Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:56

Hoi hoi,

De topics die ik kon vinden zijn verouderd, maar ik wilde de discussie toch even openen. Ik zal de situatie even schetsen.

Mijn paard staat een half jaar op een nieuwe stal met 24/7 weidegang. Hij staat ook al een halfjaar in een groep paarden met dekens. Het zijn allemaal ruinen, en de groepen varieerden van 2 tot 5 in aantal ongeveer. Mijn paard is 5, die anderen waren vaak iets van 5 jaar ouder.

Alle dekens bleven heel.

Nu staat hij met één van z'n oude maten (ook met een deken) nog in de wei, en een nieuwe die ook 5 jaar is. Ze stoeien wat af, logisch. Jonge ruintjes zijn net kinderen. Helaas zoekt dat nieuwe paard constant mijn paard en het oudere paard op waardoor het oudere paard hem weg jaagt, maar mijn paard wil maar wat graag stoeien. Doordat de twee dus reageren op het gedrag van het nieuwe paard, gaat de deken van dat nieuwe paard kapot. De eigenaresse van dit paard eist nu dat ik dit via de verzekering vergoed. Na een discussie vond ik het de moeite niet meer en laat ik het inderdaad oplossen door de verzekering. Maar.

Mijn bezwaar:
1. Er is geen waterdicht bewijs dat mijn paard, en mijn paard alleen, verantwoordelijk is. Ja ooggetuigen dat mijn paard aan de deken trekt maar niet dat hij ze werkelijk kapot trekt. Ze staan 's nachts met zijn tweeën en blijkbaar is de deken dat de volgende ochtend verder kapot, maar dat kan ze ook gewoon zeggen.
2. Mijn paard zit onder de wonden van die stoeipartijen. Via die wondjes heeft hij waarschijnlijk ook regenmok opgelopen. (Lees: ik ben al bezig met zijn weerstand te verhogen, en hij is er al vanaf) Maar mij zie je niet maar DA rekeningen naar andermans hoofd gooien. Ik heb zelf dit risico genomen door in groepshuisvesting te staan.
3. Waar houdt dit op? Krijgt mijn paard nou voortaan overal de schuld van? Moet ik voor elke scheet mijn verzekering aan gaan spreken?

Ik weet dat de eigenaar van het andere paard formeel gezien gelijk heeft (ik ben bewust van artikel 6: 179 & 101), maar ik vind ergens dat je uit fatsoen je risico's moet accepteren en samen naar een oplossing moet zoeken in plaats van te zeggen "jouw paard vreet mijn dekens op dus je lost het maar op"

Ze worden uit elkaar gehaald, dus mijn persoonlijke situatie is opgelost, maar toch wil ik hier even over praten. Men kiest er zelf voor om paarden met dure dekens buiten te zetten. Nog even en mensen gaan paarden met zadels buiten zetten omdat ze een nieuw zadel willen. Ik bespaar mezelf de kosten door mijn paard geen deken op te doen, kan ik andermans dekens gaan betalen..

Andere oplossingen:
Bijtkap: Ga ik niet doen. Dan kan mijn paard niet meer grazen. Plus hij krijg dat vast kapot en ik wil mijn paard sowieso niet met een halster buiten zetten.
Anti-bijt: De eigenaar beweert dat ze dat gebruikt heeft en dat mijn paard dat lekker vindt

Maar het gaat me niet alleen om dekens. Het gaat me om het principe dat mensen een risico aangaan en vervolgens gelijk naar een ander wijzen.
Laatst bijgewerkt door JMkaaay op 16-01-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:59

vriendelijk verzoeken aan de eigenaar dat ze dit ook op een andere toon kan melden/vragen...
en dan nu je verkering er op gooien en hopen dat ze dan klaar is met zo vervelend dr zin door drijven.
en hopelijk kan je paard dan ook weer rustig in de wei zonder dat ie voor boef en misdadiger uitgemaakt wordt:)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:03

iedereen weet dat als paarden bij elkaar staan dat er dan dingen kunne gebeuren. heb zelf ooit een shet een deken van een paard kapot zien trekken. was een stal deken. dat werd dus een bijtvaste deken kopen. zo`n dingen gebeuren nou eenmaal en ja jammer dan voor de eigenaar. als ze een deken nodig hebben oke, maar kijk dan dat je een stevige deken koopt als je met meerdere dieren op de wei staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:03

Mijn paard schijnt ook een dekensloper te zijn en ik ga daar dus echt niet moeilijk over doen, ik dien de rekeningen in bij mijn verzekering. Als het mijn deken (of iets anders!) zou zijn zou het ook fijn zijn als de eigenaar van de sloper niet gaat lopen miepen.
Mijn paard staat nu wel apart, na 3 dekens vond ik het welletjes, dan maar minder diervriendelijk maar ik blijf niet aan de gang. Als hij echter evengoed wat sloopt dien ik het wel in.
Ik zie ook het probleem niet zo, daar is je verzekering toch voor? Je betaald toch braaf elke maand premie, ik heb die verzekering al 28 jaar en dit jaar is de eerste keer dat ik iets claim.
Mijn paard staat overigens ook zonder deken, en ja ik vind het bullshit als mensen hun paard buiten zetten met een deken die en kapitaal heeft gekost, maar dat is hun keuze, mijn paard kiest ervoor om die deken in reepjes te scheuren.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:05

Ik vind eigenlijk dat als je er voor kiest je paard met andere paarden in de wei te zetten, je ook het risico moet accepteren dat door het spelen je spullen stuk kunnen gaan.
De eigenaar van het andere paard zegt dat ze anti-bijt heeft gebruikt, dus ze wist blijkbaar al langer dat die deken beschadigd werd, en toen heeft ze er voor gekozen om haar paard nog steeds bij de jouwe te laten staan. Als je dan al bang bent dat je dure deken stuk gaat en je experimenteert met anti-bijt, waarom dan niet tijdelijk een oude deken opleggen voor het experiment?

Kortom: eigen schuld, dikke bult maar als je geen ruzie wilt, toch maar via de verzekering. En in het vervolg van tevoren afspraken maken met nieuwe weidemaatjes.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:06

Polly schreef:
Mijn paard schijnt ook een dekensloper te zijn en ik ga daar dus echt niet moeilijk over doen, ik dien de rekeningen in bij mijn verzekering. Als het mijn deken (of iets anders!) zou zijn zou het ook fijn zijn als de eigenaar van de sloper niet gaat lopen miepen.
Mijn paard staat nu wel apart, na 3 dekens vond ik het welletjes, dan maar minder diervriendelijk maar ik blijf niet aan de gang. Als hij echter evengoed wat sloopt dien ik het wel in.
Ik zie ook het probleem niet zo, daar is je verzekering toch voor? Je betaald toch braaf elke maand premie, ik heb die verzekering al 28 jaar en dit jaar is de eerste keer dat ik iets claim.
Mijn paard staat overigens ook zonder deken, en ja ik vind het bullshit als mensen hun paard buiten zetten met een deken die en kapitaal heeft gekost, maar dat is hun keuze, mijn paard kiest ervoor om die deken in reepjes te scheuren.

Paard alleen zetten is absoluut geen oplossing in mijn ogen. Mijn paard is geen sloper, hij wilt gewoon spelen. Bij hem gaat zijn huid en vacht eraan, bij de ander de deken. Want alle andere dekens blijven gewoon heel. Tuurlijk, 1x de verzekering aanspreken geen probleem. Maar nu heeft mijn paard een stempel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:10

wat is het probleem om de deken te claimen bij de verzekering?
Iedereen wil toch graag dat z'n paard met vriendjes in een groepje staat (behalve dan die mensen die bang zijn voor wondjes en hun paard maar eenzaam opsluiten), het kost je niks alleen even een telefoontje naar de tussenpersoon of verzekering en het is opgelost.
Waarom zo moeilijk doen om een ander te helpen?

Ik ben er nu na 3 dekens vergoeden zo zat van dat hij maar lekker in zn eentje in een stukje paddock gaat, maar na het dekenseizoen mag hij er weer lekker bij hoor, niks zo fijn voor een paard dan lekker ravotten met zn vriendjes!

edit; mijn paard is ook alleen aan het spelen, dus geen sloper, alleen speelt hij een beetje ruw. Ik heb ook weleens iemand gehad die het stom vond dat haar paard een plekje had van het spelen, dan moet je hem in een glazen kastje zetten om naar te kijken! Waarom zou je paard meteen een stempel hebben? Ik vergoed alleen de schade die door mijn paard is aangericht en ik heb voldoende vertrouwen in mijn pensionhoudster en stalgenootjes dat die daar eerlijk over zijn, ik ben ook weleens gebeld dat er iets van mij gesloopt was, ja het zij zo..

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:13

Zolang zij niet kan aantonen dat Deejay het was mag ze niet opeisen dat jij haar deken mag gaan vergoeden. Het kan heel goed dat dat paard is gaat rollen of ergens achter is gaan hangen. Zoiets kan nou eenmaal gebeuren, koop dat gerust een duren deken maar als dan zoiets gebeurt niet meteen iemand ervan beschuldiggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:14

Ik heb wel eens gelezen, dat als paarden elkaar verwonden in de wei, je dat niet op anderen kunt verhalen omdat je zelf voor het risico hebt gekozen het dier samen met anderen te zetten. dus ben je ook zelf verantwoordelijk voor de eventuele schade kosten. Maar nogmaals ik heb dat gelezen dus ik weet niet hoe dat in de wet wordt gezien. maaaar als dat werkelijk zo is, dan geldt dat toch ook voor de spullen waarmee je je paard in de weide zet?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:21

ben toch blij dat de mensen die bij ons op stal staan een stuk minder moeilijk zijn, tsja het is een risico maar wij hebben nog nooit gedoe gehad met de verzekering.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:28

Share schreef:
Ik heb wel eens gelezen, dat als paarden elkaar verwonden in de wei, je dat niet op anderen kunt verhalen omdat je zelf voor het risico hebt gekozen het dier samen met anderen te zetten. dus ben je ook zelf verantwoordelijk voor de eventuele schade kosten. Maar nogmaals ik heb dat gelezen dus ik weet niet hoe dat in de wet wordt gezien. maaaar als dat werkelijk zo is, dan geldt dat toch ook voor de spullen waarmee je je paard in de weide zet?

Dat dacht ik dus ook. Ik dacht dat je het alleen op de verzekering kon verhalen dat als je beide je paard vast hebt en er gebeurt wat dat je het dan wel vergoed krijgt. Maar als je ze samenlos of in de wei gooit dat je dan zelf bewust dat risico neemt en dat de verzekering dan niet vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:29

Ja precies, zo heb ik het ook altijd begrepen :j

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:34

In feite ben je verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aanricht, maar het risico wat de ander neemt speelt ook mee. Maakt niet uit of je er op dat moment controle over had. Als jouw paard uitbreekt en op een auto knalt, ben je ook aansprakelijk.

Ik las ergens dat mensen heel voorzichtig paarden bij elkaar aan het zetten waren, goed voorbereid, en dat toen een paard door getrapt werd en iets brak. Die onkosten werden toen verhaald op de eigenaar van de ander.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:35

Ik zou eerlijkgezegd eens een informeel gesprekje gaan voeren met de staleigenaar.
Hij zal deze (of vergelijkbare) situatie vast al wel vaker meegemaakt hebben, en dus mogelijk een goeie tip hoe ze het in het verleden afgehandeld hebben.

Mocht dat niet het geval zijn, dan is het eventueel handig dat hij eens gaat nadenken dat zoiets voor de hele stal vastgelegd word "als X gebeurt dan reageren wij daar met zijn allen op met Y".

Ik snap jouw punt zeker, ik zou er ook absoluut niet blij mee zijn mocht iemand mijn paard de schuld in de schoenen schuiven en vinden dat ik dat 'maar eventjes' moet oplossen voor haar.

Ik denk dat jij vooral moet gaan uitmaken of je moeilijk wil doen (zie: bewijs eisen), of de lieve vrede bewaren en vergoeden.

Veel andere opties zijn er niet in mijn ogen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:41

Tja, als iemand dat zo tegen mij zegt en mijn paard wondjes heeft zou ik zeggen: betaal jij/je verzekering dan de dierenarts kosten van de wondjes die mijn paard heeft opgelopen? Dan gaat ze vast wel nadenken.

Persoonlijk zou ik dit soort dingen maximaal één keer (per paard) laten gebeuren en ze dan gewoon uit elkaar halen. Spelen kan ook zonder dekens te slopen of wondjes te veroorzaken. Bij groepen weet je dat dit kan gebeuren, maar het hoeft geen normale bezigheid te zijn. Een keer een deken kapot of bijtwondjes kunnen gebeuren, maar dat moet niet vaker gebeuren. Een wei is om gras te eten en te spelen, niet dingen/paarden kapot te bijten.

Voor de rest vind ik het niet eerlijk om te zeggen 'jouw paard heeft het gedaan', maar als ik het zeker weet en de eigenaar is zich ook bewust van het feit dat is gebeurt, zou ik er wel iets mee doen. Al is het maar dat ze me een deel voor een reparatie/nieuwe deken betaald, het gaat om het principe.

Maar gewoon iemand beschuldigen en zeggen dat de ander het maar even regelt vindt ik niet fair. Er kunnen zoveel redenen zijn..

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:47

Ik wil de staleigenaren er buiten houden. Dit moet onderling op te lossen zijn.

Ik heb ook voorgesteld om de DA rekening tegen de deken te verrekenen, en toen zei ze dat ze de DA wel wilde vergoeden als ik kon aantonen dat het door haar paard kwam. Maar dan zou ze de DA ook even laten komen en de rekening ook weer naar mij sturen want haar paard "zat van de stress aan de diarree".

Dus ik laat het nu door de verzekering uitzoeken. Maar het blijft een dubbele situatie.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:50

JMkaaay schreef:
Ik wil de staleigenaren er buiten houden. Dit moet onderling op te lossen zijn.

Ik heb ook voorgesteld om de DA rekening tegen de deken te verrekenen, en toen zei ze dat ze de DA wel wilde vergoeden als ik kon aantonen dat het door haar paard kwam. Maar dan zou ze de DA ook even laten komen en de rekening ook weer naar mij sturen want haar paard "zat van de stress aan de diarree".

Dus ik laat het nu door de verzekering uitzoeken. Maar het blijft een dubbele situatie.

Als ze zo gaat doen zou ze van mij geen rooie cent krijgen. Die wilt er gewoon een slaatje uit slaan. Gewoon paarden uit elkaar en ieder zijn/haar eigen kosten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:51

Als het zo zou gaan zou ik op zoek gaan naar een andere stal, wat een gezelligheid..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:51

Wij hebben op stal afgesproken dat het risico van samen buiten staan is dat er af en toe een deken sneuvelt.
Nu ging er bij een paardje wat samen met mijn 2 pony's stond vrij vaak een deken stuk, dan begin je je aardig schuldig te voelen.
Gelukkig is er nu een paardje bij en hebben we de groep kunnen splitsen. Mijn pony's staan nu samen zonder paarden van anderen.
En dat scheelt wel in gemoedsrust bij mij, want mijn dekens zijn iets sloopbestendiger

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:56

Polly schreef:
Als het zo zou gaan zou ik op zoek gaan naar een andere stal, wat een gezelligheid..

Gelukkig gaat het lang niet altijd zo hoor, daarom verbaas ik me zo over deze situatie.

Haar eerste deken ging ook kapot, maar die hoeft ze niet vergoed (ook geen bewijs dat mijn paard dat had gedaan). De tweede wel want dat vond ze teveel. Dus ik denk niet dat ze er echt een slaatje uit probeert te slaan maar toch vind ik haar aanpak een beetje.. apart.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:59

hoe zou je het zelf aanpakken dan? Zeker als het al de tweede is (in korte tijd?)?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:01

JMkaaay schreef:
Polly schreef:

Gelukkig gaat het lang niet altijd zo hoor, daarom verbaas ik me zo over deze situatie.

Haar eerste deken ging ook kapot, maar die hoeft ze niet vergoed (ook geen bewijs dat mijn paard dat had gedaan). De tweede wel want dat vond ze teveel. Dus ik denk niet dat ze er echt een slaatje uit probeert te slaan maar toch vind ik haar aanpak een beetje.. apart.

Dan nog. Ze probeert je gewoon met nog meer kosten op te zadelen en jouw paard overal de schuld van te geven. Lekker in dr eigen sop gaar laten koken. Maar goed dat ze niet met mij te maken heeft. Ben heel vervelend wat dat betreft. Als zij zegt "Ik wil dat je dit regelt", dan zou ik gewoon zeggen "Goed en de dierenartskosten van zn wondjes" en zei begint dan over "Mijn paard had diarree van de stress en daarvoor moest de dierenarts komen" (überhaupt, dierenarts voor diarree?) zou ik gewoon zeggen: "Nou, dan staan we quit toch? Paarden uit elkaar en klaar."

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:02

als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:03

Polly schreef:
hoe zou je het zelf aanpakken dan? Zeker als het al de tweede is (in korte tijd?)?

Nouja ik voorkom dat ik in dit soort situaties kom door gewoon geen spullen aan te doen :D
Maar vooruit, stel dat.. dan zou ik:

1. Balen
2. Goedkopere dekens met bijtspul

Helpt niet? Dan

3. Verzoeken of mijn paard bij andere paarden in de wei mag

Blijft het gebeuren? Dan

4. Dekens af (jarenlang afbouwen, maar goed, het was mijn eigen keus om er ooit aan te beginnen)

Polly schreef:
als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?

Het gaat ook niet om geld, maar om het principe.

@kimberly1995

Believe me, I've tried ;) Maar ze bleef bezig en ze wilde dan met al die ooggetuigen een gesprek aangaan met mij erbij en toen vond ik het al de moeite niet meer. Maar inderdaad, ik ga afspraken maken met potentiele weidegenoten want het gebeurt me niet weer.
Laatst bijgewerkt door JMkaaay op 16-01-13 12:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:05

JMkaaay schreef:

Pardon?! Op zo'n kinderachtige manier zou ik totaaaal niet meer openstaan voor welke tegemoetkoming dan ook!