Stallingsdilemma's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Stallingsdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 12:21

Ik heb een dilemma en vroeg me af wat jullie hiervan denken.

Ik sta op een hele fijne stal.
Super facilliteiten, goede bodems van zowel binnen als buitenpiste. Goed eten, hooi, veel stro, en veel weidegang.
Vervoer ter beschikking om op wedstrijd te gaan.
Heb gekozen voor deze stal omdat mijn doel was mijn paard te gaan starten.
Paard staat nu 42 kilometer van mij vandaan... Dus wel erg ver.

Door omstandigheden zal ik waarschijnlijk niet meer competitief gaan rijden.
Wil gewoon genieten van mijn paard maar wel nog dressuurmatig aan de slag gaan. En het starten ga ik nog niet volledig uitsluiten. Maar genieten zal op de 1ste plaats komen te staan.

Ik zou graag mijn paard wat dichterbij zetten maar dan zal ik moeten inleveren..
Bij mij dichtbij heb je wel een aantal stallen maar combinatie met binnenpiste en weidegang is erg moeilijk.
Dus het zou enkel buitenpiste worden, hoogstwaarschijnlijk niet altijd te berijden wegens regen,... Of het is geen volpension.
En moet ik dus voor mijn werk en na mijn werk gaan eten geven, buiten zetten, stallen doen. Terwijl ik wel een drukke baan heb.
Maar eigenlijk wil ik niet echt gaan inleveren. Maar ontzie het wel erg om steeds zo ver te rijden. Terwijl eigenlijk als ik realistisch ben ik met minder accomedatie het ook wel kan...
Nu heeft mijn paard een blessure dus rij ik telkens 42 heen en dan nog eens 42 terug om rond te stappen...

Wat denken jullie?

Aptilla

Re: Stallingsdilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:25

ik zou dan toch kiezen voor iets minder luxe,, je kan daarna nog altijd terug naar meer luxe als dat weer nodig is,, nu rijd je eigenlijk heen en weer en ben je denk ik bijna net zoveel tijd kwijt als dat je zelf zou mesten :)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:26

Ik zou goed rondzoeken om toch iets naar je zin te vinden in de buurt, ik zou 84 km ook niet trekken :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:28

Ik zou die tijd ook liever aan mijn paard besteden dan aan in de auto zitten ( om over de benzinekosten nog maar te zwijgen ... )

En als je paard geen luxe ( goede verzorging, goed eten en veel buiten !) hoeft in te leveren, zou mijn keus snel gemaakt zijn :j

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:29

ik had het probleem dat ik in de ochtend niet kan komen, heb het er over gehad en was geen probleem.
Ik zou ook voor minder luxe gaan en kijken of iemand je kan helpen, niet geschoten is altijd mis.
Je moet elkaar toch kunnen helpen..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:36

Nu rijd je elke dag 84 km... is toch een uur met de auto. Dat uur heb je dus winst als je veel dichterbij staat. Dat geeft je dan tijd om de stal even te doen en even voer klaar te zetten.
Uit ervaring weet ik dat buiten rijden prima gaat, dus ik zou kiezen voor weidegang voor je paard. Als je gaat kijken hoe vaak je werkelijk niet kan rijden door het weer, dan zijn die misschien op 2 handen te tellen, dus over een heel jaar valt dat reuze me.
Persoonlijk zou ik dus zeggen: lekker naar huis halen, dat paard! Ookal lever je dan in jouw ogen luxe in.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:36

moeilijke keuze. Ik heb destijds ook luxe op gegeven, dit was meer omdat de stalprijs erg omhoog ging. Ik sta nu met minder luxe en moet alles zelf doen. Soms heb ik er wel spijt van dan ik het luxe van de stal heb opgegeven. Ik denk als je alles hebt wat je wilt hebben (goede bakken en weidegang) en de prijzen zijn ook ok dan zou ik blijven staan. Alleen als de buitenbak ook goed is te rijden en je paard krijgt daar weidegang dan kan je ook kiezen voor die stal.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:59

Ik vind het erg moeilijk allemaal.
Ik zou graag mijn eigen stal mesten en eten klaarzetten. Eigenlijk zou ik het liefst allemaal zelf doen. Maar s'morgens begin ik te vroeg om zelf eten te gaan geven. Dus daar moet ik rekening mee houden.
Ook vind ik het nogal belangrijk dat ik een trainingsschema heb voor mijn paard, dus wel heel regelmatig kan rijden. Maarja als dit in de toekomst nog belangrijk zal zijn omdat ik echt terug voor mijn plezier wil rijden weet ik niet...
Een goede bodem vind ik toch wel een must. Wil zeker geen zware of te harde piste...
En een echt goede piste vind ik ook al zeldzaam hier in de beurt. Ook wil ik geen drukte, geen manege's...
(Ben denk ik gewoon een moeilijk mens)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:07

Je kunt toch gewoon op je gemakje rondkijken naar iets dat naar je zin is ?

Binnen een straal van die 42 km die je nu rijdt, moet toch wel iets te vinden zijn ?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:24

Voor ik naar de stal nu ben verhuist had ik al rondgekeken. Kon niet meer slapen van alle twijfels.
Maar alle stallen hadden precies wel iets.
-Ofwel was het erg duur voor wat je kreeg 375 euro voor enkel een buitenpiste. Het was zo duur omdat ze daar werken met speciale bodemdekking (iets met micro- bio-...). Andere stallen in de omgeving zijn 300/350 met binnenpiste!! Ook moest je daar hun da nemen (waar ik geen goede ervaringen mee had)
-Ofwel heb je geen keus welke lesgever, of erger ben je verplicht 2x per week les te nemen van iemand waar je niet erg geinteresseerd in bent.
-Ofwel was de sfeer duidelijk niet goed, klanten die kwamen roddelen en klagen met/tegen de staleigenaresse terwijl ik als potentiele nieuwe klant erbij sta.
-Had dan iets gevonden waar je zelf alles moest doen. Ze hebben daar potentieel tot het houden van 20 paarden. Stonden toen op dat moment 5 en er was al onenigheid wie mijn paard s'morgens zou eten geven |o . Omdat 1 meer teveel werk zou zijn. Ook konden ze daar enkel op vlas staan en moesten ze smiddags ook hooi krijgen. Maar dat haal ik niet. Had dan voorgesteld dat ik wel in het weekend de ochtendshift zou kunnen overnemen, en eventueel ook tijdens de week 2 ochtenden. (Het viel nu allemaal op 1 persoon) Maar ze gingen daarmee niet akkoord.
Dus ik vind het allemaal erg moeilijk.... :Z

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:29

Jeetje ... als ik dat zo lees, prijs ik mezelf weer eens gelukkig met m'n spul aan huis :D

Wel nooit vakantie of zelfs maar een dagje vrij, maar ook geen gez**k van allerlei mensen :j

Zo te zien is je huidige plekje dan zo verkeerd nog niet, ondanks de afstand.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:59

Mijn huidig plekje is eigenlijk perfect. Behalve de afstand...
Met de sneeuw ben ik er gisteren ook niet geraakt daardoor.
Als ik moet overwerken raak ik er ook niet meer.
Plus als je alles samen bekijkt is het ook erg duur om enkel recreatief te rijden. (stalgeld + benzine)
Nu is mijn paard ook geblesseerd dus ik ben langer onderweg dan dat ik daar met haar rondstap.

Ik zal anders gewoon vragen als ze heel hun boel naast mijn deur kunnen komen verhuizen! :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:00

Dat is vast het gemakkelijkst +:)+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:18

ik zou altijd kiezen voor de stal, waar mijn paard het meest buiten komt. Uitgebreide faciliteiten zouden dan iets minder belangrijk zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er binnen 42 km niet een beter alternatief te vinden is. Misschien moet je zoeken naar kleinschaliger pensionstallen of bij een particulier. Die adverteren natuurlijk niet zo vaak. Dus gaan rondrijden en bij plekken met een rijbak, stallen en land gaan informeren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:50

Bij de keuze zou ik ook de tijd meenemen die je extra kwijt bent aan bijv zelf voeren en mesten. Weegt dat tegen de reistijd op?
Als bijv 2x per dag heen moet voor het voeren en buitenzetten kan de stal wel dichterbij zijn maar qua tijd schiet je dan misschien niets op omdat je die afstand dan 2x moet rijden.

Daarnaast 42 km snelweg of 42km binnenweg is ook een enorm verschil.

Maar het lijkt mij sterk dat er niets dichterbij in de buurt is. Je zou bijv kunnen vragen bij stalgenoten die wat meer jouw richting uitwonen of zij niets iets weten. Als er leuke stallen zijn maar vol staan zou je ook aan die mensen kunnen vragen of ze suggesties hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:57

Het went snel, een minder luxere accomedatie. :D
Tot een paar jaar geleden had ik ook een luxere all in stalling met binnenbak er bij.
Maar sinds een paar jaar staat m'n paard op een boerderij met alleen een buitenbak, buitenstallen en veel weiland.
Verder is er totaal geen luxe, alleen een klein aanrechtblokje in de schuur waar we koffie kunnen zetten.
In de winter rij ik gewoon veel buitenritjes als de bak slecht is, en als het te erg is rij ik een paar dagen niet.
Ik heb de luxe nooit gemist, vind het zelfs nu veel leuker geworden.

Omdat het een boerderij is met 3 andere pensionklanten, helpen we allemaal wel eens wat mee, hoewel de boer in principe de stallen mest, voert en paarden binnen en buiten zet.
Maar het is een hoop werk dus wij zetten ook vaak de paarden buiten, helpen met voeren etc.
En daardoor ken ik m'n paard nu veel beter en heb er meer plezier in.
Mijn paard kent mij niet alleen van het uurtje rijden op een dag, maar ook van het stukje verzorging.
En dat is wel heel prettig, nu heb ik het idee dat ik voorheen een groot deel van m'n paard heb gemist.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:21

Nu heb ik beide. Paard gaat veel buiten en ik heb alles wat ik wil. Enkel de afstand is mij teveel geworden. Zeker voor wat ik nu voor ogen heb met mijn paard. Vroeger wou ik presteren en nu zou ik eens willen gaan genieten....
Ik zal de accomedatie gewoon minder nodig hebben, denk ik, hoop ik.
Nu betaal ik ook wat voor deze accomedatie en het is gewoon tevergeefs het geld en de moeite als je niet meer van plan bent te starten.
Het is nu 42 kilometer voornamelijk autostrade, dus rij er een half uur over. 1uur in totaal dus.
2x per dag gaan is al niet mogelijk door mijn werkuren...
1x per dag en zelf mijn box doen vind ik zo erg nog niet.
Er is vast wat in de beurt maar ik heb mijn oogkleppen nog op... Huiver precies bij het zien van een zware bak en oude stallen... :o En eigenlijk heb ik alles wat ik wou, daarom dat ik zo twijfel.
Ik heb zonet een telefoonnummer gekregen van een particuliere stal heeel dichtbij met een goede buitenpiste blijkbaar! Zal eens bellen. :-)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:29

Ik zou inderdaad kijken of er misschien iets dichterbij ligt, wat bij jouw "eisen" (als ik het zo even mag noemen) aansluit. Elke dag 2 x 42 km rijden, daar ben je ontzettend veel tijd mee kwijt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:29

al die tijd dat je nu onderweg bent, heb je een stal uitgemest of gevoerd en/of voer klaargezet.
mijn paard staat op 5km en da's luxe, want ik kan er met gemak 2x/dag langs. Ok het is ook een grote doe-het zelf-stal bij ons, maar ik heb heel goede vriendinnen en kan afwisselen als ik dit wens.
Een goed gedraineerde buitenbak met verlichting is ook goed te doen in de winter, alleen nu met deze vorst niet. Maar als ik eerlijk ben, rij ik nu niet veel ook al kan ik binnen. Ik heb jaren op stallingen gaan rijden voor anderen waar alleen een buitenbak was en soms de mogelijkheid in een binnenpiste te gaan rijden op 10minuten wandelafstand. En eigenlijk heb ik nooit langer dan een week stilgelegen... Al worden de winterprikjes de laatste jaren wel iets steviger :)

Dus als je je brandstoffen mee verrekend denk ik wel dat je een goed alternatief kan vinden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:33

Tja wat is een half uur als jij en je paard het goed naar je zin hebben? Ik zou al heel blij zijn met een fijne stal op een half uur afstand en zelfs die krijg ik niet gevonden.
Ik raad je aan lekker te blijven staan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 21:59

Ik zal sowieso nog even wachten met verhuizen. Ten eerste toch tot zeker na de winter.
En den tweede tot ze gerevalideert is van haar blessure. En we terug wat op weg zijn.
Ondertussen zal ik wat uitkijken wat er in de beurt is en alles tegen elkaar opwegen....
Ook om enkel recreatief te rijden vind ik het duur uitkomen om op een luxe stal te staan met maandelijks ongeveer 200 euro benzinekost te hebben. Dus ik hou alle mogelijken open .. En hopelijk kom ik er uit...

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:07

Ik zou toch ook voor een stal gaan kijken die dichterbij is, ook al is die dan misschien minder luxe. Ik zou een stal proberen te vinden die zo goed mogelijk bij jouw eisen aansluit . Als je paard het ook niet nodig lijkt te hebben zal dat, vooral nu je hem steeds moet stappen, de meest praktische oplossing zijn :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:11

Mijn paard staat ook een eindje weg maar nog niet zo ver als de jouwe... (ik rij per dag een halfuur heen en een halfuur terug) ik ben een tijd geleden verhuisd met paard naar een simpelere stal die 10minuutjes rijden was. Alleen buitenbak enz. Maar ik ben toch terug verhuisd. Ik heb een paard omdat ik rijden,poetsen, tutten enz erg leuk vind. Op die andere stal was de bak toch niet zo best en kon
Ik na een dag regen niet meer rijden..

Het is een beetje anders dan jouw situatie omdat de afstand toch weer iets verder is maar wat ik wil zeggen; als je eenmaal een echt fijne/goede plek hebt gevonden, vind je vaak niet iets (veel) beters :)

Veel succes met je zoektocht !

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:32

als er een goede bodem in de bak ligt (all weather bodem) kan je zelfs met vorst rijden, alleen een buitenbak hoeft dus geen probleem te zijn. Als de rest maar naar wens is kom je een heel eind met alleen buitenbak.

Ik sta al jaren op een stal met alleen buitenbak en in de winters rij ik geen wedstrijden ivm het onzekere weer. Met hevige vorst kunnen we niet rijden, maar voor de rest is de bodem prima, alhoewel nu wel erg fijn zou zijn om binnen te kunnen rijden, ik heb alleen nog geen stal gevonden die aan al mijn eisen voldoet en een binnenbak heeft.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:40

Weet je, als ik het zo hoor zou ik lekker blijven staan waar je staat. Die afstand is heftig, maar wel te overbruggen en iedere andere stal heeft toch wel iets. De kans dat je dus echt dicht bij huis iets vindt is niet zo groot en het is toch zonde als je straks op een stal 30 km bij huis vandaan staat die eigenlijk niet helemaal naar je zin is. Je zou zelfs kunnen kijken of er geen stalgenootje is die het stappen bijv 2x per week over wil nemen tegen evt een kleine vergoeding (je spaart dan tenslotte je reiskosten uit) maar ik weet natuurlijk niet of je je paard wel in handen van iemand anders wil geven.