Wat is nu de ultieme niet eetbare stal bedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Wat is nu de ultieme niet eetbare stal bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:53

Hallo :)

Mijn vraag lijkt me duidelijk, wat is nu echt de beste stal bedekking die een paard NIET op eet?
Mijn verzorgpony heeft gisteren een ernstige verstopping gekregen in haar blinde darm hoogst waarschijnlijk door het eten van het koolzaadstro waarmee haar stal bedekt is.. Nu gaan we voorlopig proberen om haar op houtkrullen te zetten en te kijken of ze die ook op eet.. Zo een verstopping willen we in ieder geval niet meer mee maken, vreesde namelijk echt voor het ergste vannacht.
Onze dierenarts zij dat een van de enige oplossingen gewoon is het paard de stal vies laten maken zodat ze er niet meer van eten, en regelmatig eens iets lekkers afwisselend in de stal hangen. Natuurlijk zou het gewoon beter zijn om een bedekking te vinden die ze gewoon niet op eet...

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:58

Heb je Vlas al geprobeert?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:59

Rubberstalmat speciaal voor paarden

k_m

Re: Wat is nu de ultieme niet eetbare stal bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:03

Vlas hebben we nog niet geprobeert, ze staat altijd al op koolzaadstro, ze at het nooit op tot dat er een vriendje bij kwam te staan die het wel deed, die is ondertussen weer weg maar ze blijft het eten.. Dus we hebben tot nu toe nog niks anders geprobeerd.

Zo een rubberstalmat, moet daar dan geen bedekking over?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:06

Mijn paard heeft altijd op stro en houtkrul gestaan maar staat de laatste 2 jaar op vlas. Hij eet dit ook alss ik het niet goed mix met het oudere, viezere vlas. Een rotwerkje om te husselen maar zo blijft hij er wel vanaf. Soms werkt azijn met water gemengt in een spuitbus eroverheen wel om ze van eten af te houden. Houtkrul at de mijne niet, maar ja, toen had hij natuurlijk ook zijn veel lekkerdere stro om van te knabbelen. Denk dat je dan inderdaad beter richting de rubberenmatten moet kijken, daar hoeft niks anders op. Of, heb ik wel eens van gehoord maar weet niet meer precies wat het nou was; korrels waar je water overheen moet gooien. Onderhoud is dan alleen drollen eruit en de plasplekken kan je weer laten drogen oid..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:07

Nee op sommige rubbermatten hoeft geen bedekking overheen is speciaal voor gevallen zoals die van jou.
Ik weet staat niet leuk en gezellig maar een paard zonder koliek lijkt me belangrijker

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:11

@Kimmej, die korrels ben ik ook over aan het lezen geweest maar dit durf ik al helemaal niet aangezien deze uitzetten als ik dat correct heb gelezen, dus moest ze ze opeten en ze gaan uitzetten in d'r buik lijkt me ook niet goed..

@Rumay, oke bedankt! Ze is eigenlijk totaal niet koliek gevoelig maar gisteren is de dieren arts er 3 x bij moeten komen en was het echt heel serieus, ik hoop dat ze nu snel opknapt maar dit willen we echt niet meer meemaken. Het is niet m'n eigen pony dus ik beslis ook niet of zij de matten willen aankopen maar meedenken doe ik toch graag :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:13

Hennep is het enige dat onze tinker echt niet opeet. Vlas schuift er soepel in, dat heeft hem al 3 keer koliek in 4 dagen opgelevert eens. Houtkrul gaat redelijk zolang er meer dan voldoende hooi s nachts is. Hennep was een paar happen en daarna nooit meer.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:14

Rubberen matten, daar zal je paard echt niet snel aan beginnen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:16

Wanneer ik op Hennep google krijg ik foto's van wiet plantages :+
Wat is dat juist die Hennep?

De rubber matten lijken me inderdaad echt wel wat, heb gelijk een linkje van een advertentie doorgestuurd naar de eigenaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:18

goede rubber matten/tegels
maar ongeacht welke bodembedekking altijd zorgen voor voldoende ruwvoer
hooi, aangevuld met een plakje stro eventueel.
ook als je rubber matten gebruikt zou ik er naast voldoende hooi gewoon nog een plakje stro bijgeven voor eventueel knabbelen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:19

Even bekeken vanaf een andere hoek: hoeveel hooi krijgt je paardje in de stalperiode en hoe lang staat je paardje op stal. Lijkt mij namelijk dat als er voldoende ruwvoer word aangeboden dat ze niet het stro boven hooi kiezen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:20

vlas is misschien wel handig, dat kunnen ze wel eten, maar dat zullen ze wel veel minder snel doen dan stro of iets anders.

edit: mijn vorige pony at ook altijd stro, terwijl hij ook altijd genoeg hooi had, die vond het gewoon lekker, dus dat hoeft niet iets over het andere ruwvoer te zeggen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:26

Paardje gaat rond kwart na 8 's ochtends buiten, krijgt dan +- 1 plak hooi (is geen hooi met plakken dus is geschat) en een schep ruwvoer, daarna mag ie gewoon buiten in de zomer tot 8 - 9 uur nu in de winter tot 5 uur half 6, 's avonds krijgt ze het zelfde eten als 's morgens. Wanneer ik ben gaan rijden krijgt ze ook een beetje hooi op wei als de weide kaal staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:29

@k_m : qua mat kun je kijken naar een Hit-Softbed. Niet goedkoop, maar zo zacht dat je idd geen strooisel meer nodig hebt. Hooguit nog een strookje achter de mat om de urine op te vangen.
Qua bedding kan ik houtkorrels aanbevelen. Die worden echt niet gegeten (of je moet niks anders voeren :D ). Ze nemen heel goed vocht op en vallen uit elkaar tot 'meel' of zaagsel.

Voor de rest komen alle strooisels uit natuurlijke gewassen en zijn dus eetbaar voor de meeste paarden.

Qua hooi zou ik eens een simpel wegertje kopen (paar euro) en het hooi wat ie krijgt wegen, want ervaring leert dat je vaak minder geeft dan je denkt omdat een volle arm hooi lang niet zoveel weegt als men wel denkt ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 03-01-13 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:29

Hoe lang heeft je paardje voor de nacht te eten dan? Want je paardje staat uiteindelijk rond de 15 uur binnen op stal, dus als je paardje dan maar 3 uurtjes eten heeft, dan snap ik wel dat die aan het stro begint.
En anders misschien wilgentakken in stal leggen, zijn ze ook wel eens lekker mee bezig.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:32

@dubbeldun hoeveel zou ze dan volgens jou ongeveer moeten krijgen, in gewicht?
@tamadine Als je het zo bekijkt heeft ze inderdaad niet voor heel de nacht eten, maar zou het koolzaadstro eten dan zijn uit verveling of uit hongergevoel? Het hooi in een hooinet of hooiruif doen zodat ze er langer mee bezig is, is dat een optie?

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:36

Vlas zou ik niet proberen als ik van jou was want sommige paarden durven het op te eten
zagemeel misschien met een rubberemat erin?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:36

Bij ons krijgen ze het ook in netten in de stal. Vaak klinkt : hele dag overdag naar buiten, erg leuk, maar als je het idd in uren gaat tellen dan valt het soms nog best tegen hoe lang ze uiteindelijk toch nog binnen staan.
Ik zou dan hooi in netten doen idd en ook meer geven en dan idd misschien ook wat wilgentakken of iets anders om te spelen etc. (wortelen verstoppen in het stro kan ook nog).
En waarom ze stro eten, tsja verveling en honger denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:38

Hoe zwaar weegt je paard (ong.)??
Hooi in fijnmazige netten is idd een oplossing. Dan zijn ze langer bezig om het eruit te krijgen en doen dus langer met het voer. Ik heb al jaren een fijnmazig net aan de binnenkant van mijn staldeuren hangen.

Geen gewoon net, maar echt eentje die vast hangt
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:40

Het is een d-pony van ongeveer 1.44 ik schat haar rond de 550 kilo, of zeg ik nu iets heel belachelijk?
Ik ga voorlopig zowizo voorstellen van te voeren in hooinetten, die heb ik nu voor de hand. Misschien is zo een jolly bal of een lik it die je ophangt ook wel een leuk idee?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:41

De pony
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:43

En D'tje van 550 kilo lijk me een tikje aan de zware kant, daar zit mijn grote E nog niet eens aan :D
Ga uit van 400 kilo, dan moet ze dagelijks minstens 6 kilo hooi hebben en dat mag tot 8 kilo per dag zijn.

Jolly Bal en Likit zou ik niet doen; krijgen ze alleen maar ergernis van en te veel zout binnen.

Hier mijn oplossing
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:46

Bedankt voor de foto's in ieder geval, ga zeker voorstellen om het hooi systeem ook zo te doen hier . :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:47

Gezien van de info en de foto:
Eerst meer ruwvoer geven, en kijk daarna verder(langzaam opbouwen).
Een paard hoort 15 a 16 uur per dag te kunnen eten.. daar kom je waarschijnlijk bij lange na niet aan?