Welke stal klinkt het best voor mij en mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nohra

Welke stal klinkt het best voor mij en mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:07

Kan iemand mij een advies geven voor welke stal jij zou kiezen voor mijn paard?

Ik heb een jong paard, en ik rij voornamelijk recreatief, geen wedstrijden, wat zou de meest geschikte stal zijn?

Stal 1:

Voordelen:
- 4x4 stallen
- zomers 24/7 weidegang
- eb/vloed buitenbak
- kwalitatief goed hooi en biks
- wordt gevoerd (hooi 5x p.d.)
- wordt gemest
- wordt binnen/buiten gezet in paddock's
- winters van ochtends tot avonds in de paddock

Nadelen:
- Geen gezelligheid (geen mensen op stal)
- Geen binnenbak
- Geen mogelijkheid tot evt. lessen
- Er staan 6 paarden van 1 eigenaar
- Altijd alleen een buitenrit maken

Stal 2:

Voordelen:
- Binnenbak
- Buitenbak (slecht in de zomer)
- Longeerbak (is ook de paddock)
- Mogelijkheid tot lessen
- Gezellig met vriendinnen op stal en buitenritten
- Mogelijkheid ergens naar toe te gaan met trailer (strand etc.)
- Wordt gevoerd
- Zomers 24/7 weidegang
- Meerdere paarden (25) en meerdere mensen op stal, meer rumoer en te zien voor mijn paard

Nadelen:
- Zelf winters binnen/buiten zetten
- Winters maximaal 5uur naar buiten
- Zelf mesten
- Kwalitatief minder goed hooi en minder goed biks
- Minder vaak gevoerd (2x p.d. hooi)
- Verder weg van mijn huis

Wat zouden jullie kiezen?

Buitenritten zijn bij beide stallen geschikt.

Alvast bedankt!

Gini

Re: Welke stal klinkt het best voor mij en mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:29

Je kunt jouw voor- en nadelen in twee groepen opsplitsen.
De eerste groep is naar het paard gericht (weidegang, ruime stallen, goed voer, goed hooi, goed verzorgd).
De tweede groep is naar de mens gericht (binnenbak, lessen, gezelligheid).

Stal 1 biedt heel veel aan van de eerste groep, maar heel weinig van de tweede groep.
Stal 2 biedt dan weer heel veel aan voor de mens, maar voor het paard is het net wat minder.

Ik zou voor nu gaan voor stal 1. Die klinkt mij het beste. Maar ik ben dan ook iemand die het al lang gewend is van alleen met paarden bezig te zijn, vind ik heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:35

Moeilijk maar ik zou denk ik toch gaan voor stal 1, maar ik kan ook goed alleen zijn en anders neem ik een vriendin mee.
Zou je niet samen met een vriendin met een paard daar kunnen staan?

En inderdaad maak een lijstje met de voor en nadelen van allebei de stallen en leg ze naast elkaar, ga dan afwegen wat je het belangrijkste vind en tel hoeveel voor en nadelen elke stal heeft, degene met de meeste nadelen word hem dan niet.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:37

mmh lastig ik zou nog verder opzoek gaan naar een stal die beide combineerd. goed voor jou paard en gezellig voor jou.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:40

ik sta met mijn jonge merrie waarmee ik ook voornamelijk recreatief rij, wel dressuurgericht, bij een boer.
er is bijna nooit iemand, maar ik neem wel vaak iemand mee.
voor mij is er niks gezelligs aan, de kantine is laatst afgefikt en er is alleen een buitenbak en bijna niemand om mee te praten.
daarintegen is mijn merrie er heel happy omdat ze echt paard mag zijn :)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:42

Bedankt voor je reactie,

Ik zie het ja, stal 1 is meer paardgericht en stal 2 meer mensgericht.

Ik ben alleen even vergeten bij stal 1 te melden: Er is geen verlichting. Dus ik kan s avonds niet werken met mijn paard. Ik heb een jong paard dus die moet veel meer prikkels hebben (is mijn idee) dan alleen overdag in een paddock en in het weekend een ritje te maken.

Maar ik rij dan ook geen wedstrijden.

Ik vindt stal 2 dan beter qua beweging want daar is optimale verlichting. Ook moet ik daar zelf mesten dus ben er elke dag en kan elke dag wel iets met haar doen als ik dat wil. Ik werk overdag dus kan alleen savonds.

Stal 1 is eigenlijk beter voor het paard als het paard van zijn oude dag mag genieten.... toch? of niet... ik weet het niet zo goed. :-P Tjee wat is dit moeilijk zeg! Ik wil gewoon het beste voor mijn paard...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:43

Stal 1..

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:44

marlonFloris schreef:
mmh lastig ik zou nog verder opzoek gaan naar een stal die beide combineerd. goed voor jou paard en gezellig voor jou.

Helaas heb ik alleen de mogelijkheid te kiezen uit deze stallen, de rest is gewoon te ver weg en de kosten vele malen hoger.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:44

Cynthiaaapje schreef:
Stal 1..

En waarom zou je daarvoor gaan?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:46

het is maar je eigen keuze en wat je zelf wilt.
ik sta op mijn stal omdat het er rustig is, ik wil graag zelf met mijn paard bezig zijn en niemand die zich ermee bemoeit (ja klinkt erg hard maar tis wel zo)
ik heb een vreselijke hekel aan mensen die gaan zeggen ooooooooooo moet ik je even helpen? of ooooo neeeeeee dat moet je niet zo doen :+
mijn slechte punt komt hier even naar voren
maar dat is jouw eigen keuze :)
als jij heeeel erg behoefte hebt aan mensen om je heen zou ik niet naar stal 1 gaan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:48

Oef, geen verlichting is echt wel een groot nadeel. Dan kan je in de winter na 4-5 uur al niets meer met je paard doen.
Stal 2 moet je zelf mesten, maar is wel verder weg. Weet je zeker dat je dat iedere dag kunt volhouden? Ook na een rotdag, regendag, zieke dag etc. Dat zelf mesten neemt toch altijd net meer tijd in dan je vooraf bedenkt.

Ik sla niet achterover van beide stallen. Heb je nog andere opties of zijn dit al de beste stallen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:53

Stal 1 wordt al het belangrijke voor je (paard) gedaan. Aangezien je zelf aangeeft alleen in de avond te kunnen, houdt dat in dat je paard overdag binnen moet blijven, omdat buiten en binnen zetten ook zelf gedaan moet worden. Daarbij vind ik 5 uur max echt heel weinig.

Wat betreft licht, koop een bouwlamp op staander en je komt een heel end.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:53

Gini schreef:
Oef, geen verlichting is echt wel een groot nadeel. Dan kan je in de winter na 4-5 uur al niets meer met je paard doen.
Stal 2 moet je zelf mesten, maar is wel verder weg. Weet je zeker dat je dat iedere dag kunt volhouden? Ook na een rotdag, regendag, zieke dag etc. Dat zelf mesten neemt toch altijd net meer tijd in dan je vooraf bedenkt.

Ik sla niet achterover van beide stallen. Heb je nog andere opties of zijn dit al de beste stallen?

Punt is op stal 2 staan mijn vriendinnen, die hebben altijd wel een gaatje als ik niet kan of als ik ziek ben. Dat wordt daar ook nu gedaan. Mesten doen hun anders... ik zou het niet zo doen mocht ik hierheen gaan, hun potten op en mesten 1x per week. Ik zou toch wel elke dag mesten en opstrooien.

Diep in mij zegt toch een stemmetje dat ik naar stal 2 ga. Mede omdat ik hiervoor op een soortgelijke stal heb gestaan als stal 1. Ik had het idee dat ik een manegepaard had waar ik veel geld voor moest betalen.

In mijn ogen is een eigen paard, hardt werken, elke dag heen, ook de 'rotklusjes' opknappen.

Punt is wel, de stallen vragen dezelfde prijs.... }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:56

Dan zou ik toch van dat idee afstappen, dat je een eigen paard hebt geeft niet de verplichting elke dag heen te moeten MITS je paard op een stal staat die paardgericht is (zoals stal 1). Stal 2 is dus gewoon puur gezellig voor jou, maar zou ik absoluut niet verkiezen om mijn paard neer te zetten (alleen even met deze 2 keuzes). Nadeel van 1 is eigenlijk enkel de verlichting, want dat belemmert je om wat met je paard te doen doordeweeks in de wintermaanden, gezien je gebonden bent aan avonden en weekenden. Maar een bouwlamp en paal zijn misschien wel te regelen als je daar eens over gaat praten.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:59

Cynthiaaapje schreef:
Stal 1 wordt al het belangrijke voor je (paard) gedaan. Aangezien je zelf aangeeft alleen in de avond te kunnen, houdt dat in dat je paard overdag binnen moet blijven, omdat buiten en binnen zetten ook zelf gedaan moet worden. Daarbij vind ik 5 uur max echt heel weinig.

Wat betreft licht, koop een bouwlamp op staander en je komt een heel end.

Op stal 2 zet ik mijn eigen paard buiten om 8 uur s; ochtends omdat ik er langs rij als ik naar mijn werk ga, dan mest ik ook snel even uit zodat ze in een schone stal komt als ze weer naar binnen gaat, dus dat punt heb ik opgelost. O ja, in het weekend doet mijn beste vriendin mijn paard naar buiten als ik een keer niet kan. Zij woont daar 2 stappen vandaan. Mijn paard komt met de hare buiten te staan (als de paarden het met elkaar kunnen vinden).

Max. 5 uur is mijn gestelde ultimatum. Degene die dan als eerste die dag gebruik moet maken van de longeerbak zet mijn paard op stal. Dus ik hoop dat ze langer buitenstaan, en ik kan me niet voorstellen dat iemand doordeweeks om 9uur bij zijn paard staat om te longeren (kan natuurlijk een keer voorkomen).
Daarnaast ben ik er dus elke dag savonds en kan ik haar beweging geven.

Op stal 1 is verlichting echt geen optie, er is daar geen stroom en de bak ligt niet naast de stal maar een end verderop.
Laatst bijgewerkt door Nohra op 30-01-13 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:01

Stal 2, voor jouw veel leuker en daarbij als hij op stro staat en 2 keer daags een ruime hoeveelheid krijgt, dan is dat prima.
Met een jong paard is het wel zo fijn om de accomodatie voor elkaar te hebben en wat hulp als je bezig bent. Als je bij stal 1 savonds eraf klettert, dan zal niet snel iemand je vinden.

Daarbij komt hij bij stal 2 meer dan genoeg naar buiten ( 5 uur in de winter en dag en nacht in de zomer)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:02

Je hebt je keuze volgens mij al gemaakt. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:07

Ik vind het wel raar dat je op de eerste stal geen mogelijkheden zou hebben om les te hebben, waarom is dat zo? Dat zou voor mij echt een groot nadeel zijn, geen verlichting is ook erg vervelend. Zeker als het ook niet iets is wat wellicht nog aan te pakken valt.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 00:40

liedje89 schreef:
Ik vind het wel raar dat je op de eerste stal geen mogelijkheden zou hebben om les te hebben, waarom is dat zo? Dat zou voor mij echt een groot nadeel zijn, geen verlichting is ook erg vervelend. Zeker als het ook niet iets is wat wellicht nog aan te pakken valt.

Ik heb geen mogelijkheid voor lessen omdat degene die mij les kan geven geen tijd heeft, ook ken ik verder geen andere instructeurs die helemaal naar het dorp willen komen om mij een uurtje les te geven voor een normale prijs.
Op stal 2 is de les met meerdere paarden waardoor de prijs flink zakt. Hier krijg ik iets minder aandacht maar ik heb een recreatiepaard dus vindt dat niet heel erg. Stal 2 heeft de mogelijkheid 2x per week te lessen met maximaal 6 paarden. Dus niet echt een manegeles. En wel van een goede instructreur.

Tja, verlichting is echt een probleem, een lang verlengsnoer is ook geen optie (had ik zelf ook gedacht maar dat moeten dan zoveel haspels aan elkaar worden...)

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 00:43

Ik wil nog even toevoegen dat ik een besluit heb genomen.
Ik weet dat er hier meer mensen tegen als voor stal 2 waren. Maar mijn gevoel zegt dat ik en mijn
paard meer plezier hebben daar als stal 1. Voor mij als recreatieruiter vindt ik het zeer belangrijk plezier te hebben met mijn paard en ik ga mij in alle bochten wringen zodat mijn paard het iets beter gaat krijgen op stal 2.

Ik koop zelf mijn voer, zet s ochtends zelf de paarden buiten als ik naar mijn werk ga en zorg dat mijn vriendinnen dat in het weekend doen. Hoop dat ik het daar naar mijn zin ga hebben en mijn paard ook :-)

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:51

fijn dat je een keuze hebt kunnen maken, veel plezier daar!:)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:01

Stal twee zal je paard in de praktijk geen vijf uur per dag buitenstaan als die door anderen binnen wordt gezet als zij de longeerbak willen gebruiken voor longeren of hun eigen paard loslaten. Je bent echt niet de enige die zijn paard probeert zo lang en veel mogelijk buiten te houden. Met eigen of groepspaddocks is de kans op langer buiten veel groter.

Verder ziet het er naar uit dat je eigen gezelligheid voor jou erg belangrijk is, belangrijker dan beter voer voor je paard, een grote stal en echt elke dag de hele dag buiten in de winter. De buitrnbak is eb en vloed, dus zal ook prima zijn.

Een jong paard hoeft helemaal niet veel drukte om zich heen te hebben of vaak gereden te worden als die gewoon elke dag in een kudde buiten kan lopen.

En die buitenbak zal echt wel deels te verlichten zijn als iemand de moeite neemt zich erin te verdiepen. Eb en vloed werkt met een pomp op stroom. Dus er gaat al een stroomkabel heen. Kwestie van een spatwaterdichte stekkerdoos monteren en aansluiten en je kunt er zo 1 of meerderepalen met lampen op aansluiten. Duur hoeft dat niet te zijn als je eenvoudige bouwlampen neemt. Tegenwoordig heb je ook energie zuinige met voldoende lichtopbrengst!

Instructeurs zijn er legio. Rijvereniging biedt vaak ook gezellige clublessen in kleine groepjes met gediplomeerde instructie. Misschien zit er 1 vlak bij?

Heeft de eigenaar bijrijders voor zijn paarden? Rijdt hij of zij zelf fanatiek? Of zijn de paarden ongeschikt om te rijden?
Is er nog een plekje vrij?misschien wil een vriendin ook wel verhuizen...

Dus hup, geef jezelf een schop onder je ... Om in mogelijkheden te denken, en vooral ook aan je paard.

Margreet2311

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:26

Ik denk dat je een super goede keuze hebt gemaakt,voor zowel jezelf als je paard, door te kiezen voor stal twee!!
De enige nadelen heb je zelf al opgelost (brok en het buiten zetten ) Ik denk dat stal 1 uiteindelijk alleen maar zal leiden tot ergernissen bij jezelf en je paard door het niet kunnen rijden dankzij het ontbreken van licht, instructie en een binnenbak. Dus geniet lekker van je paard en heb het samen fijn!!!!Bovenstaande reactie vind ik zeer kortzichtig

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:33

Goed dat je naar je gevoel luisterde. Zo stond ik met mijn paard eerst op een stalling waar na mij eerste ondervinding, meer plaats en ruimte was voor paarden. Maar de eigenaar kon helemaal niet met mij en mijn paard om, dus ik ging écht weinig naar paardenmans :( Paard werd ook magerder en na tig opmerkingen over verandering van voer, bleef het maar aanslepen, want ik was de 'paardenseut' want mijn paard stond onder dekens..
Nu ben ik verhuist van stal, ga ik met heel veel plezier naar paardenman en Jezus wat is hij een lekkere bink nu!

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is: Als je jezelf goed voelt op je stal, komt het wel goed met de rest ook hoor, dan kan je ook met je staleigenaar dingen bespreken die je niet aan staan!
Veel plezier gewenst allesinds!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:11

Nohra, goed dat je een keuze gemaakt heb. Hou de minpunten van deze stal echter wel nauwlettend in het oog, want het zijn jammer genoeg vooral nadelen voor je paard. Je hebt wel de intentie om het minder lang buiten en het mindere voer zelf op te lossen, maar doe dit dan ook!! Hoeveel stallen ik al niet voorbijgekomen ben waar ze qua weidegang de hemel op aarde beloven en op het begin is dat ook zo. Maar naarmate je er langer staat komt je paard minder en minder buiten. Je hebt voor jezelf voor een gezellige stal gezocht, deze stal is echter iets minder voor je paard. Je gaat dus net dat tikkeltje meer moeten doen om je paard gezond en happy te houden, ook wanneer je een mindere dag hebt. Ik hoop van harte dat wat je hier zegt, dat je dat ook volhoudt.
Zorg zeker ook dat je zelf hooi mag voeren. Je zegt dat er een slechte kwaliteit ruwvoer is, dat zou al iets zijn wat ik meteen zou oplossen.