Liksteen echt noodzakelijk??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Liksteen echt noodzakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:06

Helaas heb ik 2 pony's die beide hun liksteen in 1 dag op hebben, er wordt met de tanden brokken eraf gebroken en opgekouwt, om daarna een hoop te drinken vanwege het zout. Omdat dit mij niet zo gezond lijkt hebben ze geen liksteen meer in de stal hangen.

( heb al verschillende likstenen geprobeerd, waaronder himalaya liksteen, gewone mineralen liksteen, snoeplikstenen in gewone houder, en in boredom breaker houder, en jawel, zelfs die krijgen ze in een paar uur op. )

Nu hebben ze ook niet de behoefte om mijn handen te likken oid, dus volgens mij hebben ze ook niet echt behoefte.
( heel soms in de zomer na hard werken, rasp ik een heel klein beetje door hun muesli en brok, puur voor het ''idee'' , mochten ze behoefte hebben )

Mijn vraag is dus, is het noodzakelijk?

Ze krijgen beide iedere dag wat biks en muesli naast het hooi / weidegang (gras) natuurlijk, zit daar misschien al voldoende in?

eclair98

Re: Liksteen echt noodzakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:07

Even los van of het nodig is, kan je ze er niet een uurtje in hangen en daarna weer weg halen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:10

Als ze zoveel likken zou ik toch proberen de oorzaak te achterhalen. Wellicht zit er iets niet goed in je voer, of is het verveling. Wellicht toch een tekort van een bepaalde stof?

Je zou eens moeten kijken hoeveel zout er in je voer zit en dan kijken of je ergens de dagelijkse behoefte kunt vinden?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:20

ik vrees dat het likken bezigheids therapie is, aangezien ze 's winters toch best wat uren overdag op stal vertoeven.
Ik heb ook speelballen opgehangen, daar spelen ze ook best mee. ze komen ook zeker wel buiten hoor, in de paddock, maar s'nachts 's ochtends staan ze toch op stal nu het winter is.

Ga zeker nog even uitzoeken hoeveel zout er ''nodig'' is , en wat er in mijn voer zit, ik geef basis brok van hippostar en muesli van hartog, icm met lucerne mix van hartog. Op muesli en brok staat wel dat het rijk genoeg is om als volledig voer gebruikt te worden

'' gaat googlen, want ik heb de zakken van de brok en muesli niet meer''

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:21

En meer in de paddock is geen optie? Gebruik je al een slowfeeder?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:29

ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi, 3 keer per dag een flinke bult, die meestal net op is als de volgende voerbeurt zich aandient. Meer op de paddock is niet mogelijk helaas.

vind net op site van knz.nl dit:
Citaat:
wanneer uw dier veelvuldig aan bijvoorbeeld uw handen, de staldeur, stenen of het hek likt kan dit een signaal zijn voor een zouttekort. Dit tekort kan worden opgevangen door een KNZ® liksteen.

dit doen ze dus niet, ze verrichten ook zeker geen zware arbeid, dus de behoefte aan zout zou dus niet hoog moeten zijn.

vrees dat ze het als snoepje zien die liksteen :o? weet ook niet of ze bij de vorige baas een steen gehad hebben

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:31

Ik heb dezelfde vraag als TS, benieuwd naar de antwoorden....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:32

Mijn paarden likten veel aan de steen (maar niet zo extreem als die van jou, maar hier ging een knz steen er binnen 3 weken doorheen. Bleek later het calcium-fosfor scheef te zitten. Toen ik van voer verwisselde werd het likken meteen al minder.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:32

slowfeeder heb ik wel naar gekeken trouwens, omdat ze dan 's nachts langer bezig zijn voordat het op is en de ochtendvoerbeurt zich aandient, alleen man man man wat zijn die dingen duur.

zelf maken van een net oid durf ik niet, ben bang dat er hoeven in vast gaan haken met rollen of dat het niet stevig genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:33

Ik heb buiten een liksteen hangen, speelt het verhaal verveling niet

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:34

capopjekop schreef:
Mijn paarden likten veel aan de steen (maar niet zo extreem als die van jou, maar hier ging een knz steen er binnen 3 weken doorheen. Bleek later het calcium-fosfor scheef te zitten. Toen ik van voer verwisselde werd het likken meteen al minder.

ik ben al van muesli gewisseld, gaf eerst minder rijke muesli ook van hippostar, dat maakte geen verschil helaas.
Heb jij bloed laten prikken?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:35

[***] schreef:
Ik heb buiten een liksteen hangen, speelt het verhaal verveling niet

die wordt in de paddock net zo hard opgegeten hier :o nou is de paddock ook best saai, al zeg ik het zelf :')

Al zou ik het wel kunnen proberen op de wei zo'n ding op tehangen/ neer te leggen :)*
maar dat kan ik pas proberen als het weer weide seizoen is -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:38

Ik heb wel bloed laten prikken, maar dat kwam omdat ze ook erg dun werd. Maar verder zag het bloed er goed uit.

Overigens heb je ook gekeken voor een hooinet in Duitsland? Die zijn helemaal niet zo duur vond ik. En epplejack heeft voor 10 euro ook een net met kleine maas geloof ik.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:41

Om even terug te komen op je vraag, een liksteen is niet direct een eerste levensbehoefte, over het algemeen is normaal paardenvoer toereikend genoeg. Als je paard verder geen raar gedrag vertoond en niet overal aan likt, zal het gewoon een soort speeltje voor hem zijn.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:46

Ik ga gelijke even kijken bij ej op internet ( woon te ver van de ej winkels vandaan helaas ), en welke duitse sites zijn dat? thanks voor de tips trouwens, want die slowfeeders in NL zijn rond de 60 euro, en dan zou ik er 2 moeten hebben -O-

pony's zien er verder goed uit hier, glanzen en zijn niet te dun. maar snap dat jij even bloedonderzoek gedaan hebt als ze ook mager werd.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:51

Citaat:
wanneer uw dier veelvuldig aan bijvoorbeeld uw handen, de staldeur, stenen of het hek likt kan dit een signaal zijn voor een zouttekort. Dit tekort kan worden opgevangen door een KNZ® liksteen.

Dit doet mijn paard dus wel, maar heeft altijd een himalaya liksteen op stal en kan daar echt wel een tijdje mee toe..

Als je paard een zouttekort heeft gaan ze toch ook vaak modder likken?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 16:53

Utixo schreef:
Om even terug te komen op je vraag, een liksteen is niet direct een eerste levensbehoefte, over het algemeen is normaal paardenvoer toereikend genoeg. Als je paard verder geen raar gedrag vertoond en niet overal aan likt, zal het gewoon een soort speeltje voor hem zijn.

ik ben dus wat research aan het doen op internet, en overal vind ik tegenstrijdige dingen -O-
http://www.paardendrogist.nl/advies/652 ... n-en-zout/

dat maakt het niet makkelijker

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:54

Pfoe iets van heunetz.de Maar als je hooinet intypt dan krijg je het wel. Ik was toen 94 euro kwijt voor 2 hooinetten inclusief verzenden (een van 90 bij 90 en eentje van 1,5 bij 90). In Nederland kostten die laatste toen al rond de 90 euro.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:57

Als een paard een volwaardige voeding heeft, dan heeft hij geen zoutblok nodig.

Ik denk dat jouw paarden zich dood vervelen en daarom het zoutblok opeten.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:03

Kitty1985 schreef:

Ik doe anders mijn best hoor, ze hebben speelgoed zo goed als onbeperkt hooi en komen op de paddock.
En daarbij snap ik dan niet dat de gemiddelde manege/blessure pony veel meer uren op stal vertoeft zonder speelgoed, en die wél hun zoutblok gedoseerd op eet.
Op de weide is hier geen optie, dat wordt een te grote blubberbende en gaat het gras naar de knoppen.
Op de paddock eten ze trouwens ook een blok zo op helaas..
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 07-01-13 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:04

Ene paard kan zich mss makkelijker erbij neer leggen dat ze veel op stal moeten staan dan de ander? Mijn pony's zouden hun stal opvreten van verveling. Plus manegepaarden lopen meestal een paar lessen per dag en komen dan nog wel aan hun beweging en aandacht is er vaak van kinderen die er rondlopen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:05

Kim90 schreef:
Kitty1985 schreef:

Ik doe anders mijn best hoor, ze hebben speelgoed en komen op de paddock.
En daarbij snap ik niet dat de gemiddelde manege/blessure pony veel meer uren op stal vertoeft zonder speelgoed, en die wél hun zoutblok gedoseerd opeten.
Op de weide is hier geen optie, dat wordt een te grote blubberbende en gaat het gras naar de knoppen.
Op de paddock eten ze trouwens ook een blok zo op helaas..

Ik zeg ook niet dat je niet je best doet.

Kijk dat het ene paard wel zonder problemen 23 uur op stal kan staan, betekend niet dat het andere paard het ook kan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:08

je zegt dat wel indirect, want die paarden worden door mij verzorgd.

Hier staan ze zeker geen 23 uur op stal! ze staan van 12 tot 6 op de paddock, tenzij het extreem slecht weer is.

zou geen andere ideen meer kunnen bedenken hoe ze zich minder zouden kunnen vervelen, als het al door verveling komt, dat ze dat blok opeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:17

Na 1x was het ook wel duidelijk hoor samfrancoise :+

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:18

ach, ze beantwoord iig wel mijn vraag :')

jammer dat er op internet verschillende info gegeven wordt of het wel of niet noodzakelijk is.