Uitmest probleem!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unni

Uitmest probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:08

Sinds september 2012 staan onze 2 paarden aan huis. Maar het uitmesten is een ramp :+ .

We hebben al vanalles geprobeerd, maar we vinden de stallen nog steeds te vies.
Rond 9 uur, 5 uur en 10 uur 's avonds halen we de mest eruit. Dan zijn we ook elke keer rond de 20-30 minuten bezig. Als we langslopen en er ligt mest in wordt het er ook meteen uitgehaald.

Op maandag en donderdag worden de natte plekken er uitgehaald. Vervolgens wordt er de ene keer een hele baal en de andere keer een halve baal gehakseld stro bijgegooid. Als de stal helemaal leeg wordt gehaald, doen we er 3 1/2 baal in. De stallen worden ongeveer om de 3 weken leeggehaald.
De stallen zijn 3m x (bijna) 4 m. Ze staan bijna elke dag ongeveer 4 uur op het land.

We zijn begonnen met 1 keer per dag uitmesten en twee keer in de week de natte plekken er uit. Het aantal keer mesten is dus wat toegenomen. :P We hebben ook nog geprobeerd om elke dag de natte plekken er uit te halen maar dat was ook geen succes.
De paarden staan nu dus op gehakseld stro, hiervoor op houtmot. Dat was helemaal een hele grote bruine bende en rook heel erg naar ammoniak.
Het ene paard plast in een hoek en het andere paard aan de achterkant van de stal.

Aan de snelheid kan het niet liggen, mijn zus moest 40 stallen in een half uur uitmesten op stage. :')

Wie heeft voor ons dè oplossing zodat we niet de hele dag aan het mesten zijn en dat de stallen er schoon uitzien.

Maaike_Ma

Re: Uitmest probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:09

paarden zoveel mogelijk naar buiten en een flinke bult stro erin doen werkt hier altijd wel

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:09

is vlas geen optie?

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:10

Staan ze de hele dag binnen dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:10

Gewoon stro, dik pak. Elke dag bijstrooien en 1x in de week leeg?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:12

Lid worden van een praat-/zelfhulpgroep voor lijders aan smetvrees.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:13

Andere bodembedekking? Zoals strokorrels?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:14

Meer naar buiten.
Iedere stal wordt smerig wanneer een paard er 20 uur in staat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:14

Denk dat jullie wat minder moeten gaan uitmesten. Nu haal je ook steeds zijn geur uit de stal weg. En willen ze weer aangeven dat dat hun plaats is. Wij mesten één keer per dag de stallen uit. En hebben dan ook altijd redelijk schone stallen. Ook de viezerikken hebben dan geen extra vieze stal.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:16

4 uur op het land... dat is dus 20 uur in stal mesten.

Kunnen ze niet langer op het land? Dat lijkt me de enige juiste en effectieve oplossing voor je probleem.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 10-01-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:16

Ik denk dat het eraan ligt dat jullie niet elke dag bijstrooien, maar de natte plekken wel meerdere dagen laten liggen. Hebben jullie bovendien wel een flinke laag stro als onderlaag in de stal liggen? Soms zie je ook mensen die heel erg hun best doen, maar er ligt gewoon geen onderlaag dus ze lopen alles door elkaar. Logisch dat het dan vies wordt.
Maar je moet denk ik of elke dag gaan bijstrooien, of elke dag de natte plekken eruit halen.
Bij ons op stal wordt om de dag gemest, dan gaan natte plekken + drollen eruit, en wordt er bijgestrooid. De andere dag wordt er alleen bijgestrooid, en ik he nog nooit op een stal gestaan waar de stallen zo schoon zijn!

@ Eirikur: wat is dit nou weer voor een reactie, ik denk niet dat TS hier iets aan heeft. Wees blij dat ze tips zoekt om de stal schoon te houden, het wordt al zo normaal gevonden om paarden in een smerige stal te laten staan, hier eens iemand die er iets aan wil doen!

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:18

strokorrels, 2 maal per dag de drollen eruit, regelmatig bijstrooien en de natte plekken eruit.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:20

Stro kunnen we niet opslaan. Of hebben jullie daar nog ideeën voor? Ze staan elke dag minimaal 4 uur op het land. Daar kunnen (helaas) de meeste paarden van dromen.

@ Suzanne F.: Dan wel nog elke dag de mest eruit en niet de natte plekken? Of gewoon elke week één keer helemaal leeg.

Vlas is ook geen optie omdat 1 van de paarden dat opeet. Blijft dat wel schoner?

@ Eirikur: Wij hebben geen smetvrees hoor, haha. Beetje vreemd berichtje vind ik wel. Je paarden in een schone stal lijkt mij geen vreemde wens.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:23

Ik haal elke dag de mest en de natte plekken er uit. Overgebleven stro verdeel ik over de bodem en daar overheen gaat vers stro. Dat vind ik goed te doen. Mijn paarden staan alleen heel wat langer buiten, van 10.00 tot 17.00 uur. Als de dagen straks langer worden blijven ze ook langer buiten.

Ik heb een oude trailer waar we stro en hooi in opslaan. Veel kunnen we ook niet opslaan maar daarom gaan we regelmatig bij halen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:26

Unni schreef:
@ Suzanne F.: Dan wel nog elke dag de mest eruit en niet de natte plekken? Of gewoon elke week één keer helemaal leeg.

Alleen drollen en dan opstrooien. 1x per week nat eruit.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:28

Bruin is niet erg, helemaal niet bij gehakseld stro, vlas of zaagsel.
Je moet alleen je stallen droog hebben.
Dit doe je niet door elke keer alles er uit te halen.

Ik heb de paarden op vlas staan, gaan +/- 6 uur naar buiten, en mest 1 keer per dag.
1 stal van 3x3 en 1 van 3x5 ong.
Paarden van mij plassen in het midden (ruinen) maar heb dit nog nooit weggehaald.
Als je met zulk spul werkt moet je de stal niet helemaal leeg halen, dan blijf je aan de gang.

Mijn stallen stinken niet, laat ze ook 's morgens ong een half uur goed open staan om te luchten.
En ik heb altijd schone paarden, terwijl mijn stallen er niet super schoon uitzien, ze zijn wel droog!

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 14:29

Bedankt voor alle reacties.
@ 44Myrthe44: Hoeveel balen zouden er dan in de stal moeten worden gedaan?

Na ongeveer 4 uur op het land willen ze er wel graag weer vanaf.

Nemen strokorrels meer op?

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:30

Paarden meer naar buiten doen en op zaagsel zetten :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:30

Je paard meer op het land doen. Zal die zelf ook een stuk gelukkiger mee zijn..
4 uur naar buiten klinkt lekker lang, maar dat betekend dat ze de overige 20 uur binnen staan...
Gooi ze toch naar buiten.... Voor het welzijn van je paarden! ;)

Edit: "Willen ze er wel graag weer vanaf" Onzin. Niet als je je paarden de keuze zou geven. Waarschijnlijk omdat ze eten krijgen of de nattigheid beu zijn.
Als je ze zelf zou laten kiezen doormiddel van een inloop stal... Grappig om te zien hoe weinig ze binnen staan. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:31

Tja, ik ben van mening dat je met 20 uur op stal ook niet kan verwachten dat je een schone stal hebt..
Meer naar buiten, niet naar de andere paarden kijken maar naar die van jezelf. Omdat jantje maar 1 snee brood per dag mag eten moet jij blij zijn met 1,5 terwijl je er 3 nodig hebt?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:32

Geef ze maar eens een paar keer een berg hooi en/of een emmer krachtvoer in de weide: dan willen ze er echt niet meer vanaf!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:33

Beste ts,

ik heb zelf ook een smerige merrie dus ik weet hoe het voelt! Helaas staat die van mij nu wel de hele dag op stal maar ik probeer haar daar natuurlijk zo veel mogelijk uit te halen (dmv stalgenoten die haar buiten zetten en ikzelf) maar ik denk dat wij beide dus de zelfde situatie hebben.

Ikzelf sta op vlas en ik verbruik 10 balen per maand. Om elke 3 dagen gooi ik er een baal vlas bij.
Ik denk ten eerste dat je minimaal 4/5 balen in je stal moet gooien gezien het minimum voor een 3 x 3 stal 4 balen is.

Wat ik altijd doe is de drollen eruit en op de dag dat ik er een baal op mag gooien haal ik de pisplek weg. Daar stort ik een halve zak vlas in, ik trek de stal daarna recht en de overige halve zak strooi ik er weer overheen. Ik moet zeggen dat dit voor mij de ALLERBESTE manier is gezien ik er ook gewoon schijtziek van werd dat ze best smerig was en dat het gewoon hardstikke duur is om je paard er netjes bij te laten staan. Als ik kijk naar de stallen van stalgenoten is die van mij het schoont samen met de andere die het op dezelfde manier als mij doen.

Probeer dus niet zo vaak al de piesplekken eruit te halen maar beperk het naar 2 keer per week of om de 3 dagen. Zo kan de bodem goed potten maar blijft het wel schoon!

Ashkerlon

een potstal maken?
wordt op mijn stalling gedaan... ofja, echte potstal kan je het niet noemen.
Er wordt niet uitgemest, enkel (ruim) bijgestrooid met stro en 1 keer in de zoveel tijd (denk max 14 dagen) rijden ze er met de bobcat doorheen om alles leeg te maken. Paard staat altijd netjes droog en heeft een warm bed om op te liggen.

strokorrels had ik op mijn vorige stal (moest zelf uitmesten), maar daar stonden ze enkel 's nachts op stal. die box was eigenlijk nooit echt vuil. Kon de bodem gerust een maand of 3 in leven houden door dagelijks de mest weg te halen en 1x per week de natte plek die zichtbaar werdt aan het oppervlak. Dan direct een nieuwe zak bijstrooien en je hoefde eigenlijk nooit de stal leeg te halen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Amaris schreef:
Geef ze maar eens een paar keer een berg hooi en/of een emmer krachtvoer in de weide: dan willen ze er echt niet meer vanaf!

Met jou kan ik praten... -O-

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:35

Ik gebruik stro, mest elke dag uit en strooi dan bij.
Ze staan hier buiten van ong. 9.30 tot 20.30. 's Zomers en lente langer.
Stallen zijn altijd schoon, op een paar drollen 's morgens na.
Stro kun je eventueel ook op een paar pallets zetten, als het maar van de grond is, met dekkleed erover.
Misschien een paddock maken met wit zand, zodat ze overdag langer naar buiten kunnen?