wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:04

De titel zegt het al. Bij ons op stal staat iemand die altijd al slecht van betalen was, maar hij betaalde altijd wel (soms wel drie maanden achterstand wat ineens betaald moest worden!).
Maar nu loopt ie al vier maanden achter met betalen en er is geen voorzuitzicht dat ie gaat betalen, hij heeft geen geld zegt ie.

Wat moet je nu met zo'n situatie? De staleigenaar ligt er zo ongeveer wakker van. De staleigenaar wil ook niet meer voor de kosten opdraaien, maar ja, wat moet je dan? Ik weet geen oplossing. De pony kan er niks aan doen natuurlijk en moet gewoon zijn natje en droogje hebben!

Wie heeft er ervaring mee en hoe hebben jullie het opgelost?

oudaccountx

Re: wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:05

Van z'n terrein af gooien. Uiteraard wel eerst betalen natuurlijk..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:06

Ik het niet zo dat wanneer je een bepaald aantal maanden je stalgeld niet betaald de staleigenaren jou paard kunnen "opeisen"?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:07

Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 17-01-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:08

Inderdaad een andere stalling laten zoeken. Neem het verlies van die 4 maanden. Als je nog langer wacht, worden het nog veel meer maanden achterstand.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:08

is er een contract?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:11

Er zijn heel veel dingen die ze doen..

Sloten op deuren, paarden buiten zetten en niet meer binnen halen, paard aan het hek (buiten het erf) vast binden en zeggen dat hij hem op kan halen..

Ik weet niet of het echt officieel een stal is of dat het ergens bij iemand in de tuin in zegmaar?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:15

Ik herriner me een staleigenaar die een slot op de stal van het paard had gedaan van een niet betalende klant. Zo kon ie er niet gauw met het paard vandoor en met de noorderzon vertrekken. Heel moeilijk dit soort situaties.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:30

er is geen contract en het is bij een particuliere stal (staan maar twee pensionklanten, ikzelf en hij dus).
@ dispar, bedankt voor de linkjes trouwens.

Eigenaren komen nooit, dus het maakt hun niet uit als de stal op slot zit...

Je kunt wel dreigen met pony op straat te zetten, maar je doet het niet echt natuurlijk. Pony kan er niks aan doen. Pony inladen en bij de mensen in de tuin zetten hebben we ook al aan gedacht. Je krijgt hier niet de maanden achterstand terug natuurlijk, maar de kosten houden dan wel op.

Ze komen gewoon niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:32

Ik bezorgde 'm thuis...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:40

dan zoeken ze het maar uit met de pony idd. Je kunt toch niet de kosten van jouw pony door een ander laten betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:46

Nope. Ik vind het al zéér coulant dat de pensionhouder dit vier maanden heeft laten gebeuren.
Neem aan dat hij al wel de nodige acties qua aanmaningen en aangetekende brieven heeft ondernomen?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:52

uhm, nee, niks op papier. Alle afspraken zijn mondeling gemaakt. Hij belt, ze maken een afspraak en meneer komt gewoon niet opdagen. Dit nu al meerdere keren.
Staleigenaar besloot vorige week de pony dan maar 24/7 op de wei te zetten, maar nu met de sneeuw toch maar weer binnen gehaald.
De mensen willen nu misschien de pony gaan verkopen, maar ja, hij is nog niet verkocht en de opbrengst zal minder zijn dan het achterstallige stalgeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:54

Hebben ze wel het paspoort dan? Anders wordt verkopen lastig. Plus de handl ligt behoorlijk op z'n gat.
Denk dat de schade beperkter blijft door 't beest morgenochtend bij ze aan de deurklink van de voordeur te knopen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:32

Je zou een officieel traject kunnen volgen (dus aanmanen, deurwaarder etc.) en ondertussen nog steeds voor de kosten op blijven draaien, of je kiest voor de kortste weg: pony bij de eigenaar in de tuin zetten en veel plezier ermee.

Een andere optie is nog een aangetekende brief sturen dat de stalling per direct wegens wanbetalen opgezegd wordt en dat ze een paar dagen/week de tijd hebben om hun paard te verwijderen. Zijn ze niet bereid om daar gehoor aan te geven zul je het paard na het verlopen van deze termijn zelf van het erf verwijderen (en laat ze zich dan maar mooi even het hoofd breken over wat je precies bedoelt met verwijderen).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:50

oke, maar waar moet je dan naar toe met de pony?
Ik zie geen andere oplossing dan de pony bij de mensen in de tuin te zetten. Dan ben je in ieder geval van de kosten af, het achterstallige stalgeld daar kan de staleigenaar wel naar fluiten denk ik ....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:54

Nadeel is dat je van een kale kip niet kunt plukken. Dan kan je zeggen: achterstand betalen en opzouten, maar dan moet die achterstand wel betaald worden.

Heb het van dichtbij mee gemaakt. Alleen toen was de eigenaar niet te traceren. Na twee jaar (!!) is het paard verkocht door de staleigenaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:57

Tja de stalhouder had het niet zover moeten laten komen, 1 maand niet betalen = gelijk werk van maken ipv 4 maanden aan te kijken en er wakker van liggen.

Thuisbezorgen bij de eigenaars en klaar.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:02

geen contract is voor de staleigenaar wel heel vervelend ja....
is het geen optie om een deadline te stellen. bijvoorbeeld: voor 31 januari is alles betaald, zo niet dan wordt het paard gratis thuisbezorgd!
en daarna alsnog een contract op laten stellen. een contract hoeft helemaal niet vervelend te zijn, maar kan wel duidelijkheid bieden in soortgelijke situaties! heb onlangs nog een contract opgesteld samen met mijn nieuwe staleigenaar, als je het contract wilt inzien: stuur maar een PB

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:05

Ik zou voorstellen de pony te verkopen. Weet niet om wat voor iets het gaat, maar als het een redelijke pony is moet het de 4 maanden stalling toch wel opleveren?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:06

te goed van vertrouwen is de staleigenaar. De vorige keren werd er altijd wel betaald, ook al was het dan 2 of 3 maanden later. Nu heeft de eigenaar van de pony aangegeven echt niet te kunnen betalen en dat hij aan het zoeken is naar een oplossing.
Het paspoort hoort bij de eigenaar te zijn maar die is het kwijt (!), verkopen lijkt me dan ook lastig ja. Buiten dat is het achterstallige stalgeld al meer dan dat de pony waard is. Stalgeld is 150 euro per maand x 4 is 600 euri. Dan nog hoefsmid en inenting door de staleigenaar betaald. Ik heb afgesproken dat ik dit zal betalen, blijft er toch nog 600 euro over!

Wat starhutch zegt, had ik idd ook al voorgesteld...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:10

Ik zou juist niet het paard bij de mensen thuis afgeven, dan heb je als nog het geld niet en moet je als staleigenaar alle kosten die je gemaakt hebt zelf betalen.

Gewoon slot op de stal en naar de eigenaar van de pony gaan en het er over hebben..
Als hij maar blijft zeggen ik kan het niet betalen de vraag stellen; voor de eerste van de volgende maand alle maanden betalen, of de pony is voor ons (stal eigenaar).

Als ze het echt niet kunnen betalen, geeft hij de pony en kun je de pony verkopen, heb je alsnog geld.
Zo is het ook weleens bij ons gegaan...

Toch blijft het een lastig ding!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:12

@max66, in je profiel staat dat je juridisch medewerker bent.
Ga te rade bij de deskundigen op je kantoor.

Hier op Bokt krijg je toch alleen maar de beste adviezen die niet door enige kennis en kunde geremd worden.

Er zijn al 4 linken naar vergelijkende topics geplaatst.
Dus lees die topics door en je weet nog niks.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:13

Zoek even op recht van retentie, dan kom je al verder. De staleigenaar moet de eigenaar in gebreke stellen, en een procedure in gang zetten. Is de pony beleerd en gezond, dan is er nog wel wat waarde. Anders wordt het moeilijk om uit de kosten te komen. De topics waar naar verwezen wordt zijn ook nuttig om aan tips te komen.
Wat Ariebren ook al zegt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:44

ik ben natuurlijk geen partij in deze kwestie. Ik hoor alleen de staleigenaar aan en weet dat hij er erg mee in zijn maag zit. Heel sneu, lastige situatie.
Wat juridisch mogelijk is is niet de vraag. De staleigenaar gaat niet procederen. Dat heeft ook geen zin, want zoals gezegd "van een kale kip kun je niet plukken". Je kunt wel rechten hebben maar of je ze ook krijgt is altijd de vraag.... De mensen hebben vast nog meer schulden en het onderhouden van de pony heeft duidelijk geen prioriteit voor ze