En weer een lege stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

En weer een lege stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:13

Ik krijg weer eens een 'boos' smsje dat Diaz haar stal leeg is op poep en plas na..
Terwijl die middag ervoor er weer een boel sto in was gegaan (kniehoog los liggend)

Ze heeft continue volle hooinetten, maar kennelijk eet ze behoorlijk veel stro.
Ik vind het echt heel smerig om schoon stro 'vies' te maken om het opeten tegen te gaan, aangezien ze graag ligt (en ik dus een dik bed sto maak)

Ze heeft in haar poep en plas hoek zaagsel. Maar ik zou niet weten wat ik inplaats van stro als zo'n warm dik zacht bed kan neerleggen in de stal? -O-

Iemand tips? (ze staat overdag van ongeveer 1 tot 6 buiten)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:16

Een laag zaagsel voor de plas en poep, en als het goed is eten ze dat niet.
en dan doe je daarover een laag stro voor het knabbelen.

tja sommige paarden hebben dat gewoon. die van mij heeft dat ook. Die snaait ook de hele stal leeg.
Tja, niet altijd leuk, maar tis niet anders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:16

op rubber matten zetten,en dan wel matten nemen van zo'n 4cm dik,die isoleren super...

als je dat te kaal vind kan je daar vlas/stro/of zaagsel overheen doen...

of meer hooi geven zodat ze daar langer werk aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:17

Rubber matten met houtvezel of vlas en 1 plakje stro om te knabbelen. Als ze echt een heel pak stro opeten heb je kans op koliek
Voer het hooi eens los ipv in een net. Of beter hooi.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:18

@kimmie, ze heeft dus al onbeperkt hooi ;)
Ik ga eens kijken voor rubber matten.. dat is wel een goed idee idd.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:19

[***] schreef:
Rubber matten met houtvezel of vlas en 1 plakje stro om te knabbelen. Als ze echt een heel pak stro opeten heb je kans op koliek
Voer het hooi eens los ipv in een net. Of beter hooi.

Het gekke is dat als ik hooi los heb liggen in haar stal, ze het niet aanraakt.. misschien vind ze het hooi niet lekker idd.. de shet eet het ook niet..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:19

Inderdaad rubbermatten. Daar stond mijn pony op de vorige stal ook op, we gooiden er elke dag een laagje koolzaadstro in voor het idee. Nu staat ze op dr nieuwe stal op koolzaadstro met daaroverheen een heel dik pak stro, en dat ziet er veel lekkerder uit dan rubbermatten met een klein laagje. Maar moet zeggen dat mijn pony in beide stallen lekker ligt 's nachts (dus zowel op het stro als op de 'kale' matten).

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:20

Ik heb hetzelfde gehad met mijn pony, die at op een gegeven moment zijn hele stal leeg en stond elke dag op een vieze laag van poep en plas. Bovendien kreeg ie er een enorme buik van en werd licht koliekig.
Sinds enkele maanden staat hij op strokorrels, als ik die van te voren nat maakt eet hij ze niet op en krijgt hij een hooinet met stro om op te knabbelen. Op deze manier is het te doen, maar ik ben nog niet heel tevreden over de strokorrels....
Als ik jou was zou ik overstappen naar een andere bodembedekking, zoals zaagsel, strokorrels of gehakseld stro. Vlas kan ook, maar als ze dat eet ben je verder van huis.
Of misschien is het een idee om haar op stro te laten staan en staltegels in je stal te leggen, dan heeft ze in ieder geval geen enorm koude vloer.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:20

Heb je in die periode dat ze haar stal leeg eet als een ander hooi geprobeerd?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:22

Helemaal van het stro afhalen en op zaagsel zetten.
En dan kan je altijd nog een plakje stro er bij in gooien waar ze op kan knabbelen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:23

Azijn met afwasmiddel in een plantenspuit eroverheen spuiten of vind je dat vies?
Dat werkt hier perfect en het stro neemt nog genoeg urine op.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:23

Overgaan op een andere bodembedekking als je die mogelijkheid hebt. Vlas of strokorrels bijvoorbeeld? Ik reed ook zo'n stro eter, maar toen wij overgingen op strokorrels, deed hij dat niet meer.

Daihyo

Re: En weer een lege stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:26

Koolzaadstro schijnt ook goed te werken. Smaakt niet heel lekker, maar als ze er toch van eten kan het geen kwaad. Is te krijgen in pakken gehakselde variant. Ideaal spul!
Ook met mesten geen probleem (zaagsel is nog wel eens lastig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:28

Ellie_F schreef:
Heb je in die periode dat ze haar stal leeg eet als een ander hooi geprobeerd?

Ik denk ook dat hier het probleem ligt. Vreemd want het was een heel mooi ruwvoerjaar

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:32

Ik weet niet van welk jaar (overjarige hooi misschien) en welke snede Ts hooi voert? Maar daar zou ik eerst eens mee experimenteren.

Ik lees nu dat de pony het hooi ook niet eet. Voordat je dure matten aanschaft even een ander baaltje halen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:37

Zaagsel zou ik persoonlijk niet aanraden, vanwege het gezondheidsrisico voor mens en dier (google maar eens). Ik heb ook zo'n merrie die haar hele stal leegeet, zij staat in de winter op Rapsodie (koolzaadstro). Daar eet ze ook wel wat van, maar niet veel en haar stal blijft behoorlijk schoon. Ik vind het belangrijk dat ze in de winter altijd iets te knabbelen heeft. In de zomer staat ze op strokorrels, dat vind ik persoonlijk de prettigste bodembedekker, maar zodra de luchtvochtigheid buiten omhoog gaat, zijn die strokorrels ook eerder verzadigd. Daarom hebben we in de winter iets anders.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:41

Hoi Hoi,

Ook mijn pony eet al haar stro op.. hierdoor zoek ik dus altijd een stal waar ze op vlas kan staan.
Ik vind het lekker uitmesten, het blijft wat schoner en aan een baal per week heb je vaak genoeg.

als paarden hun hele stal leeg eten aan stro kunnen ze koliek van krijgen..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:43

Pff.. lastig he.. bah.
De andere paarden eten het hooi prima, en mijn pony eet het ook goed haar hooinetten leeg, maar als het los ligt eet ze het niet.

Ik ga straks naar haar toe, en eens kijken hoe het nu is, en opmeten voor eventueel matten.
Ook ga ik even zoeken naar een ander baaltje hooi.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:09

ruik eens goed aan het hooi, zo check ik of het nog goed is. soms ziet het er goed uit maar stinkt het al wel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:56

Diaz schreef:
@kimmie, ze heeft dus al onbeperkt hooi ;)
Ik ga eens kijken voor rubber matten.. dat is wel een goed idee idd.

Betekent dit dan dat je paard het stro verkiest boven haar hooi? Want dat vind ik enerzijds wel 'gek', het hooi zou smakelijker moeten zijn als ze de keuze hebben namelijk.
Hoe is de kwaliteit van het hooi? Kun je misschien (gedeeltelijk) voordroog geven en kijken of dat verschil maakt in de opname van het stro?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:01

Waarom niet op vlas staan? Wij staan op vlas en is een prima bed. Je moet er wel flink wat ingooien als begin. Je kan in je net hooi met stro doen, heeft ze heel lang wat te knabbelen, ook wat stro, maar binnen de perken dat jij het wil geven. Vlas mag gewoon op de mesthoop en is niet echt duurder in gebruik dan stro. Wij halen elke dag de mest eruit en 1x pw een midden plek en dan een nieuw pak erin. Het is netjes en droog. Ze eten er niet van en onze shet is wel een behoorlijke stro eter.
Ik zou het stro er iig uit halen, want je wil a) geen kale stal en b) niet dat ze het elke dag leegeet. Matten vind ik niet zo prettig en bij een goede vlasbodem heb je ze ook niet nodig.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:13

Amanda schreef:
Koolzaadstro schijnt ook goed te werken. Smaakt niet heel lekker, maar als ze er toch van eten kan het geen kwaad. Is te krijgen in pakken gehakselde variant. Ideaal spul!
Ook met mesten geen probleem (zaagsel is nog wel eens lastig).

Ik zou hier voor gaan. Je kunt dan gewoon nog stro bij voeren. Vlas, strokorrel of zaagsel zou ik dan niet doen. Als hij dat eet ben je in de aap gelogeerd..

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:28

bij ons werken rubbermatten met rapsodie als extra bodembedekking perfect....

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:41

Die van mij staat op rubbermatten het gehele jaar, behalve in de winter. Hij vreet alles op waar hij op komt te staan.. :( Het is niet anders voor mijn maatje. We hebben al zoveel geprobeerd maar alles past hem. Hij krijgt genoeg ruwvoer de gehele dag, etc.
Behalve nu met dit koude weer staan ze op laag stro, maar goed dat is 's morgens op, behalve waar hij gepoept heeft ligt het er nog.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:21

Mijn fries eet ook alles op. Ik wil volgend jaar ook vlas voor haar gaan proberen. Doen even een balkje voor de opening en dan kijken of dat beter werkt. Zo akelig ook als je dan komt en mevrouw is die dag net mooi schoon gemaakt en opgestrooid, kom je daar ligt ze in de mest.. -O- Dus ook maar kijken voor vlas, nu elke dag een drekzooi schoon maken is ook wel wat.