Paspoort paard waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Paspoort paard waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:08

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een ander topic. Volgens de wet zou het paspoort van je paard aanwezig moeten zijn bij de pensionstal- eigenaar, ter controle etc.
Hoe denken jullie hierover?

Ik zelf heb het paspoort van mijn paard gewoon thuis liggen. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die aan de pensionstal- eigenaar te geven. Vind het om die reden ook nogal een rare wet. Als er iets met je paard is ga je toch zelf met het paspoort mee, neem ik aan?

Mvg.

capopjekop

Re: Paspoort paard waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:17

Ik zou hem ook thuis willen houden, maar dat houdt wel in dat je er bij een dierenartscontrole altijd moet zijn met het boekje (zou ik sowieso al willen). Al snap ik wel dat het voor de pensionhouder makkelijker is om niet altijd afhankelijk te zijn van de eigenaren.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:19

capopjekop schreef:
Ik zou hem ook thuis willen houden, maar dat houdt wel in dat je er bij een dierenartscontrole altijd moet zijn met het boekje (zou ik sowieso al willen). Al snap ik wel dat het voor de pensionhouder makkelijker is om niet altijd afhankelijk te zijn van de eigenaren.

Niet afhankelijk te zijn van de eigenaren? Ik mag hopen dat de meeste eigenaren gewoon zelf alles voor hun paard regelen en de staleigenaar dat niet hoeft te doen..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:20

Gebruik de zoekfunctie maar eens, hier zijn al zoveel topics over.

Anoniem

Paspoort hier gewoon thuis. Heb op verschillende pensionstallen gestaan, maar altijd thuisgehad. Vind het geen fijn idee dat iemand anders hem heeft.

Telpeva
Moderator Algemeen

kimberly1995 schreef:
capopjekop schreef:

Niet afhankelijk te zijn van de eigenaren? Ik mag hopen dat de meeste eigenaren gewoon zelf alles voor hun paard regelen en de staleigenaar dat niet hoeft te doen..

Is handig als de dierenarts moet komen in noodgevallen, denk ik zo.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:21

Anoeska27 schreef:
Gebruik de zoekfunctie maar eens, hier zijn al zoveel topics over.

Heb ik gedaan, maar er was naar mijn idee geen actueel topic waar dit besproken wordt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:21

Toen ik 1 van mijn veulens in de opfok had staan had ik ook het paspoort gewoon thuis liggen. Als ie geent moest worden ging ik het paspoort even langs brengen :)
Snap wel dat pensioneigenaren het paspoort standaard willen hebben, maar toch zou ik het niet graag "uit handen geven".

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:22

kimberly1995 schreef:
capopjekop schreef:

Is handig als de dierenarts moet komen in noodgevallen, denk ik zo.[/quote]

Bij een noodgeval zorg ik zelf toch dat ik naar mn paard kan? Dan ben ik er wss net zo snel als dat de dierenarts er is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:22

kimberly1995 schreef:
capopjekop schreef:

Vaak is het veel goedkoper om alle paarden in een keer te laten enten en gebeurt dat dus ook gezamelijk. Net als ontwormen enz. En stel dat je paard halsoverkop naar de kliniek moet, dan is het wel handig als de pensionhouder het paspoort heeft voor het geval de eigenaar niet kan komen om wat voor een reden dan ook.

@ Ts: jij bent waarschijnlijk scholier/student? Dan is het iets makkelijker om snel naar je paard te kunnen dan als je een gezin /baan hebt.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:24

Volgens mij moet het inderdaad bij het paard zijn (dus bij de pensionhouder) Maar, dat heb ik zelf ook niet. Het ligt fijn bij mij thuis. Ook bij bezoeken van de veearts heb ik het niet nodig. In het geval dat ik op wedstrijd ga oid neem ik het wel mee. Mocht er contole komen op stal dan heb je volgens mij een aantal uur om het paspoort te laten zien. Nou, dan rij ik wel even thuis langs om het op te halen. Ondanks dat ik de pensionhoudster 100% vertrouw met mijn paard hou ik het paspoort zelf bij me. Zij heeft het eigenlijk nergens bij nodig, alleen het enten gebeurt met de hele stal tegelijk, maar dan zorg ik dat ze het paspoort op tijd heeft en dan krijg ik het erna direct weer terug.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:25

capopjekop schreef:

Vaak is het veel goedkoper om alle paarden in een keer te laten enten en gebeurt dat dus ook gezamelijk. Net als ontwormen enz. En stel dat je paard halsoverkop naar de kliniek moet, dan is het wel handig als de pensionhouder het paspoort heeft voor het geval de eigenaar niet kan komen om wat voor een reden dan ook.

@ Ts: jij bent waarschijnlijk scholier/student? Dan is het iets makkelijker om snel naar je paard te kunnen dan als je een gezin /baan hebt.[/quote]

Nouja, zelfs al heb ik een baan zorg ik er wel voor dat ik naar mijn paard kan als het echt nodig is. En dat is misschien zo wat je zegt, maar de staleigenaar kan ook andere dingen doen met dat paspoort. Daarvoor is mijn paard me denk ik iets te dierbaar..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:26

Bij inenting wil ik er toch altijd bij zijn en dat soort zaken. Nu dat misschien met de hele stal gezamenlijk wordt geregeld, gaat mijn mama er heen met het paspoort. Er kan altijd iets gebeuren, ookal is je paard nog zo braaf en mijn moeder en ik vinden het dan heel belangrijk dat we er voor mn paard zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:27

Heeft niets te maken met noodgevallen, maar met diverse controles. Ondanks dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, hoort dit ten alle tijden bij het paard en verzorger gehouden te worden. De verzorger is de pensionstalhouder. Ik heb ook niet alle paspoorten op stal liggen, maar als ik controle krijg, moet ik ze eigenlijk wel hebben.
Ik gok er maar op dat er een coulanceregeling is, bijvoorbeeld binnen 10 dagen laten zien.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:28

Het gaat niet om de dierenarts, maar om een AID controle en is gewoon verplicht. Zie ook [TAO] Paspoorten bij stalhouder?

Ik heb bij de opfok ook gewoon de paspoorten achtergelaten, een beetje vertrouwen moet er wel zijn. Je lat tenslotte een kostbaar bezit bij ze achter. Bovendien was ik er in geval van nood nooit op tijd, het was 4 uur rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:28

Paspoort hoort bij het paard, dus formeel moet het paspoort daar zijn waar het paard staat. Dat betekent dus eigenlijk dat je alleen als je je paarden aan huis hebt, je ze als eigenaar zelf kunt beheren. En anders is de 'houder' van het paard, de pensioneigenaar, in overtreding.
Een werkbare optie is een kastje op stal waar zowel jij als de pensionhouder in kunnen waar je paspoort ligt (zadelkast oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:34

Geen haar op mijn hoofd die er aam denkt het paspoort bij de stalhouder af te geven. Ze hebben een kopie. Het originele is bij mij. Als ik besluit weg te gaan met mijn paard en de stalhouder is niet thuis, dan zou ik 'm niet op de kar kunnen zetten? No way.
Veearts/noodgeval? Veearts heeft z'n eigen dossier in de computer. Ik kom de aantekening en het stempeltje 's avonds wel even halen.

Paspoort in de zadelkast is vragen om problemen. Veel te diefstalgevoelig.

Mocht er AID-controle komen, dan zijn mijn paspoorten er binnen een paar minuten. Ik woon en werk vlakbij stal. En mocht ik weg zijn, dan kan de buurvrouw (zit ook in de paarden) of onze hulp (idem) ook het huis in.

Als je je paarden zelf beheert en ze staan 5 km verderop in het land, is het paspoort ook niet fysiek op hetzelfde perceel als de paarden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:35

Sonja schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aam denkt het paspoort bij de stalhouder af te geven. Ze hebben een kopie. Het originele is bij mij. Als ik besluit weg te gaan met mijn paard en de stalhouder is niet thuis, dan zou ik 'm niet op de kar kunnen zetten? No way.
Veearts/noodgeval? Veearts heeft z'n eigen dossier in de computer. Ik kom de aantekening en het stempeltje 's avonds wel even halen.

Paspoort in de zadelkast is vragen om problemen. Veel te diefstalgevoelig.

Mocht er AID-controle komen, dan zijn mijn paspoorten er binnen een paar minuten. Ik woon en werk vlakbij stal. En mocht ik weg zijn, dan kan de buurvrouw (zit ook in de paarden) of onze hulp (idem) ook het huis in.

Als je je paarden zelf beheert en ze staan 5 km verderop in het land, is het paspoort ook niet fysiek op hetzelfde perceel als de paarden.

Ik ga op alle punten met je mee. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:36

In dit geval ligt hij zelfs nog in H'sluis en het paard in Wageningen. In eerste instantie met vervoer vergeten, daarna konden we hem niet vinden en daarna opnieuw vergeten. Hij moet eerdaags wel deze kant op komen want dan wordt het paard geënt en direct even nagekeken + tanden. Maar hij blijft wel in mijn bezit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:36

Mijn paspoort ligt inmijn kast op stal.

Ts je zegt dat je als je een baan zou hebben ook zou zorgen dat je naar je paard kan in geval van nood, ik denk dat er genoeg banen zijn waarbij dit echt niet kan en je misschien zelfs ontslag riskeert, zou je het dan nog doen? Ik kan ook niet weg op mijn werk en zou ook mijn baan niet riskeren. Overgens heb ik contract getekend dat in geval van nood eerst de d.a. gebeld mag worden

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:45

trustHim schreef:
Mijn paspoort ligt inmijn kast op stal.

Ts je zegt dat je als je een baan zou hebben ook zou zorgen dat je naar je paard kan in geval van nood, ik denk dat er genoeg banen zijn waarbij dit echt niet kan en je misschien zelfs ontslag riskeert, zou je het dan nog doen? Ik kan ook niet weg op mijn werk en zou ook mijn baan niet riskeren. Overgens heb ik contract getekend dat in geval van nood eerst de d.a. gebeld mag worden

Qua dat is mijn baas denk ik heel ruimdenkend. Mijn paard is al een keer geopereerd aan zand- en gaskoliek. Ik denk dat als er bij haar iemand heel erg ziek is of haar dochter, dat ze ook graag even naar huis wilt, al is het maar om te checken.
Daarnaast, de baan die ik in de toekomst wil gaan bereiken geeft mij dermate vrijheid dat ik een eigen soort bedrijf heb. Ik zorg er dan wel voor dat ik weg kan, als dat echt nodig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:54

Dan heb je geluk, maar je kunt dus niet in de algemeenheid stellen dat iedereen zo makkelijk even weg kan op het werk. Wil overigens niet zeggen dat ik niet alles in het werk zou stellen, maar anders zou mijn pa wel gaan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:58

capopjekop schreef:
Dan heb je geluk, maar je kunt dus niet in de algemeenheid stellen dat iedereen zo makkelijk even weg kan op het werk. Wil overigens niet zeggen dat ik niet alles in het werk zou stellen, maar anders zou mijn pa wel gaan.

Tuurlijk ga ik daar niet van uit. Maar daarom is het toch ook mijn mening? Ik zou naar mijn paard toe willen en ik ga er vanuit dat iedereen dat wilt als zijn/haar paard ziek is. Of die mogelijkheid er is, is natuurlijk wat anders.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:09

Ik had die van mijn pony altijd thuis liggen. :)
Maar als hij geent werd regelde ik het vaak voor de hele stal en was ik er bij, maar als dat niet zo was gaf ik het boekje rustig een dagje weg.
Nu is de pony verkocht, maar het boekje licht hier nogsteeds :o
De DA had de verkeerde entingsdatum er in gezet :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:30

Het paspoort niet op stal leggen/niet afgeven aan de stalhouder is puur een gevoelskwestie. Het paspoort heeft als enige functie het aantonen van (een deel van) de medische historie van het paard. Is het dier voldoende geënt om op wedstrijd te gaan of voldoende geënt mocht er een uitbraak van 'iets' zijn in de omgeving. Je hebt geloof ik 4 uren om bij controle alsnog het paspoort te tonen.
Mocht de stalhouder om wat voor reden het paspoort kwijt zijn/achter houden, het is geen eigendomsbewijs, dus het paspoort heeft op dat punt geen macht.

Dat betekend niet dat ik mijn paspoort nu op stal heb liggen. Ligt thuis en niet in de vochtige stal. Vond het ook onprettig om het af te geven op de vorige pensionstal, voelt toch ongehoord.