Weide moet verkleind is dit nog genoeg voor een shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Weide moet verkleind is dit nog genoeg voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:30

Hallo !
Ik heb momenteel een shetlander van 1.10 op een weitje staan die wij gratis tot onze beschikking hebben gekregen. Lekker ruim weitje en ze staat er heel mooi. Maar nu zit het zo, de eigenaar heeft huurhuizen staan voor de weide, en een huurder zou graag een moestuin willen maken. Daarvoor zou hij graag 10x10 van de wei van onze pony hebben.. Ik dacht eerst geen probleem (mijn vader heeft ook gewoon toegestemd om de wei te vermaken aangezien wij deze gratis ter beschikking hebben) maar nu zat ik te denken dat ik 10x10 wel héél veel vind van de weide.. De juiste afmetingen van de weide weet ik niet maar ik heb wel enkele foto's. Ik vind het teveel dat er wegvalt van de weide, wat denken jullie?
Afbeelding
Voorste deel van de weide
Afbeelding
Achterste deel (normaal staat er alleen de shet)
Afbeelding

Het zijn niet de meest duidelijke foto's maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening.. Vindt het in ieder geval onwijs jammer dat er zo een groot stuk weg gaat vallen :(

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:38

Zo, jouw Shet heeft een lekkere ruime wei! :)
Kun je misschien op die eerste foto met een rood lijntje aangeven hoeveel er ongeveer overblijft van het weiland?
Want 10x10 lijkt me wel kunnen denk ik, maar ik kan niet zo goed schatten. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:38

10 x 10 is 100 m2. Als dat een substantieel deel van je wei is, is-ie sowieso veel te klein. Een buitenbak is 800 m2, even ter vergelijking, en dat is ook bij lange na al niet genoeg voor een wei of zelfs maar paddock.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:39

op zich kan het prima, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om te shet alleen te laten staan. gaat het stuk van de eerste foto er ongeveer af? de tweede foto, maar de eerste van de wei met pony's.

Kimbers

Re: Weide moet verkleind is dit nog genoeg voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:41

Ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel m2 het weitje in totaal is. Zo op de foto te zien oogt de wei me sowieso al te klein.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:45

Misschien eerst even de huidige wei opmeten, dan kunnen we makkelijker inschatten hoeveel er van af gaat.
Daarnaast hangt de grootte van de wei die je nodig hebt er ook van af of je de shet alleen wilt laten leven van het gras op de wei of dat je ook bereid bent bij te voeren (hooi, kuil, brok, etc). Zo ja, dan kun je natuurlijk al met een kleinere wei toe.
Verder: jammer dat je shet alleen op de wei staat, met een vriendje is veel gezelliger. Kun je niet iemand in de buurt vinden die ook een shetje heeft en dan de weides samen delen: de ene keer een paar weken bij jullie op de wei en dan een paar weken bij die andere mensen. Is uiteindelijk ookveel beter voor de wei en de grasgroei. Succes.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:46

De weide is nu sowieso niet te klein, hier ben ik heel zeker van. met 10x10 bedoel ik 10 meter op 10 meter. Ga even de luchtfoto wat duidelijker maken en opzoek naar een betere foto.

Edit;Dat ze alleen staat vind ik ook heel jammer, maar in de weide achter haar en naast haar staan ook pony's dus ze is wel omringd door vriendjes, verder ga ik regelmatig met mijn d-pony naar haar. Maar ik weet dat het jammer is... Was eigenlijk al van plan om te vragen aan de eigenaar van de d-pony ofdat we iets konden regelen met om de week van weide te wisselen. (dit gaat nu nietmeer want met de ruimte die ze er nu willen afdoen is het wel te klein voor 2 pony's geloof ik)
Laatst bijgewerkt door k_m op 02-01-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:48

Wat je met 10x10 bedoelde is duidelijk, dat is dus 100 m2. Kun je de weide niet opmeten of de grootte navragen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:49

Ik moet straks d'r uit de weide gaan halen want ze komt elke avond naar huis naar stal, hier krijgt ze brok en hooi bijgevoerd dus ze leeft niet enkel van het gras op de weide. Dus ik zal binnen een uurtje weten te zeggen hoe groot het is. :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:52

Heel makkelijke site om even wat op te meten: http://www.afstandmeten.nl/

Je zoekt zoals bij Google het adres en je kan zo lengtex breedte opmeten van het weiland.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:54

Bedankt voor de site ! Zo even proberen.
Hier een nieuwe foto het rood omlijnde is heel de weide en het groene is wat er ongeveer gaat wegvallen volgens mij. (Belachelijk grootte moestuin of ligt dat aan mij? )
Afbeelding

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:57

Zo vind ik het nog groot genoeg lijken.
De ruimte voor de moestuin lijkt me zo overdreven veel

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:02

Achterzijde van de weide is 24 meter
De lange zijde (linker) is 40 meter
De voorzijde is ongeveer 13 meter
Rechter korte zijde ongeveer 6 meter
Voorzijde van de inham schat ik op 6 meter (ik ga straks nameten)
en de lange zijde rechts 21 meter

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:03

er gaat 10 x 10 weg, en je tekent een rechthoek?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:04

@Lynn_Nikita, ik wou net mezelf gaan verbeteren dat dit dus niet kan :') Oke poging 3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:06

Lijkt me niet interessant of de ruimte voor een moestuin groot of klein is, als je er al gratis naast mag staan mag je denk ik al blij zijn...

Volgens mij heb ik in buitenbakken gereden van ongeveer dit formaat, ik zou er zelf geen paard op willen zetten eerlijk gezegd. Vind het nu al een beetje aan de kleine kant + er gaat nog een stuk weiland af. Geen idee of een shet evenveel ruimte nodig heeft als een paard, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Zelf zou ik er niet voor kiezen en voor iets groters kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:07

je kunt het altijd blijven gebruiken voor tijdelijk, maar er blijft inderdaad niet zoveel over.
Zou dan vragen of de shet bij je pony mag staan en ze dan af en toe even op dat stukje wei het kaal laat eten en daarna weer terug naar de plek van je D-pony

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:09

Ik krijg niks redelijk getekend ik ga nu naar wei en ga foto's maken en het opmeten, baal er erg van want we hadden inderdaad super veel geluk dat ze daar gratis kon staan.. Het is nu zeker niet aan de kleine kant voor een shet ze heeft net best veel ruimte. Ben zo terug met foto's en correcte afmetingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:40

Grofweg is je huidige wei dus zo'n beetje bak-grootte, 800 m2. Tja, dan is 100 m2 (je hebt nu zo'n beetje 250 m2 getekend, maar dat wordt dus ruim de helft kleiner wat je inlevert) best veel. Maar dat komt omdat je wei echt te klein is, nu al. 100 m2 inleveren op 3000 m2 is niet zo'n drama.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:44

Je houdt wel erg weinig over dan, aangezien je wei al niet al te groot is. Kun je je shet niet ergens anders stallen, dan staat hij ook meteen niet meer alleen en mss kun je hem dan af en toe op dat stuk laten grazen?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:56

Ik zou er denk ik ook voor kiezen om een andere plek te zoeken voor mijn shetje met vriendjes (bv bij je D-pony). En dan af en toe een weekje samen logeren op het oude weitje (bv tijdens de vakantie) zodat je er dan lekker veel mee bezig kunt zijn omdat ze dan dicht bij huis staan. Is het weitje gelijk weer kaalgevreten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:02

Is het niet handiger om ipv vierkant een strook van ong. 2.5m te geven? Dan hoef je alleen aan 1 kant de palen te verzetten en houd je het meeste aan bruikbare ruimte over. Alleen zal je dan wel een extra draad aan die kant moeten spannen ivm niet over het draad van de groentes proeven.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:19

Ik heb foto's enz. gemaakt maar ik ga proberen tegen morgen avond te reageren want de d-pony heeft ernstige koliek gekregen dus heb er nu even geen fut meer voor.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:57

@tamary dat lijkt me inderdaad een beter idee, maar ik weet niet of de huurder die een moestuin wilt aanleggen daar tevreden mee gaat zijn.. Maar we kunnen het voorstellen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:26

Op de eerste foto lijkt het een enorme wei!
Maar met de afmetingen erbij is hij al veel kleiner, houdt inderdaad wel weinig over maar volgens mij kan daar prima een Shet staan hoor.