Kruiwagen met twee wielen; beter voor je rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Kruiwagen met twee wielen; beter voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 00:28

In mijn zoektocht naar de ideale kruiwagen zou ik graag jullie ervaringen willen! Mijn rug is niet sterk, maar ik wil wel graag mijn aandeel in het uitmesten van de paddock blijven nemen. Dat vind ik vaak erg zwaar. Zeker als het erg modderig is, dan is er bijna geen doorkomen aan met de eenwielige Ford. Die zet ik dan maar buiten de paddock en loop met 1 drol per keer heen en weer....niet erg efficient, maar goed, uiteindelijk komt de klus af. Het lopen naar de mesthoop met een volle kruiwagen is ook geen pretje (gezien vanuit de rug...).
Ben nu op zoek naar een kruiwagen voor de zware modderige omstandigheden.
Heb een mooie Rubbermaid big wheel cart gezien op sites in de USA, maar die zijn hier niet te koop. Wel iets wat erop lijkt.
Ik denk dat brede wielen beter zijn dan dunne? Diameter van de wielen ook nog belangrijk? Ik ken de tweewielers van Ford, maar heb het idee dat die, als ze vol zijn, toch geen fijn balanspunt hebben, maar misschien zit ik er ernaast. Ik heb hier vast wat plaatjes van tweewielige kruiwagens neergezet, plaatje 3 lijkt me het handigst, maar dan niet met die handvaten, maar met een beugel....
Wie denkt er mee? Alvast bedankt!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door paars op 24-01-13 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Re: Kruiwagen met twee wielen; beter voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:31

Plaatje 3 heb ik gedaan. Zijn heel fijn. Het makkelijkste aan 2 wielers is dat je de kruiwagen echt goed vol kan gooien en geen moeite krijgt met balans houden zoals je met een 1 wieler wel hebt. Zeker met rugklachten zijn het fijne kruiwagens!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:31

duw je de kruiwagen? als je je omdraait en de kruiwagen trekt dan kun je je gewicht mee laten helpen! is hier met modderige toestanden de enige manier om door het land te komen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:32

Met deze heb ik geen ervaring, maar ik heb wel ervaring met de "normale" kruiwagens met 2 wielen. Ik vond het echt ideaal! Ze zijn een stuk stabieler en rijden naar mijn mening een stuk lichter, dus daarmee denk ik ook prettiger voor je rug.

Het enige wat ik ondervond was dat ze wat grotere draaicirkel hebben als een eenwieler, maargoed daar is mee te leven.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:34

Een 2 wielige is vooral makkelijker in evenwicht te houden.
Ook ik heb rug problemen. En doe veel met een 1 wielige kruiwagen maar dan trekkend.
Dat kost mij minder moeite dan het duwen. helaas kan dat niet overal en met alles. Maar veel kan ik wel doen op die manier.
Met een 2 wielige kan je met 1 hand rijden. Maar dat is met rug klachten weer niet aan te raden.
Ik denk dat je het gebruik van de kruiwagen aan moet passen.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:35

:) als het om je rug gaat denk dan vooral aan de banden keuse en de heling hoek om te kiepen.
1 nooit voor masieve banden gaan die hebben veel meer weerstand dan lucht banden.
2 kies een kruiwagen waar de voorste banden naar voor of achter gezet kunnen worden dan kan je zelf stellen wat er voor jou rug het fijnst is.
3 kies niet te groot 2 keer een half kruitje is ook een hele.

ik heb zelf een 2 wieler van fort met een klein l profiel aan de voorkant gelast zo dat hij niet voor over slaat bij het kiepen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:39

wij hebben een tweewielige ford . die is echt fijn hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:41

nadeel van een tweewieler is wel dat je hem niet via een plank de mestbult op kan scheuren...

Je kiepert er minder snel mee om en in jouw situatie zou het denk ik best een oplossing kunnen zijn. Je hoeft minder abrupte bewegingen te maken met je rug.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:49

Ik heb geen ervaring met 'speciale' modellen kruiwagens, maar ik liep wel al als klein meisje met een normale 'grote-mensen-kruiwagen' te slepen.

Mijn ervaring met zware kruiwagens is dat dat gewicht makkelijker te 'dragen' is wanneer je een klein beetje tussen de armen van de kruiwagen gaat staan zodat je je eigen armen zo verticaal mogelijk kunt houden. Dan zijn je schouders mooi recht, en 'hangt' het gewicht netjes boven je eigen zwaartepunt. Zo kun je je rug ook zo recht mogelijk houden en 'met je benen' tillen (zoals zo vaak het advies is bij het tillen van zware objecten). Daarom heb ik zo mijn bedenkingen bij de werking van een kruiwagen met zo'n duw-beugel. Dan kun je namelijk het gewicht niet meer netjes 50 / 50 over je beide armen verdelen en / of word je gedwongen om meer voor je te dragen. Dit lijkt mij het risico geven dat je juist met je rug gaat dragen (door een lichtjes gebogen rug plaats je het gewicht alsnog boven je zwaartepunt). Dat lijkt mij met rugklachten dus juist niet zo geschikt...

Verder vind ik die tweewielers er wel heel leuk uitzien. Ik denk, net als de posters voor mij, dat het tweede wiel zeker voor een goede extra stabiliteit kan zorgen!

tot slot nog een +:)+ dat je ondanks je rugprobleem zo je best doet om je steentje bij te dragen aan het uitmesten! :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:01

Ik heb ook een 2 wieler kruiwagen aangeschaft,zo'n grote groene op 2 luchtbanden en ik kan je zeggen dat het een genot is met lopen!
Het is niet alleen lichter maar de balans met lopen vind ik veeeeeeeeel makkelijker!
En nog een voordeel.......er past een hele berg mest in. <<)
Ik vind het een aanrader!!! +:)+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:03

Hier ook een 2 wieler sinds kort, doordat je gewent ben met een kruiwagen met 1 wiel te lopen is het wel even wennen dat je hem niet meer in balans hoef te houden 1e instantie loopt het voor geen meter voel je het behoorlijk wiebelen in je schouders dat komt omdat je nog moet leren los laten, maar uiteindelijk gaat het prima, ze draaien niet zo kort dat is wel een nadeel, de weerstand in bagger vind ik wel groter dan die met 1 wiel, maar als je hem dan even achteruit loop gaat het weer beter.

Zoiets hebben wij alleen dan voor heel wat minder geld nieuw gekocht, ik dacht rond de € 130,- en echt geen flut ding 1 met een goede fort bak er op en een goed frame http://www.wildkamp.nl/Kruiwagen-met-kunststof-bak-twee-wielen-type-PX162-160-liter-draagvermogen-350-kg_pr_881905_cat_1100000-4

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 01:07

Wat een reacties al: fijn!! Zit al heel waardevolle informatie tussen.
Trekken aan een eenwielige kruiwagen kost me op de een of andere manier best veel kracht om 'm in balans te houden. Leeg is het geen probleem.
Kruiwagen niet te vol is inderdaad verstandig (sowieso hoor, funnyhorse, ook jij hebt maar 1 rug, wees er zuinig op 8-) ). Hij hoeft dus niet heel groot te zijn. Hoef op de mesthoop geen plankje op, ik mik 'm gewoon neer .... Ik kom geeneens zo'n plankje op -O- .
Het punt wat NienkeHV aandraagt is idd waar. Het leek me handig, maar je hebt een goed punt m.b.t de gelijke gewichtsverdeling :)* .
Dat is niet duur € 130,= voor een goeie. Ik vind de wielen alleen zo ver naar voren zitten?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:24

Oe dan ben ik de goedkoopste met 65euro voor een 160liter kruiwagen!
Gekocht bij Cranenbroek.

ehh correctie niet Cranenbroek maar Itek!!!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:28

funnyhorses schreef:
Oe dan ben ik de goedkoopste met 65euro voor een 160liter kruiwagen!
Gekocht bij Cranenbroek.

Daar komt die van ons ook vandaan en die van jou heb ik ook gezien alleen die bak is van gewoon plastic en heeft een veel minder lange levensduur, dat plastic geeft niet mee als een paard er tegen trapt oid dan kun je al afscheid nemen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:30

Hey het is een kruiwagen en geen boxzak voor paarden! :=
Hij is wel schuurproef want onze shet staat er altijd dr kont aan te schuren en dat gaat ook niet lichtjes hahaha :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:40

Hier schuren er ze ook lekker tegen en als hij dan om valt zetten ze er wel eens een hoef op, als het bij zo'n kruiwagen gebeurd terwijl hij op pad staat en vol is dan is hij kapot.
Ik heb paarden van ruim 600 kilo dat scheelt misschien.
We hebben hier een melkveebedrijf en verschillende kruiwagens uitgeprobeerd en van sommige waren we snel weer af.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:19

een pensionhouder waar ik jaren terug mijn pony had, vulde 2 kruiwagens met 2 voorwielen en haakte de achterste onder de voorste en reed 2 (!!) kruiwagens tegelijk naar de mestbult!
jammer dat ik daar nooit een foto van heb gemaakt!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:29

Amalarab schreef:
een pensionhouder waar ik jaren terug mijn pony had, vulde 2 kruiwagens met 2 voorwielen en haakte de achterste onder de voorste en reed 2 (!!) kruiwagens tegelijk naar de mestbult!
jammer dat ik daar nooit een foto van heb gemaakt!

hihihihi, dat deed ik ook altijd :D
Wij hebben nu deze, was wel ff wennen, maar nu kan ik niet meer zonder. perfect voor mensen met rug- en evenwichtsklachten (ikke dus :o )
Afbeelding

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:48

Als je aan het werk gaat met een kruiwagen moet je het gewicht niet willen dragen. Oftewel niet tillend een volle kruiwagen rijden, maar je handen ter hoogte van je schouders brengen (vingers wijzen omhoog), en zo het gewicht van de kruiwagen op de kruiwagenband laten rusten en dan rijden. Zo ontlast je je rug pas en kost dit vele malen minder energie. Beslist het proberen waard. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:41

Whoknows heeft het helemaal door :)
Laat de kruiwagen het werk doen NIET je rug !!
Overigens kun je op een éénwiel ook het draagpunt verstellen. Meestal heb je nl 2 aanhangmogelijkheden voor het wiel.
En verder zorgen dat de band goed hard is en de krui niet tevol gooien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:48

Whoknows schreef:
Als je aan het werk gaat met een kruiwagen moet je het gewicht niet willen dragen. Oftewel niet tillend een volle kruiwagen rijden, maar je handen ter hoogte van je schouders brengen (vingers wijzen omhoog), en zo het gewicht van de kruiwagen op de kruiwagenband laten rusten en dan rijden. Zo ontlast je je rug pas en kost dit vele malen minder energie. Beslist het proberen waard. :)

Klopt helemaal, maar als je de krui door dikke blubber moet duwen, ga je toch automatisch anders vasthouden. Je komt er gewoon niet doorheen anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:02

Klopt, dan ga je met je lichaam duwen en dat lukt niet met je armen hoger. Trekken ipv duwen een optie ??
En als dat ook niet lukt gewoon niet doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:04

DubbelDun schreef:
Klopt, dan ga je met je lichaam duwen en dat lukt niet met je armen hoger. Trekken ipv duwen een optie ??

Hahaha ik ken mezelf en weet dat als ik iets wil doen dat het hoe dan ook gebeurd.
En helaas heeft dat dus wel eens tot gevolg dat ik de dag erna verga van de pijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:05

DubbelDun schreef:

}:0 :+ die is leuk :j . Dat zou heel mooi zijn! Maar die vlieger gaat niet op, helaas!

Kruiwagen anders "tillen" is op een vlakke ondergrond wel het proberen waard, maar ik zie me met die techniek helaas niet door de modder gaan? Zelf met een normaal rulle bodem denk ik dat je dan bij iedere hobbel weer mest uit de kruiwagen verliest? Of...in geval van een kiepert, dat 'is spontaan omkiept?

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:11

Ik heb reuma en kan dus ook niet zwaar tillen. Ik heb zo'n kruiwagen met 2 wielen gehad. Probleem is dat je die te vol doet en dat je nu niet 1 maar 2 wielen door de modder moet duwen. Ik heb een kleinere kruiwagen met 1 wiel gekocht. Nu kan ik het niet te vol doen en het drukt veel gemakkelijker door de bagger. Die van mij staat nu al een jaar met een lekker band in de bosjes en wordt niet meer gebruikt. Had net vrienden gevraagd of die het wilden hebben want ik vind het absoluut niet gemakkelijk.
En de kruiwagen trekken helpt inderdaad. Even wennen om het evenwicht te vinden maar dat komt gauw genoeg.