kromme berekening stalgeld...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Redbull1

kromme berekening stalgeld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:39

Hallo allemaal..

Ik heb een misschien een rare vraag...omtrent wel of niet teveel betalen stalgeld.

Wij staan op een kleine stal met circa 11 paardjes..
Voor een groot paard moet 140 euro stalgeld betaald worden.
Ik heb een c-pony en een shetje..
Voor de c betaal ik 120 per maand en voor de shet 50 euro.

Maar een c staat toch niet in verhouding met een paard van 1.80?

Voor dat geld hebben we een stal waar allebei mijn pony's in staan,een paddock,in de zomer 24/7 weidegang en in de winter mogen ze overdag in de paddock.
Ze worden 2 x per dag gevoerd en krijgen 2 plakjes stro per dag.
Normaal hebben we een rijbak,maar daar kunnen we al 10 maanden geen gebruik van maken.

Nu is mijn vraag of jullie de prijzen van 140 voor een groot paard en 120 voor een c-pony in verhouding staan.

Alvast bedankt..groetjes

Intervarno

Re: kromme berekening stalgeld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:41

Ik zou eerder zeggen dat de verhouding shet/c-pony niet klopt...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:42

Ik vind het opzich best goedkoop voor wat je allemaal tot je beschikking hebt.
Hier in de buurt betaal je daar toch al snel het dubbele voor volgens mij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:43

Het enige wat minder is voor een C pony is het voer en mest.

Qua ruimte ben je nog steeds een stal nodig.
Bij ons staan de pony's in net z'n grote stal als de paarden.
Ze hebben nog steeds evenveel ruimte nodig als grote paarden.
Ze poepen in verhouding alleen een beetje minder en hebben minder hooi nodig..

Bij ons betaal je voor een pony 190 en voor een paard het zelfde.
Ik snap het wel.
Hun kunnen ook weigeren.
De stal eigenaar is net zoveel ruimte nodig.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:45

is bijna overal zo volgens mij
pony stalling is t/m c pony en de rest valt onder paard
wij hebben bij ons gewoon een gelijke prijs voor iedereen, ook omdat de stallen allemaal 3,5 bij 3,5 meter zijn etc. dus kwa ruimte hebben ze allemaal hetzelfde maar heb hier wel vaker van gehoord

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:46

De vaststelling van deze prijzen is vast geen berekening geweest. Het is gewoon natte vinger werk en dat is niet zo gek, want als je een correcte berekening wil maken moet je de grammen af gaan wegen die er gegeten en gemest worden, de hypothecaire waarde, de rente aftrek, de afschrijving op de ... alle gewerkte uren van de stalbaas per paard en stal en echt alles mee rekenen. Dat kan helemaal niet, vandaar dus een inschatting die redelijk lijkt...
Ik vind dat je mazzel hebt. Er zijn genoeg stallen waar er geen onderscheid gemaakt wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:50

Je pony en shet staan dus samen in 1 stal? Dan betaal je voor hun beiden 170 euro. Voor 1 paard betaal je 140 euro. Die verhouding lijkt me heel redelijk. Maar misschien zou het beter zijn als je voor de C pony 95 euro zou betalen en voor de shet 75.
Lood om oud ijzer dus.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:15

Aan een paard of een pony heb je evenveel werk; uitmesten, voeren.
Alleen een pony krijgt wat minder voer, daar zit het prijsverschil in denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:16

Wat een droomprijzen ;(

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:18

Ik vind het eerlijk gezegd al heel wat dat je minder betaald voor je C-pony. Bij ons op stal betaal je voor een paard van 1,80 hetzelfde als voor een A-pony. Ze kunnen de box natuurlijk ook ook aan iemand ander verhuren. En bij ons betaal je zelfs nog €250 ;)

De prijs voor de shetlander vind ik wel netjes. Bij ons heb je ook een stal waar wel verschillende prijzen zijn en daar betaal je €105(!) voor een shetlander en €200 voor een paard.

Het is trouwens wel vreemd dat ze het stalgeld niet tijdelijk omlaag doen als je al 10 maanden geen bak kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 09-01-13 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:20

zo is het bij ons op stal ook

er staat eentje van 1.56 die betaald meen ik 115 euro
en ik betaal voor mijn merrie van 1.68 135 euro, dus er zit ook 20 euro verschil in voor paard of pony..
en ik meen voor een shet zelf rond de 30 euro, maar die staan dan wel dag en nacht in de wei, wel gewoon brok en hooi etc.

en dan heb ik nog super veel geluk met deze prijzen.
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 09-01-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cannac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:22

Je mag niet klagen vind ik met die prijzen.
50 euro voor een Shet is echt weinig.
Of ze minder mesten maakt niet uit. Het ene paard schopte het door de hele stal en de ander doet alles in een hoekje.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:25

ik denk dat je je gelukkig mag prijzen dat er uberhaupt verschil wordt gemaakt en dat je zo weinig betaalt. :)

ik betaal voor mijn 1m38 grote (nou ja groot := ) pony evenveel als de eigenaar van het 1m78 grote paard hoor.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:31

Ik snap niet wat je loopt te zeuren voor dat geld stal je hier geen pony..

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:32

Waarom vergeet iedereen altijd te kijken naar:
Stoomrekening (voor een pony gebruik je net zoveel licht als voor een groot paard)
Aflossing, rente accommodatie, verzekeringen, onroerend goed belasting, weideonderhoud enz enz.
stalinrichting, voerbak, drinkbak, kruiwagens, mestvorken en bezems enz. enz. Arbeid (voeren, zorgen dat er stro,hooi en brok is, onderhoud, reparaties).
er zijn meer kosten dan alleen stro, brok en hooi.
De prijzen die ik hier langs zie komen zouden wij het echt niet voor kunnen doen en dan zijn wij hier in de regio nog 1 van de goedkoopste!
Veel mensen rekenen uit wat een baal hooi en stro kost, beetje brok erbij en vergeten de rest!
Voor kleine pony's moeten vaak weer andere aanpassingen gedaan worden (lage drinkbak, ander hekwerk enz. enz.) er komt zo veel meer bij kijken dan een beetje stro en voer.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:37

Hier ook! Voor het zelfde geld zetten ze een paard in die stal. Dus alles groot of klein betaald bij ons €270,-. En ook onder de paarden onderling zitten grote verschillen, de een is sportpaard, de ander pensioenpaard. De ene eet dus meer als de ander, maar betalen doen wij allemaal hetzelfde.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:38

Ik snap jou niet, dat zijn nette prijzen hoor en heel goedkoop ook.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:40

Hele nette prijzen. In welke buurt woon je? Zelf zonder rijbaan betaal je hier meer! Zit hier in N-B... Aangezien t voer, stro en hooiprijzen veel zijn gestegen afgelopen jaren vind ik t hele mooie prijs!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:43

Zwetsloot schreef:
Waarom vergeet iedereen altijd te kijken naar:
Stoomrekening (voor een pony gebruik je net zoveel licht als voor een groot paard)
Aflossing, rente accommodatie, verzekeringen, onroerend goed belasting, weideonderhoud enz enz.
stalinrichting, voerbak, drinkbak, kruiwagens, mestvorken en bezems enz. enz. Arbeid (voeren, zorgen dat er stro,hooi en brok is, onderhoud, reparaties).
er zijn meer kosten dan alleen stro, brok en hooi.
De prijzen die ik hier langs zie komen zouden wij het echt niet voor kunnen doen en dan zijn wij hier in de regio nog 1 van de goedkoopste!
Veel mensen rekenen uit wat een baal hooi en stro kost, beetje brok erbij en vergeten de rest!
Voor kleine pony's moeten vaak weer andere aanpassingen gedaan worden (lage drinkbak, ander hekwerk enz. enz.) er komt zo veel meer bij kijken dan een beetje stro en voer.

Absoluut met je eens. Als ik mn hypotheek in de prijzen moet verwerken dan ........
De enige posten die een pensiongast kan bedenken is ruwvoer, strooisel en brok. Daarmee koop je geen accomodatie waar je paarden kan houden!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:47

Wat een droomprijzen bij jullie allemaal. Ik leg per maand 370 neer voor mijn kleine D. En dan sta ik nog goedkoop ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:54

Ook ik sta met een eerlijke stalgeld met mijn paard op een pensionstalling, pffff wat n geld zeg 370 voor n klein paardje.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:01

Ragdollcat schreef:
Ook ik sta met een eerlijke stalgeld met mijn paard op een pensionstalling, pffff wat n geld zeg 370 voor n klein paardje.

Tja, ligt er helemaal aan waar je woont! Wat de faciliteiten zijn, en wat je eraan kan/wil uitgeven....

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:02

Ik denk dat jij in je handjes mag klappen met dat geld wat ze ervoor vragen :)
vind het echt wel meevallen!, en die verschillen zijn op veel plekken zo.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:13

Ik vind dat je voor de shet en de c pony samen dan 140 zou moeten betalen.
Waarom, omdat ze samen de stal delen, samen de padock delen en samen het eten delen.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat de c pony en de shet samen minder eten dan een (groot) paard.
Daarnaast poepen ze minder, drinken ze minder water etc.

Ik heb zelf een shet en een paard en die shet van ons die eet praktisch niets en drinkt praktisch niets, poept en plast dus ook heel weinig en kost weinig stro, mijn paard eet en drinkt heel veel, vindt haar stro in de box ook nog wel lekker en kost in onderhoud wel 10 keer meer dan mijn shet.
Daarnaast gebeurd er met de rijbak niets als we er met onze shet in zijn (stappen, draven, galopperen, longeren etc.) als ik met mijn paard erin rij moet er toch regelmatig gesleept worden, helemaal als er ook nog gesprongen wordt, het gebruik van evt. de bak door jou pony's levert voor de eigenaar ook totaal geen overlast of werk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 00:38

Udo2001 schreef:
Ragdollcat schreef:

Tja, ligt er helemaal aan waar je woont! Wat de faciliteiten zijn, en wat je eraan kan/wil uitgeven....

Ongedrainde buitenbak, beperkte weidegang in de winter wel paddock, veel weidegang zomer. Wasplaats met koud water. Kleine verwarmde kantine/zadelkamer. En er word voor me uitgemest door de week.

Pensionstal in de buurt (dus met alles erop en eraan) is 620.

Moraal van het verhaal, het kan altijd erger. :=