wie hooi van eigen land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

wie hooi van eigen land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:46

Hoi,

Met dit koude weer ben ik de voor's en tegens op een rij aan het zetten om een stuk grond niet te gebruiken voor beweiding, maar dit te laten maaien en hooien.

Het gaat om een stuk van ong 1/2 ha. De vorige bewoners hadden 100 baaltjes gehaald van dit stuk. Ik vermoed dat ze dan 2 keer gemaaid hebben.

Ik weet dat laten maaien/schudden/persen hartstikke duur is en bijna niet lonend is.
Nu heb ik een minitrekker en kan een maaimachine aanschaffen. Ik kom er echter niet goed uit welke maaier ik dan moet hebben. Geen cirkelmaaier. Ik dacht aan een klepel maaier, maar begrijp ik het nu goed dat deze hakselt en dus echt ongeschikt is om van te hooien?
Natuurlijk heb je de luxe zwadmaaier, die het gras op een rijtje legt.

Kunnen jullie me verder helpen?

elsenfox

Re: wie hooi van eigen land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:50

hoi,
wij hooien ook van eigen land. vanaf februari/maart gaan de paarden van het land af zodat het gras kan groeien. meestal in juli hooien we, en daarna gaan ze weer de wei in.
Wij hebben een stuk land van 2 hectare, en we laten het hooien over aan iemand die het in grote plastic balen verpakt. Voor zover ik weet zijn we toch een stuk goedkoper uit dan als we het hooi bij iemand anders zouden kopen. Dus we draaien hiermee geen verlies.
Ik denk dat het hooien en persen trouwens nog zo makelijk niet is om zelf te doen..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:51

elsenfox schreef:
hoi,
wij hooien ook van eigen land. vanaf februari/maart gaan de paarden van het land af zodat het gras kan groeien. meestal in juli hooien we, en daarna gaan ze weer de wei in.
Wij hebben een stuk land van 2 hectare, en we laten het hooien over aan iemand die het in grote plastic balen verpakt. Voor zover ik weet zijn we toch een stuk goedkoper uit dan als we het hooi bij iemand anders zouden kopen. Dus we draaien hiermee geen verlies.
Ik denk dat het hooien en persen trouwens nog zo makelijk niet is om zelf te doen..

persen ga ik zeker niet zelf doen.
maaien en evt schudden ben ik dus aan het onderzoeken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:02

de loonwerker hiernaast me op de bank vraagt naar het merk van de tractor

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:24

Caira schreef:
de loonwerker hiernaast me op de bank vraagt naar het merk van de tractor

Iseki

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:34

hoeveel pk?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 22:40

Caira schreef:
hoeveel pk?

18

Ik wil weten welk type maaier ik nodig heb.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:41

ik heb 2.5 hectare en ongeveer 1 hectare is omheind voor de paarden, de rest is hooiland. Ik heb een boertje in de buurt die kunstmest strooit, maait, schud en op ruggen legt. Pakmachine betaal ik apart. Ik laat grote pakken maken van 300-400kg gewikkeld in plastic.

Behalve vorig jaar (lang nat geweest, pas laat kunnen oogsten) heb ik ook altijd een 2e snede die ik verkoop op het land voor veel te weing :') maar ik heb geen opslag dus weinig keuze.

Kosten boertje voor 2x kunstmest (per x incl. kunstmest kost 100euro), 1x onkruid sproeien (om het jaar kost ook ongeveer 100euro) maaien, schudden, ruggen en de pakken op zijn plek legen zijn meestal rond de 600euro. kosten wikkelen is ongeveer 14-16euro per pak. Vorig jaar had ik 40 pakken, maar meestal 32-38pakken = nog een 2e snede.

al zou ik ruimte hebben om een traktor te stallen (moet toch binnen staan denk ik) dan nog, schudden is de boer 2 uur mee bezig, x 4 a 5 keer, dan nog 2 uur op ruggen leggen. Ik denk dat een eigen traktor weinig bespaart, zeker aangezien ik zelf geen onderhoud kan doen.

nog even terug gekeken...ik dacht dat je een hectare had om te hooien, met een halve zou ik het zeker niet doen... en al helemaal zelf geen machines aanschaffen, dat levert echt niets op.

Punt is ook altijd, als de eerste oogstsessie aan de gang is, dan is het moeilijk een pakmachine te krijgen voor een "klein" stuk. Ik wacht altijd de 2e gelegenheid af want de eerste keer was echt een leermoment. Boeren met 4-5 of meer hectare gaan echt voor voor die loonwerkers! 1e keer stond ik om 23.30uur nog te wachten op de pakmachine op een zwoele zomernacht....met de bliksemflitsen al op de achtergrond...laatste pak zat erin en het begint me toch te onweren en te stortregenen. Tegenwoordig speel ik op safe.
Laatst bijgewerkt door Mist op 19-01-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:42

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:43

Ik laat alles doen door de loonwerker :) bevalt mij ontzettend goed! Geen onderhoud ed. Betaal 1.50 per pakje op die manier :)

Helaas kan ik maar 1 keer per jaar hooien ivm kleigrond; voorjaar blijft te lang nog nat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:01

Caira schreef:
Hij zegt dat je daar bijna geen maaier voor hebt, je zou deze site kunnen proberen: http://www.boxeragri.nl

kun je je loonwerker ook vragen welk type maaier ik moet hebben :D Dát is mijn vraag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 23:02

Mist schreef:
nog even terug gekeken...ik dacht dat je een hectare had om te hooien, met een halve zou ik het zeker niet doen... en al helemaal zelf geen machines aanschaffen, dat levert echt niets op.

Selfsupporting is heel belangrijk voor me.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:03

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:05

Caira schreef:
Hij zegt dat je daar bijna geen maaier voor hebt, je zou deze site kunnen proberen: http://www.boxeragri.nl

I beg to differ: http://miniwerktuigen.nl/pages/weide/cyclomaaiers.php

Overigens denk ik niet dat het opschiet, een half bundertje zelf maaien en schudden. Dat kun je heeeeeeeeeeeel vaak laten doen, voordat dat duurder is dan er zelf de aanbouwwerktuigen voor aan te schaffen. Voor mini is er in NL tweedehands weinig te vinden en een nieuw zwadmaaiertje kost, in de goedkoopste uitvoering, al € 1.750,- ex. (zie link). Een vergelijkbaar bedrag ben je nog eens kwijt voor een schudder/weers combimachine.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 19-01-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:06

tuurlijk zijn ze er wel, maar ze zijn loeiduur, en als het grof hoog gras is heeft je trekkertje te weinig pk om er doorheen te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:07

Antheman schreef:
Mist schreef:

Maar je wilt sowieso niet zelf persen... ik je wel willen aanraden om eens bij de loonwerker te vragen. Kun je geen trekker van hem huren dan?

Bevalt mij goed om mijn halve hectare volledig te laten doen door de loonwerker. Ik heb geen machines nodig en toch fijn elk jaar voor 3 maanden hooi van eigen land!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:07

als je selfsupporting wilt neem dan een maaier voor achter je paard

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:10

Schudden is wat het meeste geld kost, dus als je daarvoor een eigen machientje (voor trekker of pony) kan vinden ben je al een heel eind. Informeer anders even bij lokale boeren wie dit al hobby er bij doet en waar de machine uitleen zit, want die zijn er ook veel. Misschien heeft die de juiste maaier om te huren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:14

Antheman schreef:
Mist schreef:

Als je selfsupporting wil: http://www.tractorfan.nl/picture/375339/

Edit:
Zo'n mazzel krijg je nooit meer! Er staat er 2e-hands eentje te koop op MP, in Gorredijk: * klik *
Nog met wikkelaar ook! Dus als je nog acht rooitjes stuk te gooien hebt, is dit je kans.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:54

Caira schreef:
tuurlijk zijn ze er wel, maar ze zijn loeiduur, en als het grof hoog gras is heeft je trekkertje te weinig pk om er doorheen te komen.
't Zijn maar kleine maaibalkjes hè, de werkende breedte is 1.15m. En als ie het moeilijk krijgt gewoon een versnellinkje terug en wat langzamer rijden, komt ie er wat makkelijker doorheen. Het is hobby hoor, dus het hoeft niet allemaal in 4-hoog hop-hop, omdat er nog 30 bunder plat moet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:00

Mijn advies is:

Gooi de paarden in het voorjaar erop.

En koop je hooi bij een gerenomeerde handelaar.

Scheelt een hoop risico en werk en vooral: Onkosten. :7

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:05

Eirikur schreef:
Caira schreef:
't Zijn maar kleine maaibalkjes hè, de werkende breedte is 1.15m. En als ie het moeilijk krijgt gewoon een versnellinkje terug en wat langzamer rijden, komt ie er wat makkelijker doorheen. Het is hobby hoor, dus het hoeft niet allemaal in 4-hoog hop-hop, omdat er nog 30 bunder plat moet.

exact.
Caira schreef:
als je selfsupporting wilt neem dan een maaier voor achter je paard

Dat is helemaal leuk :D
tamary schreef:
Schudden is wat het meeste geld kost, dus als je daarvoor een eigen machientje (voor trekker of pony) kan vinden ben je al een heel eind. Informeer anders even bij lokale boeren wie dit al hobby er bij doet en waar de machine uitleen zit, want die zijn er ook veel. Misschien heeft die de juiste maaier om te huren.
Dat weet ik, want dit kost het meeste tijd. Aangezien het om een klein stuk gaat, is het een overweging om het handmatig te doen.
uiteraard kijk en vraag ik rond of ik geholpen kan worden. Tot nu toe zonder resultaat.

Eirikur, prachtig, :j
maar persen ga ik niet zelf doen.
Vorig jaar werd me gezegd dat ze direct langskomen als ze hooi zien liggen, om het te mogen persen, dat zal vast lukken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:24

Antheman schreef:
Vorig jaar werd me gezegd dat ze direct langskomen als ze hooi zien liggen, om het te mogen persen, dat zal vast lukken.

Ja, tuurlijk! :+ Neem van mij aan dat Mist gelijk heeft: als het er op aan komt, komen die paar pakken voor jou als laatste aan de beurt. Als ze tenminste nog tijd en zin over hebben, na de grote klanten waar ze er een paar honderd kunnen draaien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:26

Eirikur schreef:
Antheman schreef:

Ja, tuurlijk! :+ Neem van mij aan dat Caira gelijk heeft: als het er op aan komt, komen die paar pakken voor jou als laatste aan de beurt. Als ze tenminste nog tijd en zin over hebben, na de grote klanten waar ze er een paar honderd kunnen draaien.

Gelukkig is dat niet altijd zo :) ik heb er geen last van met mijn halve hectare! Geweldig loonbedrijf die zich net zo hard inzet (oftewel ook genoeg machines en mankracht om alle klussen te doen) voor een paar bunders als voor een halve hectare! :)
En voor maar 1.50 per pak (incl maaien, schudden, pakken)
Hopelijk heeft de ts net zo'n goed loonbedrijf!
Overigens moet ik zelf wel regelmatig bellen in die drukke periode, ze hebben geen telefoniste die alles netjes inplande :') de pakjes ontstaan niet vanzelf haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:43

Maaien zou ik laten doen. Kost echt heel weinig tijd in verhouding. Een boer doet een halve ha in een paar minuten als hij normaal rondjes kan rijden.
Een schudder is echt de moeite waard. Schudden moet liefst twee keer per dag en meerdere dagen. Dat maakt je hooi duur als je het laat doen. Daar zelf controle over hebben is ook mijn wens. Niets vervelender als wachten of en hoe vaak er geschud wordt...

Het laten persen door hobbyboer met eigen persmachine kost hier tussen de 50 en 75 cent per pakje. Dat zijn de kosten ook niet. Wikkelen maakt het duur.

Die 100 pakjes hooi red je waarsvhijnlijk al wel met 1wat dikkere snee...
Ik had tweede snee 95pakjes hooi van ook zo iets. De rest had de boer meegenomen in grootpak.