Discussie: paard binnen of buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:37

Ik merk op bokt dat 'paard zoveel mogelijk naar buiten' bijna altijd wordt gezien als goed. Maar is dat wel zo?

Is zoveel mogelijk naar buiten wel zo fijn voor onze paarden? Hebben we hier wel voldoende ruimte voor goede kuddes? Zijn alle lagere in rang dan ook happy?

En dan hebben we nog onze fijne leem, klei en veenbodems waardoor weidegang in de winter bijna niet mogelijk is in sommige gebieden en waar wordt afgeweken naar een kleinere paddock, waar ze vervolgens tot de kogels in de blub staan, liefst zo lang mogelijk, maar hooi voeren mag niet van de stalhouder. Wat heeft je paard daaraan?

Ons afwisselende weer waar het soms dagenlang achter elkaar regent, dan ineens weer heel warm is, dan weer koud met snijdende wind, is de vacht van onze dieren daar wel op gemaakt? En kunnen we het wel een beetje eerlijk reguleren met een deken als je paard geschoren is?

Weegt 'naar buiten' altijd wel op tegen ander soort huisvesting? Bijvoorbeeld een huisvesting waar op alle andere fronten wordt voorzien van de behoefte van het paard. Stel je hebt een box met verhard uitloopje. Je paard krijgt daar onbeperkt ruwvoer of beperkt maar in vele porties per dag, kan snuffelen met de buurman, kan languit liggen en rollen in z'n box, krijgt voldoende frisse lucht en zonneschijn in z'n uitloop, is alleen beperkt in z'n bewegingsruimte. Is het dan toch beter om je paard naar buiten te doen?

Brand los... :D

little_king

Re: Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:47

Naar buiten.
Maar niet tot de kogels in de modder.
Paddocks kunnen prima droog gemaakt worden door de bodem te draineren en te voorzien van ander zand.
Dat dit niet gedaan wordt is nalatigheid of zuinigheid van de stalhouder en/of eigenaar.
Een paard is een dier dat beweging nodig heeft om afvalstoffen weg te krijgen en een goede darmwerking te hebben. 1 uurtje rijden of longeren is daarbij niet voldoende. Ook niet een uitloopje van 10 bij 10 omdat een paard daar ook niet in kan bewegen. Vandaar ook de vele stalbenen en kolieken in de winter.
Ook voor de geestelijke toestand is kunnen knuffelen en spelen met een maatje ook belangrijk.
Ook daar is het belangrijk dat stalhouder en/of eigenaar kijkt naar welke paarden er bij elkaar passen en niet alles bij elkaar gooien.

Een geschoren vacht is prima op te vangen met dekens. Ongeschoren uiteraard ook.
Ik doe al 30 jaar niets anders en heb nog nooit een ziek paard gehad van het overdag buiten staan in de regen en koude en het in de nacht binnen staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:48

In mijn eigen geval kan ik simpel antwoorden: ja, naar buiten is altijd beter dan binnen staan.

Mijn paard krijgt 1) meteen stalbenen, zelfs van enkele uren binnen staan (het is dan ook een oudje), en 2) dan kan ik hem na een week laten afvoeren, hij is namelijk dampig (COPD) en hoest meteen z'n longen eruit als hij in een stal moet staan.

Wij staan op kleigrond en hebben om die reden een extra hectare bijgehuurd om kapot te lopen, een klein stukje zorgt inderdaad voor kniediepe blubber en dat is natuurlijk ook niet goed. Nu is het hoefdiepe blubber (wegens de extra ruimte), ben ik ook niet blij mee, maar is nog steeds te verkiezen boven de serieuze gezondheidsproblemen die mijn paard anders krijgt.

Mijn andere paard wordt gewoon ronduit gevaarlijk en chagrijnig op stal, maar die heeft dan ook nog nooit van z'n leven opgesloten gestaan, hij kent het dus niet.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:54

_Nelleke_ schreef:
zo fijn voor onze paarden? Hebben we hier wel voldoende ruimte voor goede kuddes? Zijn alle lagere in rang dan ook happy?

Bij een goed samengestelde evenwichtige kudde zijn ook die gewoon happy is mijn ervaring. want dan hoeft hun lagere rang ook niet telkens benadrukt te worden en is het gewoon goed zo..

Citaat:
En dan hebben we nog onze fijne leem, klei en veenbodems waardoor weidegang in de winter bijna niet mogelijk is in sommige gebieden en waar wordt afgeweken naar een kleinere paddock, waar ze vervolgens tot de kogels in de blub staan, liefst zo lang mogelijk, maar hooi voeren mag niet van de stalhouder. Wat heeft je paard daaraan?

Tja daar schets je gelijk een baggersituatie, als eigenaar ben je hier verantwoordelijk voor en zorg je er dus voor dat je je paard sowieso nooit op zo'n manier hoeft te huisvesten.

Maar imo is het idd beter dan 24/7 in een klein stalletje met minimaal hooi waar ze tot aan de kogels in hun eigen mest staan. :D

Citaat:
Weegt 'naar buiten' altijd wel op tegen ander soort huisvesting? Bijvoorbeeld een huisvesting waar op alle andere fronten wordt voorzien van de behoefte van het paard. Stel je hebt een box met verhard uitloopje. Je paard krijgt daar onbeperkt ruwvoer of beperkt maar in vele porties per dag, kan snuffelen met de buurman, kan languit liggen en rollen in z'n box, krijgt voldoende frisse lucht en zonneschijn in z'n uitloop, is alleen beperkt in z'n bewegingsruimte. Is het dan toch beter om je paard naar buiten te doen?

Dat noem ik geen huisvesting die in alle fronten voorziet van de behoefte van het paard. Snuffelen is absoluut niet voldoende sociaal contact. Hoewel er mooie mogelijkheden zijn voor groepshuisvesting waarbij ze idd niet naar buiten komen maar wel voldoende kunnen bewegen, sociaal contact hebben, goede ondergrond, dat zou ik veel eerder noemen als alternatieve huisvesting die in alle behoeften voorziet.

_Nelleke_

Re: Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:57

Maar nu schets je 24/7 boven een klein stalletje met minimaal hooi en tot de kogels in de mest. Dat is ook geen eerlijke vergelijking. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:58

_Nelleke_ schreef:
Maar nu schets je 24/7 boven een klein stalletje met minimaal hooi en tot de kogels in de mest. Dat is ook geen eerlijke vergelijking. :)

Klopt, maar dat was die van jou ook niet :) en ik vind het gewoon allebei een no go.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 05-01-13 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:59

Ik denk niet in 'binnen' of 'buiten' maar kijk naar het weer en het paard.
Als die van mij met een dag regen de hele dag in de schuiltent staan van 3,5x4, dan hebben ze in hun stal van 3x3 meer ruimte. Dus dan gaan ze 's nachts mooi naar binnen. Hetzelfde geldt voor sneeuw.

Zodra het zand in de paddocks het toelaat om 's nachts buiten te blijven (dat het droog is) dan blijven de staldeuren open en kunnen ze zelf uit maken of ze binnen of buiten willen staan/liggen.
Niet zelden zie ik aan de houtkrul in de staarten dat ze toch op stal hebben gelegen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:59

little_king schreef:
Naar buiten.
Maar niet tot de kogels in de modder.
Paddocks kunnen prima droog gemaakt worden door de bodem te draineren en te voorzien van ander zand.
Dat dit niet gedaan wordt is nalatigheid of zuinigheid van de stalhouder en/of eigenaar.
Een paard is een dier dat beweging nodig heeft om afvalstoffen weg te krijgen en een goede darmwerking te hebben. 1 uurtje rijden of longeren is daarbij niet voldoende. Ook niet een uitloopje van 10 bij 10 omdat een paard daar ook niet in kan bewegen. Vandaar ook de vele stalbenen en kolieken in de winter.
Ook voor de geestelijke toestand is kunnen knuffelen en spelen met een maatje ook belangrijk.
Ook daar is het belangrijk dat stalhouder en/of eigenaar kijkt naar welke paarden er bij elkaar passen en niet alles bij elkaar gooien.

Een geschoren vacht is prima op te vangen met dekens. Ongeschoren uiteraard ook.
Ik doe al 30 jaar niets anders en heb nog nooit een ziek paard gehad van het overdag buiten staan in de regen en koude en het in de nacht binnen staan.

Natuurlijk is een bodem te draineren, maar hoe groot moet een paddock zijn dat de paarden daar echt aan hun bewegingsbehoefte voorzien worden? En hoeveel stallen in NL hebben zo'n paddock?

Ik zie meer 15x15 paddockjes met modder waarin de paarden 20 minuten met elkaar klooien en dan 3u stilstaan, wat is dan de toegevoegde waarde?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:01

Solleke_Noah schreef:
Mijn andere paard wordt gewoon ronduit gevaarlijk en chagrijnig op stal, maar die heeft dan ook nog nooit van z'n leven opgesloten gestaan, hij kent het dus niet.

Dat laatste is natuurlijk ook een slechte zaak! Het feit dat je het niet doet met een paard, maakt nog niet dat het niet zinvol is voor het paard om het wel te kennen!!

Ja, paard buiten is het beste. TS: je moet uitkijken om de situatie daar op de zeebodem niet te vergelijken met de zandbulten van het oosten van het land, waar paarden probleemloos buiten kunnen blijven lopen!
Bedenk dat als natuurlijk zo belangrijk is, half Nederland niet eens zou bestaan! }:) Zeg maar waar de grens ligt.......

Blijft over: de wens van het individuele paard.
Ik heb een sportpaard die nu een regime van 's nachts op stal en overdag buiten heeft. Dat dier zou ik een groot plezier doen met 24/7 buiten, onder fatsoenlijke omstandigheden, wat ie ook beperkt krijgt.
Ik heb een Poowney en die doe ik geen groter plezier dan 'm 's nachts op stal zetten en dan mogen die nachten lang duren. Op de wei vindt ie wel leuk, maar hij is ook erg blij als ie 's avonds weer op stal in z'n hoekje mag gaan staan (of liggen).

Beide paarden reageren dus precies andersom als wat op Bokt "normaal" gevonden wordt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:02

"Alleen maar beperkt in zijn bewegingsruimte".
Maar dat is nu nét waar het om gaat: een paard moet kunnen bewegen om gezond te blijven. Ik zeg het nog maar eens: voor zowel het bewegingsapparaat áls de spijsvertering is het voor het paard van belang om zo veel mogelijk ( onbelast/vrij) te kunnen bewegen.

Dus de stalling die jij noemt zou ideaal zijn.... .in combinatie met toch nog een paar uur per dag vrij kunnen bewegen..

Wat me opvalt is dat steeds de modderwei genoemd wordt als argument tegen buiten zetten. Als modder het probleem is, dan is dát wat je als paardeneigenaar / pensionhouder moet oplossen.. Dus: gewoon goede, voldoende, en ruime (gedraineerde) paddocks aanleggen, zodat de paarden moddervrij wél naar buiten kunnen...

Of een droge wei zoeken...

Niet makkelijk, nee. Ben ik het mee eens. Maar een paard houden betekent imo dat je een verplichting op je neemt. Namelijk de verplichting van goed voor je paard zorgen. En daar hoor ECHT voldoende vrije, onbelaste beweging bij

En inderdaad: in een goed samengestelde kudde is er nauwelijks "geweld" en voelen ook de lagere in rang zich gewoon echt happy.

En 24/7 hoeft voor mij echt niet. Mijn robuuste pony's staan snachts ook binnen, en als het lang heel erg regent vind ik dat wel een heel lekker idee. Maar ze komen wel elke dag van 8 tot ergens tussen 18.00/22.00 uur buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:03

Als een paard geen zin heeft om te lopen zal hij dat ook niet in een grote paddock doen :D en in een paddock van 15x15 kan een paard best een behoorlijk galopje doen hoor :)
Ik heb meer problemen met die uitloopjes die direkt aan de stal gemaakt zijn (dus van 3x5 of zo).
Alhoewel het nog altijd beter is dan hele dagen op stal :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:04

_Nelleke_ schreef:
Ik zie meer 15x15 paddockjes met modder waarin de paarden 20 minuten met elkaar klooien en dan 3u stilstaan, wat is dan de toegevoegde waarde?

Volgens mij is dat alleen op plekken in NL waar sowieso eigenlijk al een gebrek aan ruimte is en je misschien geen paarden moet willen houden als het dan op zo'n manier moet...

Heb het hier in de omgeving maar op 1 plek gezien, maar inmiddels bestaat die stal al niet eens meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:04

Onze paddock is de afmeting van een normale rijbak, daar hebben ze plaats genoeg om een sprintje te trekken en dat doen ze ook wel, zeker de twee jonkies lopen heel de dag te spelen en te klieren met elkaar. Maar goed, dat doen ze ook in de 'loop maar kapot' hectare wei vol blubber, zolang het geen kniediepe blubber is trekken die van mij zich er echt niks van aan.

ikke: het is waarschijnlijk zeker zinvol, en moest hij in een stal moeten staan, kan ik wel om met zijn chagrijnige gedrag. Maar je kan moeilijk verwachten dat een paard z'n aard even gaat veranderen, hij verveelt zich gewoon heel erg snel, wordt bv ook chagrijnig als ze eens op de paddock moeten staan. Met een zuur gezicht kan je ook op stal staan dus in een noodsituatie lukt het wel hoor ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:08

Skygirl schreef:
_Nelleke_ schreef:

Volgens mij is dat alleen op plekken in NL waar sowieso eigenlijk al een gebrek aan ruimte is en je misschien geen paarden moet willen houden als het dan op zo'n manier moet...

Heb het hier in de omgeving maar op 1 plek gezien, maar inmiddels bestaat die stal al niet eens meer.

Je kunt niet tegen half NL zeggen dat ze geen paarden meer mogen houden omdat er te weinig ruimte is. Dat is niet haalbaar. Ze staan er nou eenmaal en wellicht moeten we daar dan wel het beste uit halen... :)

Natuurlijk is er een verschil met het oosten van het land t.o.v. de randstad. Ik ben hier in de Randstad in elk geval nog geen enkele stal tegengekomen waar je je paard echt fijn buiten kan zetten.

Overigens, staat mijn pony in een HIT-actief, 24/7 buiten, kleine porties ruwvoer, verharding, zand, grote loopstal, zandbulten, boomstammetjes, etc etc. Het gaat in dit geval niet over mij of mijn pony, maar gewoon in het algemeen.

Ik vind de altijd naar buiten mentaliteit op bokt zo... onrealistisch..

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:12

Ik vind ook zo veel mogelijk buiten... MITS je paard schuilgelegenheid heeft en op een droge bodem kan staan. Ik zou m'n paard nevernooit 24/7 buiten zetten in een open paddock/'wei' waar hij in dit seizoen tot z'n knieën in de blubber staat :n Daarnaast doe je niet alle paarden er een plezier mee om elke minuut van de dag in een groep te staan, die van mij is happy als 's nachts weer d'r 'eigen ruimte' heeft (stal van 3x5) waar ze uitgestrekt kan liggen slapen zonder dat ze gestoord wordt door anderen en constant d'r eten moet verdedigen :Y)
Meest perfect is imo... schuilstal die de hele dag open staat en daaraan vast een paddock/wei met een verhard gedeelte, bij gebrek aan gras zoveel mogelijk porties ruwvoer verspreid over de dag. En evt. (als dat paard daar behoefte aan heeft) een beperkt aantal uur per dag in een gesloten (ruime) stal, waar uiteraard wel contact met andere paarden mogelijk is.
Jammer genoeg is dat niet voor iedereen mogelijk..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:13

Ik heb kennissen in de randstad met wel een grote paddock zonder modder.
Zal een aardige duit kosten vergeleken met het noorden of oosten. Maar dat weet je van te voren.
Kun je een paard niet fatsoenlijk houden moet je er geen kopen.
Dat is ook de verkeerde mentaliteit in Nederland, hebben hebben hebben.
Of dat nu gaat om smartphones en daar mee in de schulden brengen omdat ze het niet kunnen betalen als student zijnde of dat het gaat om het fatsoenlijk houden van een paard.
De Nederlandse mentaliteit is egoïstisch. En tegenover een dier is dat niet eerlijk.

En waarom gaan we direct door naar 24/7 buiten of de hele dag op stal?
Bestaat er geen tussenweg meer?
Uurtje of 8 buiten in de winter?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:14

_Nelleke_ schreef:
Skygirl schreef:

Je kunt niet tegen half NL zeggen dat ze geen paarden meer mogen houden omdat er te weinig ruimte is. Dat is niet haalbaar.

Dat zeg ik ook niet, maar als dat je enige optie is om je paard te huisvesten dan zou ik er iig niet voor kiezen. Vind dat een goede reden om jezelf eens achter de oren te krabben. Een paard zou imo nooit zo erg in zijn natuurlijke behoeften beperkt moeten worden vanwege mij.

Citaat:
Natuurlijk is er een verschil met het oosten van het land t.o.v. de randstad. Ik ben hier in de Randstad in elk geval nog geen enkele stal tegengekomen waar je je paard echt fijn buiten kan zetten.
Citaat:
Overigens, staat mijn pony in een HIT-actief, 24/7 buiten, kleine porties ruwvoer, verharding, zand, grote loopstal, zandbulten, boomstammetjes, etc etc. Het gaat in dit geval niet over mij of mijn pony, maar gewoon in het algemeen.

Waarom vermeldt je het dan. :+

Citaat:
Ik vind de altijd naar buiten mentaliteit op bokt zo... onrealistisch..

Ieder heeft recht op zijn eigen mentaliteit toch? en gelukkig kan iedereen ook zijn/haar eigen keuzes maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:15

little_king : _/-\o_ _/-\o_

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:15

Wat een interessante stelling op deze manier... Voor mijn paard is het wel degelijk het beste om lekker naar buiten te gaan, hij staat nu de winter ´s nachts op stal, maar dat is eigenlijk alleen omdat het gras voor hem niet meer genoeg voeding bied. Ik merk gelijk dat hij stijver is, dikkere benen heeft, en drukker is. Zomers staat hij 24-7 buiten, en krijgt waar nodig hooi/brok bij gevoerd. Ze staan zowel winter als zomer in dezelfde kudde, op een groot stuk land (groot genoeg, helemaal vorige winter toen hadden ze ongeveer 10 hectare als ik het goed heb, miss nog wel meer. Moesten af en toe ruim en half uur lopen om ze te halen.) De kudde waar ze in staan is overigens ontzettend goed samengesteld, er zijn er twee die samen een beetje de leiding nemen, en de rest vind het eigenlijk allemaal wel best. Er zijn bijna nooit stukke dekens, wonden, of andere dingen, ze staan echt lekker zo met elkaar en de hele hierarchie is op dit moment vastgelegd.
Momenteel is het land overigens eigenlijk wel te nat, maar vooral in het begin. Zodra ze verder het land op gaan is het misschien een centimeter wat zachte grond is.

In mijn geval kan ik dus zeggen dat buiten beter is.

Wat ik overigens veel hier in de buurt zie bij de "luxe" stallen, is inderdaad dat de paarden misschien een halfuurtje buiten komen in een kleine (wel droge) paddock. Ik ben van mening dat dit niet goed kan zijn voor een dier dat gemaakt is om continu te bewegen en te eten.

Mijn mening is dan ook dat je de natuurlijke situatie van het paard zo veel mogelijk hoort na te bootsen om hem zo gezond mogelijk te houden, uiteraard rekening houdend met wat het paard aankan (zoals mijn paard die gewoonweg ondergewicht krijgt als hij 24/7 buiten staat met slecht weer en alleen maar hooi/kuil). Je maakt voor een slang toch ook een zo natuurlijk mogelijk terrarium? :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:17

little_king schreef:
Ik heb kennissen in de randstad met wel een grote paddock zonder modder.
Zal een aardige duit kosten vergeleken met het noorden of oosten. Maar dat weet je van te voren.
Kun je een paard niet fatsoenlijk houden moet je er geen kopen.
Dat is ook de verkeerde mentaliteit in Nederland, hebben hebben hebben.
Of dat nu gaat om smartphones en daar mee in de schulden brengen omdat ze het niet kunnen betalen als student zijnde of dat het gaat om het fatsoenlijk houden van een paard.
De Nederlandse mentaliteit is egoïstisch. En tegenover een dier is dat niet eerlijk.

En waarom gaan we direct door naar 24/7 buiten of de hele dag op stal?
Bestaat er geen tussenweg meer?
Uurtje of 8 buiten in de winter?

Als je er zo over denkt is het ook hypocriet om vlees te eten, zuivel nuttigen etc.

Ik vind het ook egoistisch om te denken dat mensen in de randstad hun paard niet fatsoenlijk kunnen houden. Ik vraag me alleen af of de 'altijd buiten' mentaliteit wel de goede mentaliteit is. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:17

Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe hij zijn paard houd. Dat afblaffen hier op bokt altijd..

24/7 buiten is niet voor ieder paard het beste en een paard dat op stal staat is niet zielig. Het is nu nogal een hype om je paard 'natuurlijk' te houden. Natuurlijk bewust tussen aanhalingstekens omdat natuurlijk en houden niet samen in 1 zin hoort. Er wordt blind gestaard op het 24/7 buiten staan maar in 9 van de 10 gevallen wordt niet eerlijk naar het paard gekeken..

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:19

Voor mijn paarden geldt ook buiten 24/7. Maar aangezien ik ze bij huis heb staan, kan ik er voor zorgen dat de omstandigheden ook goed zijn.
Dat betekent veel ruwvoer op verschillende plaatsen, een goede, degelijke en grote schuilstal, in de winter een redelijk droge zandbak (20 bij 40) waar ze prima een sprintje kunnen trekken en ze hebben beide een lekkere wintervacht. In de winter nu en dan op de wei, in de zomer de hele dag weide.

Wat ik echter steeds lees als het gaat over je paard buiten of niet, is de keuze: of in een modderwei zetten of op stal. Dit lijken mij beide geen goede opties. Bij je paard 24/7 buiten hebben, komt er nog al wat kijken. Je bent altijd met je bodem bezig, altijd zorgen (in weer en wind) voor de best mogelijke omstandigheden voor paarden. Geultjes graven, zand aanvoeren, mest verwijderen. Hooi halen, water brengen bij vorst, etc. Als buiten voor anderen betekent: gooi ze maar op de wei en laat ze maar lopen, ja dat is ook niet mijn manier. Verder denk ik dat je naast de leefomgeving ook moet kijken naar wat goed werkt voor je paard. Toen mijn oude merrie nog leefde, zette ik haar nu en dan met wat extra eten een paar uurtjes in de stal bij erg slecht weer. Zij had het eerder koud en had meer eten nodig dan de andere twee. Dus ook als je voor 24/7 buiten bent, moet je de individuele behoeftes van het paard daar nog wel in mee nemen. Echter 24 uur op stal, dat is voor mij pertinent geen optie als je kijkt naar het wezen van het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:19

Nelleke: niet iedereen eet vlees ;) is het dan wel toegestaan zo te denken als je vegetariër bent?

mang: je hoeft niet altijd een natural te zijn om je paard gewoon buiten te willen... mijn ene paard staat ook gewoon onder een deken, ze krijgen allebei krachtvoer, springles doe ik gewoon met bit etc. Ik vind buiten houden gewoon de meest logische manier van paarden houden...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:20

mang schreef:
Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe hij zijn paard houd. Dat afblaffen hier op bokt altijd..

Daar zijn ook regels voor en als het welzijn van een paard er erg onder lijdt heet het ook verwaarlozing en dat is ook strafbaar..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:21

Solleke_Noah schreef:
Nelleke: niet iedereen eet vlees ;) is het dan wel toegestaan zo te denken als je vegetariër bent?

mang: je hoeft niet altijd een natural te zijn om je paard gewoon buiten te willen... mijn ene paard staat ook gewoon onder een deken, ze krijgen allebei krachtvoer, springles doe ik gewoon met bit etc. Ik vind buiten houden gewoon de meest logische manier van paarden houden...

Zeg ik dat? Je voelt je nu persoonlijk aangevallen terwijl ik het dus klaarblijkelijk niet over jou hebt, als je je moet verdedigen.