Welke stalling moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Welke stalling moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:11

Ik zit met een dilemma en ik lig er wakker van :')
Wegens medische redenen moet ik weg van mijn huidige stal.
Ik mest daar 5x in de week 6 paarden wat ik totaal geen probleem vind maar ik mag dit niet meer.
Ik moet terug naar het mesten van 1 paard, gewoon 1 box. Meer niet (bak of paddock mag ook).

Nu heb ik keuze uit de volgende twee stallingen en ik kan gewoon niet kiezen.
Voordelen en nadelen wegen gewoon voor mij tot nu toe nog gelijk af en beide hebben
nu geen plek maar ik sta op de wachtlijst. Dus wie het eerst belt.....

Stalling 1:
Binnenhal 20x60
buitenbak 20x60 verlicht
longeer circel
ruime, lichte box
winter paddock, dag deel
zomer weide, 's avonds op stal
wedstrijden op stal
redelijk dichtbij het strand
ruime zadelkast voor twee zadels en spullen
+/- 30 paarden
270 per maand excl hardvoer

Stalling 2:
buitenbak 1 20x40 verlicht
buitenbak 2 20 x 60-70, word verlicht met de tijd
longeer circel
zomers weiland 24/7 +/- 6-7 maanden per jaar
winter winter weiland, 's avonds op stal
redelijk dichtbij het strand
kleine zadelkast. Wel plek om een eigen kast neer te zetten
+/- 60 paarden
240 per maand exl hardvoer

Op beide stallen heb ik genoeg bekende.
De reden waarom ik niet kan kiezen? Ik wil graag een paard vriendelijke keuze maken dus zou ik voor stal twee gaan maar ik wil nu
ook wat luxe voor mezelf, met alles bij de hand dus zou ik voor stal een gaan. Ik vind het zo moeilijk :')
Voordelen van stal 2 is dat ik in de zomer een x een dagje thuis kan blijven, hij staat dan toch 24/7 op het land maar het is wel 40 minuten
fietsen van mijn huis. Stal twee is maar 20 minuten fietsen van mijn huis. Plus ik kan dan echt het hele jaar rijden....

Kortom....ik weet het gewoon niet :')
Ik kom van een stal af met 6 paarden en een stukje land waar we een 20x60 bak hebben. Dat is alles.
Geen stroom, geen stromend water en alles zelf doen. Dus ja het is al luxer als ik straks elektriciteit heb _O-

fjordie333

Re: Welke stalling moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:13

ik zou voor 2 gaan

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:14

Ik zou voor de eerste kiezen. Inderdaad iets meer luxe voor jezelf. Minder paarden dus meer ruimte om te trainen. Hoeveel tijd heb je per dag voor je paard? Kan je die wintermaanden compenseren door bijvoorbeeld naast de paddockuren te wandelen, rijden, etc?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:15

Alhoewel, hoeveel weidegang is je paard nu gewend? Dat is ook belangrijk om mee te nemen. Paard moet er niet teveel op achteruit gaan

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:15

Ik snap dat je naar de luxe van een binnenbak snakt. Heb je geen vervoer. De gemiddelde uren dat je paard dat werkelijk in de binnenbak zal zijn, zal altijd nog minder zijn dan het aantal uren dat hij daardoor op stal moet staan.

Nadeel van een binnenhal is ook dat eventuele ziektes daar ook het snelst doorgegeven kunnen worden. Onderschat het stof niet dat vrij komt bij het rijden in een binnenhal en wat voor effekt dat heeft op de luchtwegen van je paard.

Dus ik zou voor optie 2 gaan.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:17

Voor mij zou stal 2 afvallen, omdat het zo ver fietsen is.
Je geeft aan dat je in de zomer wel een keertje kan overslaan omdat ze dan 24/7 op het land staan, in de winter MOET je er dus dagelijks heen.
Dat betekent elke dag 40 minuten fietsen.
Zie je jezelf dat al doen door weer en wind?

Dan kun je beter die 20 minuten fietsen lijkt mij

Daarbij heb je op stal 1 een ook nog een binnebak, ligt het dicht bij het strand.
En kan je paard ook gewoon

Stal 1 zou ik dus kiezen dagelijks naar buiten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:20

Paard staat nu 24/7 buiten, het hele jaar. Ze hebben een schuilstal waar ze inkunnen. Het stuk waar ze op staan is 20x70. Tevens onze rijbak. We hebben wijland (ook ong 80x20) en daar staan ze in de zomer om de dag op een halve dag. Dus kwa weide gaat hij er op vooruit. Beide stallen.

Ik heb iedere dag tijd. 1 dag per week doet iemand anders hem zodat ik vrij af heb maar niet uit tijd nood.
Ik rij dus ook "iedere" dag. Hij heeft net het hele voorjaar en de zomer stil gestaan ivm blessure en toen het donker en slecht weer werd mocht ik weer rijden maar ging dat niet bij ons.
Wil nu toch wel graag gewoon echt rijden :o
Steeds 2 maanden opbouwen en dan weer stil moeten zetten ivm slechte omstandigheden ben ik zo zat.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:25

Ik zou voor stal 1 gaan. In de winter een paar uur buiten en in de zomer overdag, daar valt wel mee te leven vind ik. Geloof me, elke dag 40 min. fietsen is echt geen pretje, zeker niet in de winter! Bovendien heb je een paard niet om er alleen naar te kijken, lijkt me.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:31

Is er niet iemand op je huidige stal die tegen een kleine vergoeding het mesten (grotendeels) van je over kan en wil nemen?

De wens voor meer luxe (binnenbak in mijn geval ;)) herken ik wel...

Ik ben heel erg voor veel buiten, maar als je van je paard weet dat een dagdeel in de winter ook prima is en hij daar geen problemen mee heeft, dan zou ik ook voor stal 1 gaan als je kunt kiezen.

Dichterbij met de fiets, dus je komt er makkelijker, zeker met slecht weer of als je het druk hebt en kunt als je paard 's ochtends buiten komt altijd 's middags of 's avonds je paard trainen en beweging geven vanwege de binnenbak.

Het prijsverschil tussen beide stallen vind ik vrij klein omdat ze op stal 2 geen binnenbak hebben en de paarden in de zomer ook nog 24/7 buiten staan. Als je dan geen korting op het stalgeld krijgt, vind ik €240,- nogal veel ten opzichte van de €270,- bij elke nacht op stal staan en een binnenbak.

Die €30,- extra ben je snel kwijt aan huren van een binnenbak enkele keren per week in een slechte winterperiode. Zou je met de auto gaan, dan ben je meer dan die 30 euro extra per maand kwijt aan brandstofkosten. Dus daarvoor hoef je ook niet de goedkopere stal te kiezen. Blijft over het aantal uren buiten.
De manier hoe ze buiten staan zou ik ook mee laten tellen. Staan ze dat dagdeel in een mooie droge paddock en krijgen ze meerdere keren per dag te eten, dan is dat aantrekkelijker dan de hele dag in een kapotgelopen winterwei. Maar een hele dag in een goede droge wei et gras is natuurlijk weer fijner dan een natte vieze paddock (zonder ruwvoer)

De details zijn dus ook belangrijk in mijn ogen.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:44

Momenteel zijn mijn voer en mest diensten overgenomen omdat ik nog herstellende ben en niks kan/mag. Maar de diensten worden verdeelt over 3 mensen.
Nu moeten mijn stalgenoten iedere dag een x mesten en voeren. Dat is voor een paar weken niet erg maar als er weer een 3e iemand bij komt geeft dat een hoop verlichting voor iedereen.
Plus ik wil graag wat meer rijden wat ik nu niet kan.

Hmm daar heb je wel gelijk in Joyce.
Ik heb wel een auto maar doe het liefste alles op de fiets dus dat wil ik ook zeker gaan doen.
Stal 1 hebben ze zand paddocks, zijn niet groot. Ze kunnen niet rennen.
Je kan en mag er zelf voor kiezen om ze bijvoorbeeld in de middag ook hooi te geven.
Winterweide op stal 2 is wel snel nat volgens mij maar wel groot. Plus daar mag ik hem ook binnenhalen als ik wil en hooi geven als ik wil.

Ik ben geen recreatie ruiter en wil graag mijn wedstrijden weer oppakken (dressuur,springen SWG) maar ik wil wel een wekelijkse strandrit maken plus wat aanspraak hebben.
Voor mij en mn paard, heerlijk samen! Prijs scheelt inderdaad weinig. Vind het maar lastig kiezen...
Ik heb een zeer sociaal paard die heel graag tegen een ander paard aan staat als vriend zeg maar. Hij sluit vriendschap door dik en dun en in kleine groepen word hij snel te dominant.
Hij gaat proberen de baas "te spelen" alleen weet hier vervolgens geen raad mee. Beide stallen staat hij wel in groepen buiten. Hij is nu 6, dit jaar 7.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:43

Wat zegt je gevoel je? Beetje meer luxe voor de ruiter is fijn, zeker als je meer wilt rijden en medisch moet stoppen met uitmesten. Maar wat betekent voor jou luxe? Dat is voor de een een binnenbak, voor de ander een droge bak die grotendeels van het jaar goed te rijden is, de ander solarium/stapmolen en weer voor de ander is dat de luxe van wel de voordelen van een paard maar er niet elke dag heen hoeven in de zomer, maar vooral ook in de winter ... omdat paard toch de hele dag al buiten heeft gestaan. Persoonlijk zou ik het wel weten: stap 2, dus. Je paard moet er 24/7 doorbrengen en jij bent er alleen voor jouw luxe als eigenaar: lekker rijden, 1 stap mesten en klaar. Effectief gezien houd je meer tijd over en je hoeft niet elke dag naar stal, kan een dagje overslaan. Qua bedrag scheelt het niet, qua welzijn voor je paard zeker in de winter.

Ik vind het verschil van 24/7 buiten naar 4u (= dagdeel) slechts buiten in de winter een NO-GO voor mijn eigen paarden. Dat is persoonlijk. Ik vind het een luxe dat ik niet elke dag naar stal hoef, dat ze in goede handen zijn. Je vraagt een stalgenootje om eventueel je paard na te lopen/voer klaar te zetten of bij te voeren mocht het nodig zijn. Hoe meer beweging over de dag, des te beter.

Als je paard een dagdeel buitenkomt, in KLEINE paddocks, wat heeft het dan voor meerwaarde t.o.v. zijn huidige stalling (waar jij medisch gezien helaas niet kan blijven). Dient je paard de dupe te worden? Even heel theatraal gesteld. :P Ik vind 18 uur op stal naarst eventueel beweging nog weinig in mijn ogen. Verdiep jje iets verder in het paard. Paard zal misschien uiterlijk weinig tonen. Ik zou niet fijn op mijn werk (bijvoorbeeld) zitten als mijn paard vervolgens na dagdeel binnen weer de overige tijd alleen maar in een hokje staat.

Luister; ben echt niet tegen 24/7 buiten of 24/7 binnen. Binnen dat grijze gebied stel je wel het welzijn voor je paard voor op. Een kleine paddock, dagdeel buiten t.o.v. 24/7 of overdags buiten is toch wel een uiterste van elkaar in dat grijze gebied. Voelt dat goed voor jou? Maak je keuze.

Dagdeel buiten in de ochtend en 's avonds beweging geven geven je paard ook al de optie tot 2x uit stal. Dat staat die dus niet 18/7 achtereen stil in een box (met ruwvoer natuurlijk maar toch).

Succes, ik zeg: stal 2 of toch nog verder zoeken. Of naar stal 2 gaan, kijken of het bevalt en vanuit daar verder zoeken. Denk aan je paard, denk aan je eigen luxe. :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:14

min keuze zou stal 2 zijn omdat je paard daar meer paard is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:12

Ik kan me goed voorstellen dat dagelijks 40 minuten fietsen veel is en als je er van afhankelijk zou zijn zou dat ook niet mijn keuze zijn, maar aangezien je wel terug kunt vallen op een auto is het voor je paard waarschijnlijk plezieriger om op stal 2 te staan.

Andere optie is om nog even verder te zoeken naar een stal die nog meer tegemoet komt aan je wensen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:15

Ik zou zeker voor stal 1 gaan.
Scheelt elkaar maar € 30,00 en dan heb ik liever een binnenbak ter beschikking.
Ook omdat stal 1 veel dichterbij is :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:24

Ik zou voor stal 2 gaan, je paard komt meer buiten en je kunt dan eens een dagje overslaan. Geeft meer rust voor je ook.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:28

Ik haak af bij 40 minuten fietsen, dat is bijna anderhalf uur per dag. Dat gaat je echt opbreken en is in de winter echt niet leuk.

Met de huidige winters en jouw ambities zou ik ook kiezen voor de binnenbak.
Persoonlijk heb ik mijn paard liever een halve dag buiten in een droge paddock dan de hele dag in een blubberwei.

Ik sta nu op een stal twee voor jou (alleen dan volpension), maar als ik de keus had voor dat prijsverschil zou ik verhuizen naar 1.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:43

Lastig he :p
Klopt dat de weide me misschien wel wat meer rust zou geven ivm een dagje misschien niet hoevel maar de binnenbak geeft met ook wel rust van het kunnen rijden.
Wil inderdaad mijn paard niet te kort doen...maar mezelf ook niet. Aangezien ik degene ben die moet betalen :Y)

Door zoeken naar een andere stal heb ik gedaan maar dan ga ik dus alleen maar verder weg. Zijn hier erg weinig stallen waar je paard het hele jaar door buiten komt. Tenzij je 400 euro in de maand wil betalen en dat wil ik niet. Wil ook ooit een huis enzo :Y)

bedankt voor het mee denken allemaal! Sommige komen met dingen waar ik zelf nog niet aan had gedacht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:46

Ik zou voor stal 1 gaan. Niet zozeer vanwege de binnenbak maar omdat ie daar in de zomer s'nachts op stal staat. Dat zou ik liever hebben.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:55

Mijn persoonlijke keuze: Nou, stal 2 is goedkoper, je paard overdag buiten en 's avonds droog op stal. Weidegang is veel afwisselender dan stomme paddock. Mensen hier in de omgeving zouden jaloers op je paard zijn: 's winters weidegang over de dag. Neem je 3x doordeweeks de auto, sla je 2x over (luxe?) en ga je in het weekend lekker fietsen. Veertig minuten valt best mee, als als je zooi gewoon op stal droog kan liggen en je niet hoeft te slepen. Je geeft aan, graag te fietsen en een auto hebt staan als opvang. Geld wat je daarvan bespaard t.o.v. stal 1 kan je weer wedstrijd van rijden elders, trailer huren, benzine voor kopen, binnenbak huren. Binnenbak is fijn maar als je er 's avonds met 30 man in moet rijden.. die ervaring heb ik, nou ja, +5 van die bakbeesten, dan rijd je ook niet echt lekker meer. Geef mij dan maar een buitenbak, frisse lucht, gezond, ook voor paard. We zijn geen watjes, tenslotte. Mijn paarden staan op 25 km heen en ook weer terug. Uur of meer fietsen, heb het er graag voor over, want ze kunnen wel zo veel mogelijk buiten staan. In de paddock weliswaar, maar toch. Merk wel dat ze behoefte hebben aan gras. Nu moet ik er veel zijn om creatief afleiding te geven. Merries vervelen zich ook in de winter op de paddock snel :Y) Paard moet er heel zijn 365 dagen verslijten en ik niet *D :o

Trouwens, als die paddocks in stal 1 niet zo groot zijn, dan is 4u idd wel lang genoeg buiten. Misschien is er nog een stapmolen dienst of e.d. dat hij/zij er nog een keer uitkomt over de dag. :j

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:06

Pff 40 min vind ik ook wel veel Jes, zeker als je er in de winter juist iedere dag heen moet.
Hoever is het als je vanuit werk meteen doorgaat?

Heb je bij stal 1 niet ook de mogelijkheid om hem in de grote paddock te doen voor een half uur extra (evt met vriendje)?
Aan de andere kant hoef je stal2 niet te laten voor wedstrijden nu je een trailer hebt..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:11

Ik zou voor stal 1 gaan, paard komt iedere dag buiten, dus een dagje overslaan is niet erg. En voor de rest kan je dan wel vaker gaan want het is niet zo ver. En je kan in de winter gewoon blijven rijden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:36

Chessie schreef:
Pff 40 min vind ik ook wel veel Jes, zeker als je er in de winter juist iedere dag heen moet.
Hoever is het als je vanuit werk meteen doorgaat?

Heb je bij stal 1 niet ook de mogelijkheid om hem in de grote paddock te doen voor een half uur extra (evt met vriendje)?
Aan de andere kant hoef je stal2 niet te laten voor wedstrijden nu je een trailer hebt..

Ik kan hem in de grote paddock wel zetten om hem te laten rennen ja klopt.
40 minuten is inderdaad wel veel ja.
Vanauit mijn werk is stal 1 - 5 minuten, stal 2 - 15 minuten (fiets)
Klopt voor de wedstrijden hoef ik het niet te laten, het is meer een "handige bijkomstigheid".

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:51

friesiszwart schreef:
min keuze zou stal 2 zijn omdat je paard daar meer paard is.

Eens. :j

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:25

Ik snap dat je het een lastige keuze vindt, is het ook.

Als je naar jezelf kijkt en wat ik hier eigenlijk een beetje mis, je zegt vanwege MEDISCHE redenen weg te moeten van je huidige stal? Ik weet natuurlijk niet wat die reden dan is, maar vraag me direct af of dan op den duur, of wellicht zowiezo in de winter deze reden het erg lastig of wellicht onmogelijk voor je maakt om naar stal twee te fietsen?

Mocht je namelijk niet kunnen gaan om die reden en je paard blijft steeds maar staan, tsja da's ook geen ideale situatie. Als ik je eigen reactie lees krijg ik toch echt de indruk dat voor jou de eerste optie de beste is en je misschien ergens al beetje gekozen hebt? Het punt dat je jezelf niet tekort wilt doen snap ik heel goed en komt ook steeds terug. Vergeet je medische reden niet.........kun je echt niet komen steeds is stal twee misschien met het oog op je paard nu beter, maar blijft dat ook zo?

Is het mocht je voor stal 1 kiezen niet een optie een bijrijder te nemen? Die zou ervoor kunnen zorgen dat je paard meer beweging krijgt, er meer uit komt, maar geeft jou ook lucht om een keer een dagje niet te hoeven komen.

Mocht je nu al weten dat je medische klacht niet zal verergeren dan zou ik zelf kiezen voor zoveel mogelijk buiten en dus eigenlijk stal twee. Je zegt dat de winterweide vrij nat kan zijn, kan je paard nog wel droog staan in de winterweide? Heb je hier de mogelijkheid om dichtbij van een binnenbak gebruik te maken?

Kun je op beide vragen ja beantwoorden en weet je dat het qua klachten haalbaar blijft, kies dan voor stal twee.

Succes met je keuze!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 22:31

Wederom bedankt voor alle reacties! :D

Mijn medische reden is mijn rug, helaas. Ik mis een stukje wervel en heb iets opgerekte banden door een val vroeger. Dit moet ik heel goed blijven compenseren door veel te sporten maar het mesten is dus te zwaar op mijn huidige stal. Ik mag wel mesten, 1 paard. Dus 1 box en met licht gevulde kruiwagens. Dat is de reden.
Als ik dus mijn lichamelijke belasting laag hou en genoeg blijf sporten dan kan ik er prima mee leven :j

Ik heb een bijrijder :j die doet mijn paardje lekker 1x in de week dus ik heb een dagje "vrij af" zeg maar.
Heb soms nog al eens plots drukke tijden dus dan kan het er wel eens bij inschieten om naar hem toe te gaan (ZZP-er in vrije uurtjes)

Ik neig vooral wel naar stal 2 denk ik. Gevoel dat mijn paard lekker buiten staat, ik met vriendinnen kan rijden en ik gewoon stroom heb :+ is in principe prima. Heb eigenlijk nooit een binnenbak gehad dus kan ook zonder maar als ik voor de keuze sta haha. Ik kan wel is naar de binnenbak toe om te oefenen, heb een trailert :)