Paard houdt erg veel van spelen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

Paard houdt erg veel van spelen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:49

Beste allemaal,

Ons paard is dol op spelen met andere paarden. Merries treiteren vindt hij heel leuk. Hij is niet gemeen. Hij vindt het gewoon heel erg fijn om buiten te zijn samen met z'n vriendjes. Wij baasjes schrikken ons soms een hoedje als hij weer een enorme bijtwond heeft aan z'n hals of hoofd. Gelukkig is het niet ernstig en heelt het altijd weer mooi. Hij gaat elke dag (behalve zondag) naar buiten. Hij staat s' ochtends 4 uur per dag in de wei en s' avonds gaan we een uur rijden (1,5 uur met uitstappen). Hij staat gestald op een manege dus meer weidegang geven kan helaas niet. Ik denk dat hij gelukkiger wordt met meer weidegang. Volgens mij wordt hij dan ook een iets rustiger in de wei. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of adviezen. Mijn doel is een blij paard.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:54

Ik heb drie paarden (twee van mezelf, eentje van m'n zus) en de twee jongere ruinen zijn continu met elkaar aan het spelen. Of de wei nu modderig is en vol plassen ligt, bevroren en vol sneeuw, zomer of lente, ze zijn constant met elkaar aan het stoeien, heen en weer aan het vliegen en elkaar aan het uitdagen. Mijn oude paard slaat het hoofdschuddend gade :D

Soms, als de wei té nat ligt, gaan ze met drie op de paddock, minder ruimte om echt lekker te galopperen en te stoeien. Ik merk dat de jongere paarden hier snel chagrijnig van worden. Voor mij persoonlijk en mijn paarden geldt dus: zo lang mogelijk op een groot stuk waar ze zich kunnen uitleven én met een passend maatje erbij. De jongere paarden amuseren zich goed samen, mijn oude paard heeft helemaal geen behoefte meer aan spelen en druk doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:55

Is er nergens in de buurt een andere stalling met de mogelijkheid om langer naar buiten te mogen? Top dat je het belang van je paard in acht neemt hoor, kunnen velen een voorbeeld aan nemen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:56

4 uur is natuurlijk al meer dan sommige andere paarden krijgen, maar de meeste paarden worden wel blijer van meer weidegang.
Wat ik zelf een erg mooie manier van houden vind is een paddock paradise en een hit actief stal, maar die moeten bij jou in de omgeving maar net te vinden zijn.

Ik zou voorzichtig gaan zoeken naar een plekje met meer weidegang (evt. 24/7?), al is dat zeker in deze tijd van het jaar misschien niet erg makkelijk. Je weet dan echter wel gelijk wat je koopt en krijgt in dat opzicht niet te maken met loze beloftes over een x aantal uur weidegang in de winter die vervolgens niet nagekomen worden.

Babs80

Re: Paard houdt erg veel van spelen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:59

Dank je wel voor jullie fijne reacties en adviezen! Deze neem ik mee in mijn zoektocht.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:04

waarom niet op zondag? (hoop toch niet dat dit met zondagsrust te maken heeft)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:05

4 uur buiten is al meer dan een heleboel paarden maar nog steeds niet erg veel.
ik zou gaan zoeken naar een plekje waar ze wat meer uurtjes naar buiten kunnen, bijv overdag buiten en 'snachts binnen en 'szomers 24/7 buiten.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:11

Je hebt gelijk. Ivm zondagsrust. Op zondag zetten wij hem zelf buiten, maar het liefst alleen als er ook een ander paard naar buiten gaat. Als ik hem alleen op de wei zet, dan wordt hij na een tijd heel onrustig of staat hij constant bij de poort te roepen. Mijn partner en ik hebben afgesproken dat we tijdens onze zoektocht door de ogen van een paard kijken en niet door die van ons.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:16

Je laatste zin is helemaal top en zo hoort het ook. Een paard heeft niks aan zondagsrust.
Veel succes met zoeken naar een geschikte plek!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:34

Goed van je, er zouden meer paardeneigenaren moeten denken zoals jij denkt!!!

In welke regio woon je, anders weet ik misschien nog wel een paar stallen voor je mocht je het overwegen om te verhuizen. Maar zoals hiervoor ook al gepost is, het ene paard speelt meer en heeft meer energie dan het andere dus de kans is groot dat ie toch wel blijft spelen. Al zal het uiteraard met meer buiten misschien wat afzwakken omdat ook hij ééns moe zal worden. :D

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:23

Dank voor jouw reactie. Het spelen zie ik ook als positief :-) Hij zit dus lekker in zijn vel. Wat ik wel denk is omdat hij nu 20 uur in zijn stal moeten wachten voordat hij weer naar buiten mag, dit is dan excl. het rijden, misschien toch wat energieker is op de wei dan een paard dat de hele dag buiten staat of alleen 's avonds op stal. Wij wonen in de Achterhoek omgeving Aalten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:32

als je paard wat meer buiten staat word het buiten zijn wat gewoner en zal het spelen waarschijnlijk wat rusiger worden en hij wat heler blijven.
let er wel op dat als je stal vind waar ze langer buite staan ze ook buiten hooi krijgen.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:44

Ja letten we ook op, dank. Straks hebben we een nog blijer paard! :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:16

Wat super dat je er zo over nadenkt!
Lekker gaan zoeken, je vind heus wel iets. Eventueel kun je ook gewone stallen afgaan, wie weet vind je een plek waar ze openstaan voor andere dingen.
Zo staan mijn paarden op m'n huidige stalling ook als enigste 24/7 buiten, zolang iedereen elkaars mening maar respecteerd kan dat best.

Dikke thumbs up voor jou instelling! Mag wat mij betrefd topic van de maand worden.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:43

Dank je wel, voor ons een normale gedachte :-). Belang van het paard staat altijd voorop.
We houden jullie op de hoogte over onze zoektocht.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:52

voor mij en een heleboel hier op bokt is dat idd ook een normale gedachte :D
met het zoeken van een stal staat bij mij luxe voor het paard (dus veel naar buiten kunnen, kunnen spelen met vriendjes enz) altijd voorop, paard moet er immers wonen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:00

barbar schreef:
voor mij en een heleboel hier op bokt is dat idd ook een normale gedachte :D
met het zoeken van een stal staat bij mij luxe voor het paard (dus veel naar buiten kunnen, kunnen spelen met vriendjes enz) altijd voorop, paard moet er immers wonen.

Pcies. Het is je paard zijn huis, hij moet er zich happy voelen, en een happy paard is een happy eigenaar. :D Want als je paard niet lekker in zijn vel zit, zal ie ook niet zo happy voor je willen werken. Ik was ook heel erg blij met mijn stal waar mijn paard woonde, elke dag buiten, een dinnetje wat elkaar zelf uitgezocht had, lekker grote lap wei en een mooie grote stal.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:06

Zo denken wij ook. Een paard maakt het echt niet uit of zijn staldeur is voorzien van gouden knoppen ;-) of dat het gezellig is in de kantine. Hij is pas een gelukkig paard als hij lekker elke dag veel buiten is met zijn vriendjes. En dan is zijn baasje ook gelukkig!

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 11:08

Hallo allemaal, nog even een update. We hebben een fijne pensionstal gevonden. Hier gaan ze 7 dagen per week naar buiten. Hij staat de hele dag in wei met andere paarden. De staleigenaar kijkt eerst bij welke paarden ons paard het beste past. In de zomer mag hij 24/7 naar buiten. Alles voelt goed. Daarnaast kan ik straks op de fiets naar ons paardje. De stal is dichtbij ons huis :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:29

Heerlijk nieuws, klinkt echt top!! Heel veel plezier op je nieuwe stal en geniet van je paardje. :)

xxcherylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:43

Ja genniet van je paardjee

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:15

Super, veel plezier op de nieuwe stal!

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:03

klinkt geweldig... veel plezier op je nieuwe stal..!!
update? t.z.t ;-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:42

Superfijn, en hebben de paarden het naar hun zin?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:50

Ten eerste wil ik je even een duim geven dat jullie besloten hebben om door de ogen van het paard te kijken en niet hoe meer faciliteiten hoe beter! _/-\o_

Ik ben zelf in het bezit van 3 paarden en die staan 24/7/365 buiten, ik vind dat heerlijk. Het is soms voor mij een ellende, nu met de kou ben ik minimaal twee keer per dag in de wei om bijvoorbeeld hooi te geven, te controleren of dekens nog goed zitten, 's avonds voeren etc. Maar in het belang van de paarden vind ik dit ideaal. Vanaf ons huis kan ik hen ook zien, en ze spelen meerdere keren per dag. :j