Paard verliest steeds een pluk manen uit zijn vlecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmmm2696

Paard verliest steeds een pluk manen uit zijn vlecht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:12

Hallo mensen,
Ik zit met een probleempje, naja als je het een probleem kan noemen.
Maar in ieder geval iets wat ik heel zonde vind en wil graag tips..
Ik heb een tinker met behoorlijk lange maar vooral dikke manen.. helaas had ik
van het zomer vlechten in gedaan en waren er zomaar hele losse plukken in
de vlecht.. en ook echt recht afgekauwd.. waarschijnlijk komt dit door de paarden die
er bij in de wei staan.. Toen heb ik geen vlechten meer ingedaan en was het goed.
Nou was het van de week zo ver bij zijn voorpluk, daar heb ik altijd een vlecht in maar
daar was vandeweek dus ook zomaar een stuk af.. of volgens mij afgekauwd.
Ik baal daar van omdat zijn manen zo mooi zijn en ik dat graag wil behouden.
Maar ik vind het vreemd hoe dat steeds kan en ik zie het ook nooit gebeuren dat
de andere paarden dat er af kauwen dus ik vraag me af of dat wel zo is. Nou had ik
dat op facebook gezet wat ik het beste kon doen om dat te voorkomen.. maar ze
zeiden toch weer vlechten in doen etc. Nou had ik dat dus gister gedaan en nou haal
ik mijn tinker net uit het land is er gelijk weer een hele dikke pluk los in de vlecht ..
Nu lijken zijn manen ineens een stuk dunner en vind het heel zonde.. maar hoe kan ik dit
voorkomen en de manen toch mooi weer dik laten worden? Wel weer vlechten in doen..
en dan iets in de manen smeren zodat ze er vanaf blijven ? Of iets dergelijks.. wie heeft tips ?
Ik hoop dat iemand kan helpen en mijn verhaal een beetje duidelijk is hihi.

Elinexx

Re: Paard verliest steeds een pluk manen uit zijn vlecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:19

Waarom maak je er vlechten in? Heel vaak gaan er dan plukken uit...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:44

Heb je misschien te strak gevlochten waardoor de manen losgetrokken worden of door schuren?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:46

Schuurt je paard niet? Lijkt me sterk dat andere paarden steeds happen uit de manen van jouw paard nemen.
Wat al gezegd wordt, als je te strak vlecht, gaat je paard schuren doordat er teveel druk op de vlechten staat.

Je zou twee hengstenvlechten kunnen proberen, dan ligt er minder haar 'bloot' voor het grijpen. Dus de ene vlecht tot de helft van de hals, en dan bij het laatste deel van de hals de tweede vlecht. Als je één hengstenvlecht maakt heb je weer kans dat je paard gaat schuren.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:47

Ik ken iemand die doet altijd sambal in de staart bij haar merries als ze veulentjes hebben zodat ze niet aan de staart gaan kauwen. Helpt dacht ik heel goed en is een stuk goedkoper dan speciale anti-bijtmiddeltjes. Moet je natuurlijk wel zeker weten dat andere paarden er aan kauwen en het niet door schuren oid komt.

kimmmm2696

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 01:11

Nee hij schuurt niet .. en ik vlecht nooit heel strak en heb er fleece alastiekjes om heen..
Ik vind het ook heel vreemd maar laat nou in ieder geval de vlechten er uit..
Ik zou er eens een keer op letten misschien dat ik er dan achterkom . En dan toch misschien de sambal moet proveberen ..
Maar ik vind het zo vreemd dat de bovenkant van de plukken die eruit gaan zo recht is .. dan lijkt het me toch niet afgeschurd ofzoiets of is het dan juist recht?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 02:08

Hoe recht? Vervelend idee: kan het zijn dat iemand stukken van de manen knipt? Voor paardensieraden of zo? Als de andere paarden het doen zou ik eerder van dat spul tegen kribbebijten proberen dan sambal...

kimmmm2696

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:24

ElsB schreef:
Hoe recht? Vervelend idee: kan het zijn dat iemand stukken van de manen knipt? Voor paardensieraden of zo? Als de andere paarden het doen zou ik eerder van dat spul tegen kribbebijten proberen dan sambal...

Nee dat denk ik niet, want de losse plukken hangen altijd nog wel in de vlecht .. als ik weer vlechten in ga doen zal ik even oonthouden om wat spul in de manen te smeren .. ik hoop nu in ieder geval dat alles snel weer mooi dik word en aangroeid !
Bedankt voor de tips en ideeen ! Hihi

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:07

Ik vlecht al jaren de manen van mijn tinker in losjes in (en die zijn behoorlijk lang, geloof me), en dat werkt prima. Sambal zou ik zelf niet doen,
ik zou namelijk bang zijn voor irritaties in de mond van de andere paarden. Is het haar lang genoeg dat ze er zelf aan kan kauwen? Misschien ligt
daar het probleem? Wat ik namelijk ook wel eens zie bij mijn tinker is dat als ze een hap hooi of gras neemt, er soms een pluk manen in haar mond zit (vooral als het
los hangt gebeurt dit)

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:10

Hoe komt iedereen er op om te vlechten? Als je eigen haar telkens in een topkot doet bv breekt toch ook op je achterhoofd een plukje haar af. Los is veel beter en gewoon dagelijks borstelen met veel antiklit.

kimmmm2696

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:15

Kellyy_ schreef:
Ik vlecht al jaren de manen van mijn tinker in losjes in (en die zijn behoorlijk lang, geloof me), en dat werkt prima. Sambal zou ik zelf niet doen,
ik zou namelijk bang zijn voor irritaties in de mond van de andere paarden. Is het haar lang genoeg dat ze er zelf aan kan kauwen? Misschien ligt
daar het probleem? Wat ik namelijk ook wel eens zie bij mijn tinker is dat als ze een hap hooi of gras neemt, er soms een pluk manen in haar mond zit (vooral als het
los hangt gebeurt dit)

Nou het is wel lang genoeg dat hij er zelf aan kan kouwen.. maar het is heel vreemd want de pluk die is meestal zowat helemaal bovenaan er af zeg maar en zo lenig is hij ook weer niet denk ik dat hij zijn hoofd zo goed kan draaien haha . Maar ik weet het natuurlijk niet.. ik ga nu gewoon de manen maar weer los doen en maar gewoon wachten tot de manen nu weer mooi aangroeien ! :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:05

Ik meld me ook even.
Hier precies hetzelfde probleem sinds ongeveer 3 weken zitten er ook steeds losse plukken in zijn vlechten.
Ook recht afgebroken.
Heb al antibijt geprobeerd maar vandaag was het weer zo ver :(
Best zonde van zijn mooie manen.
Denk ook echt dat het door zijn vriendjes komt, die van mij is nl niet vies van een beetje spelen.

Ik heb zijn manen altijd in vlechten, zonder gaat het helemaal in de knoop of eet hij ze mee of staat erop :D

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:52

Ik zou er anti bijt in doen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:05

Anti bijt werkt helaas echt niet, is mijn ervaring. Ik ben nu aan het smeren met sambal. En ja, dat zal misschien niet prettig zijn even, maar dan leren ze het wel af. Dekens, manen, schuiltent, alles wordt momenteel "bewerkt", dan moet je wat..

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:07

Leuk die baasjes die alles heel willen houden haha :D
Nou die antibijt hielp bij mij iig wel. Heb het nog dagen lang om mijn vingers en lippen gehad.
Vies spul haha...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:12

_KaWi_ schreef:
Nou die antibijt hielp bij mij iig wel. Heb het nog dagen lang om mijn vingers en lippen gehad.
Vies spul haha...

Ja, gek he? En dan hebben ze een flinke wei om in te spelen, een hele stapel met wilgenhout om aan te knabbelen, maar elkaar of elkaars dekens stukmaken is blijkbaar veel leuker. En als vrouwtje er dan aankomt, heel onschuldig kijken. Stelletje draken

kimmmm2696

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 18:21

_KaWi_ schreef:
Vies spul haha...

Anti bijt helpt dus ? Haha want wil het echt heel graag mooi houden, hihi het is nog wel beetje mooi
alleen nu ineens stuk dunner en anders dan dat ik gewend ben verdorie haha. Naja niks aan te doen
natuurlijk maar waar kun je dat dan krijgen ? Voor als ik weer een keer vlechten in doe dan helpt dat misschien _/-\o_
En ook zonde van de manen van je haflinger ! Zie namelijk op je profiel dat die ook echt wauwie zijn ! <3

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:26

Heb ik ook eens gehad bij mijn fries x tinker. Hij had prachtige manen, en ik had ze ingevlochten voor het rijden, niet strak, en ik had geen tijd meer om ze eruit te halen dus ik dacht dat doe ik morgen wel. Dus hem weer in de wei gezet, hij stond alleen met een hemel aan palen en bomen om te schuren, hij kon niet in aanraking komen met andere paarden.. Volgende dag kwam ik terug en ging ik de vlecht eruit halen, en ja hoor.. daar kwam een stuk manen mee, die had hij dus blijkbaar afgeschuurd, en 't was inderdaad helemaal recht afgeschuurd en echt een flinke lok.
Daarvoor en daarna (nooit vlechten meer in gehad) nooit meer last van gehad in 2 jaar tijd. :-)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:23

Je kunt er vlechten in maken en dan sokken eroverheen trekken en vastknopen:)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:14

femo schreef:
Je kunt er vlechten in maken en dan sokken eroverheen trekken en vastknopen:)

Haha :D :D Dat gaat me wel wat ver.. In de zomer staat hij al helemaal ingepakt voor zijn eczeem dus ja.. dan maar wat plukjes uit de manen.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:15

kimmmm2696 schreef:
_KaWi_ schreef:
Vies spul haha...

Anti bijt helpt dus ? Haha want wil het echt heel graag mooi houden, hihi het is nog wel beetje mooi
alleen nu ineens stuk dunner en anders dan dat ik gewend ben verdorie haha. Naja niks aan te doen
natuurlijk maar waar kun je dat dan krijgen ? Voor als ik weer een keer vlechten in doe dan helpt dat misschien _/-\o_
En ook zonde van de manen van je haflinger ! Zie namelijk op je profiel dat die ook echt wauwie zijn ! <3

Nou bij mijn paard niet maar bij mij wel :D
Misschien dat het bij die van jou wel helpt hoor.
Ik heb die van de welkoop... weet even niet welk merk.
Heel erg vies spul...

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:57

Hier ook 3 Tinkers in de vlecht gehad ... gehad ja ....

Bij 2 ( de jongsten van het stel ) hingen na enkele dagen al flinke stukken manen los in de vlecht...
Gelukkig zijn ze flink bedeeld met manen , lang en dik , dus je ziet het niet zo erg , maar zonde vond ik het wel ...

Ik heb ze weer losgegooid ( en echt , ze meten bij een merrie van 2,5 jr al bijna 1 meter ) en doe er geen vlechten meer in.
Doe nu net als voorheen. 1 x per maand flink inspuiten met cowboy magic antiklit en dan flink borstelen. Verder kom ik er niet meer aan.....

succes ermee !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:06

Die van mij schuurt ook regelmatig.. Een tijdje door de zonnebrand, maar volgens mij ook regelmatig door verveling of omdat het gewoon lekker is := Met of zonder vlechten, er blijven haren weggeschuurd worden.. alleen met vlechten valt het beter op omdat je in een keer een pluk tegenkomt ipv overal losse haren.
Wat wel werkt tegen de jeuk; klitwortel van Kruidvat! Kun je gewoon op de manen smeren, en dat verzacht de droge huid, en ik heb hier al veel verbetering gezien.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:46

Sokken eromheen trekken _O-
Nouja, het is een idee..

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:52

Bij mijn Fries heb ik altijd van woensdag t/m zaterdag vlechtjes in de manen en dan vanaf zaterdag t/m dinsdag weer alles los. Mijn merrie gaat ook met andere paarden in de wei en die beginnen eerder aan haar manen te knabbelen als ze los is, omdat de wind er dan met speelt. Maar helaas heb ik het ook soms dat er stukjes los zijn in de vlechtjes. Je mag de vlechtjes in elk geval niet te strak maken, anders kan de manen boven afbreken. Maar ook als je de vlechtjes heel los maakt kan het paard ergens blijven hangen of het strekt zijn hals en dan trekt het haren uit. Is helaas niet helemaal te voorkomen. Maar voor een lange manen zijn vlechtjes toch goed denk ik.