mest uit staart zonder wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

mest uit staart zonder wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:01

Mijn quartertje heeft diarree gehad na haar verhuizing van opfok naar binnenbox. Ze had het best erg en nu zit haar staart dus onder de aangekoekte mest. Met dit weer vriest het ook binnen 's nachts dus wassen is uit den boze. Hebben jullie nog manieren om haar staart een beetje schoon te krijgen? Spic en span hoeft niet maar dit is wel een dikke klodder staart zo, lijkt me niet erg fijn zwaaien voor haar.

Princesj

Re: mest uit staart zonder wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:02

Gewoon met de hand zoveel mogelijk uitpluizen en daarna goed je handen wassen. Dan zijn de haren in ieder geval weer los van elkaar.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:02

Waarom niet alleen de staart wassen dan? Goed droog maken en niks aan de hand lijkt mij.. Eventueel even in een handdoek laten zitten of droog föhnen..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:03

ik heb daar geen stroom (stopcontact is te ver weg) en ook geen warm water, in de zomer met koud water wassen lijkt me best kunnen maar nu?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 16-01-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:04

Ik heb het wel eens met alleen een kammetje gedaan
en helemaal uitkammen je bent lang bezig maar dan is het wel schoon

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:05

Ik heb spray, zit in een groene fles en heet snelreiniger voor paarden, volkomen dier vriendelijke hoor! ik meng het altijd met water zodat ik er langer mee doet, kost ongeveer 10 euro en te koop bij de ruitersportzaak, super spul!!!

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:07

Ik zou het gewoon zo goed mogelijk borstelen en uitpluizen. Doe desnoods handschoenen aan.
Inderdaad niks met water doen! daar is het nu echt veelste koud voor.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:08

Ik heb weleens een emmer met lauw water gedaan en daar de staart dan in omdat wij ook alleen koud water hebben.
Daarna handdoeken eromheen en laten drogen.

Edit: Oja, het is -10 buiten, ik zou een weekje wachten als ik jou was :Y)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:10

sallandval schreef:
ik heb daar geen stroom (stopcontact is te ver weg) en ook geen warm water, in de zomer met koud water wassen lijkt me best kunnen maar nu?

Ik heb ook geen warm water op stal. Nouja, dan moet ik elke keer met een emmer naar het huis.
Ik was hem soms wel; de haren breken af als ik de mest te lang laat zitten, dan ben ik hele plukken kwijt. Ik was alleen de staart en daarna weer afdrogen, hooguit worden de achterbeentjes wat nat, die ik dan ook weer afdroog. Moet ze de staart maar optillen hoor :P

vibabu

Wil je dan ook de staartwortel wassen? Desnoods alleen de hele vieze plukken wassen en de rest niet. Goed uitzwiepen daarna. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen :)

Shorks

Als je alleen het deel van de staart wast waar geen staartwortel zit, dus het onderste deel, dan is het toch niet erg dat het koud is? Gewoon goed afdrogen als je klaar ben zodat ze ook d'r benen niet helemaal nat spettert en dan is het goed lijkt me :) of je kan het idd met glansspray of 'droogshampoo' uit zo'n fles doen, dat is misschien beter dan niks!
O ja, of je neemt een waterkoker mee naar stal, dan kan je water koken en met lauw water wassen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:11

Ik denk dat ik inderdaad gewoon even ga pluizen zo ver mogelijk en dan wassen zodra het weer het toelaat... kan ze meteen wennen aan tail grooming en da zal de stap naar wassen ook kleiner zijn.

De timmerman daar zei al; dan knip je het er toch uit :')

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:12

Alleen ff de staart wassen met dit weer is voor je paard het probleem niet als je alleen koud water hebt. Zorgen dat je echt alleen de staart doet, niet verder kliederen, goed drogen met een handoek, en mocht je een binnenbak hebben ga je daar lekker droogstappen. anders in stal zetten en paar kaar goed nadrogen. jijzelf krijgt wel gruwelijk koude pootjes..maar ja..heb je wel een schone staart.
Anders een zooi " zachtmaker" (van welk merk dan ook) erin spuiten en uitborstelen. Kan ook..al vind ik dat zelf minder omdat je vaak redelijk wat haar kapot trekt.
Is een keuze.

Succes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 16:12

Shorks schreef:
O ja, of je neemt een waterkoker mee naar stal, dan kan je water koken en met lauw water wassen!

Daar zat ik ook al aan te denken ja; en een boel verlengsnoeren en föhn :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:13

Als het een redelijk volle staart is, is knippen nog niet zo gek. Doe ik hier ook wel, maar wel zo dat het niet opvalt. Is het kortste werk.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:13

sallandval schreef:

Ik denk dat het best kan hoor! Mijn paard z'n staart was ik nu ook gewoon met ijs koud water.. Daarna lekker droog wrijven met een handelen of stroo ofzo.. Ik laat het altijd een beetje vochtig, is helemaal niet erg joh..

Wat ik ook wel eens heb gedaan trouwens, er bestaat tegenwoordig droog shampoo voor mensen, dat spuit je in je haar ofzo zonder het nat te maken.. Heb het een poos geleden bij mijn paard gedaan, weet niet meer precies hoe het werkt, maa valt te proberen toch haha..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:15

Het is een paard hoor :') hij gaat echt niet dood van een beetje koud water in een staart. Hoe moet het met al die paarden wel niet gaan als het sneeuwt of regent en ze staan buiten?

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:15

fjordnina schreef:
Als het een redelijk volle staart is, is knippen nog niet zo gek. Doe ik hier ook wel, maar wel zo dat het niet opvalt. Is het kortste werk.

Dat zou ik dan weer zonde vinden haha,. Dan hebben ze juist zo,n mooienvolle staart, ga je um uitdunnen!! Nee zou ik nooit doen!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:16

ik was ook gewoon met dit weer de staart van mijn paard hoor! ze loopt met dekens op, en nu nog steeds op het verse gras. (strookbegrazing) en als ze dan net een nieuw stuk hebben gekregen wil het wel eens zo zijn dat ze aan de dunne is.

ik was gewoon het grootste gedeelte van de staart (onderkant) zoals ik dat ook in de zomer doe. de staartwortel wrijf ik dan wat nat met de rest van de staart die al onder de zeep zit... na het wassen effe flink rondzwaaien en wat afdrogen met een handdoek... na 15 minuten is de staart weer zo goed als droog hoor.. aan de zijkant van de staartwortel zitten nog wel eens wat aangekoekte mest, die kam ik er meestal gewoon uit met wat antiklit spray.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:18

Ik zou geloof ik ook een flink verlengsnoer/ een haspel pakken en een gaan föhnen.
Zolang je de staartwortel er niet bij pakt kun je prima de staart met koud water wassen.
Het is hier gelukkig iets minder koud heb ik het idee :) Binnen vriest het niet :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:49

ellehcir schreef:
fjordnina schreef:

Dat zou ik dan weer zonde vinden haha,. Dan hebben ze juist zo,n mooienvolle staart, ga je um uitdunnen!! Nee zou ik nooit doen!

Ach, 't groeit wel weer aan :D .

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:06

Ik pak dan altijd een emmer water,sopje maken en de staart in de emmer doen en wassen maar. Blijft het paard zelf droog.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:56

Dat doe ik ook en idd, even waterkokertje mee naar stal en je hebt warm water. Groene biotex werkt super tegen aangekoekte mest!

Maar als je hem wast dan even op de ouderwetse manier het stuk tussen je handen pakken en tegen elkaar wrijven, dan laat het wel los.

Even flink uitzwiepen en even met de handdoek droog maken, wat equistar er in en dan word hij ook niet zo snel meer vies.

chiara95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:44

Heb hetzelfde gehad :) Heb gewoon de staart in een emmer water gestoken, dan met de hand met shampoo gewassen, weer in een verse emmer water,... Tot het er uit is :) Zn staart zal wel niet bevriezen ^^

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:59

Ik heb vandaag even geoefend met staart vastpakken en in een emmertje doen; dat vond ik wel even genoeg voor vandaag (had ook nog niet alle spulletjes gehaald) ze is een jonkie dus mag er rustig aan wennen (en ik ook). Morgen ga ik de staart denk ik wassen maar eerst biotex en verlengsnoeren halen (bedankt voor de tip Elan)