houtkrul (zaagsel) mesten, tips en trics?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

houtkrul (zaagsel) mesten, tips en trics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:13

In verband met luchtwegproblemen staat mijn pony sinds kort op houtkrullen, en dat blijft waarschijnlijk ook zo.

Nou schijnen er heel veel verschillende manieren te zijn om te mesten, dus ik hoor graag hoe jullie dit doen en waarom.

Oppotten, dagelijks alles eruit of dagelijks de mest eruit en 1 x in de week / maand de natte plek?

Nieuwe houtkrul mengen met oud of schoon er bovenop? Wat voor gereedschap gebruiken jullie?

Ik heb een redelijke vieze ruin die door z'n hele stal poept en alles door elkaar loop, wat is hier de beste methode voor?

Tot nu toe valt het me 100% mee hoe schoon en droog de stal blijft, ik ben alleen lang niet zo snel / handig met mesten als met stro dus hoop dat jullie me daar wat tips voor kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:53

Houtkrullen mest ik het liefst helemaal uit, omdat het toch wat soppig blijft als je maar eens per week de natte plek eruit haalt.

Ik gebruik een riek met veel tanden voor de mest :

Afbeelding

omdat de mest er met een riek met 4 tanden steeds afvalt, en dat gooi ik in de kruiwagen, en ik schud er het schone, droge zoveel mogelijk van af. Dan zoek ik de natte plekken op, haal weer het schone, droge spul eraf, voordeel van zaagsel is dat je het natte in plakken op elkaar kunt leggen, daar moet je even handigheid in krijgen, en dat gooi ik met een gewone mestvork:

Afbeelding

in de kruiwagen. Wel één met 5 tanden pakken, met een met 4 tanden lukt dat niet.
Dan opstrooien, aanvegen, kruiwagen leeggooien en klaar.

nynke55

Re: houtkrul (zaagsel) mesten, tips en trics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:56

Ik deed het ook met die riek en ook dagelijks de natte plekken er uit. Ik vond wel dat het zaagsel niet veel vocht opnam, wat dat betreft had ik liever strokorrels, ook veel minder afval.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:57

Toen de paarden nog bij huis stonden stond de mijne ook op krullen, ik haalde elke dag de natte plekken eruit en de mest, dan gewoon opschudden en het witte weer vanboven leggen :) Ook met een riek zoals hierboven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:03

Nynke: goed opstrooien helpt, dan gaat het echt in de onderste laag zitten, krijg je mooie plakken. Maar je moet wel goed dik opstrooien, anders werkt het niet, dan kun je de hele box ineens leeghalen, kost je veel meer vulling.
Snap ook nooit zo goed dat mensen willen bezuinigen door weinig vulling, dat wordt veel vuiler.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:08

behalve bij van die paarden die alles om schrapen, dan helpt het niet om op te potten omdat ze steeds het vieze natte naar boven halen en over het schone heen schrapen. Bij zulke paarden kun je denk ik beter elke dag het natte en vieze er uit halen, al kost dat wel meer strooisel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:15

ik haal iedere dag ieder drolletje eruit met handschoenen... :7 Ook de natte plakken met handschoenen.
Ik gooi er ,afhankelijk van het weer en hoe lang ze buiten staan,of liever hoe kort :D twee balen maximaal erover heen per week.
Stal is wel erg schoon.Ik heb namelijk maar een stand en dat is de pietluttige stand wat betreft stallen schoomaken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:23

Ik gebruik het bakje wat Yamcha laat zien maar dan zonder steel en idd met stevige handschoenen aan :)
Je schept de hoop in het bakje, even goed schudden dat het schone houtkrul er weer uit valt en dan in de kruiwagen. Losse drolletjes pak ik met de handen op tot het bakje vol is :D.

Ik gebruik normaal een pak houtkrul in de wekt, maar nu heb ik een onderlaag van houtkorrels en dan gebruik ik ook veel minder krul voor bovenop.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:54

Yamcha schreef:
Nynke: goed opstrooien helpt, dan gaat het echt in de onderste laag zitten, krijg je mooie plakken. Maar je moet wel goed dik opstrooien, anders werkt het niet, dan kun je de hele box ineens leeghalen, kost je veel meer vulling.
Snap ook nooit zo goed dat mensen willen bezuinigen door weinig vulling, dat wordt veel vuiler.

Klopt, hier lag ook altijd een hele dikke laag, maar als er 500 kilo paard op gaat liggen, worden het toch steeds weer natte plekken. Maar ik heb er nu geen last meer van, paard en shet staan 24/7 buiten, bevalt ons allemaal veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:56

Met de riek zoals op de foto hierboven, de keutels eruit halen.
Als je ongeveer weet waar je paard plast, kun je daar met de mestvork het zaagsel omdraaien. Zo gaan de natte plekken boven op liggen, die kun je er dan zo afpakken met de mestvork.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:10

ik sta op rapsodie,maar misschien beetje vergelijkbaar...
(nu net een week)

begonnen met 3 balen.
elke dag drollen en natte plek eruit en dan weer rechtharken.
1,5 pak verdeeld over 2x erin(1 hele weekend, 1/2 woensdag).
Potten vind ik smerig en aangezien onze stallen aan woonhuis grenzen,willen de eigenaren niks ruiken.
Dus het moet netjes en schoon zijn..

De natte plekken weet ik exact te liggen,ik schraap het schone eraf en schep ze dan van de vloer af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:15

Voordeel van oppotten is dat de onderlaag wat warmer is. Nadeel is de lucht (slecht voor de longen én de hoeven). Dan kun je beter investeren in rubber matten.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 18:13

Bedankt voor alle tips :)

Ik zat inderdaad ook al te denken aan rubber matten of evt een (2e hands) hit matras als dit blijvend is.

Ik heb inderdaad ook veel zaagsel erin. Paard naast mij is ook heel smerig en daar ligt er vrij weinig in, dan wordt het het echt een smeerboel in het midden.

Ik heb inderdaad ook zo'n zaagsel schep geprobeerd van een stalgenoot, maar daar vallen de mestballen als nog door heen? Misschien omdat hij het best door elkaar loopt.

Ik gebruik nu een tuinhark:
Afbeelding

In combinatie met een mestboy bakje, daar haal ik normaal ook de mest mee van het land af.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:58

geerke schreef:
ik haal iedere dag ieder drolletje eruit met handschoenen... :7 Ook de natte plakken met handschoenen.
Ik gooi er ,afhankelijk van het weer en hoe lang ze buiten staan,of liever hoe kort :D twee balen maximaal erover heen per week.
Stal is wel erg schoon.Ik heb namelijk maar een stand en dat is de pietluttige stand wat betreft stallen schoomaken :D

Echt?! respect! _/-\o_

Maar wel een goeie tip! Net eieren zoeken dan :D . Ben je niet heel lang bezig zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:37

Ik zat ook te denken om af en toe eens met een handschoen door de stal te gaan...
Mijn zwijntje vertrapt alle drollen en die piepkleine restjes krijg je er met geen vork uit..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 19:43

Daar heb ik dus die tuinhark voor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:05

ja maar daarmee kan je toch niet scheppen?
die kleine dingen vallen dan toch alsnog door je vork?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:06

Nee je harkt er echt mee, dus niet scheppen. Dan wip ik die kleine keutels precies in m'n mestboy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:07

ah zo! ja dat kan ook nog.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:08

Hier op stal ook,

vieze drollen en natte plekken eruit.. even recht harken en nieuw laagje erop. Als het echt smerig is helemaal eruit, maar dat valt vaak mee. (er zitten wel echte smeerbeesten bij :D )

verder werken houtkrullen ook effectief tegen vliegen. die zitten er amper daar :)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:18

Ik heb ook krul en vind het heel fijn ik mest elke dag met een mestvork voor zaagsel zoals hierboven afgebeeld is. Ik vind het zonde om schoon zaagsel weg te gooien het kost genoeg dus ik zeef het echt tot alle drollen eruit zijn. Plas laat ik liggen en haal ik er 1x in de week uit. As je foto's wilt kan ik deze maken.
Onder mijn zaagsel heb ik matten liggen.
Laatst bijgewerkt door LS_fotos op 23-01-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:19

Anoniem schreef:

Daarom (was ik vergeten te vertellen) gooi ik dus alle mest ( + kleine stukjes) op één hoop en schep het dan op, eerste deel met een riek, en dan met de schep. Dan het droge van de natte plek afhalen, en dat ook in de kruiwagen.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:23

Ik gebruik Vlas. Dat is echt een super fijn product. Ik haal niet iedere dag de natte plekken eruit. Wel de mest, die zeef ik er uit met de aubiosehark. Iedere dag wat opstrooien en de stal ziet er prima uit. Het sopt niet, ruikt niet. Wordt een stevige bodem. Als het echt te nat wordt gaat de natte plek er gemakkelijk uit.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:23

Ook hier houtkrullen (wel in combinatie met stro).
Ik haal een keer of 3 per dag de drollen eruit, eigelijk elke keer als ik er ben.
Natte plekken doe ik 1x in de week, en dan gaat er gelijk een nieuw pak in + pak stro.
Zit nu een mooie dikke bodem in, doe wel elke keer na het mesten de kanten naar binnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:31

Yamcha schreef:
Anoniem schreef:

Daarom (was ik vergeten te vertellen) gooi ik dus alle mest ( + kleine stukjes) op één hoop en schep het dan op, eerste deel met een riek, en dan met de schep. Dan het droge van de natte plek afhalen, en dat ook in de kruiwagen.

dat werkt idd als ze netjes bij elkaar mesten..
Mijne mest,en loopt het óveral heen,haha.