Veulen stallen, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Veulen stallen, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 15:46

Eind volgende maand komt mijn kleine vriendinnetje naar mij! Ze is dan 11 maanden.
Ik kan hier in de buurt heel goedkoop een wei met stal huren (35 euro) en dat ben ik ook van plan. Echter is die nu afgemaakt met prikkeldraad, dat moet weg uiteraard.
Maar ik zit met een probleem. De eerste weken zou ze daar in de paddock moeten staan met een 4jarige merrie, en de paddock is iets hoger als de hoef blubber.. Ook vind ikzelf dat ze bij leeftijdgenoten moet opgroeien, maar de dichtstbijzijnde opfok is een heel eind weg, daar geraak ik niet elke dag met de fiets. Ik koop speciaal een veulen voor de speciale band die je daarmee kan hebben, dus dat vind ik wel jammer. Nu is mijn vraag dus hoe ik ze moet huisvesten..
- Op de wei met een ander paard.
- In de opfok dichtbij waar ze ook tot haar kogels in de blub staat en regelmatig het snot heerst
- Een opfok ver weg die goed is, wel duurder maar dan zie ik haar 1x per week maximum..
Ik weet het niet meer. De wei is het aantrekkelijkste voor mij, maar is dat wel zo goed voor mijn kleintje?

fjordnina

Re: Veulen stallen, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:06

Lekker voor de laatste optie gaan. Een veulen heeft er zat aan als ze je 1x per week zien. Die moet opgroeien en die band krijg je ook op deze manier wel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:23

ik zou voor de opfok kiezen.
Nadelen naar huis halen in de buurt:
- prikkeldraad --> levensgevaarlijk, en mijn paarden komen daar niet achter te staan.
- komt samen met een vierjarige merrie, je wordt te afhankelijk en daarbij als zij iets met die merrie willen doen moet zij alleen achterblijven, met alle letselrisico van dien.
- wat als die merrie verhuisd naar een andere stalling?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:25

Ik zou denk ik gaan voor de laatste optie, de opfok.. :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:29

Ik zou ook kiezen voor de goede opfok, dan krijgt je veulen een goede basisopvoeding van soortgenoten mee. Je kan altijd na een jaartje haar naar huis halen en dan lekker samen wandelingen gaan maken etc.
Prikkeldraad is voor mij echt geen optie brrr!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:44

Goede opfok is veel waard voor je paardje, groeit immers maar een keer op, ik heb wel gezocht naar opfokken niet al te ver van me vandaan en niet al te groot, zodat ik er goed zicht op kan houden en de eigenaar ook goed naar de dieren individueel kijkt. Vraag ook welk voer er gevoerd word, wanneer smid en ontworming en als het kan doe het ontwormen dan zelf, want bij grote opfoks gaat dit meestal niet zachtzinnig, waardoor dit later een probleem kan blijven. Zelfde voor entingen, allemaal tegelijk, maar er wel bij zijn. Genoeg 3 jarigen gezien die compleet nog onhandelbaar waren, omdat hun baasjes maar eens in de maand even kwamen kijken, die van mij waren gemanierd, kon je alles mee doen, kon op de nieuwe stal vrijwel meteen beginnen met het beleren. Maar elke dag hoef je echt niet bij je veulen te zijn, als je zeker weet dat ie een vast koppel heeft en er dagelijks uit komt, mn in de winter, in de zomer op t land ga ik ook minder vaak, dat is leve de lol voor ze en lekker groeien. :)
Als je hem toch naar huis haalt, haal dan dat prikkeldraad in ieder geval weg, want veulens doen hele rare dingen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:48

geen veulen, heb je niet de juiste voorzieningen voor m.i.
maar, als je toch moet kiezen : de opfok dan maar en doen zoals men hierboven beschrijft, een veulen heeft je echt niet elke dag nodig als die met leeftijdsgenootjes, en ja, in een vaste koppel, opgroeit, maar, er inderdaad zeker wel bij zijn met inenten en ontwormen etc en op regelmatige basis is langsgaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:56

Als de 4 jarige nog een ruin zou zijn was het nog zozo, maar merries spelen gemiddeld veel te weinig om aan de speelbehoefte van een opgroeiend veulen te voldoen.
Dus of een advertentie zetten voor een veulen erbij of het veulen ergens anders heen.
Hoeft geen opfok te zijn maar er moeten wel speelmaatjes zijn (meer dan 1).

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:47

Een veulen hoort mi op te groeien met leeftijdsgenoten en volwassen paarden.
Als het veulen een goede basis heeft gehad, hoef je maar af en toe iets met hem te gaan doen om het geleerde te onderhouden.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:49

Als ik jou was zal ik voor de laatste optie kiezen. Is beter voor het veulen!

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:53

ik zou voor de opfok gaan!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:03

Als ik de opties zo lees zou ik voor de eerste gaan. Voor het prikkeldraad is wel een oplossing. Je hebt een soort schuimrubberen materiaal wat je er omheen kan doen. Ik kan nu even niet op de naam komen.

De tweede optie waar regelmatig snot heerst klinkt niet best.

1x per week naar je veulen is in principe voldoende als er goed voor het veulen wordt gezorgd.

Persoonlijk heb ik niets met de opfok. Al die pubers bij elkaar brengen elkaar niet zoveel bij. Een gemengde kudde zou het meest ideaal zijn omdat ze dan het meeste opsteken. De beste opvoeding die je kan wensen.

Optie 1 lijkt mij in jouw geval de beste.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:55

friesiszwart schreef:
ik zou voor de opfok kiezen.
Nadelen naar huis halen in de buurt:
- prikkeldraad --> levensgevaarlijk, en mijn paarden komen daar niet achter te staan.
- komt samen met een vierjarige merrie, je wordt te afhankelijk en daarbij als zij iets met die merrie willen doen moet zij alleen achterblijven, met alle letselrisico van dien.
- wat als die merrie verhuisd naar een andere stalling?

De prikkeldraad wordt zoizo eind deze maand weggehaald. De merrie staat nu op een stuk met gewone draad, volgende maand gaat ze naar het andere stuk en moet de prikkeldraad weg. Als de merrie verhuist krijg ik mijn oude wedstrijdpaard, dat was al geregeld.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:58

Manon262 schreef:
geen veulen, heb je niet de juiste voorzieningen voor m.i.
maar, als je toch moet kiezen : de opfok dan maar en doen zoals men hierboven beschrijft, een veulen heeft je echt niet elke dag nodig als die met leeftijdsgenootjes, en ja, in een vaste koppel, opgroeit, maar, er inderdaad zeker wel bij zijn met inenten en ontwormen etc en op regelmatige basis is langsgaan.

Dus mijn wei, die volgende maand volledig vernieuwd wordt met een grote inloopstal is niet goed genoeg? Vele mensen hebben hun veulen naar de opfok en dan bij hun, mijn wei is een natuurlijke manier om je paard te houden, maar niet goed genoeg volgens jou?ja, ik zou nog 5 veulens kunnen kopen, kunnen ze allemaal gezellig spelen, maar dan moet er maar eens 1tje ziek worden en mijn geld is op. Niet iedereen heeft de financiële middelen om zijn veulen perfect aan huis te stallen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:07

Als je toch je keuze al gemaakt hebt, waarom open je dan een topic :+

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:14

Op de wei met een ander paard: als dit een volwassen paard is, dan is dat niet zoveel aan voor het veulen. Een veulen wil en moet spelen, rennen, donderjagen en optrekken met ander jong spul. Volwassen paarden erbij is helemaal ideaal, maar 1 volwassen maatje zou ik niet voor kiezen.

In de opfok dichtbij waar ze ook tot haar kogels in de blub staat en regelmatig het snot heerst: wat is dat voor opfok, hoe is de kudde samengesteld, lopen ze buiten? Wanneer dit een gemengde leeftijdsgroep is, zou ik hier voor kiezen. Snot is niet erg, als ze nu aan virussen blootgesteld worden, bouwen ze een enorm sterke weerstand op.

Een opfok ver weg die goed is, wel duurder maar dan zie ik haar 1x per week maximum: dezelfde vraag, wat is dat voor opfok, hoe is de kudde samengesteld, lopen ze buiten?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:17

ruitje schreef:
Als je toch je keuze al gemaakt hebt, waarom open je dan een topic :+

Wat knap dat jij in mijn hoofd kan kijken!
Ik wil ze het liefst dicht bij huis, en zoek eigenlijk een rede om dat niet te doen. De prikkeldraad vind ik geen rede want die gaat weg. En als mensen dan nog zeggen dat ik geen veulen moet nemen, omdat mijn wei niet goed genoeg is, nee, dan snap ik dat niet. Mijn andere paard werd heel natuurlijk gehouden, de wei is groot genoeg en ik moet in de zomer niet bij voeren want er is altijd gras.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:19

Vilar schreef:
Op de wei met een ander paard: als dit een volwassen paard is, dan is dat niet zoveel aan voor het veulen. Een veulen wil en moet spelen, rennen, donderjagen en optrekken met ander jong spul. Volwassen paarden erbij is helemaal ideaal, maar 1 volwassen maatje zou ik niet voor kiezen.

In de opfok dichtbij waar ze ook tot haar kogels in de blub staat en regelmatig het snot heerst: wat is dat voor opfok, hoe is de kudde samengesteld, lopen ze buiten? Wanneer dit een gemengde leeftijdsgroep is, zou ik hier voor kiezen. Snot is niet erg, als ze nu aan virussen blootgesteld worden, bouwen ze een enorm sterke weerstand op.

Een opfok ver weg die goed is, wel duurder maar dan zie ik haar 1x per week maximum: dezelfde vraag, wat is dat voor opfok, hoe is de kudde samengesteld, lopen ze buiten?

De dichtstbijzijnde opfok is eerder een stuk grond met daarop merries tussen de 0 en de 3. Er staat 1 ruin op (dat oude wedstrijdpaard) en hij voedt de veulens op. In de zin van: ze luisteren naar hem, hij is de baas en berispt hen waar nodig. Ze kunnen echter niet schuilen, en er zijn droge plekken gemaakt (bergen) waar ze regelmatig kunnen opstaan. Een verdere opfok zou ik nog eens moeten informeren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:22

Kan je niet regelen dat iemand anders daar ook een veulen stalt, op die 1e wei dus? Dan heeft het veulen een leeftijdsgenootje om mee op te groeien.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:25

Tinka schreef:
Kan je niet regelen dat iemand anders daar ook een veulen stalt, op die 1e wei dus? Dan heeft het veulen een leeftijdsgenootje om mee op te groeien.

Dat lukt zeker, ik mag echter van de boer maar 2 paarden op dat stukje houden. Rede is dat ze in de winter binnen moeten voor meneer zijn subsidies en ik kan geen 3 dieren in mijn paddock houden. Weet hij veel dat ik in de winter naar een binnenstal ga met mijn dier als ze oud genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Koetjesreep op 06-01-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:25

dat prikkeldraad hoeft helemaal niet weg als je drie draden op afstand aan de binnenkant maakt.
Een speelmaatje is voldoende voor een veulen en verkleint de kans op blessures aanzienlijk.
Opfok zou ik niet doen....is goed om worminfecties,gewone infecties,verstoting,blessures op te lopen.

Heb je wel schuilgelegenheid?Een droge plek?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 19:27

geerke schreef:
dat prikkeldraad hoeft helemaal niet weg als je drie draden op afstand aan de binnenkant maakt.
Een speelmaatje is voldoende voor een veulen en verkleint de kans op blessures aanzienlijk.
Opfok zou ik niet doen....is goed om worminfecties,gewone infecties,verstoting,blessures op te lopen.

Heb je wel schuilgelegenheid?Een droge plek?

Ik heb een stal die ik kan dichtdoen, momenteel staat enkel die merrie daarin (draad paddock versleten) en de stal is volledig droog. Het enige vieze is dat ze de modder mee naar binnen loopt als ze van de wei komt, ik kan ze niet vragen haar voetjes te vegen :P

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:32

Die van mij groeit nu ook op met 2 anderen, 2 shetten, word bijna 2 jaar.
Gelukkig komen die de wei nooit af dus staat hij nooit alleen.
Enige nadeel daarvan is als je hem eraf haalt het continu brullen naar elkaar toe is en hij dus onrustig word.
Ik bouw inderdaad ook een speciale band op, sterker nog die heb ik al en ben geheel tevreden hoor.
Enige nadeel is omdat ik hem dagelijks zie hij te vrijpostig word naar mij en anderen en denkt dat hij altijd voorrang heeft.
Hij is in alle opzichten al een stuk braver met bijv verkeer etc als mijn haflinger die al ohz is.
en ik rijd veel buiten dus wil straks graag de controle behouden en daarom neem ik hem overal mee naartoe en doe er alles mee.

Ik zou hem niet in de opfok willen hebben hoor, heb veel nare ervaringen gehoord en heb hem het liefst zo mak mogelijk straks aangezien meneer nu op een minicamping met veel kinderen straks huist.
Verder ga ik daarover met de mening van Geerke mee.

Als veulen stond de mijne in een gemengde kudde en eventje met 3 haflingers elders op een wei.
Ja met prikkeldraad, hebben wij bij ons ook nog bij de paarden.
Nooit problemen mee gehad qua blessures, wonden etc.
Wel kapotte dekens.
Is zeker meer risico als ander draad maar ikzelf heb er meer problemen mee als de paarden.
Doet best zeer als je erin gaat liggen :')
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 06-01-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:33

Mijn pony veulen staat in een wei met 6 shetlanders en 1 groot paard die de boel opvoed.Hij vermaakt zich hier prima en heedt genoeg te spelen..ook al staan er geen andere veulens bij.Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mijn veulen ook dichtbij huis wilde houden.Zo kan ik hem goed in de gaten houden en hem zelf bijvoeren.

Dus ik snap je keus wel om je veulen dichtbij op de wei te zetten..je moet doen waar jij en je veulen zich prettig bij voelen.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:36

TeckTonie schreef:
De dichtstbijzijnde opfok is eerder een stuk grond met daarop merries tussen de 0 en de 3. Er staat 1 ruin op (dat oude wedstrijdpaard) en hij voedt de veulens op. In de zin van: ze luisteren naar hem, hij is de baas en berispt hen waar nodig. Ze kunnen echter niet schuilen, en er zijn droge plekken gemaakt (bergen) waar ze regelmatig kunnen opstaan. Een verdere opfok zou ik nog eens moeten informeren.

Dan zou dit mijn keuze zijn van de 3 opties.
Leeftijdgenootjes en ietsjes oudere paardjes, en een volwassen paard. Prima toch? Die droge plekken zijn wel belangrijk, omdat veulens/jonge paarden veel liggen.