *\%/* ja ik heb m'n keuze denk ik gemaakt =)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:30

Hihihi jUllie zullen me wel voor gek verklaren! Ik ga voor stal 1. Daar voel ik me helemaal op m'n gemak. Heb lekker gekletst met de mensen daar en zij rijden door de polder dus dat komt wel goed. En ondertussen kijk ik misschien wel verder. Maar ik hoorde steeds meer rare dongen over stal twee en had er vanavond ook geen lekker gevoel bij.