Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:06

hoi allemaal,

de afgelopen weken is bij ons de wei zo nat, onze twee pony`s zijn geschoren en dus kunnen ze niet op de wei. wel worden ze 4 keer per week gereden, en twee keer gelongeerd (half uur a 3 kwartier). met normale weers omstandigheden gaan ze wel overdag op de wei, nou is de vraag is dit zielig?
en wat zouden jullie anders doen?
alvast bedankt!

friesiszwart

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:07

Ik zou zo mijn paarden niet willen houden. Ik wil dat mijn paarden minimaal een dagdeel (bij slecht weer) buiten komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:08

Ik vind dit wel zielig. Ze komen dus 6x per week ff de stal uit voor longeren of rijden en verder niet? Dat is bijna constant in een stal staan.

Droogste stuk weide afzetten en de blub de blub laten, paardjes lekker naar buiten. Bij ons is het ook niet mooi droog maar naar buiten gaan ze elke dag, dan maar volgend jaar opnieuw inzaaien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:09

Waarom kunnen ze de weide niet op als ze geschoren zijn? Je doet ze toch een deken om, en dan kunnen ze toch naar buiten de hele dag?
Dit doet vrijwel iedereen met een geschoren paard.
Lekker naar buiten dus, geen enkel probleem!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:09

Ik zou me ook verschrikkelijk schuldig voelen als die van mij de hele dag op het hok zou staan. Wat heeft een natte wei en geschoren met elkaar te maken trouwens? Die van mij is ook geschoren maar staat gewoon de hele dag op de wei hoor. Weer of geen weer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:10

MarliesV schreef:
Droogste stuk weide afzetten en de blub de blub laten, paardjes lekker naar buiten. Bij ons is het ook niet mooi droog maar naar buiten gaan ze elke dag, dan maar volgend jaar opnieuw inzaaien.

Hoeft soms niet eens. 1 stuk inderdaad bombarderen tot 'stuk loop stuk', en ze eraf halen wanneer er op de andere stukken voldoende staat.
Even slepen op het blubberstuk, beetje drijfmest, en meestal staat er 14 dagen alweer heel wat gras.
Mensen zijn vaak 'banger' dan nodig...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:11

ik vind het ook zielig.. je zegt ze zijn geschoren dus kunnen ze niet op de wei in dit weer.. maar je kan toch goede dekens kopen???

Ik zal ze in ieder geval een dagdeel lekker buiten laten lopen, heb je geen paddock waar ze in kunnen?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:11

Wij hebben ook twee pony's waarvan er 1 is geschoren. Maar Barney gaat gewoon overdag met deken de wei op, ook als het nat is. Ze gaan dan alleen wat korter dan normaal, daarnaast natuurlijk het gewone werk en het mennen met ze. Ik zet ze ook gewoon buiten als het regent, ik moet wel zeggen dat de wei waar zij in staan nat kan zijn maar niet is verandert in een modderpoel. De wei is alleen aan de zijkanten goed nat, het overgrote gedeelte is normaal begaanbaar voor de pony's.

Ik ben er zelf wel een voorstander van om de pony's zoveel mogelijk buiten te hebben overdag, rond drie uur in de middag gaan ze richting stal. Dan hebben ze zo rond de vier tot vijf uur buiten gelopen. Ik vind het niet zielig dat ze nat regenen, Pip heeft een goede wintervacht en Barney heeft een goede warme deken die ook voor buiten geschikt is als het regent. Barney is nooit koud onder de deken en ook niet nat, ondanks dat hij geschoren is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:12

Ik snap de link niet tussen geschoren en niet op de wei kunnen? Toch gewoon een deken om en hup? Paarden kunnen echt wel tegen een stootje. Als de wei echt zo rampzalig erbij ligt en je er vaker last van hebt, zou je eventueel maatregelen kunnen nemen door bv een deeltje te beklinkeren. Dan kunnen ze tenminste even op droge voetjes staan of ruwvoer eten op een droge ondergrond.

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:31

Bij ons op stal hebben de paarden ook een stuk '' wei '' wat ze helemaal kapot kunnen lopen. Ik denk dat de paardjes dat heel fijn zullen vinden, zou dus gewoon goede waterdichte dekens kopen en lekker de wei op laten gaan !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:32

Waarom leg je niet een kleine paddock aan? Ik snap de je niet wilt dat je wei kapot gelopen worden, maar dit is idd wel een beetje sneu.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:34

Hier net herzelfde ...
Weides zijn zwembaden, ik sta tot bijna mijn knieën in het water, gelukkig loopt het water wel snel weg als het even niet regent :)

Je kan er ook niet aandoen, miss kan je idd een kleine paddock aanleggen?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:37

ze komen sowieso elke dag een uurtje buiten en ze hebben altijd waterdichte dekens op, maar meer naar buiten met die pony`s............
veel mensen die ik ken doen het ook zo,maar ik begrijp best dat jullie het zielig vinden ik zal ff met m`n ouders overleggen of ze misschien meer naar buiten kunnen we hebben wel een rijbak trouwens anders kan ik ze daar in zetten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:38

Ze komen alleen buiten om te werken.... Voor mijn gevoel is het niet goed, ik zou ook gek worden als iemand mij heel de dag in een wc op zou sluiten en ik zou er alleen uit mogen om huiswerk te maken ;)

Ik zeg heel eerlijk dat het voor mij geen manier is om paarden te houden. (Ook de reden dat mijn paard 100km van me vandaan staat, omdat ik weet dat hij daar vaak buitenkomt, goed met hem omgegaan wordt en het in de Randstad redelijk onmogelijk is (ook omdat ik nog fulltime werk/studie heb... etc... dus beetje druk....)) Het is gewoon heel onnatuurlijk om zo'n beestje heel de dag op stal te hebben. Veel mensen kunnen niet anders omdat het gewoon al lastig is een goede/betaalbare/in de buurt stal te vinden en als de wei echt te modderig is, is het natuurlijk ook weer niet ideaal voor je paard, maar mijn voorkeur heeft het iig niet.

Oplossingen worden aangedragen, maar snap dat je dat ook niet 1,2,3 kunt regelen, maar misschien iets om naar te kijken voor in de toekomst?

Ik moet wel zeggen dat sommige paarden er gewoon goed tegen kunnen, maar aan die van mij merk ik het echt wel (wordt vervelend, stijver etc.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:41

Ik zou ze gewoon lekker in de bak zetten de hele dag dan, fantastisch toch dat je die mogelijkheid hebt?
Het mooist zou zijn als je de bak als uitloop vanaf de stallen kon gebruiken, zodat de dieren zelf kunnen kiezen of ze buiten willen staan, of wanneer het te koud is om naar binnen te gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:53

Ja het is zielig en nog eens super ongezond ook.

Een paard is er op gebouwd om veel te bewegen en als hij dat niet kan kan hij van alles krijgen:

Koliek, 'stalondeugden' , ze worden heet met rijden dus meer kans op verzwikkingen/peesscheuren, ze worden depressief, HKO, artrose, rotstraal etc etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:54

Cowgirl schreef:
Ja het is zielig en nog eens super ongezond ook.

Een paard is er op gebouwd om veel te bewegen en als hij dat niet kan kan hij van alles krijgen:

Koliek, 'stalondeugden' , ze worden heet met rijden dus meer kans op verzwikkingen/peesscheuren, ze worden depressief, HKO, artrose, rotstraal etc etc.

Hoppetee! Klopt als een bus! Lekker op de wei, of in de bak zetten!!!
Zoek even op Bokt naar 'slowfeeder' en knutsel die lekker in elkaar! Kunnen ze hooi eten in de bak en vermaken ze zich de gehele dag uitstekend!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:56

ze staan nu in de wei, maar we deden het eigelijk niet om dat een kennis van ons het er met ons over had dat het heel slecht is voor de spieren van oude paarden als ze koud worden ook is mijn paard geschoren dun en 18 (dun komt waarschijnlijk door gebit wordt onder handen genomen) omdat we dus dachten dat het slecht voor hem was om met deze omstandigheden buiten te staan zetten we hem vaak binnen, wel gingen ze met stallen uitmesten de bak in en met rijden of longeren. maar nu brengen jullie me op andere ideeen, ik heb nu nog vakantie en net de paarden in de wei gezet, en haal ze er weer uit als het donker wordt. maar als ik straks weer naar school ga wordt dat wat lastiger, maar ik ga proberen te regelen dat ze inieder geval 2 a 3 uurtjes per dag de wei in kunnen en als het straks weer droog is de hele dag.

ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen :j
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 03-01-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:58

Hmm zielig!

Jullie kiezen ervoor om ze te scheren (hun niet) dan moeten jullie zorgen voor een dikke deken zodat ze lekker buiten kunnen.

Ik snap dat je ze iets minder lang buiten laat met slecht weer maar helemaal niet! dat vind ik zielig..

Ga zelf maar op de wc zitten en blijf daar ! niet er uit komen 2 weken niet.
alleen om te stofzuigen ,dweilen,afwas of ander huishoudelijk klusje en daarna weer op de wc.

dan weet je een beetje hoe het voelt!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:59

Naar buiten met die handel, je hebt een rijbak tot je beschikking zeg je zelf!
En omdat anderen hun dier de hele dag binnen houden wil nog niet zeggen dat zoiets goed is :n

en oude paarden kunnen prima naar buiten hoor, juist goed voor ze om lekker de benen te kunnen strekken.
Als ze zichzelf niet warm genoeg kunnen houden met hun vacht, dan doe je er een deken op.

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:01

dressuur518 schreef:
ze staan nu in de wei, maar we deden het eigelijk niet om dat een kennis van ons het er met ons over had dat het heel slecht is voor de spieren van oude paarden als ze koud worden ook is mijn paard geschoren dun en 18 (dun komt waarschijnlijk door gebit wordt onder handen genomen) omdat we dus dachten dat het slecht voor hem was om met deze omstandigheden buiten te staan zetten we hem vaak binnen, wel gingen ze met stallen uitmesten de bak in en met rijden of longeren. maar nu brengen jullie me op andere ideeen, ik heb nu nog vakantie en net de paarden in de wei gezet, en haal ze er weer uit als het donker wordt. maar als ik straks weer naar school ga wordt dat wat lastiger, maar ik ga proberen te regelen dat ze inieder geval 2 a 3 uurtjes per dag de wei in kunnen en als het straks weer droog is de hele dag.

Waarom in vredes naam scheer je een 18 jarige die al te dun is ?????? zo word ie nog dunner door de kou (energie die hij verspilt dan)..

Sorry dit is toch een kwestie van beetje logische nadenken

Mijne zijn ook dun (en die zijn btw oud de jouwe niet)
Geen idee waarom ze zo dun zijn maar dit word nog onderzocht door middel van bloedtest.
Maar die hebben gewoon hun wintervacht en dikke deken op en staan gewoon lekker buiten.

Weet je waarom de tanden van je paard waarschijnlijk slecht zijn? Gaan ze ieder jaar of gewoon af en toe eens een keer naar de 'tandarts'

Ps oude paarden op stal is vragen om stalbenen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:03

dressuur518 schreef:

Maar heb je een deken voor ze? Waterdicht en gevoerd?
Een geschoren paard, zeker een ouder paard, moet je wel beschermen tegen langdurige kou en regen.
Maar dat kan buiten dus uitstekend met een lekkere deken op!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:04

dressuur518 schreef:
hoi allemaal,

de afgelopen weken is bij ons de wei zo nat, onze twee pony`s zijn geschoren en dus kunnen ze niet op de wei. wel worden ze 4 keer per week gereden, en twee keer gelongeerd (half uur a 3 kwartier). met normale weers omstandigheden gaan ze wel overdag op de wei, nou is de vraag is dit zielig?
en wat zouden jullie anders doen?
alvast bedankt!

Ik vind het niet zielig dat jullie pony's niet naar buiten op het land komen, omdat het land te nat is.

chevax

Ik vind het wel heel goed van TS dat ze de tips die ze hier krijgt serieus neemt en aangeeft er echt mee bezig te zijn. Goed dat je zelf nav dit topic beseft dat het geen ideale situatie voor je pony's is.

Ninx

Zorg dat ze flink hooi hebben als ze aan de dunne kant zijn, desnoods onbeperkt.
Voor oudjes die te dun zijn is een slobber ook erg fijn.
seniores priores van Subli bijvoorbeeld.