Handige poetstips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Handige poetstips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 01:59

Hebben jullie nog handige poetstips? Van die dingen waar je zelf niet zo snel op komt :)

Zo gebruik ik vaak een micro-vezel doek om de vacht af te nemen. Werkt echt goed! Ook gebruik ik ze om het zweet op te nemen als m'n paardje nog nat is. Superhandige doekjes!

Ook werken die rijhandschoentjes met die nopjes heel goed om hardgeworden blubber te verwijderen. Gewoon die goedkope stoffen handschoentjes (magic gloves?) :)

Jullie ook handige tips?

xSCWx

Re: Handige poetstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 02:07

Als je paard buiten staat zonder deken, niet te vaak en te goed poetsen :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 02:19

Want? Ze staat wel onder een deken maar de plekken waar de deken niet zit poets ik wel bijna iedere dag. Kan die hardgeworden blubber moeilijk laten zitten tijdens het rijden... Ook haar benen spuit ik af. Maar ook vooral om ze te kunnen controleren op mok oid. Ze staat overdag nl gewoon op de wei :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 02:53

Paarden die buiten staan (en pony's )die hebben een lekkere wintervacht, als ze geen deken hebben.
Als je deze elke dag grondig schoonpoetst kan je ook de bescherming verminderen ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 08:53

Maar in het geval van TS kan je dus prima elke dag poetsen ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:59

Ik reageerde niet specifiek op jou TS, maar inderdaad zoals hierboven gezegd is, dan verminder je de water afstotende kwaliteit van de vacht.
Overigens poets ik alleen zadel/hoofdstel plekken goed zodat er geen zand zit. Overige plekken alleen vluchtig een harde borstel.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:03

Een tip om die blubber/mest van haar achterbenen te krijgen. Liefst zonder water!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 11:05

Ze vind het ook heerlijk om lekker gepoetst te worden. Vooral rondom haar oortjes. Vandaar ook dat ze er werkelijk elke dag zo uitziet:
Afbeelding

Lang leve de deken!
Maar hoe krijg ik dit schoon :?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:10

Bij mijn vieze vent lukt dat gelukkig nog prima met een harde borstel :)
(Niet al te hard borstelen he haha)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:13

In het voorjaar als de wintervacht erg los laat (bij paard zonder deken) borstel ik het makkelijkst de haren weg met een mensen haarborstel :)

IvankBacardi

een meisje hier opstal poetst haar paard na met baby doekjes gaan ze mooi van glimmen!

Mike_e

Ik doe het meestal met een zachte borstel beetje rondjes poetsen dan gaat het erbij mij altijd wel makkelijk af

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:27

Blubber- en poepplakkaten: Met zo'n metalen borstel! Niet op hoofd en benen gebruiken. Werkt perfect hier!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:34

Rianneuhh schreef:
Blubber- en poepplakkaten: Met zo'n metalen borstel! Niet op hoofd en benen gebruiken. Werkt perfect hier!

Gebruik ik ook, gaat snel en goed! Die van mij vind het nog heerlijk ook, hij komt dan altijd nog wat duwen waar het jeukt. Ik was er vroeger altijd heel voorzichtig mee omdat ik dacht dat het hem pijn zou doen. Maar als het aan hem lag dan mocht ik dat de hele dag doen. Gewone borstels vind hij niet zo leuk als deze.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:06

Klopt. Doet ze inderdaad geen pijn, wat dacht je hoe het voelt als ze elkaar krabben :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:08

Babydoekjes voor de glans :D En een deken op doen, scheelt zo veel! _O- (grapje natuurlijk, ik heb de deken niet puur vanwege het poetsen maar ik ben zo blij met dat ding als haar benen en hoofd + hals onder de blubber zitten en de rest dan gewoon schoon is _O_ )

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:13

het haarserum van de action voor in de manen en staart werkt trouwens ook super! Geen klitten meer :)

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:57

Goede tips!
Mijn verzorgpony staat met n deken, alleen mijn shetlander gaat altijd in de regen staan of hij rolt, maar poetsen vind ik juist leuk om te doen :) wel is t soms lastig om hem helemaal schoon te krijgen, vooral als hij in de regen gestaan heeft, iemand daar tips over? ik droog hem meestal af en poets hem dan als nog :)

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:00

Ik heb ook trouwens van andere mensen gehoord dat ze hun paard poetsten met babydoekjes, en met rijhandschoenen met nopjes, maar deze tips stonden er al denk ik :P

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:32

Ik volg mee! Mijn pony kan zich ook echt een modderbal maken

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:37

voor modder plekken een rubberen rosborstel voor kortharige paarden en een hard plastic roskam voor diegenen met een dik wintervachtje.

babydoekjes voor het laatste stof eraf te halen, ook voor rond de ogen en de neus.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:38

graag een tip hoe je enorme klitten uit de staart kan halen.
(geen heksenklit oid) maar soort vervilting. Heb meerdere paarden maar bij een van hen (zelfde ras en altijd hetzelfde paard) bijna wekelijks en dan ben ik echt een uur bezig om de staart toonbaar te maken terwijl ik bij de andere paarden alleen wat strootjes of hooguit een keer een borstel hoeft te gebruiken.
Wie weet de oplossing hiervoor?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:42

1 maal goed wassen en veel conditioner. daarna goed uitkammen en een beetje antiklit?

ik borstel de staart alleen voor een wedstrijd :o en een beetje antiklit of wassen en daarna conditioner is meer dan voldoende om er terug door te geraken...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:44

Bedoelen jullie met zo'n metalen borstel deze:
Afbeelding

Daar ben ik iig fan van, Heet een 2-rijige roskam, maar sommige mensen noemen het een koeborstel.
Ze zijn idd geniaal voor de vlezige delen, opgedroogde modder en losse haren vliegen er van af!

Op de benen gebruik ik meestal een rubberen roskam voor de hardnekkige vlekken. Dan kan je wel echt poetsen, zonder dat je het paard zeer doet.

Voor klitten gebruik ik cowboymagic. Mijn harige 1,5 jarige tinker staat in de opfok en ik haal zijn manen en staart ca 1x in de 1 a 2 maanden helemaal uit de klit met cowboy magic en dan breken er echt maar 3 haren af ofzo.
Een verzorgpaard van me had ook een grote klit in zijn staart. Beginnen met de staart goed uit te spoelen of wassen en dan het water van boven naar beneden laten gaan, terwijl je met je vingers al probeert plukjes los te krijgen, dan cowboy magic erin en dan plukje voor plukje gaan uitpluizen.. Kost best wat tijd, maar als het eenmaal uit de klit is, is het makkelijk bij te houden!

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:48

zo te lezen komen er hele handige tips voorbij, eens kijken of ik er ook nog een paar weet :P