Regelmatig hebben we in de bak ruzie, en dan bedoel ik ook echt ruzie.
Vandaag was het weer zover. Het begon ermee dat ze het ene moment niet echt voor het been was, en het andere moment juist weer teveel. Onwijs slordige overgangen van stap naar draf, omdat ze gelijk half in galop aanspringt. Tijdje hoefslag gereden, gewoon lekker los, beetje hobbelen. Daarna opgepakt, en ze werkte op zich fijn mee.
Ik probeerde (huiswerk) mooie nette hoeken te rijden (dus niet in de hoeken duf hoefslag sukkelen, maar de hoek in) De achterste hoek (tussen C en F uit mijn hoofd) ging ze in stap prima door, in draf kreeg ik haar er niet in, allemaal aanspringen in galop, naar binnen vallen, versnellen, vertragen.. En er was echt niks in die hoek, in stap ging ze er 3 miljoen x wel doorheen
Op de rechterhand wilde ik een gebroken lijn inzetten, maar het enige wat ik bereikte was dat ze met haar hoofd zo ongeveer op mijn knie stug soort van rechtdoor liep. Been, hand, zweep, gewicht, heb alles geprobeert, Knijpen, duwen, schoppen....Klein tikje bij, iets harder tikje bij, rotklap bij...
Wat later op de linkerhand, wil bij A een volte rijden, en vanaf de hoefslag tot X zeg maar voel ik haar weer opzij gaan, dit ondanks de tip die ik van Lovely had gekregen om de volte een halve volte voor te kijken zeg maar. Dit ging een poos goed, maar nu niet meer, ze heeft het kennelijk door. Ik probeer haar dan halt te zetten, om dan alsnog naar links te gaan. Dit resulteerde bij Jamaica zowat in een tand door haar lip, omdat madam doodleuk tegen het hek aan loopt. Ik probeer koste wat het kost toch linksom te gaan, met als gevolg dat mijn eigen been klem zit tussen jamaica en het hek, dat jamaica d'r kop weer stoot, of dat ze gaat staan steigeren.
Ik heb haar een paar x flink in galop door de bak gejaagd... Ik KAN haar niet harder aanpakken dan dat ik doe. Ik heb er geen zin in om mijn paard continu de bak door te moeten jagen. Overigens neigt ze altijd naar de kant van de bak waar de uitgang zit, ik denk zelf dat het em daar in zit...
Ondanks dat ze geschoren was kon ik Jamaica (en mezelf) compleet uitwringen. Als ze nog in het haar had gezeten had ze volgens mij ter plekke dood neergevallen. Nee, niet mijn manier, maar wat moet ik dan? Haar laten winnen? Ik was in alle staten, en dat ben ik niet snel. Heb een paar x mezelf tot de orde moeten roepen om haar niet boos op stal te donderen.
Toen het na een half uur? Een uur? Eindelijk 1x goed ging ben ik afgestapt, heb haar afgezadelt en heb haar zonder zadel, onder de zweetdeken uitgestapt, in de hoop dat ze nu dan maar braaf was.
Ik heb haar een tijdje niet gereden, ik heb een tijdje buiten gereden, ben naar een andere instructrice gedaan (is in de les nog niet voorgekomen)
Ik kan me de tijd niet heugen dat ik in de bak gewoon echt lekker heb kunnen rijden (trainen). Ja, aan een los teugeltje rondjes sjokken, dat vind ze best, maar owhjee als je gaat vragen.
Ik lig er niet zomaar naast (gelukkig, anders had ik elke dag ernaast gelegen volgens mij) maar ik heb hier gewoon geen zin in. Ik hoef geen paard wat ALTIJD braaf zijn rondje sukkelt, maar dit is het anderste uiterste.
Ook in de omgang, ze is echt lief, maar luisterd af en toe zo slecht op het moment...
vroeger ging ze om op het kleinste commando, ik hoefde maar naar haar kont te wijzen en "om". Nu moet ik haar af en toe zo ongeveer om schoppen.
Tot overmaat van ramp beet ze me vandaag ook nog. Dit heeft ze nog nooit bewust gedaan. Ze is 4, maar dit is toch niet puur puberen?
Ik sta voor veel dingen open, en ben ook absoluut bereidt mijn eigen fouten te erkennen, maar ik heb zo ongeveer alles geprobeert.... Ik weet het niet meer.... (mochten er mensen over verkopen beginnen, dit is geen optie, ik weet dat dit een dal is, en ik weet ook dat we eruit komen, ik weet alleen nog niet hoe)